Aanschaf probleem: GTX 960 vs GTX 970

Pagina: 1
Acties:

• Sjaakys
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-02 11:57
Beste mede Tweakers,

Ik zit er aan te denken om mijn videokaart te vernieuwen, het wordt een Nvidia die geschikt moet zijn om te gamen. In het verleden heb ik zowel AMD als Nvidia gehad, mijn ervaring is dat de drivers en software bij Nvidia beter zijn. Ook heb ik het idee dat er meer games beter ondersteund worden door Nvidia.

Nu wil ik uiteraard een kaart die naar mijn idee het beste bij mij past, echter weet ik niet zo goed waar ik op moet letten. Ik heb al het een en ander aan research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat 2GB aan ram geheugen genoeg zal zijn. Ik heb 1 monitor en speel games maximaal op een 1080P resolutie. (correct me if I am wrong)

Nu kom ik dus uit bij de volgende factor: de snelheid van de videochip.
Mijn eerste gedachten is, hoe hoger de snelheid hoe beter. Met die gedachtegang ben ik rond gaan kijken bij de Pricewatch. Een ding wat op viel is dat alle 2GB kaarten een hogere videochip snelheid hebben, vaak zon 0,2 tot 0,3 Ghz sneller. (een andere bijkomstigheid is dat deze kaarten goedkoper zijn)

zie:
GTX 960
pricewatch: Inno3D GeForce GTX 960 2GB Ultra

GTX 970
pricewatch: Inno3D GeForce GTX 970 OC 4GB

Is het juist om te concluderen dat voor mijn situatie een 960 GTX kaart beter is?

Ik hoor graag wat jullie er van denken, zodat ik een goed beeld heb.

Groeten Sjaakys :w

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies, move naar CAA.

Daarnaast, chipsnelheid etc. is leuk, maar hoe vertaalt zich dat in prestatie? Ik zou er gamebenchmarks (van je favoriete games) bij pakken. Ben je er snel uit. Althans, waarom geen AMD 290? Drivers zijn allang geen issue meer bij AMD. Dat bij voorbaat uitsluiten is dus erg zonde voor je portemonnee.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:09
Puur naar GHz kijken is wel leuk een aardig, maar als de 960 hogere GHz heeft maar slechts de helft of ong 60% van de rekenkernen heeft gaat die hogere clockspeed daar niet voor compenseren!

Toch ben ik benieuwd hoe je tot de conclusie bent gekomen dat 2 gig Vram genoeg is? Als je van plan bent om games te gaan spelen die nog uit moeten komen dan is 2 gig zeer waarschijnlijk niet genoeg om comfortabel mee te gamen.

Als je persee Nvidia wilt dan is de 970 momenteel de enige realistische gpu. Als je uitstekende prijs/kwaliteit zoekt dan is de r9 290 momenteel een extreem sterke gpu

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:07
Hoe ziet de rest van het systeem er uit? En welke voeding heb je(merk/type. Niet alleen hoeveel watt). En de drivers zijn bij amd opgelost hoor. En een heleboel Nvidia extra's werken niet met amd nee. Alleen de vraag is of het er beter van wordt. Zitten een hoop marketing dingen tussen.(jij ik kijk naar jou 3,5gb vram) ik ben altijd meer van de clean ultra. En zit aa etc 9/10 keer gewoon uit.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
loki504 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:11:
Hoe ziet de rest van het systeem er uit? En welke voeding heb je(merk/type. Niet alleen hoeveel watt). En de drivers zijn bij amd opgelost hoor. En een heleboel Nvidia extra's werken niet met amd nee. Alleen de vraag is of het er beter van wordt. Zitten een hoop marketing dingen tussen.(jij ik kijk naar jou 3,5gb vram) ik ben altijd meer van de clean ultra. En zit aa etc 9/10 keer gewoon uit.
Zo krijg je wel Mantle support bij AMD waar ik zeer over te spreken ben.

Ik zou zelf ook voor een 290 gaan.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Grappig hoe iedereen weer met non-info komt.

Zijn eisen:

- Nvidia en 1080p

Wat er hier gelijk geroepen wordt:

- R9 290!!11

Aan de topicstarter: Als je moet kiezen tussen de GTX960 en de GTX970 en je bent bereid om enkele opties lager te zetten (MSAA, HBAO) dan lekker voor de GTX960 gaan en die 100 euro in je zak steken.

Als je alles aan wil op 1080p dan zit er niks anders op dan die GTX970.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Nee wij geven alleen aan dat zijn informatie over drivers achterhaald is. En voor de prijs van een 960 koop je een 2e hands 290.

Dat is juist beter voor zn portemonnee prijs/prestatie gewijS.

• Sjaakys
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-02 11:57
Bedankt voor de reacties. Ik heb het advies van br00ky opgevolgd en benchmarks bekeken, ook heb ik wel de AMD kaarten meegenomen (gebruik gemaakt van: Tomshardware). Ik blijf er bij dat ik een Nvidia kaart ga kopen, ik wacht af totdat de GTX 970 rond de 300 euro zitten (dus zon 50-70 euro minder dan de huidige prijzen).

Bedankt voor jullie reacties!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Sjaakys schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:43:
Bedankt voor de reacties. Ik heb het advies van br00ky opgevolgd en benchmarks bekeken, ook heb ik wel de AMD kaarten meegenomen (gebruik gemaakt van: Tomshardware). Ik blijf er bij dat ik een Nvidia kaart ga kopen, ik wacht af totdat de GTX 970 rond de 300 euro zitten (dus zon 50-70 euro minder dan de huidige prijzen).

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat je dan nog wel ff kan wachten, hij is nog maar een half jaar uit... :X

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
pwillemske schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:11:
[...]

Ik denk dat je dan nog wel ff kan wachten, hij is nog maar een half jaar uit... :X
Ik zou sowieso kijken wat de aankondiging / het beschikbaar komen van de nieuwe high end kaarten van AMD te weeg gaat brengen.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
jorisvdelsen schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:19:
[...]

Ik zou sowieso kijken wat de aankondiging / het beschikbaar komen van de nieuwe high end kaarten van AMD te weeg gaat brengen.
Oja, misschien zakt de prijs dan nog wel wat, maar niet te veel gaan hopen!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
pwillemske schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:20:
[...]

Oja, misschien zakt de prijs dan nog wel wat, maar niet te veel gaan hopen!
Met de introductie van de GTX970 ging de prijs van de gemiddelde R9 290 €60 omlaag ofzo. Maar geen idee of Nvidia dat ook zal doen, prijs/performance heeft volgens mij niet echt hun hoogste prioriteit :X

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
Het kan wel dat de GTX 970 wat in prijs gaat dalen als AMD de R9 390(X) en R9 380(X) (wat waarschijnlijk rebrands van de 290 reeks gaan zijn, maar dan met de huidige prijzen of wat goedkoper) uitbrengt, wat voor één van deze maanden zou moeten zijn. Als Nvidia genoeg druk voelt van AMD, zal die prijs wel zakken. Dat is toch ook gebeurd toen de R9 290 sneller en goedkoper bleek dan de GTX 780.

Het is ook mogelijk dat Nvidia nog met een GTX 960Ti komt, want het verschil tussen de GTX 960 en 970 is vrij groot. Een nog wat meer gekortwiekte GM204 met 192 bit geheugenbus en 3GB VRAM voor €250-270 zou daar nog wel tussen passen.

Neem geen GTX 960, 2GB VRAM gaat op het einde van dit jaar al te weinig zijn voor de meeste console ports. Ironisch genoeg gaan het pc exclusieve games zijn die met minder videogeheugen gaan toekomen. De consoles hebben veel videogeheugen en weinig rekenkracht, dus worden textures niet of weinig gecompromieerd. Moest je vooral indie games spelen, is 2GB uiteraard nog wel voldoende, maar dan zou een GTX 750Ti ook wel voldoen (of liever nog een R9 270(X)).

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 02-03-2015 10:34 ]

Pagina: 1