Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voorrangssituatie 2 rijbanen naar 3 rijbanen na afslaan

Pagina: 1
Acties:

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 14:22
Mijn vraag is wie voorrang heeft in deze situatie. Twee banen naar links die uitkomen op 3 banen, 2 naar rechts en 1 rechtdoor/linksaf.

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/8vzsb4.jpg

Mijn idee is dat de in blauw weergegeven auto voorrang heeft, de rode auto rijdt immers rechts en moet uitkomen op de meest rechter baan. De verkeersregel is immers dat je zo rechts als mogelijk moet rijden.

In deze situatie verandert de rode auto dus feitelijk van rijbaan en moet hij voorrang verlenen, of zie ik iets over het hoofd?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Lastig, maar ik zou niet links voorsorteren als ik niet zeker wist dat ik veel sneller kon optrekken dan de persoon rechts naast me of als ik daarna niet linksaf/rechtdoor hoefde. Ik bedoel: als je op de rechterbaan blijft heb je dit probleem niet.

Ik zou als totaal onbekende daar ook gewoon 1 rijbaan vrijlaten voor de auto die links naast me de bocht door gaat. Als hij rechts had willen uitkomen, had hij wel op de rechterbaan voor linksaf voorgesorteerd als je begrijpt wat ik bedoel. Voor mij als onbekende op die plek is het niet logisch dat iemand die links en dan rechts wil uiterst links voorsorteert ipv eentje meer naar rechts, maar nog steeds voor linksaf :) Naar mijn mening heb je het jezelf hier te moeilijk gemaakt.

Je redenatie dat rood rechts rijdt en dus rechts uit moet komen, klopt natuurlijk niet. Je bent niet verplicht om bij voorsorteervakken uiterst rechts te rijden (hoe kun je anders links of rechtdoor voorsorteren. En volgens diezelfde logica hoor jij als "uiterste links voorsorteerder" ook helemaal links uit te komen, wat je in jouw schets ook niet doet.

[ Voor 38% gewijzigd door Grrrrrene op 01-03-2015 16:03 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• donaldo
Je redenatie dat rood rechts rijdt en dus rechts uit moet komen, klopt natuurlijk niet. Je bent niet verplicht om bij voorsorteervakken uiterst rechts te rijden (hoe kun je anders links of rechtdoor voorsorteren. En volgens diezelfde logica hoor jij als "uiterste links voorsorteerder" ook helemaal links uit te komen, wat je in jouw schets ook niet doet.
De vraag is wat hier dan wel de regel is. Het lijkt mij dat als er twee auto's tegelijkertijd rijden ze in principe op de twee rechtse banen uit moeten komen. Als je een baan naar links opschuift, dan moet je ander verkeer voorrang geven. Voor de links voorgesorteerde auto zal er nooit ander verkeer links zitten, voor de auto rechts wel, die zou dan naar mijn idee dus voorrang moeten verlenen aan het verkeer dat links van hem zit.

Overigens heb je gelijk dat rechts voorsorteren handiger is als je rechtsaf wilt. Er is trouwens ook niets gebeurd behalve wat getoeter en hoofdschudden over en weer, maar het is op dit knooppunt vaak chaos. (Lammenschansplein in Leiden, in totaal komen hier 6 rijstroken samen naar 1 strook die naar de A4 gaat)

[ Voor 16% gewijzigd door donaldo op 01-03-2015 16:12 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is mij zo geleerd, en geen idee of het een harde regel is, dat je in zo'n situatie op een kruispunt niet tijdens het nemen van een bocht/afslag opschuift van rijbaan. Sta je op de 1e rijbaan kom je op de 1e rijbaan uit, sta je op de 2e rijbaan dan kom je op de 2e uit. Daarna ga je pas opnieuw voorstorteren.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Mijn inziens totaal niet lastig: blauw is verkeerd, die schuift een strookje over tijdens de bocht of zoals getekend zelfs na de bocht... die doet dus de beweging terwijl rood gewoon koers houdt op dezelfde strook. Verder is het een kwestie van juist voorgesorteerd staan... blauw wilde daar duidelijk niet rechtdoor/linksaf maar naar rechts afslaan maar reed op de strook voor rechtdoor/linksaf en maakt dus de beweging naar rechts waar al iemand rijd. Plus wat PolarBear zegt... het is niet netjes om zo'n beweging te maken tijdens of vlak na een bocht, daar kan niemand op anticiperen.

@Donaldo, voorrang krijg je, dat kan je niet nemen. Als jij van strook verwisseld is het aan jou om het overige verkeer in de gaten te houden, dat doet het er weinig toe of iemand jou wel of niet voorrang had moeten verlenen, jij doet de beweging en rijdt tegen een bestuurder aan die gewoon op dezelfde strook is blijven rijden. Had blauw duidelijk meerdere meters voor de andere bestuurder gereden was het een ander verhaal, maar je kan iemand niet zomaar tot remmen dwingen omdat jij er perse tussen wilt.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar hoe stel je welke baan uit moet komen op welke baan? Zet je ze 1 op 1, kom uit op de linker 2 banen. Zou rood daarna ook gewoon rechtaf moeten, waarom dan niet de meest rechterbaan pakken?

Als blauw zijnde had die gewoon achter rood kunnen gaan staan en de meest rechter rechtaf baan vrij laten voor de mensen die rechtdoor moeten (waar die oranje auto staat).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Aan de weginrichting te zien, lijkt het alsof rechtsaf na het kruispunt de 'doorgaande weg' is, dus zou ik het logisch vinden dat degene die rechts voor het kruispunt staat ook rechts na het kruispunt uitkomt, en dat de linker voor het kruispunt in het midden uitkomt.

Je bent alleen wel een hele hork (both sides intended) als dit tot ergere problemen dan enkel wat irritatie gaat leiden. :X

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• donaldo
@Donaldo, voorrang krijg je, dat kan je niet nemen. Als jij van strook verwisseld is het aan jou om het overige verkeer in de gaten te houden, dat doet het er weinig toe of iemand jou wel of niet voorrang had moeten verlenen, jij doet de beweging en rijdt tegen een bestuurder aan die gewoon op dezelfde strook is blijven rijden. Had blauw duidelijk meerdere meters voor de andere bestuurder gereden was het een ander verhaal, maar je kan iemand niet zomaar tot remmen dwingen omdat jij er perse tussen wilt.
Mijn punt is dat ik niet van strook wissel maar de rode auto. Zijn baan (de meest rechter schoot kennelijk niet genoeg op). In dit geval kwam de rode auto ook van achter en in een geval van een aanrijding had deze mijn achterkant geraakt.

• MicGlou
SinergyX schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:15:
Maar hoe stel je welke baan uit moet komen op welke baan? Zet je ze 1 op 1, kom uit op de linker 2 banen. Zou rood daarna ook gewoon rechtaf moeten, waarom dan niet de meest rechterbaan pakken?

Als blauw zijnde had die gewoon achter rood kunnen gaan staan en de meest rechter rechtaf baan vrij laten voor de mensen die rechtdoor moeten (waar die oranje auto staat).
Dat is gewoon inzicht... als jij uiterst links rijdt voor de bocht het vanzelfsprekend is dat je dan ook links uitkomt na de bocht en niet ineens rechts. Wel toegegeven dat de rode auto er ook voor had kunnen kiezen om gelijk een strook naar rechts op te schuiven om ruimte te maken want de plek op de weg is immers altijd rechts, dat is zoals al eerder gezegd een beetje horkerig gedrag. De belijning in die situatie helpt daar ook niet echt bij, die is niet helemaal duidelijk zo en kan mij daarom wel heel goed voorstellen waarom dit fout is gegaan.

• donaldo
MicGlou schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:21:
[...]

Dat is gewoon inzicht... als jij uiterst links rijdt voor de bocht het vanzelfsprekend is dat je dan ook links uitkomt na de bocht en niet ineens rechts. Wel toegegeven dat de rode auto er ook voor had kunnen kiezen om gelijk een strook naar rechts op te schuiven om ruimte te maken want de plek op de weg is immers altijd rechts, dat is zoals al eerder gezegd een beetje horkerig gedrag. De belijning in die situatie helpt daar ook niet echt bij, die is niet helemaal duidelijk zo en kan mij daarom wel heel goed voorstellen waarom dit fout is gegaan.
Volgens mij is de regel dus dat je zo rechts mogelijk moet houden en ieder je eigen baan. In dit geval de twee rechtse dus. Als je ergens anders wilt uitkomen moet je overig verkeer voorrang geven. Als blauw uiterst rechts had willen uitkomen had hij verkeer op die baan ook voorrang moeten geven.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

donaldo schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:21:
[...]

Mijn punt is dat ik niet van strook wissel maar de rode auto. Zijn baan (de meest rechter schoot kennelijk niet genoeg op). In dit geval kwam de rode auto ook van achter en in een geval van een aanrijding had deze mijn achterkant geraakt.
Begrijp ik uit deze wazige post dat er nog meer verkeer was, en dat er één auto afweek van de route van de rest? Dan is het toch duidelijk?

Maar om duidelijk te zijn: Er is dus niets gebeurd? Je vraagt alleen 'wat als'?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

donaldo schreef op zondag 01 maart 2015 @ 15:52:
Mijn vraag is wie voorrang heeft in deze situatie. Twee banen naar links die uitkomen op 3 banen, 2 naar rechts en 1 rechtdoor/linksaf.

[afbeelding]

Mijn idee is dat de in blauw weergegeven auto voorrang heeft, de rode auto rijdt immers rechts en moet uitkomen op de meest rechter baan. De verkeersregel is immers dat je zo rechts als mogelijk moet rijden.

In deze situatie verandert de rode auto dus feitelijk van rijbaan en moet hij voorrang verlenen, of zie ik iets over het hoofd?
In dit geval willen beide auto's op een baan belanden die later alleen rechtsaf kan. In dit voorbeeld zit rood fout en had gewoon de rechtse baan moeten nemen.
Als rood meteen bij de volgende kruising rechtdoor of links had willen gaan, had deze nu al gewoon op de meest linker rijstrook moeten rijden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• donaldo
naitsoezn schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:26:
[...]

Begrijp ik uit deze wazige post dat er nog meer verkeer was, en dat er één auto afweek van de route van de rest? Dan is het toch duidelijk?

Maar om duidelijk te zijn: Er is dus niets gebeurd? Je vraagt alleen 'wat als'?
Het is inderdaad een wat als vraag. Voor alle duidelijkheid: Links stonden 2 auto's waarvan ik de 2e was. De eerste ging linksaf, daarna ik, volgens de blauwe pijl. Rechts stond een rij auto's, deze gingen allen naar de meest rechter baan, behalve die met de rode pijl.

• MicGlou
donaldo schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:21:
[...]

Dat is heel wat anders dan dat jij hebt uitgetekend, zo blijkt uit niets dat rood achterop kwam... maar sowieso hoezo ben jij zo stellig dat jij niet een baan bent opgeschoven? Wat is dan 'zijn baan'... je gaat van twee naar drie stroken? Jij zat voor de bocht toch uiterst links en na de bocht toch niet meer? Mijn inziens ben jij zonder twijfel de persoon die van strook is veranderd en had het van de ander netjes geweest ruimte te maken maar die hoefde zeker niet aan de kant voor jou.

@Donaldo... Je hebt twee stroken linksaf die dus vanzelfsprekend links van de rijbaan zitten... Als jij eerst uiterst links reed en na de bocht ineens in het midden dan heb je van rijstrook gewisseld want je had dan ook links uit moeten komen... heel eenvoudig. Rood is alleen niet netjes geweest en had tijdig naar rechts gekund zodat er ruimte voor bestuurders zoals blauw ontstaat, maar dat maakt de baan nog vanzelfsprekend vrij voor blauw... die derde strook komt erbij en was er voor de bocht nog niet, de rode bestuurder wanneer onbekend in de buurt had dat dus nooit kunnen weten en blijft vanzelfsprekend op dezelfde strook rijden... want als je de strepen doortrekt hoort ze in het midden want die linker baan komt er niet bij.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
donaldo schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:30:
[...]

Het is inderdaad een wat als vraag. Voor alle duidelijkheid: Links stonden 2 auto's waarvan ik de 2e was. De eerste ging linksaf, daarna ik, volgens de blauwe pijl. Rechts stond een rij auto's, deze gingen allen naar de meest rechter baan, behalve die met de rode pijl.
Wat staat er voor deze situatie aangegeven?

Ik kan me goed voorstellen dat er borden boven de weg staan waarop de uiterst linkse strook aangeduid wordt als zijnde bestemming x die rechtdoor gaat op de de volgende weg. En dat de rechterstrook die ook links afslaat aangeduid staat als bestemming y die daarna gelijk uitmond in twee rijstroken die weer rechts gaan.

Wat andere doen zegt nog niets. Velperbroek bij arnhem komende uit velp is ook zo'n punt. Mensen gaan helemaal links staan en sturen daarna naar de middelste van drie rijstroken op de rotonde. Hartstikke fout en je snijd gewoon het overig verkeer. En het gebeurd gewoon elke keer weer als je daar van de stoplichten vertrek |:(

• donaldo
thefox154 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 17:20:
[...]

Wat staat er voor deze situatie aangegeven?

Ik kan me goed voorstellen dat er borden boven de weg staan waarop de uiterst linkse strook aangeduid wordt als zijnde bestemming x die rechtdoor gaat op de de volgende weg. En dat de rechterstrook die ook links afslaat aangeduid staat als bestemming y die daarna gelijk uitmond in twee rijstroken die weer rechts gaan.

Wat andere doen zegt nog niets. Velperbroek bij arnhem komende uit velp is ook zo'n punt. Mensen gaan helemaal links staan en sturen daarna naar de middelste van drie rijstroken op de rotonde. Hartstikke fout en je snijd gewoon het overig verkeer. En het gebeurd gewoon elke keer weer als je daar van de stoplichten vertrek |:(
Er staat niets aangegeven:

Link naar streetview

Verwijderd

PolarBear schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:13:
Het is mij zo geleerd, en geen idee of het een harde regel is, dat je in zo'n situatie op een kruispunt niet tijdens het nemen van een bocht/afslag opschuift van rijbaan. Sta je op de 1e rijbaan kom je op de 1e rijbaan uit, sta je op de 2e rijbaan dan kom je op de 2e uit. Daarna ga je pas opnieuw voorstorteren.
Dit dus. Beide op de meest linker 2 banen uitkomen en dan pas van baan veranderen.

• donaldo
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:26:
[...]

Dit dus. Beide op de meest linker 2 banen uitkomen en dan pas van baan veranderen.
Op basis van de wegenverkeerswet zeg ik dus op de meest rechter banen uitkomen. Waarom denk jij links?

Artikel 3: 1. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

Verwijderd

Omdat naar rechts gaan een verandering van richting is.
Leuk dat artikel maar dat geld dus niet in dit soort situaties. Check de pijlen op de baan. Je gaat toch ook niet rechts voorsorteren als je rechtdoor moet?

Verwijderd

meestal wordt er gebruik gemaakt van hulplijnen in situaties als deze om het duidelijk te maken. Deze ontbreken hier waardoor verwarring ontstaat. Overigens ben ik zelf van mening dat de rode auto naar de meeste rechtse baan had moeten gaan.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik snap nog steeds niet waarom je uiterst links stond als je direct na de bocht rechtsaf moest. Was je daar onbekend dat je dat niet wist of dacht je de bewuste auto die je geen ruimte gaf nog voorbij te kunnen? Als ik weet dat ik na een afslag links _direct_ en zonder veel ruimte om van baan te veranderen rechtsaf moet, sorteer ik niet uiterst links voor, maar pak ik het meest rechtse voorsorteervak linksaf.

Alles over je positie op de weg is sowieso onzinnig als we het over voorsorteervakken hebben, daar geldt dat nml niet. Ik vind het wel een enorm slechte situatie. Zelfs zonder borden vooraf. Als je daar onbekend bent, hoe moet je dan anticiperen op de situatie na de bocht? Er is misschien eens 100m, inclusief voorsorteervak, om de keuze voor rechtsaf of linksaf/rechtdoor te maken. :X

[ Voor 20% gewijzigd door Grrrrrene op 01-03-2015 21:39 ]

• donaldo
Grrrrrene schreef op zondag 01 maart 2015 @ 21:38:
Ik snap nog steeds niet waarom je uiterst links stond als je direct na de bocht rechtsaf moest. Was je daar onbekend dat je dat niet wist of dacht je de bewuste auto die je geen ruimte gaf nog voorbij te kunnen? Als ik weet dat ik na een afslag links _direct_ en zonder veel ruimte om van baan te veranderen rechtsaf moet, sorteer ik niet uiterst links voor, maar pak ik het meest rechtse voorsorteervak linksaf.
De reden om links te staan was dat er op die andere baan een lange rij auto's stond. Ik ben bekend met de situatie ter plekke en wat ik doe wordt vaak gedaan. Daarom is er vandaag ook geen aanrijding geweest, ik ben bedacht op mensen die de verkeerssituatie niet kennen.

Ik vraag me gewoon af wat hier nou de regel is. Op basis van de reacties hierboven heb ik nog steeds dezelfde mening. Als een weg met twee rijstroken uitkomt op 3, zijn de twee rechter de rijstroken waar je op uit hoort te komen, wil je naar een ander toe, dan moet je voorrang geven.

Dat het een onduidelijke situatie is en je het probleem kunt vermijden ben ik met je eens.

• Grrrrrene
  • Niet online
Volgens mij zijn hier gewoon geen regels voor. Normaal als je van 2 naar 3 banen gaat, komt er duidelijk aan 1 kant een baan bij en gaan de twee andere banen door. Nu zijn er tijdens het afslaan ineens geen rijstroken meer aangegeven waaruit je kunt afleiden wat de bedoeling is.

Ik snap je redenering over zover mogelijk rechts houden, maar ik weet niet of die ook opgaat voor voorsorteervakken. Ik denk het niet, maar ik ben ook wel benieuwd wat de regels in dit geval zeggen. Ik ben alleen bang dat het zo'n gevalletje is van "dat moet je ter plekke regelen" ;) Het zou zoveel duidelijker zijn als er geleidelijnen waren gebruikt :(

Pagina: 1