PC blijft rebooten (elke 2 seconden)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:01
Beste Tweakers,

Sinds gisteren is er een probleem met mijn PC onstaan. Het komt erop neer dat hij aan gaat, 2 seconde stroom heeft en weer uit valt. Vervolgens gaat hij automatisch weer aan en blijft hij doorgaan in deze loop. Ik ben zelf ook een aardige 'tweaker' en heb dus al het een en ander geprobeerd.

Ten eerste, mijn specs:
Gigabyte GA-Z68AP-D3
Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz
8GB G-Skill Ripjaws X 1600Mhz
R9 290 4GB Tri-x
650W OCZ ZS Series

Verder nog wat ssd's/hdd's, fans en brander. Maar dit lijkt me niet relevant.

Voor de duidelijkheid: ik kom dus niet in mijn BIOS en mijn PC heb ik al een aantal jaren (GPU en voeding zijn paar maanden terug vervangen)

Wat ik geprobeerd heb:
- Standaard dingen zoals kabels etc controleren.
- BIOS reset, via moederbord en door batterij en stroom eraf te halen.
- RAM geheugen slechts 1 reeptje geprobeerd en alle slots. Zelfs met geen RAM blijft het probleem hetzelfde.
- Andere voeding geinstalleerd.
- Videokaart eruit gehaald.

Het klinkt als een fout bij een nieuwe build, maar het is dus een bestaande build die goed liep. (incl de overclock al maanden stabiel). Door alles wat ik geprobeerd heb, heb ik deze conclusie getrokken:
- Het kan niet aan het geheugen, de voeding of de GPU liggen.
- Het ligt waarschijnlijk aan het moederbord en/of misschien de CPU?
(Er branden ook waarschuwingslichtjes op het moederbord)

Nu is mijn vraag: iemand die misschien een idee heeft wat het kan zijn / wat ik nog kan proberen / kan bevestigen dat het waarschijnlijk mijn moederbord is? (en misschien iemand een idee heeft wat op het moederbord / hoe het komt?)

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele hulp!

Als iemand nog een moederbord over heeft, ben ik geïnteresseerd :P

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPU Killroy
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-02 14:22
Dit probleem klinkt als een mislukte bios flash, iets wat ik een tijdje terug heb gehad met een MSI mobo, precies hetzelfde verhaal reboot om de paar seconden en je komt niet in het bios zelf.
Vreemd dat dit spontaan gebeurt, als ik iets heb als dit en de Pc start niet normaal op, dan kom je toch wel in het bios, dan doe ik er wel eens een andere videokaart in (van groene naar rode kamp) en ineens start hij weer op in de veilige mode.
Het lijkt er op dat het mobo overleden is, qua verhaal.

Succes.

Mvg, Bauke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 19:25

hostler

Yeahhh dude!

Bios flash? TS heeft het niet gehad over het flashen van zijn bios, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat een corrupte bios het probleem is...

Het blijft gokwerk, zo over het internet. Ik zou zelf denken aan een moederbord.

Probeer het systeem eens op te starten met alles los (USB stekkers, sata etc.). Je kunt een andere CPU proberen maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen even makkelijk is (Je zal wel geen reserve CPU hebben liggen :P).

Succes er mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 08:04

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

wat voor waarschuwingslichtjes branden er op het moederbord?
alle HDD's al losgehaald?

[ Voor 18% gewijzigd door NLBUURMAN op 01-03-2015 14:11 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
Bedankt voor de reacties.

Ik heb inderdaad nooit iets gedaan qua BIOS flash / update of wat dan ook.
Het alle USB en SATA's log gemaakt, zelfde probleem.
De lichtjes staat 'PHASE LED' bij. Zijn 4 lichtjes (groen, oranje-groen, oranje en rood). Branden allemaal, was volgens mij nooit maar weet ik niet 100% zeker.
Helaas heb ik geen andere CPU liggen inderdaad.

Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een 2e hands moederbord :p

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:31
Zit je resetknopje/aan-uit knop niet gewoon vast?

Als die kortsluiting maken, dan blijft je systeem namelijk rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
Het is spontaan gebeurd dus lijkt me niet. Heb ze even gecontroleerd en ziet er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 19:30
Koppel de contacten van de resetknop + powerknop eens los van je mobo. Sluit met een metalen schroevendraaier de contacten op je mobo kort van de powerknop. Wat gebeurt er dan? Start de pc dan wel goed op en werkt die dan gewoon zoals het moet?

Als dit niet het gewenste resultaat oplevert, dan de pc met zo weinig mogelijk componenten opstarten of eventueel eerst nog de pc in z'n geheel opbouwen buiten de kast op een stuk karton.

Het kan ook nog aan je randapparatuur liggen, maar daar kan je achter komen als je met een minimaal aantal componenten opstart en dan telkens iets er bijplaatsen. Wel de pc uitschakelen tussendoor en de PSU leegmaken van nog aanwezige power.

Loop voor de zekerheid ook eens alle contacten na of deze wel goed zitten ingestoken / aangesloten.

Vervang eventueel ook eens de kabels in je pc, want er kan er één tussen zitten die slecht is en jouw klacht veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
Dan gebeurd hetzelfde: hij heeft 2 seconde stoom en valt uit en gaat dan in een loop.
Ik heb mijn pc al 'gestript' tot alleen moederbord+CPU, zelfde probleem.
Kabels heb ik gecontroleerd.

Ik heb ondertussen maar besloten een nieuw moederbord aan te schaffen, hopen dat dan alles weer werkt!

Bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 19:30
Niet toevallig sluiting tussen mobo en kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Buiten de kast opbouwen.
Batterij wisselen.
Als je toch een andere haalt, probeer eens of er in de bios een mogelijkheid zit om direct vanaf een usb de firmware te updaten, wel alleen doen als je toch een nieuwe haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:12
Dit klinkt als een kortsluiting. Ik zou dat moederbord zeker eens uit je behuizing halen. Zeker dat er geen kabeltje vast zat achter het moederbord dat tussendoor bloot is gekomen en nu verbinding maakt tussen de behuizing en het moederbord?

Als je toch een ander moederbord gaat kopen, ga je toch dat moederbord uit de kast halen, dus lijkt het me geen moeite dat moederbord nu al eens er uit te halen. Daarna testen op een stuk karton zoals al eerder gezegd, of opnieuw inbouwen maar goed opletten dat er nergens kortsluiting mogelijk is. Gebruik verder ook geen randappartuur, alleen de processorkoeler aansluiten, geen casefans.

Wat voor behuizing heb je eigenlijk?

[ Voor 7% gewijzigd door MacPoedel op 02-03-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexus6-007
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-08-2023
Als je wil kan je bij mij komen testen,2 soorten processors 3 soorten ddr3 geheugen,5 voedingen,
2x Asus S1155 moederborden 1xP8Z68 pro 1xP8H61, En woon in Rotterdam-zuid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
Ik zal vanavond mijn de pc even buiten de behuizing opbouwen.

@jan99999 ik kom niet in de bios daarvoor valt hij al uit.
@MacPoedel Cooler Master HAF 912 Plus
@nexus6-007 Thanks voor het aanbod. Ik krijg hopelijk snel het moederbord binnen. Als dat het probleem niet is zou ik graag wel eens een andere CPU willen testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
Update: ik heb het moederbord eruit gehaald en alleen de CPU incl fan + 2 moederbord stroom connectoren aangesloten. Gestart door schroevendraaier tegen de power-pinnen te drukken. Nog steeds hetzelfde.

Het móet dus wel een kapot moederbord of CPU zijn. Ik hoop en denk het eerste, nieuwe moederbord is onderweg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
Blijkbaar wordt dit topic nog wel eens gevonden via google / andere manieren. Ik heb een paar keer berichten gehad van mensen die hetzelfde hebben en vroegen of het moederbord vervangen geholpen heeft. Dus hierbij een laatste update: het vervangen van het moederbord was inderdaad de oplossing voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Blijkbaar leest niemand ooit het algemeen beleid.
In ieder geval sympathiek dat je de oplossing even post, persoonlijk vind ik dit vrij normaal.
Het is een forum waar wij mensen met een probleem aanmoedigen eerst in het forum te zoeken naar een mogelijk antwoord voor het probleem.
Niet zelden wordt nagelaten de oplossing te posten.
Pagina: 1