SSD in oudere desktop?

Pagina: 1
Acties:

• twapee12
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-11 17:37
Ik heb een oude desktop (8 jr oud) die het nog best aardig doet. Mijn vrouw wil hem gaan gebruiken voor haar werk thuis. Hij zal niet zwaar belast worden. In de desktop zit een Asus P5B deluxe mobo met 4GB Ram. Nu wil ik mijn C-schijf vervangen door een 128 GB SSD waar WIN8.1 op komt te staan. Is dit mogelijk en zo ja zijn er dan nog zaken waar ik op moet letten qua instellingen (b.v. in de BIOS)?

[ Voor 3% gewijzigd door twapee12 op 28-02-2015 23:15 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-12 22:29

D4NG3R

kiwi

:)

Al is het systeem niet de snelste meer, een SSD heeft gewoon meerwaarde.

Het enige waar je op moet letten in de BIOS is voor de optie AHCI, het werkt allemaal nog steeds (een stuk sneller) zonder, maar als die optie er is kan je hem beter aan zetten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46
Een SSD lijkt mij ook een prima optie. Zelf heb ik iets van twee of drie jaar terug een pc die ik begin 2008 in elkaar heb gezet (AMD Athlon 64 X2 5400+, 4GB RAM en Windows 7) voorzien van een SSD en de computer is er flink op vooruit gegaan. Ondanks dat het moederbord 'maar' SATA II/300 ondersteund en dus niet het maximale uit de SSD gehaald wordt was het absoluut de moeite waard. Met Windows 8.1 verwacht ik dat het zelfs nog wel beter zal lopen en je kunt dan straks ook nog eens gratis updaten naar Windows 10.

Mocht je pc het straks toch begeven dan kun je de SSD meenemen naar een nieuw systeem of in een ander systeem zetten dus wat dat betreft is het een goede investering. En omdat die SSD nog wel een tijdje mee kan zou je misschien kunnen overwegen om voor een grotere SSD te gaan omdat die per gigabyte goedkoper zijn en 128GB misschien wat aan de krappe kant kan zijn.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jorick schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:00:
[...] Mocht je pc het straks toch begeven dan kun je de SSD meenemen naar een nieuw systeem [...]
Daarom zou ik adviseren minimaal 250GB te nemen, 128GB zit zo vol.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 15:36
500GB zit helaas ook zo vol :-) SSD only dan.

Heb goede ervaringen met SSD's plaatsen in oude laptops, die over het algemeen meer hardwarebeperkingen hebben. Wereld van verschil met een HDD. Zelfde upgrade geldt voor desktops!

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-12 22:29

D4NG3R

kiwi

:)

Room42 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:05:
[...]

Omdat op een nieuw systeem de eisen opeens anders worden? 128GB is voor deze eisen zat, en een HDD voor storage plaats je zo bij.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
D4NG3R schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:18:
[...]

Omdat op een nieuw systeem de eisen opeens anders worden? 128GB is voor deze eisen zat, en een HDD voor storage plaats je zo bij.
Yup. Als je hem koopt voor de toekomst, dus met het idee dat de SSD de computer gaat overleven, kun je beter wat extra ruimte inschatten. Je kunt ook een budgetdisk kopen (of wellicht zelfs 2e-hands) voor deze en in een nieuw systeem gewoon een up-to-date performance SSD.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
heb bij mn ouders deze nog staan die tergend langzaam is op w7
pricewatch: Acer eMachines EL1200

wil sowieso het geheugen al uitbreiden want dat is een flink knelpunt maar vroeg me af of een ssd hier nog flinke meerwaarde bij heeft of dat de processor toch de bottleneck blijft. Gebruik is voor beetje internetten, mail, brief tikken, kaart spelletjes niks zwaars eigenlijk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso de moeite zou ik zeggen. Die CPU is op zich nog snel zat voor simpelere dingen, je storage is hetgene dat je nekt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SSD er in als bootschijf op een partitie van ca 75 GB, rest als een aparte partitie. En de de huidige HDD er naast als secundaire storage. Problem solved :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12 20:55
TERW_DAN schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:45:
Sowieso de moeite zou ik zeggen. Die CPU is op zich nog snel zat voor simpelere dingen, je storage is hetgene dat je nekt.
Mwoah, "sowieso" vind ik een erg verzekerde term, terwijl de rekenkracht van de processor toch ook wel van belang is. Ik heb zelf de ervaring met een atom N270, hierbij was de SSD maar een magere vooruitgang. Ik zou in een traag systeem niet zomaar een flinke dot tijd en de kosten van een SSD steken met de hoop dat het allemaal een stuk sneller gaat. @TS, wat voor processor zit er in het systeem?
sambalbaj schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:39:
heb bij mn ouders deze nog staan die tergend langzaam is op w7
pricewatch: Acer eMachines EL1200

wil sowieso het geheugen al uitbreiden want dat is een flink knelpunt maar vroeg me af of een ssd hier nog flinke meerwaarde bij heeft of dat de processor toch de bottleneck blijft. Gebruik is voor beetje internetten, mail, brief tikken, kaart spelletjes niks zwaars eigenlijk.
Voor jou geldt denk ik dat je serieus moet overwegen of het niet verstandiger is naar een ander systeem te kijken. De processor scoort dermate laag in benchmarks, dat een SSD naar mijn verwachting maar een magere increase in performance gaat geven.

[ Voor 51% gewijzigd door PhaeTom op 01-03-2015 00:55 . Reden: Niet gereageerd op specs TS, maar op tussenpost. ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
PhaeTom schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:48:
[...]

Mwoah, "sowieso" vind ik een erg verzekerde term, terwijl de rekenkracht van de processor toch ook wel van belang is. Ik heb zelf de ervaring met een atom N270, hierbij was de SSD maar een magere vooruitgang.
Echter de N270 scoort slechts 50% van de processor die hij heeft.
En laat ik nu ook ervaring hebben met die N270 die in een asus netbook steekt. Deze werd langzaam aan onwerkbaar langzaam. Heb er een oude Kingston ingestoken en het ding is weer zeer rap. Ik zal niet zeggen het vliegt, maar opstarten binnen de 20 sekonden, terwijl de oude hdd er 3 minuten over deed.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 21:02
Room42 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:05:
[...]

Z'n vrouw wil de computer enkel voor het werk gebruiken. Wat moet zij daar allemaal wel niet op zetten dan?

Als de computer trouwens toch alleen maar voor het 'werk' gebruikt gaat worden, heeft een ssd dan überhaupt wel meerwaarde?

Als dat 'werk' namelijk alleen maar bestaat uit een briefje tikken, mailtjes lezen en excel sheetjes inkloppen dan heeft een ssd denk ik weinig meerwaarde.

Mijn YouTube Channel

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben erg teruggekomen op mijn standpunt dat zelfs een oud systeem snel(ler) wordt van een SSD.

Zo heb ik laatst een SSD ingebouwd in een laptop uit 2006/2007. Een simpele AMD dual-core, 3GB geheugen, AHCI .. SATA snelheid weet ik niet meer, maar laat ik daarbij vooropstellen dat het geen/weinig zin heeft als je nog een SATA1/150 poort gebruikt.

Lang verhaal kort: de notebook was nog even langzaam, doordat de processor, geheugen snelheden (DDR2), gpu.. traag/verouderd waren.

M.a.w. verwacht geen wonderen. Steek dat geld voor de SSD liever bij een nieuw apparaat of maak een Tweakers blij en koop zijn (nieuwer) systeem/onderdelen over. :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou mijn dell m6300 (core2 duo, ddr2 geheugen) uit 2007 werd er anders bloedsnel van.
http://nl.hardware.info/p...2563/dell-precision-m6300

Iperf

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PhaeTom schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:48:
[...]

Mwoah, "sowieso" vind ik een erg verzekerde term, terwijl de rekenkracht van de processor toch ook wel van belang is. Ik heb zelf de ervaring met een atom N270, hierbij was de SSD maar een magere vooruitgang. Ik zou in een traag systeem niet zomaar een flinke dot tijd en de kosten van een SSD steken met de hoop dat het allemaal een stuk sneller gaat. @TS, wat voor processor zit er in het systeem?
Zeker met dat soort systeempjes merk je dat storage de beperkende factor is. Natuurlijk zijn ze niet ineens megasnel, maar het maakt imho wel behoorlijk wat uit met hoe vlotjes zo'n ding nog aanvoelt.

In mijn AMD netbookje, met een E2-1800 erin is het wel degelijk een verschil of er nu een HDD inzit, of een SSD, als ik kijk naar opstarttijden en responsiveness van het systeem.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Fish schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 23:52:
nou mijn dell m6300 (core2 duo, ddr2 geheugen) uit 2007 werd er anders bloedsnel van.
Mijn ddr2/c2d laptop ook (nu ingezet sls mediaplayer), dus ik ben ook fan van ssd in oude systemen. Zeker als je er win 8.1 opzet loopt zo'n systeem dan gewoon weer best lekker.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 16:46

Madrox

Oh, Pharaoh!

3Gb of minder werkgeheugen kan natuurlijk ook voor vertraging zorgen, dan is een update naar 4GB al een hele stap en icm met een SSD als bootdisk krijg je denk ik toch echt veel meer lucht.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Fish schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 23:52:
Precies, dat houd mijn Dell E6400 en E6410 ook lekker vlot :-)
ook m'n HTPC met AMD E-300 APU ( 2x 1.3ghz.. }:O ) ook nog redelijk vlot, tov een HDD :-)

404 Signature not found

Verwijderd

Ben hier voor het eerst op tweakers Heb een vraag ,Gaat het ook op voor een Dell X1 wil hem ook wat sneller hebben,is dat mogelijk. _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2015 19:16 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:13:
Ben hier voor het eerst op tweakers Heb een vraag ,Gaat het ook op voor een Dell X1 wil hem ook wat sneller hebben,is dat mogelijk. _/-\o_
Hard Drive: 1.8″ 30GB or 60GB @ 4200RPM

Lijkt me niet...
Kun je dat ding uberhaupt openschroeven? Veel ultra portables zijn daar niet echt geschikt voor... XP is ook wel errug oud.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:13:
Er zijn wat disassembly guides te vinden, waarin de HDD eruit wordt gehaald, dus dat kan wel. Je zit echter wel vast aan 1.8'' modellen, wat de zaak fors duurder maakt

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pff pentium M ... ik geloof wel dat er grenzen zijn en ik vermoed dat dit er wel eentje is.

Iperf

Verwijderd

Bedankt: ik weet nu genoeg denk dat mijn vriendin hem maar gaat gebruiken voor een spelletje
Pagina: 1