PC valt zomaar uit bij hoge GPU gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpv91
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-06-2024
Geachte tweakers,

Ik ben al maanden bezig met een lang lopend probleem met mijn PC, meerdere problemen heb ik al ondervonden en meerdere video kaarten heb ik geprobeerd zonder effect.
Ik ben ten einde raad en hoop nu dat er iemand is die mij verder kan helpen.
Laat ik mijn probleem uitleggen.

In de afgelopen maanden heb ik 3 video kaarten gehad.
de eerste een MSI 780 deze crashde nadat ik een spel afsloot, ik heb deze terug gestuurd, bevestigd gekregen dat deze defect is en ingeruild voor een GTX 970.

De 2de kaart (970) had problemen bij meerdere games met veel haperingen, lage GPU verbruik en lage FPS bij onder andere FarCry 4 met heel veel micro stuttering.

Ook deze terug gebracht en ook hiervoor melding gehad dat de kaart defect was.
Ik dacht meer pech kan ik niet hebben, heb deze kaart verkocht (mede omdat ook de melding kwam over het 3.5GB verhaal waar de laatste 500mb niet goed presteerde etc.).

Nu heb ik tot slot een 780 TI.
De problemen in onder andere FarCry 4 ben ik kwijt maar een pech vogel als ik ben heeft deze een heel nieuw probleem.

huidig probleem:
Mijn 780 TI laat mijn hele PC (of in ieder geval mijn beeldschermen) crashen bij een spel dat de GPU 100% benut.
Dat wil zeggen de volgende games laten mijn PC crashen: Call of duty Advanced Warfare, Bioshock Infinite en Sniper elite 2.
Games zoals World of warcraft of GTA 4 doen dit niet en die gebruiken ook lang geen 100% van mijn GPU.
Opvallend is dat de games die de PC niet laten crashen geen 100% van mijn GPU gebruiken, Bioshock, Cod en Sniper Elite 2 juist wel.

het crashen gebeurd compleet random , kan alles zijn van 5 minuten tot wel anderhalf uur zijn.
Aangezien ik dit probleem al een aantal maanden heb heb ik overal op internet al gezocht voor een oplossing.
Opvallend is dat als ik bijvoorbeeld op Skype zit, Skype niet uitvalt, dat blijft gewoon werken.
Vandaar ook dat ik mij héél zeker ben dat het de videokaart is die problemen heeft.

Een aantal dingen die ik geprobeerd heb:
1. Drivers herinstalleren, oudere versie van Nvidia drivers.
2. Windows 8.1 64 bit compleet opnieuw installeren.
3. temperaturen gecontroleerd, niets in mijn PC raakt over verhit, ook de GPU komt nooit boven 60 graden.
Ik gebruik geen overclock op zowel CPU als GPU.

Mogelijk is er meer info nodig zoals MSinfo en Dxdiag, laat het mij weten.
belangrijkste specs in ieder geval:

Windows 8.1 64 bit.
Inno 3d 780 TI.
Intel core I5 4670K 3.40GHz net waterkoeling
8GB DDR 3

Normaal post ik niet zomaar op fora maar ik ben echt helemaal klaar hiermee, al maanden lang heb ik problemen met mijn PC en ik heb al vele euro's gestopt in nieuwe hardware en reparaties om maar op zoek te gaan naar een oplossing.
Ik hoop dat er Tweakers zijn hier die zin hebben in een uitdaging en mij kunnen helpen met dit probleem.

Mvg,
Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je PC spontaan uitvalt, kan je eigenlijk alleen je PSU de oorzaak zijn. Welke PSU heb je, en heb je hier al aan gemeten (tijdens load!)?

De symptomen die je opnoemt (enkel crashes bij het 100% benutten van GPU) komen hiermee overeen. De GPU trekt immers het meeste vermogen als hij hard staat te stampen.

Om dit nog eens dubbel te testen zou je eens Furmark moeten proberen. Furmark staat erom bekend dat het een GPU-benchmark is die je GPU enorm veel vermogen laat trekken, waardoor een hoop warmte geproduceerd wordt en je voeding en VRMs flink gestressed worden. Ik verwacht dat je PC ook bij Furmark zal crashen.

[ Voor 63% gewijzigd door Compizfox op 01-03-2015 02:22 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpv91
Bedankt voor je reactie.

Die kant zat ik inderdaad ook al op te gaan, ik heb een: Corsair RM650.
Dat zou voldoende moeten zijn.

Echter heb ik net gelezen dat sommigen 2 aparte power cables gebruiken naar de kaart toe.
Een 8 pin en 6 pin is nodig maar die zitten al op 1 en dezelfde kabel.
iemand adviseert om 1 kabel voor de 8pin en dus weer een compleet andere kabel voor de 6 pin te proberen.
Dat ga ik in ieder geval nog even testen.

Furmark is inderdaad een heel goed idee, zelf heb ik dat gedraaid en voor anderhalf uur aan laten staan, echter is de PC niet gecrasht.
Misschien had ik op dat moment even geluk, ik heb immers ook CoD voor anderhalf uur gespeeld voordat deze de eerste crash kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
Ik heb ooit een vergelijkbaar probleem gehad en toen was inderdaad de voeding de oorzaak. Er zat een kabel tussen de fan van de PSU waardoor deze niet kon draaien. Hierdoor kon er circa 1.5 uur gegamed worden tot de voeding te warm werd en de pc uitschakelde. Hier ben ik na 3 uur testen achter gekomen omdat de achterkant van de kast ineens warm voelde.

Jij merkt echter op dat het ook na 5 minuten kan zijn dus opwarming zal het dan in ieder geval niet zijn.

Verder hangt dat kabel verhaal af van je voeding je hebt er met single rail design en met Multi. Maar als je nu 3 verschillende videokaarten hebt getest dan wordt het toch eens kijken naar een andere oorzaak lijkt me!

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpv91
De kabels heb ik getest en uitgesloten, dat heeft het niet opgelost.

3D Mark in een loop gedraaid en ook Furmark 2 uur gedraaid op volle toeren.
geen enkele temp boven de 60 graden.
De PSU lijkt mij in orde aangezien ik dus wel Furmark maar ook 3D mark zonder problemen kan draaien.
De Fan van de PSU gaat ook niet aan, maar dat komt omdat de Corsair RM650 niet warm genoeg wordt dat de fan aan gaat.

Toch blijf ik skeptisch, het zou echt héél erg veel toeval zijn als deze kaart toch ook defect is.
De 970 echter is op het Nvidia fora een hot topic over mensen die wel en geen random problemen hebben dus dat kan daarmee te maken hebben.

Is er trouwens een betrouwbare of goeie manier om te meten of de PSU het probleem alsnog kan zijn?
Ik zie wel dingen zoals tests met een multimeter maar is er ook software die dit tijdens gamen kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het kan ook met software zoals HWMonitor, maar volgens mij is een multimeter betrouwbaarder.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1