Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:10

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Dat dekt de lading inderdaad wel vrij goed.

Deze zomer, na mijn eindexamen, ga ik een aantal maanden bij een klein bedrijfje werken als zomerbaantje. Nu hoorde ik van verschillende mensen in mijn omgeving allerlei spookverhalen over tientallen tot honderden euro's die ze ineens aan belasting moesten betalen en ik ben op onderzoek uitgegaan hoe dat nou zat. Ik kwam er niet uit.
Ik kwam iets tegen van een jongerenregeling waardoor je minder/geen belasting hoeft te betalen. Dat komt mooi uit. In eerdere topics in WI kwam ik dit ook tegen. Echter kon ik nergens vinden of hier een limiet aan zat en hoe hoog die dan was. Wel las ik dat deze voor "scholieren en studenten" was, maar ben ik in de zomer dat wel? Ik ben klaar met VO maar ben nog niet begonnen met mijn studie. Ik vroeg me dus af hoe dit precies zit. Moet ik betalen? Regelt de werkgever dit? Is er zo'n korting? Hoe veel zou ik dan moeten betalen?
Op de site van de overheid kwam ik ook nog een rekenhulp tegen, maar deze kon ik niet invullen omdat ik reisvergoeding zou krijgen. Dat kon niet in die hulp. Kennelijk zijn daar weer andere regels voor. Mijn zomerbaantje is +- een uur met de trein en als het goed is krijg ik reiskostenvergoeding. Hoe zit het daar dan mee?

Dus, TL;DR:
- Hoe zit het met belasting betalen als scholier/student/minderjarige?
- Hoe zit het dan met reiskostenvergoedingen?

Nog wat info over dat werk:
Klein bedrijfje op +- 1 uur OV reistijd, waarschijnlijk 4 dagen per week daar en dan flexibel de rest thuis werken, ik krijg een "tijdelijk arbeidscontract".

Kunnen jullie mij hiermee helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door F.West98 op 01-03-2015 00:02 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zolang het geen zwart bijbaantje is: je vult een loonbelastingsverklaring in en je werkgever doet de rest. Staat allemaal op je loonstrook. Reiskostenvergoeding ook als het goed is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Die had ik al gevonden inderdaad. Er wordt daar gesproken over studenten en scholieren, ben ik dat technisch gezien dan nog wel?
Als ik kies voor dat ik geen student/scholier ben word je doorverwezen naar de 'volwassenenregeling'. Als ik kies voor jongeren krijg ik die rekenhulp die daarna stopt omdat ik reiskostenvergoeding had.
Verder is er een jongerensite (http://www.belastingdiens...s/prive/jongeren/jongeren) die ook weer verwijst naar die rekenhulp of een aangifteprogramma van 2013. Allemaal een beetje oud :+
The Eagle schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:48:
Zolang het geen zwart bijbaantje is: je vult een loonbelastingsverklaring in en je werkgever doet de rest. Staat allemaal op je loonstrook. Reiskostenvergoeding ook als het goed is :)
En hoeveel belasting/enz. zou dat dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Je betaalt gewoon belasting over je inkomen. Eerste schijf is 36,5%. Gelukkig is er echter de heffingskorting van grofweg 2k die je mag aftrekken van je verschuldigde belasting, waardoor je per jaar iets meer dan 6k bruto kan verdienen zonder belasting te betalen. Dat is per maand dus ongeveer 500 euro. Verdien je in een maand meer dan dit, dan wordt er automatisch belasting overgedragen. Kom je aan het eind van het jaar echter onder de 6k uit (omdat je in andere maanden minder dan 500 euro hebt verdiend), dan kan je dit terug krijgen.

Reiskostenvergoeding zal van je werkgever moeten komen, gewoon vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Muthas schreef op zondag 01 maart 2015 @ 01:02:
Je betaalt gewoon belasting over je inkomen. Eerste schijf is 36,5%. Gelukkig is er echter de heffingskorting van grofweg 2k die je mag aftrekken van je verschuldigde belasting, waardoor je per jaar iets meer dan 6k bruto kan verdienen zonder belasting te betalen. Dat is per maand dus ongeveer 500 euro. Verdien je in een maand meer dan dit, dan wordt er automatisch belasting overgedragen. Kom je aan het eind van het jaar echter onder de 6k uit (omdat je in andere maanden minder dan 500 euro hebt verdiend), dan kan je dit terug krijgen.

Reiskostenvergoeding zal van je werkgever moeten komen, gewoon vragen.
Kijk, dat bedoelde ik. Helder!
Ik denk niet dat ik aan de 6k kom, dus klopt het dat het er dan op neer komt dat mijn brutoloon even hoog is als mijn nettoloon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:04

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij hoef je geen inkomstenheffing te betalen (wegens de heffingskorting waar Muthas het over had), maar betaal je wel een beetje aan premies voor sociale verzekeringen. Tenminste, dat was het geval toen ik werkte op jouw leeftijd.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289295

http://www.the-b-team.nl helpt met je belastingteruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:28
F.West98 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 01:59:
[...]

Kijk, dat bedoelde ik. Helder!
Ik denk niet dat ik aan de 6k kom, dus klopt het dat het er dan op neer komt dat mijn brutoloon even hoog is als mijn nettoloon?
Uiteindelijk ongeveer wel, maar nog niet op het moment dat je werkt. In de zomervakantie zal je over alles boven de ongeveer 500,- 36,5% belasting betalen, vervolgens krijg je dat bij de belastingaangifte over 2015 (in maart 2016 doen, rond mei 2016 krijg je het geld pas) weer terug. De belastingdienst weet nl in de zomervakantie nog niet of je over 2015 onder de 6000 blijft.

Daarnaast betaal je nog een klein beetje premies maar dat is vrij weinig < 1% denk ik in jou geval maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:15

Salmon

.NET developer

Je krijgt gewoon idd minder loonbelasting/heffing. Het bedrijf zou dit formulier aan jou moeten geven. Hierdoor is je netto loon vrijwel gelijk aan je bruto loon als student. Bij mij zelf gaat er bijvoorbeeld 2 euro per maand max maar af! En alles wat je betaald kan je elk jaar in maart/april ongeveer terug laten vorderen via de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Kwestie van een T-biljet invullen toch?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:56
Loonbelastingtechnisch zie ik geen beren op de weg. Omdat je geen volledig jaar werk, kun je waarschijnlijk wel het een en ander terugkrijgen zoals hierboven al aangegeven. Waar ik me in jou geval, je geeft dat wel niet aan maar toch wil ik het even aanhalen, meer zorgen over maak zijn de eventuele consequenties voor eventuele studiefinanciering. Ik weet dat beurzen inmiddels niet meer bestaan, maar ik weet niet wat de voorwaarden voor de financiering tegenwoordig zijn. (Generatiekloofje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusche
  • Laatst online: 07-01 18:57

Dusche

Tja.

ATS schreef op zondag 01 maart 2015 @ 09:11:
Kwestie van een T-biljet invullen toch?
Dit kan je wel alleen doen als je meer dan €14 gedurende een jaar hebt afgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:19
Repsa schreef op zondag 01 maart 2015 @ 09:44:
Waar ik me in jou geval, je geeft dat wel niet aan maar toch wil ik het even aanhalen, meer zorgen over maak zijn de eventuele consequenties voor eventuele studiefinanciering. Ik weet dat beurzen inmiddels niet meer bestaan, maar ik weet niet wat de voorwaarden voor de financiering tegenwoordig zijn. (Generatiekloofje)
Momenteel geldt dat de bijverdiengrens 13.856,11 euro is. Dat is hier echter niet relevant vanwege twee redenen: in 2015 wordt geen studiefinanciering ontvangen in of voorafgaand aan de periode waarin gewerkt wordt, en de bijverdiengrens wordt afgeschaft voor studenten die onder het sociaal leenstelsel vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tochjo op 01-03-2015 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-07 14:55
De jongeren regeling houdt in dat men er vanuit gaat dat je op jaarbasis minder dan die ruwweg 6000 euro verdient. Daarom draag je geen belasting af over je zomerbaantje. Als je dan daarnaast ook nog een weekendbaantje hebt ... Uiteindelijk best veel gewerkt op een jaar geen belasting betaald ... Aangifte en opeens moeten ze betalen.

Als je werkgever boven de 500 euro loonheffing in gaat houden komt het helemaal goed en hoef je je over naheffing geen zorgen te maken als je ook nog een bijbaantje neemt ervoor of erna ... (Indien je 2 banen tegelijk hebt moet je bij een van de twee zorgen dat je belasting vanaf de eerste euro gaat betalen... Omdat je anders ook te weinig gaat betalen)

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dusche schreef op zondag 01 maart 2015 @ 09:52:
[...]

Dit kan je wel alleen doen als je meer dan €14 gedurende een jaar hebt afgedragen.
Als dat niet het geval is, waar heb je het dan over? :?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 12:56
TS op zondagavond 00:00, heb je 'm op de timer gezet? :)

Weinig verdienen is weinig belasting betalen. Als het allemaal wit gaat (O-) ...), dan gaat de belasting er automatisch vanaf, die je aan het eind van het jaar weer terug kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusche

Dusche

Tja.

ATS schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:38:
[...]

Als dat niet het geval is, waar heb je het dan over? :?
Dan is het niet mogelijk om je belasting die je hebt afgedragen terug te vragen. Bv. Ik heb ~500€ in 1 jaar maar heb in totaal €7 aan belasting afgedragen dus ik kan geen t-biljet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Punt was: dan gaat het ook nergens meer over om je druk te maken over belastingen lijkt me. Of vond je het echt nog heel belangrijk om die €7 terug te claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusche

Dusche

Tja.

ATS schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:56:
Punt was: dan gaat het ook nergens meer over om je druk te maken over belastingen lijkt me. Of vond je het echt nog heel belangrijk om die €7 terug te claimen?
€7 is €7, dat is voor mij bijna 2 uurlonen. Dus dat is me moeite wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Punt is dan dat de transactie en administratieve kosten die door alle belastingbetalers gedragen worden niet opwegen tegen de 7 euro die jij terug zou moeten krijgen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusche

Dusche

Tja.

NoepZor schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:05:
Punt is dan dat de transactie en administratieve kosten die door alle belastingbetalers gedragen worden niet opwegen tegen de 7 euro die jij terug zou moeten krijgen.
Ja dat is zo, dan heeft het inderdaad geen nut om een t-biljet in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Je moet dit formulier invullen en inleveren bij de werkgever. De werkgever moet dit dan weer kunnen overhandigen aan de Belastingdienst:

http://download.belasting...heffingen_lh0082z5fol.pdf

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 363533 op 02-03-2015 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het kan ook interessant te zijn om loon middeling toe te passen: http://www.belastingdiens...sterk_wisselende_inkomens

◾U hebt na uw afstuderen een vaste baan gekregen en u had naast uw studie een bijbaan.

Op die manier verspreid je eigenlijk je inkomsten over een gesloten periode van 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Je krijgt je geld uiteindelijk ook gewoon, alleen als je eerst volle tarief betaalt heb je het geld pas later ter beschikking. Uiteindelijk is het gewoon een optelsom van alle verdiensten in jaar x (je aangifte), daar wordt vervolgens de belasting over verrekend. Heb je te weinig betaald, krijg je nog een aanslag. Heb je te veel betaald dan krijg je dat terug. Bij een enkele bijbaan vraag je loonheffingskorting aan en dan gaat er nauwelijks wat af.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Anoniem: 363533 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:18:
De horrorverhalen hebben waarschijnlijk als oorzaak...
1) De werkgever is niet handig bezig en vraagt die mensen niet om het bovenstaande document wat ik je heb gelinked. Of de werkgever heeft dit niet aan de belastingdienst doorgegeven. Dit resulteert in een loonheffing van rond de 50% op je bruto loon. Je kunt echter het geld terugvragen van de belastingdienst maar het is wel een rompslomp.
Dit document zorgt er voor dat er al bij het uitbetalen van je salaris, rekening wordt gehouden met de algemene heffingskorting. Zie mijn verhaal hierboven. Het terugvragen is geen rompslomp, dat is simpelweg een paar keer op ok klikken als je aangifte doet.
2) De mensen in je omgeving hebben naast dit bijbaantje al een andere baan. Je kunt loonheffing maar 1x aanvragen. Daar betaal je dan het lage belastingtarief over. Over alle andere baantjes betaal je het tarief rond de 50% (dacht dat het 52% of 54% was). Dat hakt er dus stevig in en ook meteen de reden waarom het hebben van meerdere baantjes niet lucratief is in Nederland.
Dit is onzin. Aan het eind van het jaar wordt het totale inkomen gewoon op één grote hoop gegooid, of dat nou uit één baan komt of uit tien. Vervolgens wordt vastgesteld hoeveel belasting je daarover moet betalen. Is het teveel geweest, dan krijg je dat gewoon terug.

De loonheffingskorting kan inderdaad maar bij één bijbaan, omdat de salarisadministraties anders elke maand met elkaar zouden moeten afstemmen wat je totale maandinkomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Viper® schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:28:
Het kan ook interessant te zijn om loon middeling toe te passen: http://www.belastingdiens...sterk_wisselende_inkomens

◾U hebt na uw afstuderen een vaste baan gekregen en u had naast uw studie een bijbaan.

Op die manier verspreid je eigenlijk je inkomsten over een gesloten periode van 3 jaar.
Maar dat is pas over 3 jaar van toepassing :P
Wel handig though.

Ik heb straks een gesprek met mijn werkgever, dan kan ik alles overleggen. Voor mij is het iig nu duidelijk, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34

Dido

heforshe

2) De mensen in je omgeving hebben naast dit bijbaantje al een andere baan. Je kunt loonheffing maar 1x aanvragen. Daar betaal je dan het lage belastingtarief over. Over alle andere baantjes betaal je het tarief rond de 50% (dacht dat het 52% of 54% was). Dat hakt er dus stevig in en ook meteen de reden waarom het hebben van meerdere baantjes niet lucratief is in Nederland.
Iemand noemde het terecht al onzin, maar dat mag nog wel even herhaald worden.

Leuk dat je zelf met horrorverhalen omt om te verklaen waarom er "horrorvehalen" zijn. Of jij j einkomsten nou uit 1 of 100 baantjes heb gehaald, de hoeveelheid belasting die je betaalt heeft geen ene donder te maken met de hoeveelheid baantjes of werkgevers.

"Loonheffing" vraag je niet aan. Die moet je betalen.

Loonheffingskorting verreken je inderdaad bij 1 werkgever. Dat is een korting die je krijgt op je totaal te betalen loonhefing (ja, what's in a name). Als je bij de werkgever waar je dat laat verrekenen niet genoeg loonheffing zou moeten betalen om de hele korting to benutten, dan krijg je het restant gewoon achteraf als je aangifte doet.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

2) De mensen in je omgeving hebben naast dit bijbaantje al een andere baan. Je kunt loonheffing maar 1x aanvragen. Daar betaal je dan het lage belastingtarief over. Over alle andere baantjes betaal je het tarief rond de 50% (dacht dat het 52% of 54% was). Dat hakt er dus stevig in en ook meteen de reden waarom het hebben van meerdere baantjes niet lucratief is lijkt te zijn in Nederland.
FTFY.

Aan 't eind van de rit betaal je in beide gevallen hetzelfde bedrag aan belastingen:
* 2 baantjes van ieder € 3.000 of € 30.000
* 1 baantje van € 6.000 of € 60.000

In het eerste geval krijg je je geld in juni van het jaar erop, in het tweede geval in de maand waarin je het verdiend hebt.

Dido en anderen dus: wat je schrijft klopt niet. Het is (bijna) altijd lucratief om te werken, alleen hou je er soms netto echt maar een paar centen van over. Maar daar is bij TS absoluut geen sprake van, dan moet je al zoveel gaan verdienen dat je te maken gaat krijgen met het wegvallen van toeslagen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34

Dido

heforshe

Ardana schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:49:
Dido en anderen dus: wat je schrijft klopt niet.
Ontbreekt daar een woordje (met) aan het begin van de zin, of stel je nu echt dat de classificatie van "eerste baan laag tarief, elke andere baan 50% of meer" als onzin onjuist is?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Excuus dat ik dan fout zat. Ik dacht daadwerkelijk dat het zo in elkaar zat. En ja ik bedoelde loonheffingskorting (ik linkte in ieder geval naar het formulier).

Heb de reactie maar weg gehaald. Overigens kan je ook wel op een iets andere manier reageren in plaats van meteen te gaan schreeuwen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 363533 op 02-03-2015 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660279

Belangrijk om te weten is dat je de teveel ingehouden belasting weer kunt terugvragen. Veel jongeren maken geen gebruik van de loonheffingskorting, waardoor er over de eerste euro al (onterecht) geld wordt ingehouden.
Aan het eind van het jaar kun je dit terugvragen.
Je kunt op de website www.hoeveelkrijgjij.nl gratis uitrekenen hoeveel je kunt terugkrijgen.

En goed nieuws: jongeren kunnen tot 5 jaar terugvragen. Nibud heeft ooit weten te berekenen dat jongeren ieder jaar 80 miljoen euro VERGETEN terug te vragen!! :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dido schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:22:
Ontbreekt daar een woordje (met) aan het begin van de zin, of stel je nu echt dat de classificatie van "eerste baan laag tarief, elke andere baan 50% of meer" als onzin onjuist is?
Oeps, ik was idd 't woordje "met" vergeten: ik was het volledig met jullie eens.
Anoniem: 660279 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 17:35:
Je kunt op de website www.hoeveelkrijgjij.nl gratis uitrekenen hoeveel je kunt terugkrijgen.
Ik heb zo'n hekel aan dit soort sites. Ze vangen geld voor iets dat iedereen met hetzelfde gemak ook zelf kan doen.
En goed nieuws: jongeren kunnen tot 5 jaar terugvragen. Nibud heeft ooit weten te berekenen dat jongeren ieder jaar 80 miljoen euro VERGETEN terug te vragen!! :+ 8)7
Niet alleen jongeren: iedereen kan tot 5 jaar terug geld terug vragen.

[ Voor 43% gewijzigd door Ardana op 03-03-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

edit:
Oeps, dubbel post

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 03-03-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52

Mx. Alba

hen/die/zij

Lang verhaal kort:

1) Geef bij je werkgever aan dat hij loonheffingskorting moet verrekenen, dat scheelt al een slok op een borrel.

2) Doe volgend jaar aangifte om het teveel ingehouden belastinggeld terug te krijgen.

Alternatief voor 2) Je kan ook alvast een voorlopige aangifte doen zodat je het teveel ingehouden geld in de loop van het jaar in maandelijkse termijnen al terugkrijgt. Let dan wel op dat je die voorlopige aangifte aan moet passen als je later in het jaar nog een tijdelijk baantje hebt - het kan dan zijn dat je teveel teruggekregen geld weer aan de belastingdienst terug moet gaan betalen... Dus de originele optie 2 is wel het veiligst. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit wat je doet maar het is nooit leuk om onverwacht geld te moeten betalen aan de belastingdienst - daarentegen is het juist wel leuk om semi-onverwacht volgend jaar nog een paarhonderd euro van ze te krijgen. ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1