Artifacts Gigabyte R9 280X (vervangen kaart door RMA)

Pagina: 1
Acties:

• RubenGreenfield
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-07-2019
Hallo,

Ik had al een tijdje problemen met mijn Gigabyte R9 280X rev 2.0. Ik had artifacts in beeld, blauwe stipjes en streepjes. Ik heb toen contact opgenomen met de RMA van Gigabyte. Uiteindelijk de kaart opgestuurd, maar toen ik hem teruggestuurd kreeg nog steeds hetzelfde probleem. Er kwam nog bij dat 10-20 minuten na het opstarten er dikke, horizontale strepen in beeld kwamen. Je zag niks meer, als het scherm veranderde (bijvoorbeeld van in-game naar bureaublad) veranderden de kleuren van de strepen ook. Ik heb toen nog eens contact opgenomen, ze zouden er deze keer nóg beter naar kijken.
Ik heb vandaag een vervangende videokaart ontvangen van Gigabyte, maar naar een uurtje of twee gamen wéér hetzelfde probleem. Ik was er eerst vanuit gegaan dat het een probleem was met het geheugen van de kaart, maar dat lijkt me sterk aangezien ik nog steeds hetzelfde probleem heb met een nieuwe kaart. Ik heb het beschreven probleem met de horizontale strepen nog niet weer gehad, maar ik gebruik hem nu ook nog niet zo lang.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Mijn systeem:
CPU: Core2Quad Q6600, OC 2,8 GHz. (heb geprobeerd zonder OC, had geen effect)
GPU: R9 280X rev 2.0
MOBO: Asus P5QPL-AM
PSU: Cooler Master Real Power M520
RAM: 4GB
Misschien kan het iets te maken hebben met de voeding, aangezien ik 520W heb en 600W recommended is.
Hier een link naar de specs van de kaart: http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4914#sp

Een edit, misschien dat iemand me nog verder kan helpen:
Het probleem met de blauwe stipjes is 'opgelost'. Elke keer als ik dit probleem heb, zet ik het beeldscherm uit en weer aan en dan heb ik er geen last meer van.
Ik heb nu alleen een ander probleem, weer een soort van artifacts in Battlefield 4. de specs zijn nog steeds hetzelfde, hier de foto's van het probleem:
Afbeeldingslocatie: https://kzmqia.dm2304.livefilestore.com/y2pZcSoboAlN3M2ht4ubRp9uVxF4Iq5erg79DKbAXGFxVcEQXPgkuHiayXo4jmxkX5m1zUuYCAQklPdzl93m07MSwszR4dba7f6PgKYLRgbCcFWtN_ZkQwz2Vt7SiaTtFaRPo3CJeOm5rOzF52wFcbnVg/Picture1.png?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://kzmqia.dm2304.livefilestore.com/y2p2yiF7u-3d3v_vEMfR6IWGsreLTWQRxh3dJdBehm7IBu5lMefrYa9YYR1K7x113BRhT8s8FwFEkCqq-z6y73h2AVZoPXX1e6hc4Aywtbt6gZ4KTOFLvUr9piDe1BzlDA2WGkaCsrkqoDvd9vY6o1gUg/Picture2.png?psid=1

Sorry voor de slechte foto's, met m'n telefoon gemaakt ;)

Ik hoor het graag!

[ Voor 23% gewijzigd door RubenGreenfield op 07-04-2015 15:07 . Reden: Geen reactie, nieuw probleem ]

• RubenGreenfield
Heb de post ge-edit, heeft iemand een idee?

~Ruben

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:47
Plaatjes doen het hier niet

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Geen pics die het doen hier

• RubenGreenfield
Hier een linkje naar de OneDrive folder:

https://onedrive.live.com...ocGV0&ithint=folder%2cpng

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom garantie claimen bij de fabrikant en niet jouw leverancier (de winkel)? Als je de GPU in Nederland hebt gekocht, doe je er verstandiger aan om de winkel het op te laten lossen. Zij onderzoeken dan eerst de GPU en als deze binnen de garantie stuk is, krijg jij gewoon een nieuwe. Een recommended vermogen van de voeding zegt ook niets, omdat je niet specificeren waaraan (volgens hen) een goede voeding voldoet.

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 07-04-2015 15:20 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-01 14:26

auto660

1991 240 GL Brick

Dit zijn wel hele vage "artifacts", dit doet mij eerder aan het scherm of een foute (driver) instelling denken :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• RubenGreenfield
Ik heb de kaart niet bij een winkel gekocht, maar via een mede tweaker. Gygabyte heeft mij een nieuwe kaart opgestuurd (ander serienummer) dus aan de GPU kan het bijna niet liggen lijkt me. Drivers heb ik geüpdatet en al een paar keer opnieuw geïnstalleerd. Het zou kunnen dat het aan het scherm ligt, omdat die blauwe stipjes weggaan als ik het scherm opnieuw opstart. Deze artifacts helaas niet..

Verwijderd

Geprobeerd je drivers met DDU te verwijderen? google maar eens

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:44

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik zou eerst eens even de kaart in een ander systeem gaan testen, moet haast wel aan iets anders liggen als je 2 verschillende kaarten hebt gehad en het probleem komt terug, dan ligt het vaak aan wat anders..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• RubenGreenfield
De kaart heeft 2 weken in het systeem van mijn vriend gedraaid, daar geen problemen.

EDIT:

Ik heb bij BF4 nog geprobeerd om de mantle functie niet meer te gebruiken, maar gewoon DirectX, maar dat heeft niet geholpen.
Drivers verwijderen met DDU lukt niet, telkens als ik dat programma open gaat hij extracten en doet vervolgens niks.

[ Voor 60% gewijzigd door RubenGreenfield op 07-04-2015 16:29 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:44

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

na het extracten heb je em waarschijnlijk bij je programmas staan, je kunt ook de driver ook via software deinstalleren, niet rebooten en via apparatenbeheer de vga kaarten deinstalleren (rechtermuisknop en dan verwijder installatie)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• RubenGreenfield
Ik heb nu de DVI kabel vervangen voor een VGA kabel, dit laat ik eerst een tijdje zo om te kijken of het heeft geholpen. Mocht dit niet helpen, ga ik daarna de drivers proberen te verwijderen en opnieuw te installeren. Het lijkt me handig om dit te doen nadat ik zeker weet of ik de artifacts met een andere kabel nog steeds of niet meer heb, zodat ik dan zeker weet waar het aan ligt/lag.
En nog ff voor de duidelijkheid: DDU staat niet tussen m'n geïnstalleerde programma's. Ik zal dan eerst de tweede optie wel proberen, via apparaatbeheer.

[ Voor 16% gewijzigd door RubenGreenfield op 07-04-2015 17:34 ]

• RubenGreenfield
Een update:
Ik had een tijdje terug weer dezelfde artifacts in Battlefield 4, ik heb toen alle kabels geprobeerd die ik had, maar niks hielp. Ik heb daarna een 2e monitor aan de pc gedaan en vandaag, toen ik aan het gamen was, had ik weer de artifacts. Dit was in een andere game. Ik heb toen het beeld half op de ene monitor, half op de andere monitor gezet en de artifacts waren op allebei te zien. De blauwe stipjes waar ik het eerder over had echter niet.
Net heb ik de monitor van m'n ouders aan mijn pc gedaan en toen ik net nog even gamede, had ik gelijk weer dezelfde artifacts. Ik kan dus uitsluiten dat de artifacts aan het beeldscherm of de kabel liggen, behalve de blauwe stipjes. Dit ligt aan de Samsung Syncmaster 245b plus. Ik las op een forum dat de blauwe stipjes waarschijnlijk komen doordat er een resistor kapot is. Hier kan ik wel mee leven, omdat het weg is na het opnieuw opstarten van de monitor.
Waar de andere artifacts (strepen door het beeld) vandaan komen snap ik echt niet. De videokaart is nieuw, als vervanging van de 'defecte' R9 280X. Daar kan het dus bijna niet aan liggen. Ik heb ook de drivers volledig verwijderd via apparaatbeheer en opnieuw geïnstalleerd maar dit hielp ook niet.
Kan het misschien een verkeerde combinatie tussen verschillende componenten zijn? Iemand nog een idee waar het aan kan liggen?
Ik hoor het graag!

~Ruben
Pagina: 1