Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 14:39
Als per titel: ik zou graag advies / ervaringen ontvangen voor het gebruik van een e-reader voor het lezen van wetenschappelijke artikelen en boeken. Ik had in de hoofdtopic al gelezen dat dit eerste niet aan te raden is, dus ik sta open voor suggesties. Een e-reader trekt mij omdat de pagina's die gegenereerd worden in principe zijn zoals een boek, dus geen licht er achter etc.

Ik wil dus graag een apparaat hebben waar ik boeken (pdf) op kan lezen, eventueel epub; DRM ondersteuning hoeft niet en liever niet, ik ben er niet van plan ooit gebruik van te maken.

In principe stel ik mij voor om gewoon net als vroeger naar bed te gaan en nog even een uurtje te lezen op het apparaat (vandaar dat het ook fijn is als het een rustig scherm is waar niet (al te veel) licht af komt).

Een e-reader leek mij dus een fijn iets, behalve dan dat hij blijkbaar niet goed artikelen kan weergeven zonder veel actief gescroll. (De artikelen en boeken wil ik uiteraard ook makkelijk kunnen overzetten vanaf een PC of laptop, vrijwel altijd pdf formaat)

Zijn hier nog andere onderzoekers die zo'n of vergelijkbaar apparaat hebben? Heeft iemand advies?

Edit: Het zou ook fijn zijn als hij Word documenten etc. kan lezen zonder gezeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Siaon op 28-02-2015 20:09 ]

Verwijderd

Het voordeel van epub boven pdf vind ik dat de pagina' s zich automatisch aanpassen als je de instellingen voor lettergrootte aanpast. Je hoeft dan nooit te scrollen en kan (afhankelijk van de reader applicatie) met 1 druk op het scherm naar volgende of vorige pagina gaan.
Ik lees zelf vanaf android telefoon en tablet. Vrijwel altijd epubs (zowel fictie als wetenschappelijke literatuur). Omdat ik geen echte ereader heb moet ik wel de helderheid op minimum zetten. Ik vind het dan vaak nog te helder, dus ik snap je argument van een 'echte' e-reader wel.

Ik heb overigens mijn bibliotheek op mijn thuisserver staan en die wordt aangeboden via calibre. Op dit moment alleen nog maar vanaf het lokale netwerk beschikbaar, maar dit wil ik nog gaan aanpassen zodat ik deze ook vanaf 'buiten' kan benaderen. Het mooie van Calibre is dat het eenvoudig metadata kan ophalen en toevoegen aan een boek, en dat formaten omgezet kunnen worden.

Meer over epub: http://www.eburon.nl/dossier_epub

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2015 20:20 ]

• Siaon
Het lijkt er echter niet op dat de huidige e-readers al geschikt zijn voor wetenschappelijke artikelen. Het allermooiste zou natuurlijk een soort van e-reader zijn waarop je gewoon kon schrijven in de kant en kon markeren in de tekst, en dat het ook allemaal doorzoekbaar was etc. En dat je er zelf op kan schrijven als een soort van notitieboek.

Zal wellicht toch nog naar tablets moeten kijken als ik digitaal mijn papers wil lezen, zucht. Om nu de hele tijd stapels papier te blijven uitprinten is zonde en ook veel moeilijker te organizeren.

Verwijderd

Ik heb zelf een Koba Aura HD maar ik vindt het lezen van PDFs op een e-reader niet ideaal, een tablet is hier nog steeds veel beter in. Je zou deze PDFs wel om kunnen zetten naar epub en ze dan via de e-reader lezen

Als het wetenschappelijke artikelen zijn die online verkrijgbaar zijn wil ik je wel aanraden om deze met Pocket te lezen (https://getpocket.com/). Als je artikelen online toevoegt aan de Pocket-bibliotheek, kun je de artikelen later op je e-reader lezen. Dit is m.i. een absolute aanrader, misschien is dit nog een alternatief om de artikelen toch op een e-reader te lezen.

• Siaon
In principe is het meer downloaden, kopieren en dan uit een lijst kiezen en lezen / een database van relevante artikelen bijhouden. Ik heb sowieso honderden artikelen die ik regelmatig raadpleeg, ik zag ook al posts op reddit dat e-readers hier ook niet echt goed in zijn.

Wellicht moet ik maar een ander topic starten en in plaats daarvan kijken of er gebruikers zijn met tablet ervaringen voor het lezen van wetenschp. artikelen en boeken. Wel bedroefd dat ik dan wel moet afstappen van het rustige scherm en langdurig gebruik :(

[ Voor 32% gewijzigd door Siaon op 01-03-2015 18:01 ]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:35
Misschien toch een tablet proberen op laagste helderheid? Sommige boeken-apps kunnen tekst ook weergeven als wit op zwart, dat scheelt ook een heel stuk. Weet niet of dat ook met pdf werkt.

• Siaon
Het is meer dat er dan licht van achter komt, de e-reader techniek is juist dat er 'inkt' bolletjes eenmalig geplaatst worden, en dat de electronica dan min of meer weer stil valt, alsof je echt een bladzijde van een boek omslaat.

Maar ja, ik denk dat ik verder moet kijken bij tablets en vooralsnog het e-reader idee moet laten vallen voor het lezen van artikelen. Ze lijken me wel nog steeds super geschikt voor boeken, maar om nu meteen twee devices te gaan kopen :/

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Een bijkomend voordeel van een e-ink scherm is dat er geen blauw licht vanaf komt, dus als je een keer niet kan slapen, dan houdt het scherm je niet extra wakker.

Ik heb zelf een 6 inch e-ink e-reader. Deze is echt te klein om a4 in zijn geheel te tonen. 8 inch is dan al veel beter, maar dan zul je alsnog in landscape willen lezen denk ik. Omzetten van publicaties in epub is omslachtig en je komt in de knoei met afbeeldingen.

Dan zijn er nog de kleine problemen, zoals niet makkelijk kunnen markeren, niet makkelijk kunnen bladeren en niet makkelijk kunnen samenvatten. Oftewel, de e-reader is geen optie voor wetenschappelijk werk.

Edit: ik zie nog wel dat de pocketbook inkpad op zich nog redelijk werkt, afgezien van de kleine problemen. Zie dit filmpje voor een redelijk goede review.
YouTube: Scientific PDF/Books on Kobo Aura H2O and Pocketbook Inkpad

[ Voor 18% gewijzigd door Miks op 01-03-2015 18:34 ]

• Siaon
Dat apparaat ziet er zo sexy uit voor materiaal wat vrijwel enkel uit tekst bestaat. Misschien toch een geval van twee apparaten nodig >.<

Hij laat ook heel goed zien wat voor problemen er zijn met artikelen. Het apparaat moet gewoon groter uitgevoerd worden. Er moet gewoon een A4 op kunnen.

[ Voor 37% gewijzigd door Siaon op 01-03-2015 18:49 ]

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Mocht prijs geen probleem zijn, dan kan je het Digital Paper System van Sony overwegen. 13,3" voor $999,-

[ Voor 8% gewijzigd door Opi op 02-03-2015 10:14 ]

Pagina: 1