Work/Game PC € 1600,-

Pagina: 1
Acties:

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-11 12:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Meerdere instanties van Visual Studio kunnen draaien met ReSharper en andere development tools. Tegelijkertijd ook Photoshop kunnen draaien en meerdere browsers met zware webpagina's open met developertools. Daarnaast wil ik ook sporadisch de laatste spellen op de hoogst mogelijke grafische kwaliteit kunnen spelen op een resolutie van 2560x1440.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag ongeveer € 1600,- tot € 1670,- uitgeven minus assemblage kosten. Ik ben al heel lang bezig met het samenstellen van dit systeem en heb door een recente wijziging van RAM en moederbord en prijsverhogingen nu een te duur systeem samengesteld dat buiten mijn budget valt. RAM heb ik nu in plaats van 8GB een 16GB variant van dezelfde soort. En ik ben van een MSI H97M-G43 naar een ASRock Z97 Extreme6 omdat deze betere prestaties zou hebben. Ik weet echter niet of dat zo'n verstandige/nodige keuze was.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Externe hardeschijfen, en al mijn randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een single GPU met mijn vorige game PC die ik een tijd geleden verkocht heb ik SLI gehad maar dat gebruikte veel stroom, werd warm en werkte niet (optimaal) met alle spellen. Ik hoopte dat 8GB genoeg zou zijn voor mijn werk maar ik merk dat ik vaak toch al te ver in die richting zit terwijl ik rekening houd met het beschikbare geheugen. Vandaar dat ik bang ben echt 16GB RAM nodig heb om future proof te zijn en om niet meer te hoeven nadenken over memory beheer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op het gebied van videokaarten heb ik de voorkeur voor Nvidia en op het gebied van processoren voor Intel.
Verder heb ik geen hele sterke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zou ik deze case nemen of een vergelijkbare, het systeem moet redelijk stil zijn en niet te veel warmte genereren. Het liefst zou ik deze pc een tijd mee laten gaan en na verloop van tijd alleen de videokaart verkopen op een moment dat hij nog goed waar bied voor een mooi bedrag om dat vervolgens te investeren in een nog nieuwere single kaart.

Ga je overklokken?
Nee. Ik wil graag zo'n lang mogelijke levensduur er uit persen en de videokaart verkoopbaar houden.

Welk advies zoek ik?
Ik zou graag advies krijgen bij het uitzoeken van een net iets goedkopere opstelling. Specifiek zou ik advies willen op het gebied van de voeding, ik wil graag een goede voeding en deze lijkt mij erg goed na het lezen van reviews maar ik weet niet precies of ik te veel of te weinig vermogen heb voor dit systeem. Ook ben ik erg onzeker over mijn moederbord keuze. De processorkoeling is wat aan de dure kant maar daarvan wist ik dat het wel gemakkelijk zou gaan passen en dat hij redelijk koelt en ook stil is maar wellicht heeft iemand een betere optie. Ook zou ik graag advies krijgen waar ik het het beste kan kopen met assemblage erbij en in welke periode. Ik ooit gelezen dat april een goede maand is voor nieuwe hardware ivm met nieuw spul dat uitkomt maar ik ben bang dat met de release van GTA V pc componenten duur blijven of zelfs even omhoog gaan. Dit is echter gebaseerd op slechts een gevoel hopelijk kan iemand mij hierin adviseren. Wat is het beste moment om over te gaan op aanschaffen?

Alvast heel erg bedankt voor de tijd en moeite die jullie eventueel in een advies stoppen.

Mijn samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 331,95€ 331,95
1ASRock Z97 Extreme6€ 170,95€ 170,95
1MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G€ 546,95€ 546,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,80€ 104,80
1Noctua NH-U12P SE2€ 48,95€ 48,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 125,95€ 125,95
1Corsair HX750i€ 151,25€ 151,25
1Samsung 840 EVO 1TB€ 380,95€ 380,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.861,75

Niet geschoten is altijd mis.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Niet overklokken maar wel een duur moederbord voor overklokken??
Voeding is goede kwaliteit, hoge efficiëntie, maar duur. GTX 980 is leuk, maar duur. Je kan beter 2x970 of 2xr9 290 nemen (die doen het net zo goed op 1440p dan de 970).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Een 550W gold voeding kost ongeveer 80-85 euro en gaat ruim voldoende zijn voor zo'n systeem. Van het moederbord zou wel wat afgeschaafd kunnen worden, onderling prestatieverschil is er nauwelijks (enkel verschil in agressiviteit van de turbo). Ik zou een 100-120 Z97 bordje pakken als je overklokken open wilt houden. als je onderaan je wensenlijst op bereken bestelkosten klikt zie je waar jouw lijstje het goedkoopste is, vervolgens kun je op die site kijken og ze ook aan assemblage doen. Hier op Tweakers kun je ook reviews van shops vinden. Alternate, Azerty en Afuture doen volgens mij sowieso aan assemblage.

over de beste aanschaftijd: binnenkort komt AMD met nieuwe GPU's, en daarna is rond de zomer Intel's nieuwe CPU generatie er, en als je dan nog even wacht kun je Nvidia's nieuwe GPU halen. Kortom; de hardwarewereld loopt hard, je kunt het beste op dit moment kopen wat je nodig hebt. Zoveel spannends zal die nieuwe Intel-serie niet zijn (iets minder verbruik, paar procent betere performance)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• HaX0r
Bedankt voor jullie advies! Ik heb mijn lijstje aangepast ik wacht nog even met bestellen totdat ik er een GTX990 in kan zetten. Dat is hopelijk deze of volgende maand nog. Ik bestel hem dan in één keer met assemblage. Ik ben terug gegaan naar het moederbord wat ik in eerste instantie mijn zinnen op gezet had en heb een hopelijk goede voeding van 550W gevonden. Is dit systeem denken jullie compatible met de nieuwe GTX990? En heeft iemand al een rumor ergens gehoord wanneer deze te koop zijn of een idee hoeveel ze gaan kosten?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 331,95€ 331,95
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
1Corsair RM550€ 103,01€ 103,01
1Samsung 840 EVO 1TB€ 380,95€ 380,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,56

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

pricewatch: Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition en pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular zijn betere keuzes qua voeding.
Ik verwacht niet dat hij GTX 990 gaat heten, ik denk eerder aan Titan 2 oid. maar dan ga je wel flink over je budget heen, die kaart gaat namelijk echt geen 5-600 euro kosten, maar eerder 8-900

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• HaX0r
Waarom zijn die beter? Ik had deze gekozen omdat hij volledig modulair is en redelijk betaalbaar is.

Aah ok, kan ik dan beter gewoon nu tot aanschaffen over gaan of gaat de prijs van de GTX 980 omlaag op het moment dat die Titan uitkomt? En welke GTX 980 kan ik het beste nemen meegenomen dat ik hem niet zelf nog verder ga overklokken?

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

HaX0r schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:21:
Waarom zijn die beter? Ik had deze gekozen omdat hij volledig modulair is en redelijk betaalbaar is.
De RM serie van Corsair gebruikt een aantal condensatoren van mindere kwaliteit (niet super slecht, maar ook niet geweldig). Dat wordt een dergelijk merk erg aangerekend gezien de hoge aanschafprijs.

Als je de reviews zelf afgaat dan loopt het wel los met de kwaliteit, ik heb daarom zelf wel gekozen voor een RM serie PSU.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Ik heb zelf nog helemaal niets gehoord over nieuwe videokaarten van Nvidia. ZOu daarom lekker voor een R9 290X gaan als je op 1440p wil gamen. Of even wachten op de R9 390(X). Je kan beter daarop wachten dan op de volgende Titan o.i.d.

Voeding zou ik gewoon geen RM-serie halen, als er voor dezelfde prijs ook wel volledig degelijke voedingen van Seasonic zijn. En als je het bij een enkele GPU houd kan je ook wel toe met 450W.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• HaX0r
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 335,50€ 335,50
1MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G€ 545,95€ 545,95
1Corsair RM550€ 103,01€ 103,01
1Samsung 840 EVO 1TB€ 374,-€ 374,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.713,11

Wat ik mij nog afvraag is of ik de CPU koeler wel nodig heb. Ik ben niet van plan de CPU te gaan overklokken zou het systeem stil en koel kunnen blijven zonder een extra koeler? Of gaat alles in de kast langer mee als ik de CPU van een extra koeler voorzie? Zou wel weer €50,- schelen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Koel sowieso. Je kan er altijd op een later moment een aanschaffen of een goedkoper model nemen zoals de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Met langer meegaan heeft het overigens ook niks te maken. Intel zorgt er wel voor dat het meegeleverde koeler in ieder geval voldoende koelt ;).

Waarom kies je trouwens toch voor een 980? En je voeding is ook vrij duur. Speciale redenen om voor dit moment te kiezen?

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 04-03-2015 17:21 ]

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
1Cooler Master Hyper 412S€ 32,61€ 32,61

Dit is een van de stilste en best koelende koelers die je kan kopen, en ook nog eens veel goedkoper.
Noctua is een vrij duur merk, en niet noodzakelijk beter.

Ik raad je toch aan om een aparte CPU koeler te nemen, al is het maar om het lawaai te beperken tijdens het gamen. Die stock koelers gaan een SUPER herrie maken onder load. En op die €35 komt het dan ook niet aan op zo een duur systeem he? Dan zou ik er ZEKER in investeren. + CPU blijft koeler = gaat in theorie langer mee.

SSD van 1TB is ook wel heel prijzig he! Dit is 20% van je totale budget! Ik zou eentje van 512GB nemen en dan nog wat HDD's of werken met externe HDD's. 1TB krijg je toch niet vol, tenzij met films, muziek, foto's en dergelijke? Zolang je OS en software op je SSD staan zal je geen snelheidsverschil merken.

Ik zou ook nooit een GTX 980 kopen, veel te duur voor wat je krijgt die high-end kaarten, maar dat is persoonlijk. Ik zou eerder een GTX970 kopen en dan upgraden binnen 2-3 jaar wanneer hij te traag zou worden. Ben je veel beter mee voor hetzelfde geld.

• mirno
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Zelf ben ik op dit systeem uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 253,-€ 253,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,-€ 359,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 75,95€ 75,95
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,95€ 62,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Seasonic S12G 450W€ 67,-€ 67,-
1Crucial MX100 512GB€ 179,95€ 179,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.224,75

Compacte behuizing dat uATX ondersteunt, je kan echter maar 1 videokaart nemen, wat ik overigens ook juist aanraad!

Een GTX 970 gekozen wegens scherpere prijs dan de GTX 980. De GTX980 vind ik eerlijk gezegd belachelijk duur, en zou ik daardoor ook afraden. Vervangen GPU kan de R9 290 dienen.

Seasonic gold efficient 450W voeding, ruim voldoende, erg efficient systeem.

512GB SSD! met daarnaast 2TB voor overige data. Denk niet dat 1TB SSD nodig is, daarnaast heeft die EVO last van trager wordende data, vooral wanneer het niet gebruik wordt. Daarom in dit geval crucial. En 512GB icm 2TB wat mij een geschiktere optie leek.

Ook 16GB RAM.

Xeon CPU, is gelijkwaardig aan een i7, maar dan goedkoper. Wel wat lager geklokt, kan een overweging zijn om alsnog voor een i7 4790k te kiezen, maar ik denk dat deze Xeon goed genoeg zal zijn.

Tot slot dus, je hebt zo een compacte en zeer krachtige PC. Eigenlijk even krachtig als je lang ziet komen op de videokaart na, maar de prijs in compensatie vind ik het meer waard

我的名字是Mirno

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Nou nou nou, overdrijven is ook een vak hoor met je SUPER herrie...
Je videokaart komt er sowieso boven uit, anders je casefans wel. Ik heb hier een 4690k met een stock koeler, temps lopen op tot 73 graden tijdens BF4 met een R9 290 heethoofd.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Stock koeler valt idd nog best mee qua herrie. Maar met een i7 4790K kan het al niet eens, moet ik erbij vermelden. Tijdens een stresstest zal deze waarschijnlijk uitvallen met standaard ingesteld voltage. Maar dat even daarbuiten, er is meer dan genoeg bugdet om een fatsoenlijke koeler aan te schaffen, voor 20-25 heb je een zeer degelijke als de CM hyper 412s of de Gelid Tranquillo Rev. B, waarvan één van deze hoogstwaarschijnlijk wel in de PC zullen gaan. De tranquillo heb ik hierboven ook in mijn lijst gezet, wat vind je van die lijst Hax0r ?

我的名字是Mirno

• HaX0r
Bedankt voor de lijst en advies mirno. Ik ben niet echt gecharmeerd door het systeem, geld bezuinig is uiteraard altijd nice maar dan lever je wel in op je performance. Ik denk om future proof te zijn toch echt bij de GTX 980 en zoals jij zelf ook als optie aangaf de i7 te blijven. De kast heb ik ook wel echt mijn zinnen opgezet en niet modulaire voedingen vind ik maar niks.

Voor de koeling ben ik terug bij af. ;) Ik las ook op verschillende plekken dat de performance onder zware load de stock koeler niet echt goed werkt. Iets ergelijkers als een shutdown door oververhitting kan ik moeilijk bedenken, dat heb ik helaas al te vaak moeten meemaken met mijn huidige laptop.

Het enige waar ik nu aan begin te twijfelen is de SSD. Ik heb toch wel echt 1TB nodig ben ik bang. Al helemaal met spellen die tegenwoordig rustig tusen de 40GB en 50GB zijn. Maar weet iemand een beter alternatief voor de:

Mijn SSD zal langzaam naar de 1TB groeien zal dat niet direct helemaal nodig hebben. Hoe lang gaan die dingen eigenlijk echt mee tegenwoordig? Een oude m4 die ik heb gehad was gewoon dood gegaan na ongeveer een jaar.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

HaX0r schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:40:
Bedankt voor de lijst en advies mirno. Ik ben niet echt gecharmeerd door het systeem, geld bezuinig is uiteraard altijd nice maar dan lever je wel in op je performance. Ik denk om future proof te zijn toch echt bij de GTX 980 en zoals jij zelf ook als optie aangaf de i7 te blijven. De kast heb ik ook wel echt mijn zinnen opgezet en niet modulaire voedingen vind ik maar niks.

Voor de koeling ben ik terug bij af. ;) Ik las ook op verschillende plekken dat de performance onder zware load de stock koeler niet echt goed werkt. Iets ergelijkers als een shutdown door oververhitting kan ik moeilijk bedenken, dat heb ik helaas al te vaak moeten meemaken met mijn huidige laptop.

Het enige waar ik nu aan begin te twijfelen is de SSD. Ik heb toch wel echt 1TB nodig ben ik bang. Al helemaal met spellen die tegenwoordig rustig tusen de 40GB en 50GB zijn. Maar weet iemand een beter alternatief voor de:

Mijn SSD zal langzaam naar de 1TB groeien zal dat niet direct helemaal nodig hebben. Hoe lang gaan die dingen eigenlijk echt mee tegenwoordig? Een oude m4 die ik heb gehad was gewoon dood gegaan na ongeveer een jaar.
Het mooie was juist dat je juist vrij weinig performance inleverde.
Die Xeon zal in de praktijk nagenoeg evengoed presteren als de i7 4790k. Behalve bij bepaalde simulatie games die daadwerkelijk die extra kloksnelheid nodig hebben (denk aan flight simulator X). In andere gevallen zal die Xeon (dat eigenlijk gelijk is aan een i7) praktisch hetzelfde presteren. Als je die extra kloksnelheid wilt moet je voor de i7 4790k gaan, maar daar ga je dus niets van merken. Het klinkt voornamelijk sneller.

Moederbord maakt niet echt uit eigenlijk, dus voor vrij weinig heb je nagenoeg een evengoed moederbord als voorgaande, het verschil zit hem met name in de aansluitingen, maar deze goedkope heeft al ruim voldoende mogelijkheden voor jou.

Niet-modulaire voeding ben ik met je eens, deze was scherp geprijsd, maar een modulaire voeding is zo omgewisseld. -> pricewatch: Seasonic G-series 450 watt een voeding van €10 meer, iets beter qua intern gebruikte componenten en modulair.

De behuizing is inderdaad persoonlijk, ik zou zeggen kies één die je mooi vind, zelf vond ik deze bitfenix wel mooi.

Over koeling hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken, de limieten van de processor zitten hem voornamelijk in het limiet van de CPU zelf dan in de temperaturen. Dus deze koelers zijn allemaal dik in orde.

Even terugkomend op de behuizing: Wil je graag een grote kast, of juist een wat compactere. Het is niet zo dat de compactere te warm worden, daarom heb ik die bitfenix gekozen, zo kan je een krachtig systeem kwijt in een relatief kleine behuizing, wederom, behuizing voorkeur is persoonlijk, dus ik zou gewoon één uitzoeken die bij jou past. Of meld even of je groot/klein, wel/geen windows wilt hebben.

Nog even over de SSD, wil je percé 1 opslag punt? Ik neem aan dat niet al je data programma's zullen zijn? Zelf zet ik mijn programma's e.d. op de SSD en mijn data, zoals films etc. op een HDD. Vandaar dat ik dus een 2TB HDD erbij had gekozen. In de meeste situaties is 512GB voor programma's icm 2TB voor data de meest ideale situatie. Mocht dit voor jou niet zo zijn kan ik deze SSD aanraden: pricewatch: Crucial BX100 1TB dan heb je iig geen last van degradatie.

Dan over de GTX 970 / GTX 980 , dit is in principe het enigste gebied waar je op performance inlevert. Ik kan het wel enigsinds begrijpen dat je voor meer toekomst bewustheid wilt gaan. Je betaald echter zo'n 53% meer voor een videokaart die in prestaties lang niet zoveel procentueel lang niet zoveel sneller is, en daarbij er niet eens in de buurt komt: http://www.anandtech.com/bench/product/1351?vs=1355
Daar kan je test resultaten zien, en de verschillen. Of het het geld waard is laat ik aan jou over.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als je vragen hebt hoor ik het graag.

我的名字是Mirno

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou voor GTX980 gaan, zeker op 1440p merk je tov de GTX970 dan wel een boel verschil. Ikzelf heb de Asus STRIX GTX980 en ben daar érg tevreden over, ook omdat de koeling van de videokaart niet draait als de GPU lager is dan 60 graden en dat merk je, in het begin moest ik soms gewoon wennen aan de stilte!
Meeste benches laten toch wel 10% meer performance zien tov de GTX970, maar je betaald er verhoudingsgewijs wel meer voor, het is maar net de vraag of je die meerprijs ervoor over heb. Ik denk, dat dat voor 1440p wel een wat groter verschil laat zien.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 04-03-2015 19:16 ]

• rubenkemp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-10 20:33
Is dit ook nog te overwegen? of reeds gekocht?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 339,90€ 339,90
1MSI Z97 MPOWER€ 169,95€ 169,95
1Gigabyte GV-N980WF3-4GD€ 527,16€ 527,16
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 51,95€ 51,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 103,95€ 103,95
1Cooler Master Nepton 280L€ 104,90€ 104,90
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 107,-€ 107,-
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,95€ 82,95
1Kingston HyperX Fury SSD 240GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.577,66

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Reageren op een topic van 4 maanden oud zal weinig effect hebben ;)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1