Laptop voor mijn vriendin welke graag een laptop wilt om gewoon mee te kunnen typen voor school/studie haar scriptie en dergelijk. Hoofdpunten zijn natuurlijk fijn toetsenbord, redelijk scherm en prijs.
Wat ga je met je laptop doen?(vaste requirements)
De processor
Nu heb ik zelf natuurlijk al heel wat afgezocht gezien ik met laptops wel redelijk bekend ben(alleen processoren heb ik niet al te veel kaas gegeten), alleen zit ik nog een beetje te twijfelen tussen het budget. Als ik nu naar ~250€ tot ~280€ kijk heb ik het volgende lijstje samen gesteld: link pricewatch
Nu begint het afschieten, liever een nieuwer type dan een ouder type, dus uit deze eentje met de Intel Celeron N2840 link vergelijking van deze 4 overgebleven, nu begint het te spoken voor mij, waarom heeft die Lenovo Ideapad een lagere turbo clock dan de rest met dezelfde processor?
Als we het budget verhogen naar <400€ krijgen we wat meer mogelijkheden(ook best-buy feb laptops komt nu met eentje binnen het budget). Verschillen zijn bij Asus een 1TB ipv. 500GB(niet nodig 500GB is ruim voldoende voor haar). Wat andere aansluiting, meer HDMI/VGA of beide, ook 1Gbps ethernet ipv. 100Mbps wat ook overbodig is.
Verschil wat er wellicht wel toedoet is dan gelimiteerd tot de processor.
Er komt nu de Inter Core i3 4005U bij kijken. Maar als ik ga zoeken naar die processor is het ook niet echt veel beter dan de Celeron N2840 of niet? link je met vergelijkingen. Volgens mij gaat ze er met haar gebruik niets of niet veel van merken.
En is de meerprijs van 100€ die snellere processor en wat randvoorwaarden echt waard? Kan ik niet beter voor sneller gebruik een caddy met HDD installeren en SSD op HDD plek. Of zou de bottleneck echt de processor(N2840 dan) zijn in dagelijks gebruik voor internet en tekst verwerken.
Kom ik uiteindelijk hier op uit: link vergelijker die zonder touchscreen en met glanzend scherm heeft dan wel 802.11ac met 5Ghz, de
Kan ik dan wel een caddy/SSD aansluiten op de SX1008B of kan dat niet?
Persoonlijk zou ik dan voor de Asus SX1008B gaan, kan iemand me nog wat uitleggen over het verschil in die Turbo Clock en het verschil in die processoren en eventuele bottleneck.
tl;dr moet je hier niet voor zijn
Wat ga je met je laptop doen?(vaste requirements)
- Windows 8.1
- Windows 8.1 herinstallatie ivm. bloatware *kuch* malware *kuch*
- Office 2010 of 2013
- Internetten, zoeken, tekstverwerken en een keer een vage vrouwensite of zo.
- usb 3.0
- Sporadisch een yt filmpje oid.
- Sowieso <400€, maar liever onder de 300€.
- Op het moment niet echt, in de toekomst als ze verder weg gaat studeren misschien wel.
- 11"/13" is te klein, 17" is te groot.
- 15" is goed hanteerbaar en goed te zien
- WXGA Wide (of Full HD, maar ach dream on hé)
- Asus
- Lenovo (ja zelfs nu nog)
- Dell
- Iets anders met goede reviews mag ook.
- Mat scherm
- Aansluiting HDMI
- Aansluting D-Sub (VGA)
- Geen Chromebook
- Caddy icm. 80-100GB SSD voor Windows
De processor
Nu heb ik zelf natuurlijk al heel wat afgezocht gezien ik met laptops wel redelijk bekend ben(alleen processoren heb ik niet al te veel kaas gegeten), alleen zit ik nog een beetje te twijfelen tussen het budget. Als ik nu naar ~250€ tot ~280€ kijk heb ik het volgende lijstje samen gesteld: link pricewatch
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus F551MAV-BING-SX1008B | € 259,05 | € 259,05 |
| 1 | Asus F553MA-BING-SX361B | € 279,- | € 279,- |
| 1 | Lenovo B50-30 (MCA2ZMH) | € 246,50 | € 246,50 |
| 1 | Lenovo B50-30 (MCA26MH) | € 246,50 | € 246,50 |
| 1 | Lenovo Essential B50-45 MCD2BMH | € 262,12 | € 262,12 |
| 1 | Lenovo IdeaPad G50-30 (80G000XDNX) | € 269,- | € 269,- |
| 1 | Lenovo IdeaPad G50-30 (80G001LLNX) | € 247,95 | € 247,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.810,12 | |
Nu begint het afschieten, liever een nieuwer type dan een ouder type, dus uit deze eentje met de Intel Celeron N2840 link vergelijking van deze 4 overgebleven, nu begint het te spoken voor mij, waarom heeft die Lenovo Ideapad een lagere turbo clock dan de rest met dezelfde processor?
Als we het budget verhogen naar <400€ krijgen we wat meer mogelijkheden(ook best-buy feb laptops komt nu met eentje binnen het budget). Verschillen zijn bij Asus een 1TB ipv. 500GB(niet nodig 500GB is ruim voldoende voor haar). Wat andere aansluiting, meer HDMI/VGA of beide, ook 1Gbps ethernet ipv. 100Mbps wat ook overbodig is.
Verschil wat er wellicht wel toedoet is dan gelimiteerd tot de processor.
Er komt nu de Inter Core i3 4005U bij kijken. Maar als ik ga zoeken naar die processor is het ook niet echt veel beter dan de Celeron N2840 of niet? link je met vergelijkingen. Volgens mij gaat ze er met haar gebruik niets of niet veel van merken.
En is de meerprijs van 100€ die snellere processor en wat randvoorwaarden echt waard? Kan ik niet beter voor sneller gebruik een caddy met HDD installeren en SSD op HDD plek. Of zou de bottleneck echt de processor(N2840 dan) zijn in dagelijks gebruik voor internet en tekst verwerken.
Kom ik uiteindelijk hier op uit: link vergelijker die zonder touchscreen en met glanzend scherm heeft dan wel 802.11ac met 5Ghz, de
| Asus F551MAV-BING-SX1008B | Asus F553MA-BING-SX361B |
| 259€ | 279€ |
| Glanzend | Mat |
| Geen touch | Wel touch |
| 802.11ac | geen 5Ghz |
| Geen DVD? | DVD+/-RW |
Kan ik dan wel een caddy/SSD aansluiten op de SX1008B of kan dat niet?
Persoonlijk zou ik dan voor de Asus SX1008B gaan, kan iemand me nog wat uitleggen over het verschil in die Turbo Clock en het verschil in die processoren en eventuele bottleneck.
tl;dr moet je hier niet voor zijn
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente