Tijd voor een fikse upgrade

Pagina: 1
Acties:

• RazAlt
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-02-2024
Goedemiddag allen,

Ik heb een goede 2 jaar geleden een pc aangeschaft met te goedkope onderdelen waardoor ik soms nogal wat issues heb met mijn pc.
Daarom heb ik besloten nu maar eens wat goede informatie in te winnen qua upgrades.
Op het moment ziet mijn systeem er zo uit:

Summary

CPU
Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz
Ivy Bridge 22nm Technology

RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (10-10-10-27)

Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. P8H61-M PRO (LGA1155)

Graphics
2048MB ATI AMD Radeon R7 200 Series (ASUStek Computer Inc)

Storage
2794GB Hitachi HDS723030BLE640 ATA Device (SATA)

Sowieso zou ik gaan voor een nieuwe harde schijf + SSD en nieuw RAM.
Aangezien ik in het verleden toch wat vastlopers heb gehad en letterlijk alles heb getest ga ik er vanuit dat het toch door de onderdelen komt.

Daarom zou ik graag willen weten wat jullie aanraden als ik een nieuw MoBo met processor aanschaf samen met nieuw RAM.
Als het mijn issues oplost wil ik echt maximaal €750 uitgeven.
(voeding is al vervangen, zit een flinke fan in en de case is groot genoeg; Corsair Carbide 300R)

Mochten er toch dingen zijn die jullie nodig hebben voor een goed advies hoor ik dit natuurlijk graag ;)

Alvast bedankt voor het lezen en de adviezen!! _/-\o_

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Geheugen hoeft niet vervangen te worden.

SSD is inderdaad wel echt een must.

Waar merk je dat je pc niet goed genoeg voldoet?

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 01-03-2015 14:35 ]

• RazAlt
Alvast bedankt voor de reactie!
Ik heb soms last van vastlopers zonder duidelijke reden.
Soms heb ik dit elke 5 minuten en soms heb ik na een maand pas weer een vastloper.

Elke keer dat ik de "goedkope" onderdelen vervang gaat dit een stuk beter.
Heb dit bij een zaakje gekocht waar de onderdelen te goedkoop waren, dom van me maar op dat moment leek het een goeie deal ... ;)
Ik hoopte zelf dat dit door mijn harde schijf of geheugen kwam.
Mocht dat niet het geval zijn vervang ik liever mijn MoBo en processor.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mobo en i7 horen voor ongeveer alles meer dan zat te zijn. Mobo is wel wat simpel.

Welke voeding heb je nu? Voedingen geven de meest interessante fouten.

Wat zijn de temps van je systeem?

Videokaart is voor gaming te licht, maar ik zie niet dat je dat doet.

People as things, that’s where it starts.

• RazAlt
Temps liggen rond de 30 graden dus dat lijkt me het probleem niet te zijn.

Er zit op het moment een Antec Voeding met 550W in dus vandaar dat deze niet direct aan vervanging toe is.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:35
Idle temperaturen zijn nikszeggend. Probeer stressed wat tests ;)

• RazAlt
Ow ja logisch, met een stresstest komen deze meestal rond de 70 uit ;)
Dit is wel pas als deze een paar uur draait. Tijdens stresstests loopt mn pc eigenlijk nooit vast

memtest al een keer een gehele dag gedraaid zonder enige foutmelding, ook furmark al een keer gedaan.
Weer niks
Temps blijven altijd eigenlijk netjes.
Dacht op een gegeven moment dat ik te weinig energie had, dus er zit een Antec 550w in.
Ook dit lost niks op.

Net voordat ik een reply wilde geven liep deze ook vast. Terwijl ik alleen aan het typen was meer niet.
Beeld bleef hangen maar daar waar ik eerst een soundloop kreeg valt nu gewoon het toetsenbord en de muis uit. Alleen door een reboot met de aan uit knop werkt hij weer.

*edit
Wat trouwens misschien belangrijk is: Als ik een stream op de achtergrond heb lopen (Flash, PopCorn time of zelfs VLC) is de kans op een crash veel groter.

[ Voor 71% gewijzigd door RazAlt op 01-03-2015 15:21 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
VasZaitsev schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:42:
Mobo en i7 horen voor ongeveer alles meer dan zat te zijn. Mobo is wel wat simpel.

Welke voeding heb je nu? Voedingen geven de meest interessante fouten.

Wat zijn de temps van je systeem?

Videokaart is voor gaming te licht, maar ik zie niet dat je dat doet.
Waar aan zie je dat zijn videokaart te licht is? Ik zie een r 200 staan en dat geeft mijn 290 ook aan als ik de lijst vanuit dxdiAG kopieer.

Ik zou ook voor een SSD gaan en eens opletten wat voor een foutmeldingen je krijgt.

Die i7 is gewoon ijzersterk.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een R7 200 series, daar zie ik dat staan. En als ik het mij goed herinner, is het de R9 290, niet de R7 290.

People as things, that’s where it starts.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
VasZaitsev schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:25:
Een R7 200 series, daar zie ik dat staan. En als ik het mij goed herinner, is het de R9 290, niet de R7 290.
Ahh juist ja! Slim van mij

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51

Rannasha

Does not compute.

Vastlopers hebben een specifieke oorzaak en zomaar lukraak onderdelen gaan vervangen zonder te weten wat de oorzaak van de vastlopers is, is een beetje als een zieke patient maar willekeurig wat medicijnen geven in de hoop dat er iets aan slaat.

De oorzaak van de vastlopers kan aan de software of aan de hardware kant zitten. Probeer eens een verse installatie van Windows + alle drivers en software. Probleem opgelost? Mooi, dan zat er ergens een drivertje dwars ofzo. Probleem nog niet opgelost? Dan naar de hardware gaan kijken.

Ik weet niet waar je het idee vandaan hebt dat je "goedkope onderdelen" hebt. Ik zie merken als Asus, Intel en Antec, dat zijn prima merken. Ja, die hebben ook budget onderdelen, maar dat merk je op gebied van prestaties en extra features, niet aan het aantal vastlopers-per-week.

Een makkelijke eerste test voor je hardware is memtest86. Dit programma zet je op een USB stick en je start je pc van deze USB stick op. De test laat je vervolgens een dagje/nachtje draaien (dus niet slechts 1 run!) en als je RAM niet goed meer is, dan is de kans zeer groot dat je dat op deze manier kunt achterhalen.

Overigens is een SSD sowieso de moeite waard, vanwege de extra prestaties. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit de vastlopers op lost.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• RazAlt
Ik heb al wat onderdelen vervangen omdat ik eerst elke dag wel vastlopers had. Vaak meerdere malen in het uur. Zo heb ik de voeding vervangen en de videokaart (bij de vorige was de fan stuk gegaan).
Als ik wil gamen is mijn R7 260X dan echt niet krachtig genoeg?

Ik heb al de programma's die aangeraden werden ook al eens een hele dag laten draaien maar kreeg vervolgens dan geen vastlopers. Ook een clean install gedaan omdat dit misschien hielp. Ook dit was geen oplossing jammer genoeg.

Ik heb op een gegeven moment zelf naar mijn toestenbord gekeken omdat het bekend was dat deze soms voor vastlopers zorgde (Logitech G510.) Voordat ik hier de software van verwijderde liep de pc vast met een looping sound en het beeld liep vast. Nadat ik deze verwijderd had waren er minder vastlopers maar als ik dan een vastloper kreeg dan liep alleen m'n beeld alleen vast maar had ik geen looping sound meer.

De issues lopen al zo een lange tijd dat ik ze EN zat ben EN voor mijn gevoel echt al alles heb geprobeerd.
Mochten de issues blijven koop ik liever zelfs alles nieuw, zodat ik dat ding eindelijk eens kan gebruiken zonder gezeur ;)

• br00ky
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
Heb je de laatste versie van je BIOS geïnstalleerd?

[ Voor 15% gewijzigd door christoforius op 02-03-2015 20:58 ]

• RazAlt
Laatste BIOS is ook al geïnstalleerd ;)

Heb al zoveel geprobeerd, post niet zomaar een probleem als ik het niet met Google op kan lossen ;p

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Aangezien je de voeding al hebt vervangen en het verder geen bluescreen of dergelijke is zou ik eerst eens heel windows opnieuw schoon gaan installeren. Je wilt echt eerst uitsluiten of het software gerelateerd is.

• RazAlt
Bedankt voor de vlotte reacties trouwens!
Windows heb ik ondertussen al wel 3 keer opnieuw erop gezet ;)

Ik heb echt al (voor mijn gevoel) erg veel getest aan deze pc maar het probleem was nooit echt te vinden. Ik blame nog steeds mijn eigen stupiditeit dat ik ben gegaan voor bepaalde goedkope onderdelen waardoor ik nu al de helft van de pc heb vervangen..

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Als ik wil gamen is mijn R7 260X dan echt niet krachtig genoeg?
Dat ligt er maar net aan welke spellen en op welke instellingen en resolutie je ze speelt.

Voor nieuwe veeleisende spellen is toch minimaal een R9 280(x) aan te raden. Die kun je voor een leuk prijsje met garantie in de V&A vinden.

Misschien ook je moederbord upgraden? Een H61 chipset is low-end, misschien dat de stroomtoevoer naar de cpu in de knel komt. Denk het niet, maar je weet maar nooit.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• RazAlt
Als deze vervangen zou moeten worden wat zou dan een goeie chipset zijn? Zeker in combinatie met een goede GPU?
Voor mijn gevoel kan deze GPU nog redelijk wat aan (Far Cry 4 op High bijvoorbeeld)

Als ik er weer even tegen aan kan voor 250 tot 500 euro ben ik weer helemaal blij :P

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Installeer Windows eens op een nieuwe SSD zonder je HDD aangesloten kan je die ook gelijk uitsluiten.
Mocht dat het probleem niet oplossen heb je iig een SSD voor een volgende build.

• RazAlt
Als ik Windows op een SSD installeer en de rest op mijn HDD aansluit. Als er dan iets crashed loopt Windows dan zonder problemen verder? Want dan is een SSD met alleen Windows erop sowieso al een hele verbetering! :)

• hFresh
Ik zou zeggen test het eerst zonder HDD. Als dat goed blijkt te werken sluit je hem weer aan.Een SSD is imo toch een goede upgrade waar je nog lang plezier van zult hebben.
Een defecte HDD kan ook als Windows er niet op staat nog steeds voor vastlopers zorgen.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
RazDow schreef op maandag 02 maart 2015 @ 21:13:
Als ik Windows op een SSD installeer en de rest op mijn HDD aansluit. Als er dan iets crashed loopt Windows dan zonder problemen verder? Want dan is een SSD met alleen Windows erop sowieso al een hele verbetering! :)
Ik had ook eerst vastlopers met normaal internetten. Toen heb ik een ssd gekocht (850 evo 250gb) en nog NOOIT een vastloper gehad sinds een maand. Ik denk dat dat heel veel gaat helpen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• RazAlt
Probleem is wel dat mijn goedkope HDD 4TB heeft wat ik eigenlijk grotendeels wel gebruik..

Vandaar dat ik me afvroeg of alleen windows draaien op een SSD veel uitmaakt?
Begin nu namelijk wel te denken dat er dus een nieuwe SSD, MoBo en GPU nodig zijn :/

• hFresh
RazDow schreef op maandag 02 maart 2015 @ 21:21:
Probleem is wel dat mijn goedkope HDD 4TB heeft wat ik eigenlijk grotendeels wel gebruik..

Begin nu namelijk wel te denken dat er dus een nieuwe SSD, MoBo en GPU nodig zijn :/
Dan vervang je die ook als blijkt dat deze nog steeds voor vastlopers zorgt ;) .

• br00ky
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren
RazDow schreef op maandag 02 maart 2015 @ 21:21:

Enorm veel. Doe het liever vandaag dan morgen. Je weet niet wat je mist... Windows erop, veel gebruikte programma's erop en je herkent je pc niet meer terug.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 02-03-2015 21:36 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
mobo/cpu vervangen zal niet echt uitmaken(tenzij deze voor de vastlopers zorgen) anders is het zijn geld niet waard.
Pagina: 1