Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Het is 1 maart en ik dacht laat ik snel mijn aangifte invullen dan ben ik maar vanaf en weet ik gelijk of ik nog wat terug krijg of niet (waarschijnlijk wel aangezien ik afgelopen jaar een huis heb gekocht en o.a. de hypotheekrente mag aftrekken).

Mijn situatie in 2014:
In april heb ik een huis gekocht (ik alleen op mijn salaris) en op 1 augustus heb ik daar de sleutel van gekregen. Toen ook een samenlevingscontract met mijn vriendin afgesloten met daarin de gebruikelijke afspraken, rechten en plichten. Vanaf 7 oktober wonen we samen en staan we samen op ons huidige adres ingeschreven.

In de aangifte wordt alleen gesproken over 'in 2014' en in onze situatie is het maar een gedeelte van 2014. Het enige voorbeeld van de belastingdienst spreekt over een samenlevingscontract vanaf augustus maar wel al samenwonen vanaf 1 januari. Op deze site staat:
U bent ook fiscaal partner als u ongehuwd samenwoont en aan de volgende drie voorwaarden voldoet:
U voert in een kalenderjaar meer dan zes maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding.
U staat beiden gedurende die periode bij de gemeente ingeschreven op hetzelfde adres.
Wij wonen nog geen 6 maanden op samen op hetzelfde adres dus volgens die regel zouden we geen fiscaal partner zijn. Ik weet het dus niet meer, heeft iemand ervaring met deze situatie of weet wat het beste is?

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
Er is in 2012 het een en ander gewijzigd voor zover ik weet. Ongehuwd samenwonen betekend niet automatisch dat je fiscaal partner bent. In mijn geval woon ik ongehuwd samen voor een jaar maar we zijn fiscaal geen partners.

Misschien heb je hier wat in: http://www.consumentenbon...ast_schema-online_(2).pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Volgens dat schema zouden wel weer wel fiscaal partner zijn

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Samenwonen maakt je niet een fiscale partner (meer).
Maar een notarieel samenlevingscontract wel dus zijn jullie fiscaal partner vanaf dat moment.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
Sand0rf schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:17:
Volgens dat schema zouden wel weer wel fiscaal partner zijn
Als dat vanwege het samenlevingscontract is dan klopt dat inderdaad. Volgens mij maakt het dan niet uit dat het minder dan 6 maanden is oid. Het geldt dan voor het hele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:17
Mijn vriendin woont sinds 8 januari 2014 bij mij in (enkel ingeschreven op adres, verder geen samenlevingscontract oid). Ik zat met dezelfde vraag maar heb zojuist het rijtje vragen op de eerste pagina ingevuld en daar kwam eigenlijk als conclusie uit dat we geen fiscale partners zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
Je bent fiscaal partner met een samenlevingscontract. De ingangsdatum wordt dan de datum van samenwonen/inschrijfdatum
Voorbeelden

U gaat samenwonen met uw partner op 1 mei en staat vanaf die datum samen op dat adres ingeschreven. Op 15 augustus trouwt u. U bent fiscale partners vanaf 1 mei.

U gaat op 23 september met uw partner een geregistreerd partnerschap aan en stond al het jaar ervoor samen op hetzelfde adres ingeschreven. U bent dan fiscale partners voor het hele jaar waarin u geregistreerd partners wordt.
bron: http://www.belastingdiens...eregistreerd_partnerschap
SndBastard schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:36:
Mijn vriendin woont sinds 8 januari 2014 bij mij in (enkel ingeschreven op adres, verder geen samenlevingscontract oid). Ik zat met dezelfde vraag maar heb zojuist het rijtje vragen op de eerste pagina ingevuld en daar kwam eigenlijk als conclusie uit dat we geen fiscale partners zijn.
Klopt, zonder trouwen, samenlevingscontract of gezamelijk kind ben je geen fiscaalpartner

[ Voor 40% gewijzigd door GrooV op 02-03-2015 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 19:20

Bergie

Lekker belangrijk...

GrooV schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:54:
Klopt, zonder trouwen, samenlevingscontract of gezamelijk kind ben je geen fiscaalpartner
Niet helemaal; wanneer je de ander als pensioenpartner opgeeft ben je ook fiscaal partners.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sand0rf schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:08:
Op deze site staat:
[..]

Wij wonen nog geen 6 maanden op samen op hetzelfde adres dus volgens die regel zouden we geen fiscaal partner zijn. Ik weet het dus niet meer, heeft iemand ervaring met deze situatie of weet wat het beste is?
De site van de Belastingdienst is redelijk helder en ook nog eens een betrouwbare bron.

http://www.belastingdiens...eregistreerd_partnerschap en http://www.belastingdiens...op_uw_adres_ingeschreven/
Voorwaarden fiscaal partnerschap

U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U bent fiscale partners vanaf het moment dat u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat.
en http://www.belastingdiens...jaar_fiscaal_partnerschap
Hebt u maar een deel van het jaar een fiscale partner? Dan kunt u bij uw aangifte ervoor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd.
Je bent per 7 oktober sowieso fiscaal partner (vanwege het samenlevingscontract) je kan er voor kiezen dit partnerschap over het hele jaar te laten gelden. Of dat handig is kan je uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

SndBastard schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:36:
Let erop dat een alsnog afgesloten contract (of het krijgen van een kind) ertoe kan leiden dat je alsnog met terugwerkende kracht fiscaal partner bent! Dit kan leiden tot ontercht verkregen toeslagen. Ik ben de link kwijt, maar ik kan me herinneren dat er 'n tweaker was die hier tegen aan liep.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 02-03-2015 15:53 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sand0rf schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:08:
Precies hetzelfde gehad eigenlijk... In maart een apparement gekocht maar vanwege de beperkte openingstijden bij de gemeente schreef m'n vrouw (toen vriendin) zich pas in augustus in omdat ze een dag vrij had. De belastingdienst zei een jaar later bij de aangifte dus: geen fiscaal partner want geen 6 maanden samenwonend ondanks een samenlevingscontract per maart en dat we samen de hypotheek betalen van en gezamelijke rekening. Hadden we het maar geweten want dan had ze het wel eerder geregeld.

Uiteindelijk een brief gestuurd en kreeg een opmerkelijk antwoord: ik werd gebeld door de inspecteur die m'n vraag behandelde en zei dat ik de datum naar voren mocht halen zodat we fiscaal partners waren. Hij mocht dit niet per brief bevestigen omdat het natuurlijk eigenlijk niet mag. Hij zei dat hij onze aangifte gewoon zou doorlaten als er niks anders geks in stond en daarna nooit meer wat van gehoord. Ik was er erg blij mee ieder geval... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cartman! op 02-03-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:17
Ardana schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:52:
[...]

Let erop dat een alsnog afgesloten contract (of het krijgen van een kind) ertoe kan leiden dat je alsnog met terugwerkende kracht fiscaal partner bent! Dit kan leiden tot ontercht verkregen toeslagen. Ik ben de link kwijt, maar ik kan me herinneren dat er 'n tweaker was die hier tegen aan liep.
Vreemde situatie. Uiteindelijk doe je toch nu aangifte over 2014 met de situatie die er tot eind 2014 is. Die kan je toch nu niet meer veranderen?
Hoe dan ook, ik zal erop letten maar heb volgens mij geen enkele toeslag, zou voor de vorm kunnen proberen in te vullen wat er gebeurt als ik het nu zo in vul en de aangifte niet verstuur. Aangezien ik werk en zij niet zouden we er financieel waarschijnlijk alleen maar op vooruit gaan denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 02-03-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 12:01
Ik ben ook benieuwd naar die termijn. Ik woon sinds einde juli samen met een vriend van mij inc. not. contract.

Volgens de normale regel ben ik dan wel fiscaal partner, maar als er een termijn aan vast zit of dat wel/niet zo is, die kan ik ook niet vinden.

Maar verder heeft het geen implicaties volgens mij, aangezien de website van de belastingdienst alleen aangeeft dat je wat schulden of zaken van elkaars salarissen kan aftrekken....

PSN: bryanlost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:18
Ardana schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:52:
[...]

Het antwoord van de belastingdienst wat ik heb gevonden:

http://www.belastingdiens..._op_uw_adres_ingeschreven

In da opzicht zijn de vraagsteller en zijn partner dus WEL fiscaal partner. Zij kunnen er ook voor kiezen om dat het hele jaar 2014 te zijn. Da zou gunstig kunnen zijn, maar ook ongunstig. Dat zullen ze samen moeten bekijken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Er worden een paar voorbeelden aangehaald met een geregistreerd partnerschap, dit is wat anders dan een samenlevingscontract.
Pagina: 1