i5 2500k @ 4.5Ghz random freezes op idle

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:17
Sinds een week ben ik in het bezit van een Corsair H100i kant-en-klare waterkoeler. Hij doet het uitstekend wat betreft temperaturen! Na een overklok die het tot nu toe uitstekend doet merkte ik op dat op idle mijn computer freezed.

Het is nu al 2x gebeurt dat de computer gewoon op idle stond (of zeer weinig cpu gebruikte) en hij gewoon freesde. Tijdens het gamen van PRIME95-tests liep alles vloeiend zonder enige problemen.

Nu is mijn vraag wat het probleem kan zijn. Als ik de overklok uit zet (alles terug op default a.k.a. stock) dan heb ik dit probleem niet. Het blijkt ook zeer weinig voor te komen (tot nu toe nog maar 2x in 5 dagen). Temperaturen zijn gewoon goed te noemen, zeker omdat het hier enkel gebeurt bij idle gebruik. Moet ik nu mijn VCORE omhoog doen zodat hij een hoger voltage krijgt op idle of net weer mijn turbo boost voltage? Ik heb ook gelezen dat C3 en C6-states disable in BIOS kan helpen, iemand hier ervaring mee?

Wil ook nog even laten weten dat ik geen grote overklok'nerd' ben op het gebied van cpu's.

Ik geef graag meer details/informatie indien nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Qlii256 op 01-03-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Laatst online: 30-09 10:40
Als je je overclock eraf haalt, en het probleem is daarna weg, dan is het toch vrij duidelijk wat het probleem is? Je OC is niet stabiel!

Hoe lang heb je je stabiliteit getest?

Eventueel zou het probleem nog kunnen zijn dat het energiebesparende opties zijn die roet in het eten gooien. (dingen zoals c1e? of whatever it's called) Staan die ook allemaal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ardjee schreef op zondag 01 maart 2015 @ 17:44:
Als je je overclock eraf haalt, en het probleem is daarna weg, dan is het toch vrij duidelijk wat het probleem is? Je OC is niet stabiel!

Hoe lang heb je je stabiliteit getest?

Eventueel zou het probleem nog kunnen zijn dat het energiebesparende opties zijn die roet in het eten gooien. (dingen zoals c1e? of whatever it's called) Staan die ook allemaal uit?
Bedankt voor je reactie. De c-states staan allemaal nog aan. Mijn CPU VCORE staat op 0.960 - 0.968 V op idle (2% usage). Is dat te weinig? Ik ga in elk geval eens proberen de C-states uit te schakelen. Verder heb ik een 12u stabiliteidstest gedaan (PRIME95 die 12u lang non-stop gedraaid heeft).

EDIT: Ik heb net even gekeken in mijn BIOS. En daar stonden C3 en C6-states nog op AUTO/ENABLED. Ik heb ze nu disabled. Ik hoop dat dit helpt. Ik zal het laten weten mocht ik nog een freeze hebben!

Dit is wat ik nu heb:

Enhanced Halt State (C1E): Enabled
CPU C3 State Support: Disabled
CPU C6 State Support: Disabled
Package C State Support: Disabled

[ Voor 25% gewijzigd door Qlii256 op 01-03-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik denk dat je CPU idle te weinig voltage krijg ,probeer eens in windows je energie beheer op prestatie te zetten en kijk dan wat de CPU doet met zijn load vcore in idle stand.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Bedankt voor je reactie Speedy-J. Dat was inderdaad het probleem. Door het uitschakelen van de C3 en C6-states heeft mijn cpu iets meer voltage op idle. Voorheen 0.960 - 0.968 en nu 0.974 - 0.980. Je zou denken niet veel verschil maar het is net dat kleine verschil die mijn computer draaiende houdt.

Het was ook maar heel af en toe (maar 2x een freeze/crash gehad) dat ik dit voorhad op idle. Ook na lang op idle te staan was het meestal niet. Ik moet dus nog zeker 1 week normaal computergebruik doen (dus ook wat op idle laten draaien) om er zeker van te zijn dat mijn probleem nu opgelost is.

Ik laat nog van me horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
juich nog niet te vroeg, het probleem zit hem waarschijnlijk in het schakelen van speedstep, misschien is een beetje extra turbo voltage ook aan te raden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Tot heden nog geen problemen gehad. Ik denk dat dit opgelost is door het uitschakelen van de C-states. Bedankt allemaal voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Hallo

Ik heb sinds bepaalde tijd heel af en toe op idle (browsen enz.) dat mijn pc toch een BSOD geeft. Met de error 'WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR'. Ik heb mijn overklok als volgt:

i5 2500k
C STATES: C1E = Enabled, C3 = Disabled, C6 = Disabled, Package C State Support = Disabled
CPU Ratio: 45
Host Clock Override: 100.0
Intel SpeedStep: Enabled
Turbo Boost: Enabled
Additional Turbo Voltage: +0.004V
Internal PLL Overvoltage: Disabled
CPU Voltage Offset: +0.010V
DRAM Voltage: 1.605V

Indien meer details gewenst hoor ik het graag. Het vreemde is dat ik dit probleem maar heel zelden blijk te hebben en het tot nu toe enkel bij idle moment voor kwam. Wat me toch echt meer op soort van power saving feature doet gaan denken. Of het zou de voltage kunnen zijn (vcore) die te laag is (CPU Voltage Offset neem ik aan?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR is een error die direct door je CPU gegenereerd wordt.

De conclusie di ik hieruit kan trekken is dat je voltage in idle nog steeds te laag is, OF niet snel genoeg mee omhoog gaat als je cpu-frequentie omhoog springt.

Je zou PLL aan kunnen zetten, dit doet iets met het verhogen van het clippen van je voltage.

Hier een quote van overclock.net:
CPU PLL Voltage Override (Overvoltage): What the Heck does it do?
So I asked that question to an Intel Overclocking Engineer his explanation was roughly: We went through the BIOS settings trying to find setting that if changed could help overclock our CPUs further. We came across this setting. Think of the CPU PLL voltage as a voltage that is provided to the CPU, but then “clipped” down to an approximate voltage. No matter what that input is whether 1.3v or 1.9v it is clipped (hypothetically let’s say 800mv after clipping (he didn’t say how much)) that way other devices can use the PLL voltage and clip to what they need. The CPU PLL Overvoltage allows for less clipping of that voltage. It can also reduce the lifespan of the CPU, but nothing noticeable.
i5's van die generatie hebben moeite met booten boven de 4.6GHz, zonder PLL, dus misschien heb je gewoon een wat minder goede overklokker :? Ik weet niet wat je CPU doet tijdens het booten, aangezien de frequentie dan niet uit te lezen is. Ik vraag me sterk af of hij dan ook op maximale frequentie draait, oftwel, in 'idle' mode

[ Voor 12% gewijzigd door Rickkamminga op 04-04-2015 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik had het net ook tijdens het spelen van BF: Hardline singleplayer. Niet echt idle dus. Maar ook niet super hoge cpu op dat moment volgens mij (multiplayer vraagt veel meer). Ik had wel al de vcore offset voltage verhoogt van 0.010v naar 0.020. Dat schijnt dus niet te helpen. Ik kan eens proberen de turbo wat hoger te zetten, maar waarom heb ik dit probleem dan nog niet gehad tijdens een stresstest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrenalen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2023
ik zou proberen je cpu VRIN te verhogen

[ Voor 12% gewijzigd door adrenalen op 04-04-2015 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik weet niet waar ik de VRIN precies kan vinden. Ik heb al wat opzoekwerk gedaan. Een crashdump van de BSOD geeft BugCheck 124 aan. Ik heb wat opgezocht en blijkbaar moet ik vcore verhogen/verminderen of QPI/VTT verhogen/verminderen. Al weet ik niet precies wat dat laatste inhoud.

Zal ik dan maar proberen mijn vcore te verhogen met 0.010V? Ik vind het alleen super vreemd dat het maar zelden gebeurt (nu wel 2x gehad vandaag binnen 2u tijd). Ook gebeurt het als de pc niet echt onder 'hoge' stress staat. Dus browsen, idelen of singleplayer op rustig moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

VRIN bestaat helemaal niet voor s1155 is een s1150 feature, ;) Waarmee heb je stabiliteit getest en voor hoelang? Wat zijn je maximum temps geweest? graag in iedser geval PLL overvolt aan. LLC op de een na hoogste stand. Vul je startpost eens aan met de gebruikte hardware.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrenalen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2023
millman schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:36:
VRIN bestaat helemaal niet voor s1155 is een s1150 feature, ;) Waarmee heb je stabiliteit getest en voor hoelang? Wat zijn je maximum temps geweest? graag in iedser geval PLL overvolt aan. LLC op de een na hoogste stand. Vul je startpost eens aan met de gebruikte hardware.
kay, ben nog niet zo lang bezig dus ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb gisteren de vcore verhoogt aangezien een crashdump van de blue screens een bugcode 124 aan gaf. Deze foutmelding blijkt voort te komen omdat de cpu te weinig vcore voltage zou hebben. Ik heb daarom gisteren de vcore verhoogt en tot vandaag nog geen problemen. Het zal nog enkele dagen/weken vergen eer ik 100 % zeker kan zijn dat ik geen problemen meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

BSOD 124 is vaak Vcore ja. Als t opgelos is is t opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Tot nu toe geen problemen meer ondervonden. Het is dus inderdaad de vcore geweest die iets te laag stond. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Hallo

Zonet heb ik een freeze/lockup gehad. Ik weet niet of het met mijn overclock te maken heeft. Maar ik zou echt niet weten waardoor anders. Ik heb toch al een paar keer een freeze gehad met mijn overclock. De temperaturen waren zeker niet te hoog en het gebeurd(e) enkel tijdens idle. De computer stond enige tijd stil, zonder iets te hoeven doen, en dan plots staat ie freezed.

Ik heb alle c-states uit, behalve de C1E-state, ik weet niet of het zou helpen die uit te schakelen? Of heb ik te weinig turbo-voltage? De bluescreen heb ik opgelost door de core voltage te verhogen. Maar dit lijkt nu een ander probleem, aangezien ik hier geen bluescreen krijg.

EDIT:

Ik zie via HWMonitor dat mijn CPU VCORE min 0.992 v heeft, is dit te weinig?

[ Voor 6% gewijzigd door Qlii256 op 03-05-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 09:19

Blord

Hello Kitty !

Niet alle CPU's zijn overclockbaar. Sommige CPU's doen gewoon moeilijk wat betreft het overclocken. Deze zijn stabiel op standaard snelheden maar ze gaan vrij snel tegen hun limiet aan zodra de frequentie omhoog gaat. Ruilen tegen een betere exemplaar en hopen dat je een overclock wonder hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:44

Dark

who tweaked the light?

Of wellicht heb je de mogelijkheid vcore met een offset in te stellen, bijv. +0,005v of +0,010v?

vcore is dan wat hoger in idle maar nadeel is dan wel weer dat bij load ook het geval is, hoewel je dat dan misschien weer kan compenseren door de load line calibration omlaag te doen...

afin tweaken, tweaken en nog eens ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Bedankt voor de reacties! Ik heb hem gisteren 2u op z'n laagste stock kunnen laten draaien door zoveel mogelijk process uit te schakelen. Hij zat dan constant op 1600MHz en de vcore ging bijna niet onder 1.00 v. Maar geen lockups. Dit zal dus een moeilijke zoektocht worden, al kan het ook van iets anders zijn buiten de overklok.

Ik heb m'n vcore in offset mode staan. Deze staat nu op 0.020v omdat hij anders BSOD gaf (door te lage vcore neem ik aan?). Of moest ik dan de turbo boost verhogen ipv de vcore offset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik zit met een nieuw probleem. Ik heb mijn OC eens opnieuw gedaan om er zeker van te zijn dat al mijn BIOS-settings goed staan en omdat ik iets minder stroom wil gaan verbruiken (beetje minder hoge overklok). Nu zit ik met het probleem dat mijn CPU bij een Prime-test na enige tijd terugvalt op standaard maximum multiplier, namelijk 33 MHz. Ik heb al wat rond gezocht maar kan niets vinden op internet met gelijkaardige problemen. De temperatuur komt niet hoger dan 68 graden maximum.

Het is heel vreemd dat hij dit doet en heeft volgens mij met een bepaalde instelling te maken in de BIOS. Wat ik wel opmerk is dat mijn vcore naar 1.352 gaat op dat moment, kan het zijn dat mijn cpu dit een te hoge vcore vind? Ik heb turbo op 0.004 + staan en mijn vcore offset op 0.010 + v (kan niet lager of ik zit op 0.010 -).

EDIT:

Ik weet echt niet meer wat er scheelt. Ik heb elk mogelijk power saving feature uitgeschakeld, en alsnog gaat na enige tijd mijn cpu naar beneden throttlen. Dus van de 4,3 GHz die ik ingesteld heb naar de 3,3 GHz standaard maximum. Het is ook enkel als hij echt 100 % gestressed wordt, dus een GPU stress test blijft ie constant op 4,3 GHz (cpu is niet 100 % belast hierdoor en temperaturen blijven ook lager).

Op internet zijn er nog wel topics te vinden, maar nergens een antwoord. Ik ben ten einde raad, wat is er mis met mijn cpu en/of moederbord?

[ Voor 40% gewijzigd door Qlii256 op 12-05-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Blijkt dus dat mijn VRM's (Voltage Regulation Module) te warm krijgen. Niet warm, maar super heet! Ik kan er mijn vinger niet langer dan 1 tot 2 seconden op houden. Ik zit te denken hoe ik dit best ga aanpakken. Of ik koop een nieuw moederbord (ik heb een ASRock P67 PRO 3 SE, en deze staan gekend voor de slechtere heatsink op de VRM's), of ik plaats een ventilator zo dicht mogelijk op die VRM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Met een paar tientjes investeren (lees-> verkoop de asrock en leg wat bij) kan je een prima bordje halen om aan de slag te gaan hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ja, inderdaad. Ik heb ondertussen al een tijdelijke oplossing waarbij mijn cpu niet aan throttling doet na een 100 % load stress test van 20 minuten. Ik zal nog meer moeten testen natuurlijk, maar voorlopig lijkt dit aardig goed!

Ik ga hier nu niet helemaal uitschrijven hoe ik het heb opgelost, maar je kan het wel nalezen op een ander forum, waar iemand mij aangeduid heeft dat het wel degelijk de VRM's waren die moeilijk deden, waarvoor ik hem zeer dankbaar ben!

Link naar post: http://www.overclock.net/...dition/8700#post_23902805

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:19
Je merkt nu ook meteen het nadeel van waterkoeling: het gebrek van airflow over componenten op het moederbord ;)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Lol hoeveel fases heeft dat ding? Ik zou ook niet verwachten dat je probleemloos ver kan overklokken met een mobo van 80 euro. 30-40 euro meer maakt veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Tomm13 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:26:
Lol hoeveel fases heeft dat ding? Ik zou ook niet verwachten dat je probleemloos ver kan overklokken met een mobo van 80 euro. 30-40 euro meer maakt veel uit
Dat moederbord heeft indertijd (5 jaar terug ofzo?) redelijk wat geld gekost, nu was het natuurlijk ook niet het duurste wat ik toen in m'n nieuwe build gestopt had, maar alsnog vond ik het toen goed genoeg, en dat is 'ie nog.

Mijn overklok van 3.3 naar 4.5 GHz vind ik al redelijk (hoger kost ook meer stroom en dus meer geld!) goed, en hij blijft nu stabiel met die extra fan die blaast op de cpu socket aan de achterkant. Natuurlijk komt dit deels doordat er geen fan meer op de cpu zit, maar ik heb wel genoeg case fans die de VR's koel zouden moeten houden. Alleen blijkt die heatsink echt z'n werk niet te doen (aluminium en geen koper). Hij voelt warm aan, terwijl de VR's zelf super heet zijn.

Alsnog ben ik van plan een nieuw bord te kopen, maar ik wacht nog even. Mijn cpu doet het nu uitstekend met overklok en bottlenecked mijn videokaart net niet.
Pagina: 1