Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-06 00:45
Als per titel: ik wil graag een toestel waar ik wetenschappelijke artikelen op kan lezen (en boeken), en bij voorkeur ook notities op kan maken. Ik heb al even gekeken bij de e-readers, maar die blijken vooralsnog ongeschikt voor de weergave van wetenschappelijke pdf's - tot mijn grote spijt want juist de zgn. 'e-Ink' displays trokken mij heel erg aan vanwege het rustige beeld en lange batterijduur.

Het liefst wil ik iets waarmee ik 's avonds lekker in bed kan ploffen en net als vroeger een uurtje mee kan lezen (hierom dus ook fijn als het geen standaard electronica is waar een boel licht vanaf komt, maar goed, dat lijkt onvermijdbaar). Maar ook om in de trein mee te nemen en te lezen etc.

Zijn er gebruikers die een device op deze manier gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen / wat raden jullie aan? Ook omdat je graag de hele pagina ineens kan zien op een goed leesbare manier omdat je anders de grafieken en tabellen niet goed kan vergelijken etc.

(Hoofddoel dus: wetenschappelijke artikelen en boeken lezen in de formaten pdf / txt / word / office; extra fijn als er notities gemaakt kunnen worden alsof je in de kant van een boek schrijft / tussen de regels door etc.; wil dus wel specifiek iets plats wat op deze 'lees'-manier gebruikt kan worden anders kom je toch al weer snel aan bij een laptop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 13:20

Croga

The Unreasonable Man

Siaon schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:11:
Ik heb al even gekeken bij de e-readers, maar die blijken vooralsnog ongeschikt voor de weergave van wetenschappelijke pdf's
Waarom zouden e-readers door ongeschikt voor zijn?

Nagenoeg alle e-readers zijn zonder meer in staat om PDFs weer te geven en afhankelijk van hoe de PDF opgezet is ook te schalen, zoomen en browsen (via een index).

Wat maakt e-readers volgens jouw ongeschikt voor dit doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:30
Volgens mij is een tablet niet te evenaren voor het snel, soepel en veelzijdig werken met wetenschappelijke artikelen. Aantekeningen kunnen maken, plaatjes erbij kunnen halen, PDFs schermvullend lezen, etc.. Daar bokst geen e-reader tegenop.

Daarnaast is een e-reader een one-trick-pony, terwijl een tablet voor veel meer inzetbaar is.

Maar: minder batterijduur, minder comfortabel in het donker (lagere brightness is IMHO goed genoeg) en minder prettig voor het lezen van boeken.

Overigens: welk vakgebied ben je in actief? Het maakt nogal een verschil of je filosofie doet, letteren, geschiedenis, biologie, scheikunde, etc.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
Croga schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:15:
[...]

Waarom zouden e-readers door ongeschikt voor zijn?

Nagenoeg alle e-readers zijn zonder meer in staat om PDFs weer te geven en afhankelijk van hoe de PDF opgezet is ook te schalen, zoomen en browsen (via een index).

Wat maakt e-readers volgens jouw ongeschikt voor dit doel?
Wat ik in de reviews lees is dat e-readers er niet in slagen pdf's goed te weergeven, met name de kleinere details, en ook maar kleine stukken tegelijk kunnen weergeven (een pdf kan tenslotte niet vloeiend worden afgekapt zoals de regels tekst in een boek). Er schijnen veel problemen te zijn met de weergave van figuren, tabellen, en er zou erg veel gescroll nodig zijn, iets wat een e-reader ook niet snel kan.
link0007 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:28:
Volgens mij is een tablet niet te evenaren voor het snel, soepel en veelzijdig werken met wetenschappelijke artikelen. Aantekeningen kunnen maken, plaatjes erbij kunnen halen, PDFs schermvullend lezen, etc.. Daar bokst geen e-reader tegenop.

Daarnaast is een e-reader een one-trick-pony, terwijl een tablet voor veel meer inzetbaar is.

Maar: minder batterijduur, minder comfortabel in het donker (lagere brightness is IMHO goed genoeg) en minder prettig voor het lezen van boeken.

Overigens: welk vakgebied ben je in actief? Het maakt nogal een verschil of je filosofie doet, letteren, geschiedenis, biologie, scheikunde, etc.
Mijn vakgebied is breedgezegd de sociale wetenschap , in het specifiek de klinische psychologie (vrij breed) en de neurowetenschap (specifiek wederom: met name autisme en schizofrenie). Ik lees tevens graag af en toe in de natuurwetenschappen, voornamelijk biologie.

Heel erg veel tabellen, figuren, en statistiek dus, met extra veel belang om tabellen en methode tegelijk te kunnen zien omdat dit gecontroleerd dient te worden en ook nodig is voor het begrip van wat er gezegd wordt. De figuren moeten helaas dus ook in detail zichtbaar kunnen zijn, er worden bijvoorbeeld doorsneden gegeven van de hersenen met kleine gekleurde gebieden waar de hersenen anders actief zijn dan in de rustpositie, en deze gebieden zijn in de regel vaker klein dan groot.

Welk tablet gebruik je? Wat zou je willen gebruiken?

[ Voor 52% gewijzigd door Siaon op 01-03-2015 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Siaon schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:40:
Wat ik in de reviews lees is dat e-readers er niet in slagen pdf's goed te weergeven, met name de kleinere details, en ook maar kleine stukken tegelijk kunnen weergeven (een pdf kan tenslotte niet vloeiend worden afgekapt zoals de regels tekst in een boek). Er schijnen veel problemen te zijn met de weergave van figuren, tabellen, en er zou erg veel gescroll nodig zijn, iets wat een e-reader ook niet snel kan.
Dan is de PDF niet goed opgezet..... Een fatsoenlijk opgezette PDF bevat gewoon tekst en is daarmee net zo makkelijk af te kappen als ieder ander stuk tekst.
Daarnaast zul je exact diezelfde problemen krijgen met ieder apparaat met een kleiner-dan-A4 scherm. Een slecht opgezette PDF (eentje die uit een plaatje per pagina bestaat in plaats van een doorlopende, opgemaakte, tekst) kan alleen op A4 formaat maar fatsoenlijk gelezen worden.

Veel scrollen is inderdaad wel wat lastiger.

Waar je naar zou kunnen kijken is een tablet met wat groter scherm, danwel een convertible. Ikzelf heb een tijd lang een Asus Transformer Book gebruikt van 13". Het enige serieuze nadeel zit hem in het aantekeningen maken; zonder stylus (en scherm wat daar op voorbereid is) is dat niet echt ideaal. Een Galaxy NotePro of MS Surface Pro zou, wat dat betreft, wellicht een betere keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
Croga schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:59:
[...]

Dan is de PDF niet goed opgezet..... Een fatsoenlijk opgezette PDF bevat gewoon tekst en is daarmee net zo makkelijk af te kappen als ieder ander stuk tekst.
Daarnaast zul je exact diezelfde problemen krijgen met ieder apparaat met een kleiner-dan-A4 scherm. Een slecht opgezette PDF (eentje die uit een plaatje per pagina bestaat in plaats van een doorlopende, opgemaakte, tekst) kan alleen op A4 formaat maar fatsoenlijk gelezen worden.

Waar je naar zou kunnen kijken is een tablet met wat groter scherm, danwel een convertible. Ikzelf heb een tijd lang een Asus Transformer Book gebruikt van 13". Het enige serieuze nadeel zit hem in het aantekeningen maken; zonder stylus (en scherm wat daar op voorbereid is) is dat niet echt ideaal. Een Galaxy NotePro of MS Surface Pro zou, wat dat betreft, wellicht een betere keuze zijn.
Tsja, ik weet niet of je zelf actief bent met pdf's, maar je komt ook nog steeds ingescande documenten (Als in het zijn eigenlijk slechte kwaliteit plaatjes, gruweljk) tegen. Fijn is het niet, maar welcome to the world I guess. Ik moet ze nog steeds lezen >.<

Ik ben er inderdaad inmiddels van overtuigd dat ik sowieso een apparaat wil dat een A4 ineens kan weergeven, dat zou al veel oplossen. E-readers bestaan niet echt nog op A4 formaat van wat ik kan zien, de tweaker pricewatch zit maximaal op 10" in ieder geval, een A4 heeft zo'n 13" diagonaal geloof ik?

Dus wat je zegt is dat ik moet kijken of er een Galaxy NotePro / MS Surface Pro is met een 13" diagonaal. Ik ga eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Croga schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:59:
[...]

Lees je zelf wetenschappelijke literatuur? Want mijn ervaring is ook dat e-readers hier gewoon niet geschikt voor zijn. Wetenschappelijke papers met twee kolommen en grafieken/tabellen tussendoor lezen niet lekker op een e-reader.

Verder verplaats ik dit topic even naar het juiste subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
RoD schreef op zondag 01 maart 2015 @ 19:02:
[...]

Lees je zelf wetenschappelijke literatuur? Want mijn ervaring is ook dat e-readers hier gewoon niet geschikt voor zijn. Wetenschappelijke papers met twee kolommen en grafieken/tabellen tussendoor lezen niet lekker op een e-reader.

Verder verplaats ik dit topic even naar het juiste subforum.
Oh, ik had heel zorgvuldig het forum uitgekozen, toch verkeerd gekeken? Het mobile adviesforum? Maar het gaat toch helemaal niet over een telefoon, of ben ik alweer zo oud geworden >.<

[ Voor 10% gewijzigd door Siaon op 01-03-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tablets vallen ook onder mobile :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Siaon schreef op zondag 01 maart 2015 @ 19:02:
Ik ben er inderdaad inmiddels van overtuigd dat ik sowieso een apparaat wil dat een A4 ineens kan weergeven, dat zou al veel oplossen. E-readers bestaan niet echt nog op A4 formaat van wat ik kan zien, de tweaker pricewatch zit maximaal op 10" in ieder geval, een A4 heeft zo'n 13" diagonaal geloof ik?
Ooit, lang geleden, was er een Nederlands bedrijf aan het pionieren op E-reader gebied. Die hadden er één op A4 formaat met aanteken mogelijkheden en alles. Helaas waren ze hun tijd te ver vooruit waardoor ze uiteindelijk failliet gegaan zijn. Ik kan me het merk niet meer herinneren maar als je persé richting e-readers wilt is het een optie om te kijken of je er zo één tweedehands kunt vinden.
Behalve die is het qua formaat redelijk hopeloos gestelt met e-readers.
Dus wat je zegt is dat ik moet kijken of er een Galaxy NotePro / MS Surface Pro is met een 13" diagonaal. Ik ga eens kijken.
Zoals gezegd is dat licht afhankelijk van hoe je aantekeningen wilt maken. Ik vondt de Asus vooral prettig omdat hij met dock in een volwaardig ultrabook veranderde; dat is qua opties toch nog een stap beter dan de Surface Pro of NotePro. Als je echt met een stylus wilt gaan werken is het echter geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
Ik denk on-screen met zo'n pennetje, want zo'n mini-toetsenbord is ondoenelijk. Dan kan je net zo goed een laptop gaan. Gewoon net alsof je een echte paper voor je hebt, lekker marker en kanttekening maken en tussen de regels schrijven etc.

Post-it-je er op enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 22:36
De collega's hier (taalwetenschap) hebben allemaal ofwel een Galaxy Note 2014 (die zonder toetsenbord maar met pennetje in de weer gaan) of een Surface in de een of andere vorm (met toetsenbord). Eentje heeft een Lumia 2520 (ook toetsenbord.) Iedereen is blij, dus het is uiteindelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur, denk ik. Advies is denk ik dus om vooral zelf in de winkel e.e.a. uit te proberen.

Ik heb zelf de Note. Die heeft als voordeel dat je bij lezingen e.d. gewoon met de pen mee kunt schrijven/tekenen, en die aantekenigen kun je laten synchen met je desktop. Zou nu echt niet meer zonder stylus willen. Eerst waren officedingen op Android echt een minpuntje, maar sinds MS Office for Android aanbiedt, kun je ook gewoon in de trein met track changes worddocumenten becommentarieren, je slides voor presentaties aanpassen (incl opslaan op usb-stick) en lichte spreadsheets bewerken. Gaat allemaal goed. Het lezen van pdf's gaat ook goed, en je kan uit verschillende weegavemodi kiezen. Het bewerken ervan, tja, om heel eerlijk te zijn: je kunt wel in pdf's markeren en schrijven, maar echt helemaal zo natuurlijk als op papier is het niet. Misschien dat dat al beter gaat op 12", zou kunnen, maar ik wilde juist een apparaat dat handzamer was dan een netbook/ultrabook (juist vanwege dat lezen in bed/op de bank: je wil dan geen zwaar ding hoeven vasthouden). Als groter voor jouw gebruik toch beter is, en je hebt het budget ervoor, dan zou ik (zoals Croga zegt) kijken naar de NotePro of de SurfacePro: zitten beide rond de 12" - groter en dan zit je in de converteerbare ultrabooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
Fijn ervaringsadvies! Ik ga eens kijken of ze er misschien een lokaal in de winkel hebben liggen om eens uit te proberen!
Pagina: 1