Toon posts:

Oplaad circuit en lipo vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil een Raspberry pi + scherm voeden met een lipo batterij maar ik kan nergens een goede oplossing vinden.

Informatie over mijn setup :
- De setup werkt tussen 7 en 15v.
- De setup gebruikt ongeveer 550mA @ 7,4v en ongeveer 350mA @ 12v. Een accu van 12v zal dus het meest efficient zijn.

Ik heb al gedacht aan een 12v powerbank maar daar zit meestal te veel poespas op waardoor het moeilijk word om in te bouwen in een kleine behuizing.
De beste oplossing is een 7-12v lipo batterij met een oplaad circuit die de batterij kan opladen terwijl die gebruikt word.

De volgende link is wat ik bedoel, maar dan voor een hoger voltage. 4,2v bij lange na niet genoeg.
http://www.voc-electronic...iion-lipoly-charger-v1-2/

Weet iemand waar ik lipo accu's met oplaadcircuits kan kopen? Ik heb alles al afgezocht maar volgens mij zijn er niet veel webshops die accu's met oplaadcircuits voor inbouw verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 15:23:

- De setup gebruikt ongeveer 550mAh @ 7,4v en ongeveer 350mAh @ 12v. Een accu van 12v zal dus het meest efficient zijn.
Ik kom met die getallen tot een andere conclusie.

Je kunt op samenkopen kijken:
http://www.samenkopen.net/action_product/830065/731402
http://www.samenkopen.net/action_product/830065/426234

Volgens ben je er met die twee dingen, en nog 3 cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Infant schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:48:
[...]

Ik kom met die getallen tot een andere conclusie.

Je kunt op samenkopen kijken:
http://www.samenkopen.net/action_product/830065/731402
http://www.samenkopen.net/action_product/830065/426234

Volgens ben je er met die twee dingen, en nog 3 cellen.
Ik zie niks staan over balanceren. Dat is toch wel belangrijk. Misschien is dit chipje wat: http://www.linear.com/product/LTC3300-1

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:10

Infant

It's a floating Dino!

De brakke chinese omschrijving suggereert dat er gebalanceerd wordt: "the pcb will take care that the voltage of the cell will be the same."

Je kunt het altijd aan de verkoper vragen to be sure.

De 3300-1 is een prachtig chipje, het demo bord kost ook maar 475 dollar, dus dat is een kat in 't bakkie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Je haalt sowieso 2 dingen door elkaar.
Je gebruikt de eenheid mAh waar je mA bedoelt, die 2 zijn anders :)

Op 12V heb je 350mA en dus 4.2W
Op 7.4V heb je 550mA en dus 4.07W.

Dus op 7.4V is je setup efficienter en niet op 12V :)

Verschil is overigens klein dus zou er niet moeilijk over doen.

Je mist alleen een paar belangrijke punten:
- Hoe lang wil je het kunnen gebruiken zonder power.
- Hoe snel moet het opladen.
- Hoe groot/zwaar mag het zijn.

Op basis van die vragen kies je de batterijtechnologie en wat het gaat kosten.
Kan namelijk alles zijn van een enkel lipo celletje met boostconverter formaat luciferdoosje waar hij dan een krap halfuur op draait tot een 12v accu van een 30 kilo waar je een week op vooruit kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:34:
Je haalt sowieso 2 dingen door elkaar.
Je gebruikt de eenheid mAh waar je mA bedoelt, die 2 zijn anders :)

Op 12V heb je 350mA en dus 4.2W
Op 7.4V heb je 550mA en dus 4.07W.

Dus op 7.4V is je setup efficienter en niet op 12V :)

Verschil is overigens klein dus zou er niet moeilijk over doen.

Je mist alleen een paar belangrijke punten:
- Hoe lang wil je het kunnen gebruiken zonder power.
- Hoe snel moet het opladen.
- Hoe groot/zwaar mag het zijn.

Op basis van die vragen kies je de batterijtechnologie en wat het gaat kosten.
Kan namelijk alles zijn van een enkel lipo celletje met boostconverter formaat luciferdoosje waar hij dan een krap halfuur op draait tot een 12v accu van een 30 kilo waar je een week op vooruit kan :)
Bedankt voor de correctie, ik dacht dat het mAh was, ik zie nu waarom dat fout is inderdaad.
Ik heb het stroomverbruik gemeten en het is zeker weten 350mA op 12v en 550mA op 7,4v. Ik heb de hele handel aan een regelbare voeding liggen en de multimeter toont dat het stroomverbruik omlaag gaat wanneer het voltage omhoog gaat, na 12v stopt het stroomverbruik met dalen. Dit is wel logisch omdat de voltage regulator meer stroom verbruikt als die meer moet 'reguleren'.

Hier is een diagram van mijn setup :
i62.tinypic.com/x24gew.jpg

Het hele handeltje moet zou op z'n minst wel 5 uur mee moeten gaan, dus een accu van minstens 5000mAh zou ongeveer wel voldoende moeten zijn, meer is altijd beter natuurlijk mits het niet te groot word.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
5000mA wordt 5000mAh, de 'h' specifieerd dat het om capaciteit gaat.
500mA voor 1 uur is 500mAh,
Dus een 5000mAh batterij kan 500mA leveren voor 10 uur.

In jouw geval zoek je dus een 5000mAh pack van 7.4V (2x li-ion in serie).
Dat is niet heel groot, komt neer op 4 cellen 18650 (wat de meest standaardmaat is).

De onderdelen kan je gewoon kant en klaar kopen voor weinig als je het zelf aan elkaar soldeert.
Wat je moet hebben:
4x 18650 cel, koop goede bijv panasonic.
2x houder voor 2x 18650.
1x protection/balancing circuit voor 2 cellen
^^ Deze 3 zijn ook als combo te koop

1x lader voor 2 cell li-ion (zoek op 8.4V changer, laadvoltage van li-ion is 4.2V/cell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:07:
5000mA wordt 5000mAh, de 'h' specifieerd dat het om capaciteit gaat.
500mA voor 1 uur is 500mAh,
Dus een 5000mAh batterij kan 500mA leveren voor 10 uur.
Een 5000mAh batterij zal alleen 500mA voor 10 uur kunnen leveren onder perfecte omstandigheden, volgens mij moet je ongeveer 75% rekenen i.v.m. factoren zoals temperatuur, batterij leeftijd etc.
SA007 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:07:
In jouw geval zoek je dus een 5000mAh pack van 7.4V (2x li-ion in serie).
Dat is niet heel groot, komt neer op 4 cellen 18650 (wat de meest standaardmaat is).

De onderdelen kan je gewoon kant en klaar kopen voor weinig als je het zelf aan elkaar soldeert.
Wat je moet hebben:
4x 18650 cel, koop goede bijv panasonic.
2x houder voor 2x 18650.
1x protection/balancing circuit voor 2 cellen
^^ Deze 3 zijn ook als combo te koop

1x lader voor 2 cell li-ion (zoek op 8.4V changer, laadvoltage van li-ion is 4.2V/cell)
Ik ga liever niet voor meerdere losse cellen omdat het lastiger word om ze gelijk op te laden. Het gene waar ik vast loop is dat ik geen nederlandse sites kan vinden die 7,4v of hogere lipo's verkopen met oplaad-PCB, ook moet ik de heleboel kunnen gebruiken terwijl het oplaad (dat kan ook niet bij allemaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0bb3rt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 08:22
Let ook op dat de LiPo's niet te veel ontladen kunnen worden. Komen deze onder de aangegeven nominale voltage (3.7V, 7.4V, 11.1V enz) gaat deze onherroepelijk stuk. (https://www.youtube.com/watch?v=ndBwU_MaPHo)
Een 7.4V LiPo laadt je op dmv een powerbalancer. Deze meet de voltage in de aparte cellen en zorgt voor een optimaal resultaat. LiPo's kan je, vanuit veiligheidsoverwegingen, beter niet laden met normale laadstations.

p.s. Ik gebruik zelf 7.4V LiPo's voor Airsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nah, perfecte omstandigheden klopt niet echt, het punt om rekening mee te houden is dat je de batterij niet wil overbelasten, als je ze op < 1C ontlaad (dus in een periode langer dan een uur) kom je aardig dicht bij de specs.

Je moet voor meerdere cellen gaan, of ze los zijn bepaal je zelf, je hoeft ze nooit uit de houder te halen.
De reden waarom ik een houder aanraad is omdat battery packs vaak net niet zijn wat je precies nodig hebt en je mag niet solderen aan batterijen.
Je hebt wel batterijen met soldertabs eraan, maar die zijn een stuk slechter verkrijgbaar en duurder.

R0bb3rt, vandaar het protection pcb, die zet de accu uit voor er iets stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De enige site die ik kan vinden die oplaad-PCB's verkoopt voor 7,4v lipo accu's is aliexpress.com, bijv deze :

http://nl.aliexpress.com/...ion-board/1943183269.html

Het voelt allemaal een beetje 'shady' met de slecht vertaalde producten maar het zal wel werken denk ik.
Alle andere sites die ik tegenkom verkopen alleen maar 3,7 of 4,2v laad-PCB's.

Zo'n oplaad-PCB ziet er vrij eenvoudig uit dus ik zou ook wel zelf een PCB kunnen etsen en solderen. Het enige wat ik me afvraag is of je met deze PCB's de lipo kan gebruiken terwijl je het oplaad.

EDIT :
Ik heb deze PCB gevonden :
http://www.kiwi-electroni...-lader-5-12v?search=lader

Op de PCB kun je zien dat er een 4,2v en 8,4v optie is, volgens de adafruit site is de micro-usb poort voor het laden van een 4,2v cell en de rechtse poort is voor het laden van 8,4v cellen (2x 4,2). Dit zou perfect zijn.
Op deze site staat een foto van de achterkant waarop deze informatie staat :
http://www.adafruit.com/products/280

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2015 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001

ThaHandy

Discovery Channel

Kan je niet beter een USB battery pack nemen om de Pi te voeden en een DC step up converter (5v -> 12v) voor het display?

Bijv. Ruinovo 6cell of 3cell (deze heb ik zelf ook :9)

3 of 6 18650 Li-ion cellen na eigen keus lokaal bestellen, 5v booster (250mA) voor het display en je bent klaar zonder al te veel poespas :)

Eventueel kan je tijdens gebruik laden (of meerderen packs chainen)

[ Voor 11% gewijzigd door ThaHandy op 02-03-2015 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ThaHandy schreef op maandag 02 maart 2015 @ 00:04:
Kan je niet beter een USB battery pack nemen om de Pi te voeden en een DC step up converter (5v -> 12v) voor het display?

Bijv. Ruinovo 6cell of 3cell (deze heb ik zelf ook :9)

3 of 6 18650 Li-ion cellen na eigen keus lokaal bestellen, 5v booster (250mA) voor het display en je bent klaar zonder al te veel poespas :)

Eventueel kan je tijdens gebruik laden (of meerderen packs chainen)
Ik heb daar over nagedacht maar kon geen step up converter vinden, dat zou wel een makkelijke oplossing zijn inderdaad. Ik ga er even over nadenken! :)

EDIT :

Ik ga voor 2x 18650 cellen in serie (2x3,7v) i.c.m. deze lader, dit is de meest elegante / makkelijke oplossing die ik kan vinden. Ik zat te denken aan deze 18650 batterijen, ik vraag me wel af of het uitmaakt dat er een beschermingscircuit in de batterijen zit ingebouwd.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken / helpen! _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 00:15:
[...]

Ik heb daar over nagedacht maar kon geen step up converter vinden, dat zou wel een makkelijke oplossing zijn inderdaad. Ik ga er even over nadenken! :)

EDIT :

Ik ga voor 2x 18650 cellen in serie (2x3,7v) i.c.m. deze lader, dit is de meest elegante / makkelijke oplossing die ik kan vinden.
die lader kan maar 1 cell (of meerdere parallel) laden he?
Ik zat te denken aan deze 18650 batterijen, ik vraag me wel af of het uitmaakt dat er een beschermingscircuit in de batterijen zit ingebouwd.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken / helpen! _/-\o_
UltraFire is rommel, verwacht 2/3 of 1/2 van de werkelijke capaciteit. (3400 mAh is de hoogste capaciteit 18650 verkrijgbaar) bijv. bij KNON (zelfde batterijen als de Actie) weet je zeker wat je hebt.

En ja, protected maakt zeker wel uit. Waarschijnlijk niet voor het laden, daar heb je de laad PCB voor. Maar voor het ontladen, zonder beschermingscircuit zal je setup de batterij leeg trekken en beschadigen ivbm. te diepe ontlading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ThaHandy schreef op maandag 02 maart 2015 @ 19:04:
[...]

die lader kan maar 1 cell (of meerdere parallel) laden he?
Op de Adafruit website staat een foto van de achterkant van de PCB, daar staat beschreven dat de PCB ook 8,4v kan laden door de zwarte plug te gebruiken.
Als het goed is moet het werken door 2 lithium cellen te gebruiken in serie.
EDIT: Hier staat beschreven hoe je 2 cellen kan laden met de PCB.
ThaHandy schreef op maandag 02 maart 2015 @ 19:04:
[...]
UltraFire is rommel, verwacht 2/3 of 1/2 van de werkelijke capaciteit. (3400 mAh is de hoogste capaciteit 18650 verkrijgbaar) bijv. bij KNON (zelfde batterijen als de Actie) weet je zeker wat je hebt.
Bedankt voor de waarschuwing, ik dacht al dat het niet goede kwaliteit was maar ik moest al een snes-controller kopen bij dezelfde webshop dus ik bestelde de batterijen maar meteen mee. Ik heb al bij 3 verschillende webshops moeten bestellen om alle onderdelen te krijgen, ik wou er geen 4e bij doen :P.

De batterijen zijn goed genoeg om de boel te testen, ik kan ze later makkelijk vervangen door betere.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, ik vind het spul anders heel erg makkelijk te vinden.

Voorbeelden:
Oplader voor 2 cellen in serie:
http://www.ebay.com/itm/N...ain_2&hash=item259b23f797

Protection pcb voor 2 cellen in serie:
http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item1c2d34e20d

Mocht je toch voor de 5v met boost converter willen gaan:
http://www.ebay.com/itm/5...ain_0&hash=item2a45ee30e5
(Is 400mA 12V, zou genoeg moeten zijn voor alleen het scherm).

Ultrafire/trsutfire etc is idd troep, zou panasonic pakken, bijv:
http://www.ebay.com/itm/P...ain_0&hash=item25a14eb3ec

Al kan je een cheapo pack nemen en gewoon een derde van de capaciteit halen en bijv deze pakken:
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item4d1f3c5e95

Waarschijnlijk meer waar voor je geld al zal de levenduur ook korter zijn.
Proceted cellen pakken is zonde van je geld als je er 2 in serie hangt met een een protection pcb, 2 in serie maakt het niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er goed uit, en goedkoop ook nog maar ik denk niet dat je de load aan kan laten staan tijdens het laden. Ik wil alles kunnen gebruiken tijdens het opladen en dat kan denk ik alleen met een goede oplaad-PCB.

Ik heb net even zitten googlen of je lithium batterijen, li-ion en li-polymer op dezelfde manier moet laden en voor zover ik kan vinden zit er geen verschil in, kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat ding van HK is dus een balanced lader.

Oudere Li-Ion willen nog wel 4.1v laadspanning per cel zijn terwijl de moderne Li-Ion net als LiPo 4.2v per cel geladen moeten worden. Dan kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin er vrij zeker van te zijn dat een 2s 7,4v Lithium charging PCB met 750mah+ output niet bestaat, ik denk dat ik maar genoege moet nemen met opladen terwijl de load uitstaat.

Een andere optie is om met een step up converter 3,7v naar 7,5v te verhogen, maar ik denk niet dat dat efficient is.

Ik zou ook nog voor NIMH kunnen gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mijn eerste linkje was een 8.4V lader in adaptervorm die 1A levert, voor 2 cell (had een tikfout gemaakt).

Step-up is vrij effecient hoor, step down is niet heel veel efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een beetje op ebay zitten kijken, ik kan wel een 3v-5v en 5v-12v step up achter elkaar zetten, ze hebben allebij genoeg output current voor mijn setup. Dan sluit ik de step up's aan op de output van de Adafruit charger en 1 goede 3,7v lipo accu op de input. Als het goed is kan ik dan laden terwijl de load aanstaat.

Ik heb gekeken of het met 1 step up kan maar die hebben allemaal te weinig output current.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Die je aanvoert voor 5-12V heeft 3V als minimum ingangspanning, dus die eerste is niet nodig.
Pagina: 1