Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Ola, ik ben nog redelijk nieuw in de wereld van domotica en ik heb wat hulp nodig :)

Ik ben me aan het oriënteren om mijn gordijnen elektrisch te gaan bedienen. Door invaliditeit kan ik slecht bij de gordijnen. Ik wil graag de boel open en dicht kunnen doen voor als ik film ga kijken. Ik heb nu al wat rondgekeken maar ik twijfel heel erg wat nou wijsheid is om aan te schaffen en ook voldoet aan de wensen.

De wensen:
- Voeding niet op batterijen, dus gewoon via 220v of 24v. Ik wil niet afhankelijk zijn van het vervangen van batterijen.
- Motoren met terugmelding van de stand, zodat ik gordijnen bv 40% kan laten zakken en controller weet welke stand hij staat.
- Handmatige bediening ook mogelijk (schakelaar aan muur oid)
- Werkzaam met Homey
- Bedienen met smartphone (iOS)

De situatie:
Ik wil 2 "zones" creëren. De volledige gevel bestaat uit ramen/schuifpui. Ik wil de 2 zones apart bedienen:
Zone 1: Gewone ramen (Zone 1)
4 ramen, bestaande uit 1 raam van 130cm breed en 3 ramen van 105cm breed. Hoogte 270cm.
Zone 2: Schuifpui: (Zone 2) Beide delen zijn 175cm breed, 270cm hoog.

Wat heb ik zelf al gevonden?
Zelf dacht ik aan een set gebaseerd op de Somfy LT28. Maar ik begreep dat deze niet terugmelden welke stand ze staan? Voor de voeding zag ik bv de Somfy GPS 1020 die 4x een Somfy LT28 tegelijk kunnen aansturen en van stroom voorzien. Het niet terugmelden van de stand is een minpunt. Ook had ik de Fibaro FGR-221 Rollershutter gevonden, maar ik kan slecht vinden welke motoren ik daarvoor nou moet gebruiken? Deze lijkt me vrij handig omdat het gewoon via het Zwave protocol werkt. Maar ik heb het gevoel dat ik niet op de juiste termen zoek om de gewenste spullen te vinden.

Wat heb ik al zelf staan:
Vrij weinig :) Ik heb een Homey besteld. Er is een NAS aanwezig waar ik bv Domoticz op kan draaien. Voor de rest ben ik vrij nieuw in de domotica wereld.

Ik zie dus momenteel door de bomen het bos niet meer. Wie kan me concreet op weg helpen?

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-11 09:57

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb mijn woonkamer uitgerust met Somfy Glydea gordijnen (allen op lichtnet aangesloten) en dat werkt tot dusverre goed (een gordijn dat van twee kanten dicht gaat, een dat van een kant dicht gaat en een rolgordijn). De motor van het rolgordijn stopte op een gegeven moment niet meer draaien, maar dat is onder garantie opgelost. Tevens hebben we nog een zonnescherm en een screen van Somfy.

Omdat ik niet wilde rommelen met afstandsbedieningen (5 inmiddels) heb ik een Somfy RS-485 RTS Transmitter gekocht. Die was behoorlijk aan de prijs (~€500), maar door deze via een USB converter aan een Raspberry Pi te hangen kan ik nu wel alles met mijn telefoon bedienen (heb er gewoon zelf een app voor geschreven). Volgens mij zijn er tegenwoordig ook wel goedkopere oplossingen om RTS signalen te versturen (RFXCom kan het dacht ik).

Nadeel is inderdaad dat je geen terugkoppeling hebt en dat het heel soms voorkomt dat hij een signaal mist. Ik heb zelf overwogen om dat op te vangen met mechanische sensoren aan de uiteinden, maar dat is weer een heel gedoe, dus ik laat het even voor wat het is. Mocht Somfy in de toekomst nog iets verzinnen dat terugkoppeling heeft houd ik me ook aanbevolen...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m