Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-09 13:57

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Het is weer tijd om te onderhandelen bij ons op kantoor. Normaal ben ik niet de moeilijkste, maar nu is het volgende het geval. Bij mijn huidige werkgever moet ik regelmatig (wekelijks!!) naar het buitenland (soms 2x per week). DIt is een enkeltje van 200 km en normaal woon-werk is 65 enkeltje. In totaal rijk ik op jaar basis 55k-60k voor werk dus.

Toen ik hier begon was er een toezegging gedaan over huurautos/poolautos die ik kon gebruiken voor de langere ritten (mijn auto kon ik op een publieke plek nabij kantoor achterlaten als ik lange afstand ging rijden). Na enkele maanden is dit terug gedraaid en mocht ik mijn eigen auto gebruiken tegen een vergoeding van 19c per km voor de langere ritten. Gewoon woon-werk is een kleine vergoeding wat voor mij een tank geeft voor een kleine 2 weken (als ik als mij vader rijd).

Ook heb ik hiervoor mijn verzekeringen e.d. omhoog gegooid, alleen is het onderhoud en afschrijving toch fors en betaal ik nu dus toch vrij veel mij uit eigen zak om naar kantoor te geraken. OV is geen mogelijkheid omdat dit de reistijd letterlijk verdubbeld!

Ik heb dit inmiddels aangekaart bij de baas en ook HR en deze gaat hier een oplossing voor zoeken. Alleen weet ik dat deze oplossing vrij lang kan duren bij ons en volgens de baas betekent dit dat men gaat proberen!!!! toch een pool auto te regelen |:(

Maar als tegen prestatie willen ze mij toch een verhoging aanbieden van 50 euro netto 8)7
Ik heb altijd moeite gehad als met onderhandelingen over salaris/vergoedingen enzo. Hebben jullie tips en tricks hiervoor?

edit/ een leaseauto is niet mogelijk, omdat dit niet bij mijn functie hoort blijkbaar. En ze willen geen uitzondering maken omdat anders iedereen om een auto komt vragen. (ook al ben ik de enige in deze functie binnen dit bedrijf en komt er geen tweede persoon met dezelfde functie :z )

[ Voor 8% gewijzigd door Praetextatus op 28-02-2015 20:44 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Waarom zou je baas slechts 19 cent /km voor een zakenreis betalen? Het is geen woon-werk verkeer dus hoeft niet onder dezelfde regels te worden uitgevoerd. Een bedrijf kan best verschillende vergoedingen voor woon-werk en zakenreis hanteren, en niemand verbiedt ze om iets meer dan de fiscale vrijstelling (bruto) uit te keren.

Als jij niet uitkomt met de vergoeding, huur gewoon een auto en declareer die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Ik zou eens beginnen je CAO erop na te slaan, wat hierboven al gezegd wordt is een zakelijke reis niet hetzelfde als woon-werk en zou ook een andere vergoeding tegenover moeten staan. Bij mijn werkgever is dat een constructie van 19cent belastingvrij + 19cent belast.

Maar in dat CAO staan ook vaak dingen vastgelegd wanneer je bijvoorbeeld als werknemer recht hebt op een auto van de zaak, dit kan uiteraard erg verschillen per branche. Bij mijn werkgever is het zo dat als ik aantoonbaar meer dan ik dacht 25k of 30k per jaar in mijn prive auto zakelijke reizen afleg ik simpelweg een auto van de zaak mag eisen. Ik zie ook niet hoe dat perse 'met je functie' te maken heeft en waarom ze dat zeggen aangezien jij aantoonbaar kan maken dat veel reizen wel degelijk 'bij je functie' hoort... je reist toch immers veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-09 13:57

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
beide valide argumenten. Dank jullie wel hiervoor. Ik zal dit meenemen bij het overleg aanstaande maandag :)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Praetextatus schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 20:33:
[...] Na enkele maanden is dit terug gedraaid en mocht ik mijn eigen auto gebruiken tegen een vergoeding van 19c per km voor de langere ritten. Gewoon woon-werk is een kleine vergoeding wat voor mij een tank geeft voor een kleine 2 weken (als ik als mij vader rijd).

Ook heb ik hiervoor mijn verzekeringen e.d. omhoog gegooid, alleen is het onderhoud en afschrijving toch fors en betaal ik nu dus toch vrij veel mij uit eigen zak om naar kantoor te geraken. OV is geen mogelijkheid omdat dit de reistijd letterlijk verdubbeld!

Ik heb dit inmiddels aangekaart bij de baas en ook HR en deze gaat hier een oplossing voor zoeken. Alleen weet ik dat deze oplossing vrij lang kan duren bij ons en volgens de baas betekent dit dat men gaat proberen!!!! toch een pool auto te regelen |:(

Maar als tegen prestatie willen ze mij toch een verhoging aanbieden van 50 euro netto 8)7
Ik heb altijd moeite gehad als met onderhandelingen over salaris/vergoedingen enzo. Hebben jullie tips en tricks hiervoor?

[...]
Als ik het goed begrijp krijg je dus én een standaard woon-werkverkeer vergoeding én 19ct per km als je voor de zaak ergens naar toe rijdt?
Als dit het geval is, dan mag je eigenlijk nog niet klagen. Je krijgt immers niet 19cent per km voor die 200km, maar 200 x 19 cent plus een deel van de standaard woon-werkverkeer vergoeding.

Als ik het goed lees, rij je per maand 12x 130km en 10x 400km, ofwel 5560km per maand voor de zaak. Voor 2860km (22x130km) krijg je een standaardvergoeding en voor de rest, 2700km, krijg je dan €50 netto als extra bovenop de 19cent/km die je krijgt. Dat is bijna 2 cent netto per km extra. De werkgever is niet verplicht om je die extra vergoeding te geven, maar ter vergelijk, ik krijg zo'n 5 cent netto extra. (30 cent/km bruto)

Als tip heb ik maar één ding: Praat niet over jouw kosten. Waar de werkgever in ieder geval geen boodschap aan zal hebben, is hoeveel jouw auto jou kost. Als je er mee aan komt zetten, dat de vergoeding niet voldoende is voor je kosten, dan stellen ze heel simpel dat je dan maar een goedkopere auto had moeten rijden. Tenzij de werkgever je verplicht in een bepaalde auto te rijden, kun je bij wijze van spreken ook rondrijden in een oude auto die wel 19 cent/km of minder kost.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Naar mijn mening is het best absurd dat als je veel zakelijke kilometers moet maken je niet gewoon een bedrijfsauto met tankpas krijgt. Zeker gezien de buitenlandse reizen. Woon-werk verkeer is een ander verhaal, daar hoeft de werkgever niet voor op te draaien.

€0.19 per kilometer is volgens mij verder een redelijke standaardvergoeding. Toen ik nog geen bedrijfswagen had kreeg ik dat ook. Woon-werkverkeer viel daar niet onder.

Je zegt 55-60k kilometer per jaar.

60k * 0.19 = €11.400 per jaar aan netto kilometervergoeding. Je baas wil daar €50 netto per maand bij doen dus kom je op €12.000 ofwel €1000 netto per maand.

Daar kan je volgens mij best een leuke auto van rijden.

Natuurlijk heb je ook een hoop kosten, ik rij zelf bijvoorbeeld 5.9 liter per 100km (Diesel), ik zal het voor het gemak afronden op 6. Dan zit je met 60k km toch ook al op 3600 liter per jaar of 300 liter per maand. Ik woon zelf in Belgie en ken de brandstofpijzen in Nederland niet maar €1.3 per liter is hier echt al duur. Met die prijs zou je op €390 per maand aan brandstof zitten. Laten we dat afronden op €400.

Dan hou je €600 netto per maand over voor de wagen, onderhoud, verzekering etc. Dat kan volgens mij prima en je kan zelfs netto geld overhouden afhankelijk van wat voor auto je wil rijden.

Het zou voor de baas volgens mij zelfs veel voordeliger zijn je een leasebak te geven met een tankpas.. Ze snijden zichzelf in de vingers hiermee.

Het is misschien best de moeite waard om nog eens goed na te denken over wat je nu echt wil. Ik denk dat je met deze regeling misschien beter af bent dan met een pool auto of leasebak.

Ik rij zelf niet niet zoveel zakelijke kilometers, dus voor mij is die leasebak met tankpas voordelig omdat mijn privegebruik en vaste kosten zoals wegenbelasting, verzekering, onderhoud etc wegvallen. Maar met jouw hoeveelheid kilometers zou ik die denk ik best in willen leveren voor €1000 netto per maand.

EDIT: Als woon-werk verkeer niet onder de €0.19/KM valt is het uiteraard een ander verhaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Skimovic op 01-03-2015 13:32 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is die 50 netto een compensatie voor het feit dat ze er. Zo lang over doen, of is dat een poging tot het afkopen van de hele discussie?

Voor mij zou het simpel zijn: als jij wilt dat ik zakelijk die kant in ga zijn dat jouw kosten. Je hebt een vaste werkplek, dat is woon/werk. Zakenreizen zijn dat niet, dus die kosten moeten gewoon vergoed worden.
Reken ze even voor wat 55k per jaar aan km vergoeding kost, en wat een auto kost. Denk dat ze er zo uit zijn ;)
Daarbij wel aangeven dat een leaseauto ook shortlease kan zijn, dus projectbased. Scheelt ze een poolauto en geeft ze flexibiliteit: als jij niet meer naar DLD hoeft gaat dat ding gewoon terug. Kost nauwelijks meer dan een leaseauto, maar loopt gewoon korter.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Praetextatus schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 20:33:
Het is weer tijd om te onderhandelen bij ons op kantoor. Normaal ben ik niet de moeilijkste, maar nu is het volgende het geval. Bij mijn huidige werkgever moet ik regelmatig (wekelijks!!) naar het buitenland (soms 2x per week). DIt is een enkeltje van 200 km en normaal woon-werk is 65 enkeltje. In totaal rijk ik op jaar basis 55k-60k voor werk dus.

edit/ een leaseauto is niet mogelijk, omdat dit niet bij mijn functie hoort blijkbaar. En ze willen geen uitzondering maken omdat anders iedereen om een auto komt vragen. (ook al ben ik de enige in deze functie binnen dit bedrijf en komt er geen tweede persoon met dezelfde functie :z )
In de leaseregelementen hier op werk staat dat je ook in aanmerking kan komen voor een leaseauto als je meer dan 15.000km per jaar voor de baas op stap moet ongeacht je functie. Dat is in jouw geval dus die buitenland reizen, laten we zeggen 5x per maand, dus 24.000km per jaar. Hebben jullie niet toevallig zo'n uitzondering?

En dat iedereen er dan om komt vragen is natuurlijk onzin, alleen de mensen die ook dat soort reizen maken komen dan in aanmerking, de rest krijgt een simpel nee.

En kun je anders niet gebruik maken van het OV voor die buitenlandreizen? Eventueel inclusief een hotelovernachting als het een lastige reis is. En die kosten kun je dan declareren.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1