Het is 1 maart en ik dacht laat ik snel mijn aangifte invullen dan ben ik maar vanaf en weet ik gelijk of ik nog wat terug krijg of niet (waarschijnlijk wel aangezien ik afgelopen jaar een huis heb gekocht en o.a. de hypotheekrente mag aftrekken).
Mijn situatie in 2014:
In april heb ik een huis gekocht (ik alleen op mijn salaris) en op 1 augustus heb ik daar de sleutel van gekregen. Toen ook een samenlevingscontract met mijn vriendin afgesloten met daarin de gebruikelijke afspraken, rechten en plichten. Vanaf 7 oktober wonen we samen en staan we samen op ons huidige adres ingeschreven.
In de aangifte wordt alleen gesproken over 'in 2014' en in onze situatie is het maar een gedeelte van 2014. Het enige voorbeeld van de belastingdienst spreekt over een samenlevingscontract vanaf augustus maar wel al samenwonen vanaf 1 januari. Op deze site staat:
Mijn situatie in 2014:
In april heb ik een huis gekocht (ik alleen op mijn salaris) en op 1 augustus heb ik daar de sleutel van gekregen. Toen ook een samenlevingscontract met mijn vriendin afgesloten met daarin de gebruikelijke afspraken, rechten en plichten. Vanaf 7 oktober wonen we samen en staan we samen op ons huidige adres ingeschreven.
In de aangifte wordt alleen gesproken over 'in 2014' en in onze situatie is het maar een gedeelte van 2014. Het enige voorbeeld van de belastingdienst spreekt over een samenlevingscontract vanaf augustus maar wel al samenwonen vanaf 1 januari. Op deze site staat:
Wij wonen nog geen 6 maanden op samen op hetzelfde adres dus volgens die regel zouden we geen fiscaal partner zijn. Ik weet het dus niet meer, heeft iemand ervaring met deze situatie of weet wat het beste is?U bent ook fiscaal partner als u ongehuwd samenwoont en aan de volgende drie voorwaarden voldoet:
U voert in een kalenderjaar meer dan zes maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding.
U staat beiden gedurende die periode bij de gemeente ingeschreven op hetzelfde adres.
/post