I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)
The devil is in the details.
http://www.ussscctv.com/h...capacitiescalculator.aspx
Schijfruimte is ook sterk afhankelijk voor wat de oudere dame haar computer gebruikt.
[ Voor 22% gewijzigd door Joost1991 op 01-03-2015 12:01 ]
Macbook Pro 16" 2021 - iPhone 14 Pro Max Deep Purple 256GB - Apple Watch Ultra 2 Black Titanium Case - iPad Pro 11" M4 Space Gray 256GB - Apple TV 4K 32GB
Hoezo zou dat invloeg hebben op de schijfruimte?Joost1991 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:57:
Schijfruimte is ook sterk afhankelijk voor wat de oudere dame haar computer gebruikt.
Thanks!
I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)
Klopt, dit komt dus door het verschil in GB (Gigabyte, 10003) en GiB (Gibibyte, 10243). Windows (en de meeste andere besturingssystemen) formatteren opslag schijven in GiB's (maar noemen ze onterecht GB's!). Als je dus een schijf van 1000 GB (1000 * 10003) hebt heb je maar 931.32 GiB (931.32 * 10243).Joost1991 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:57:
Op deze website kan je snel laten uitrekenen hoeveel ruimte je werkelijk overhoudt.
http://www.ussscctv.com/h...capacitiescalculator.aspx
...
Supertof, maar daar weet de gemiddelde oudere dame al helemaal niks aan natuurlijkdcm360 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:22:
Een schijf van 120GB is 'gewoon' 120GB groot, dat wil zeggen 120x109 bytes (en vaak een beetje meer).
Google kan het blijkbaar heel makkelijk voor je omrekenen, kom ik net achter: 120GB to GiB
Tja, als ik zo af en toe al eens moeite heb met uitzoeken waar mijn schijfruimte blijft, verwacht ik niet dat een oudere dame dat helemaal tot op de bodem wil uitpluizen. Een weergaveverschil van 8GB valt nog wel redelijk mee.Hahn schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:25:
[...]
Supertof, maar daar weet de gemiddelde oudere dame al helemaal niks aan natuurlijkVan 120GB zal nog een kleine 112G(i)B overblijven wat je in Windows te zien krijgt.
Ja, maar je lijkt zo te zien hiermee de kern van voorgaande betogen te missen. Het mag namelijk algemeen bekend zijn dat een kilobyte niet 1000 bytes bevat, maar 1024 (210). Altijd een macht van twee omdat gewerkt wordt met bits, die maar twee waarden kunnen hebben, 1 of 0. Al met al de meest elementaire grondbeginselen van de informatica.dcm360 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:22:
Een schijf van 120GB is 'gewoon' 120GB groot, dat wil zeggen 120x109 bytes (en vaak een beetje meer).
Daarop voortgaand, een megabyte 1024 kB, een gigabyte 1024 MB en een terabyte 1024 gigabyte.
Dus die laatste is niet 1012 bytes, maar 10244. en dat levert per saldo toch bijna 10 % meer op (afgerond een factor 1,0995 meer) dan simpel met steeds keer duizend te rekenen.
Dit afgezien van het wel eens sjoemelen met die waarden.
[ Voor 4% gewijzigd door Alex3 op 01-03-2015 12:56 . Reden: woordkeuze ]
De letterlijke vraag is 'hoe groot is een 120GB schijf werkelijk?', en het antwoord daarop is verrassend genoeg 120GB. Aangezien de reageerders boven mij alleen ingingen op het gedoe met verschillen tussen GB en GiB leek me het nog wel even aardig om te vermelden.Techneut schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:50:
[...]
Ja, maar je lijkt zo te zien hiermee de kern van voorgaande betogen te missen. Het mag namelijk algemeen bekend zijn dat een kilobyte niet 1000 bytes bevat, maar 1024 (210). Altijd een macht van twee omdat gewerkt wordt met bits, die maar twee waarden kunnen hebben, 1 of 0. Al met al de meest elementaire grondbeginselen van de informatica.
@direct hierboven: Jeej, 34.4GB RAM
Die "algemene bekendheid" is juist niet (meer) hoe het werkt, sinds 1998. De voorvoegsels zoals "kilo" en "mega" zijn afkomstig uit het SI systeem en gestandaardiseerd op decimalen met factor 1000.Techneut schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:50:
[...]
Ja, maar je lijkt zo te zien hiermee de kern van voorgaande betogen te missen. Het mag namelijk algemeen bekend zijn dat een kilobyte niet 1000 bytes bevat, maar 1024 (210). Altijd een macht van twee omdat gewerkt wordt met bits, die maar twee waarden kunnen hebben, 1 of 0. Al met al de meest elementaire grondbeginselen van de informatica.
Daarop voortgaand, een megabyte 1024 kB, een gigabyte 1024 MB en een terabyte 1024 gigabyte.
Dus die laatste is niet 1012 bytes, maar 10244. en dat levert per saldo toch bijna 10 % meer op (afgerond een factor 1,0995 meer) dan simpel met steeds keer duizend te rekenen.
Dit afgezien van het wel eens sjoemelen met die waarden.
1000 Kilobytes (KB) = 1 Megabyte.
1000 Megabytes (MB) = 1 Gigabyte.
1000 Gigabyte (GB) = 1 Terabyte.
Voor het blijven werken met de binaire representatie is er de Kibibyte, Mebibyte, Gibibyte, e.d.
1024 Kebibytes (KiB) = 1 Mebibyte
1024 Mebibyes (MiB) = 1 Gibibyte
1024 Gibibyte (GiB) = 1 Tebibyte
Een schijf van 120GB is dus 120GB groot, wat neerkomt op afgerond 111.76 GiB.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Review zoeken, bam 1 minuut:2econd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:53:
Dag tweakers!
Ik heb zo´n 45 minuten gezocht en ik kom er maar niet achter. Ja ik vind, eveneens interessante, informatie over TRIM en Garbage Collection en weet ik het wat.

111,79GB dus
Daar heb je echt geen losse tools voor nodig, zelfs je Windows Explorer laat het zien
En dit is onomstootbaar bewijs, voor de TS, dus zo weet hij zeker welke capaciteit die drive heeft.
[ Voor 32% gewijzigd door Swordlord op 01-03-2015 13:29 ]
TS vroeg een simpele vraag, welke capaciteit zal mijn drive zijn.
Windows zal 111,79 GB rapporteren.
[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 01-03-2015 13:38 ]
Bijkomend, windows rapporteerd 111,79 maar wiskundig kom je uit op 111,76 en dan heb je nog geen rekening gehouden met de ruimte die het bestandssysteem nodig heeft. In de praktijk zal je dus een 111 GiB tot je beschikking hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door Blokker_1999 op 01-03-2015 13:44 ]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Alex3 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:55:
Nee, het wordt tijd dat besturingssystemen eens de juiste waarden, met basis 1000, weergeven in plaats van 1024 als basis te gebruiken. Dit stamt nog uit de tijd dat computers voornamelijk door techneuten werden gebruikt.
Oké, dan ben ik zo'n oude techneut van voor 1998. Toen werd het rekenen met 1000 in plaats van 1024 legaal gesjoemel genoemd, het zonder echt te liegen mooier te laten lijken dan het is.Ultraman schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:10:
[...]
Die "algemene bekendheid" is juist niet (meer) hoe het werkt, sinds 1998. De voorvoegsels zoals "kilo" en "mega" zijn afkomstig uit het SI systeem en gestandaardiseerd op decimalen met factor 1000.
1000 Kilobytes (KB) = 1 Megabyte.
1000 Megabytes (MB) = 1 Gigabyte.
1000 Gigabyte (GB) = 1 Terabyte.
Voor het blijven werken met de binaire representatie is er de Kibibyte, Mebibyte, Gibibyte, e.d.
1024 Kebibytes (KiB) = 1 Mebibyte
1024 Mebibyes (MiB) = 1 Gibibyte
1024 Gibibyte (GiB) = 1 Tebibyte
Een schijf van 120GB is dus 120GB groot, wat neerkomt op afgerond 111.76 GiB.
Ik wist niet dat die ISO-afspraken er toen kwamen. Net even gekeken naar mijn eigen harde schijf van 1 terabyte, en die heeft inderdaad een capaciteit van nagenoeg 1012 bytes. Toch geen gesjoemel dus, wat ik aanvankelijk wel veronderstelde. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat dit voor gewone gebruikers wel duidelijker is.
Best aardig overigens om die hele historie nog weer even te memoreren. Vooral m.b.t. de misverstanden die er over waren in het verleden. Dus toch geen mierengestoei zoals iemand in dit topic de discussie noemde. Integendeel. Duidelijk zo.
Edit:
Naar mijn mening wordt alles er niet veel duidelijker op met het vermelden van Kibibytes, Mebibytytes, Gibibytes etc. waar een enkeling voor lijkt te pleiten. Integendeel vermoed ik. Want wie is daarbij gebaat? De techneuten weten zonder dat zelf wel hoe ze moeten omrekenen. Tenminste als ze dat zouden willen en de gemiddelde consument heeft er volgens mij geen behoefte aan. Mooi laten zoals het nu is en maak desgewenst gewoon duidelijk hoe nu in tegenstelling tot vroeger wordt gerekend met alleen maar machten van duizend. Ik ben geen leek op dit gebied, maar ik had nog nooit gehoord van die benamingen kelibytes etc.
[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 01-03-2015 19:20 ]
En hoewel de verschillen tot in de jaren 80 verwaarloosbaar waren merkte men dat bij het bereiken van de GB grens de afwijking wel wat groot begon te worden. Daarnaast had men natuurlijk ook de druk van de verwarring doordat de SI eenheden internationaal gestandariseerd waren. Hierop kwam dan de binaire prefix die maar niet wil doorbreken in Redmond.
Het lijkt mij bijzonder sterk dat je die G[i]B's opeens echt kwijt bent.
People as things, that’s where it starts.
Om het snel even voor te rekenen. 1KB is gelijk aan 0,98KiB (een relatief kleine afwijking) maar 1TB = 0,91TiB waar je dus in 1 klap 9% verliest. En wanneer we ooit de grens van de PB/PiB doorbreken zitten we ineens met een verschil van iets meer dan 11%. En dat allemaal omdat men in software de verkeerde afkorting gebruikt en dus verkeerd rekend. De computer vandaag is krachtig genoeg om het verschil tussen de 2 te berekenen en er is niets dat MS tegenhoud om de grootte van de schijf ook correct te rapporteren.
Het word nog verwarrender wanneer downloadplatformen bijvoorbeeld de formaten wel juist gaan beginnen gebruiken. Want dan komt de downloadgrootte ook al niet meer overeen eens het bestand gedownload is.
Tank jij water? Benzine weegt ongeveer 0.72 kg/l, en diesel 0.84.Blokker_1999 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:09:
Het is alsof autofabrikanten het verbruik gaan meten in liters, maar dat de pomp je laat tanken in kilogram. Bij een bepaalde temperatuur zal dat een 1:1 verhouding hebben