Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb het idee opgevat om een poging te wagen af en toe iets van de sterrenhemel te fotograferen. Dat kan de maan zijn, planeten of wat meer deepsky objecten. Ik vind het fascinerend om op foto's te zien, wat we allemaal met het blote oog missen. Dan komt al snel de vraag op: Hoe doe ik dat?

Daar is gelukkig veel over te vinden op Internet. Dan kom ik ongeveer tot de volgende conclusie. Je koopt een mooie telescoop. Je koopt een camera met een gekoelde sensor, zonder infrarood filter. Je koopt een laptop, en schaft de juiste software aan. Je rijdt naar een afgelegen plek om lichtvervuiling te voorkomen. Dit doe je op een zo donker mogelijke en koude nacht. Eenmaal aangekomen hoop je op een heldere lucht met een goede seeing en een lage luchtvochtigheid. Je installeert en kalibreert de hele setup. Vervolgens maak je (geautomatiseerd) veel foto's met lange belichting, waarbij de beweging van sterren keurig gecompenseerd wordt door de mount van de telescoop. Als je na enkele uren voldoende foto's van het gewenste object hebt verzameld, stack je die m.b.v. de geschikte software. Klaar is Kees.

Ik heb alleen een paar praktische bezwaren tegen een dergelijke aanpak: Het is duur, koud en tijdrovend. Daar heb ik (nog) even niet zo'n zin in. Dus mijn alternatieve aanpak zou zijn: Ik zet mijn Canon 650D op mijn statief met een "AstroTrac TT320X-AG", die zou ik dan nog moeten kopen. Maar op de achterkant van een envelop kan ik al uitrekenen dat de aarde best vlot draait, en dat die draaiing hinderlijk is bij het fotograferen met iets langere sluitertijden. Dit geheel zet ik in de achtertuin (kalibratie met poolster blijft uiteraard) met een USB kabeltje naar mijn warme kamer met PC. Op die PC installeer ik "BackyardEOS", die ik ook nog moet kopen. Als lens gebruik ik misschien de Sigma 150-500 (even iets verzinnen op lens creep) of juist wat UWA Canon 10-18. Of iets daartussen. Mijn achtertuin bevind zich in een gemiddelde woonwijk in een dorp ergens in het groene hart, ergens op de rand van een rood gebied op lichtvervuilingskaarten. Totale investering is dan ongeveer 600 euro, en ik zit warm. Dat is veel aantrekkelijker.

De volgende vraag dient zich dan aan. Wat mag ik van zoiets verwachten? Het is vast niet zo mooi als het koude en dure scenario, maar wat is het dan wel? Zijn er leuke foto's te maken? Heeft iemand vergelijkbare voorbeelden? Of kan ik me bij voorbaat de moeite wel besparen? Ik kwam ergens ook een speciale "urban list" tegen. Een lijst met objecten die zelfs in stedelijke gebieden vrij goed te observeren zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

Als ik op Internet zoek naar foto's, dan kom ik vooral veel de eerste categorie tegen. En Hubble foto's. Dat is vermoedelijk behoorlijk mooier dan wat mijn huis, tuin en keuken aanpak kan opleveren. Maar ik kan moeilijk bepalen hoeveel slechter ik het ga doen. En ik vind het dan toch zonde om 600 euro uit te geven, en evengoed nog redelijk wat tijd te investeren, voor een bij voorbaat kansloze missie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 11:41

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

KopjeThee schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:26:
[...]

Dan kom ik ongeveer tot de volgende conclusie. Je koopt een mooie telescoop. Je koopt een camera met een gekoelde sensor, zonder infrarood filter. Je koopt een laptop, en schaft de juiste software aan. Je rijdt naar een afgelegen plek om lichtvervuiling te voorkomen. Dit doe je op een zo donker mogelijke en koude nacht. Eenmaal aangekomen hoop je op een heldere lucht met een goede seeing en een lage luchtvochtigheid. Je installeert en kalibreert de hele setup. Vervolgens maak je (geautomatiseerd) veel foto's met lange belichting, waarbij de beweging van sterren keurig gecompenseerd wordt door de mount van de telescoop. Als je na enkele uren voldoende foto's van het gewenste object hebt verzameld, stack je die m.b.v. de geschikte software. Klaar is Kees.
Als je het goed wilt doen wel ja :D
[...]
Mijn achtertuin bevind zich in een gemiddelde woonwijk in een dorp ergens in het groene hart, ergens op de rand van een rood gebied op lichtvervuilingskaarten. Totale investering is dan ongeveer 600 euro, en ik zit warm. Dat is veel aantrekkelijker.

De volgende vraag dient zich dan aan. Wat mag ik van zoiets verwachten?
Niet al te veel. Lichtvervuiling is killing voor astrofotografie. Een UWA of telelens is helemaal afhankelijk of je een detail of veel wilt fotograferen. Voor UWA heb je wellicht geen (duur) volgsysteem nodig. Bij een telelens is dat in feite verplicht, omdat je dan bij enkele secondes al star-trails ga krijgen.

Je zal concessies moeten doen. Investeren in de juiste apparatuur EN op de juiste momenten op pad gaan om te fotograferen op locatie. Heb je die investering er niet voor over (omdat je liever warm binnen zit), dan moet je er niet aan beginnen. Ik ben bang dat een andere tweaker dan op MP je setje koopt :+

Ga dus eerst met een groothoek aan de gang (thuis of op locatie) en doe dat een paar keer. Als het aanslaat kan je altijd nog aan de gang met dure hardware e.d. Die groothoek is geen desinvestering in dat geval.

Onderstaande foto's zijn in de Jordaanse woestijn genomen met minimale lichtvervuiling (er lag een klein dorpje op circa 1km afstand). Bij de eerste scheen de maan nog (=lichtvervuiling), vandaar dat je slagschaduw ziet bij een 30 seconden exposure (op 12mm APS-C) en weinig tot geen sterren. Bij de tweede was de maan verdwenen achter een bergrug. De foto's zijn op dezelfde plek genomen, maar in een andere richting.

Afbeeldingslocatie: http://photos.redelijkheid.com/Public/Miscellaneous/i-sbFgnw6/0/M/DSCF5442-Edit-M.jpg

Afbeeldingslocatie: http://photos.redelijkheid.com/Public/Holidays/Jordan/i-JkFkBJf/0/L/DSCF5488-Edit-L.jpg

Met nog minder lichtvervuiling en betere hardware had het nog mooier/beter geworden. Mijn investering was het 12mm f/2 Samyang objectief (en een reis naar Jordanie).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
Ik heb foto's zitten maken in deathvalley en die zijn zo ongeveer allemaal mislukt. Kennelijk is een lichtsterke lens echt nodig om dergelijke foto's te maken. Ik dacht toen ook lange sluiterstijd dan valt dat licht toch op mijn sensor... Maar ik zag voornamelijk ruis.... :(
Wel goed excuus om nog keer terug te gaan :D
De beste foto van stuk van een stuk of 100 is een foto die ik gemaakt heb in yosemity. Dat park ligt ook in de middel of nowhere. Dus bijna geen licht vervuiling.
Dit is resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3844/15301772015_fab819a3d6_c.jpgFalling star by Marijn_, on Flickr
Je zie geen kleuren van de melkweg.... :(
Als iemand denkt dat ik iets anders verkeerd dee dan hoor ik het graag.....

[ Voor 46% gewijzigd door Haas_nl op 28-02-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De link legt het 1 en ander uit over de keuze van objectieven en camera instellingen.
Mijn tweede foto van hierboven was ook een heel stuk lichter (12mm, 20 seconden op f/2 en ISO van 3200), maar met wat photoshop en lightroom geknutsel is dat het resultaat.

Er is een tijdje geleden hier een topic voorbijgekomen van iemand die met een telescoop e.d. aan de gang was gegaan. Dat was hele andere koek (ook qua investering). Die had volgens mij wel weinig last van lichtvervuiling vanuit zijn tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 09:34
@Haas: je iso moet veel hoger, zodat je meer licht vangt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
BlaTieBla schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 22:03:
De link legt het 1 en ander uit over de keuze van objectieven en camera instellingen.
Mijn tweede foto van hierboven was ook een heel stuk lichter (12mm, 20 seconden op f/2 en ISO van 3200), maar met wat photoshop en lightroom geknutsel is dat het resultaat.
Dank je wel voor je reacties. De tweede foto is mooi geworden. De eerste foto met maan, heeft ook wel iets. Het is surrealistisch. Het lijkt klaarlichte dag, terwijl je wel sterren ziet. En het geeft natuurlijk goed aan wat lichtvervuiling doet.
Haas_nl schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:50:
Ik heb foto's zitten maken in deathvalley en die zijn zo ongeveer allemaal mislukt. Kennelijk is een lichtsterke lens echt nodig om dergelijke foto's te maken. Ik dacht toen ook lange sluiterstijd dan valt dat licht toch op mijn sensor... Maar ik zag voornamelijk ruis.... :(
Wel goed excuus om nog keer terug te gaan :D
De beste foto van stuk van een stuk of 100 is een foto die ik gemaakt heb in yosemity. Dat park ligt ook in de middel of nowhere. Dus bijna geen licht vervuiling.
Dit is resultaat:
[afbeelding]Falling star by Marijn_, on Flickr
Je zie geen kleuren van de melkweg.... :(
Als iemand denkt dat ik iets anders verkeerd dee dan hoor ik het graag.....
Misschien toch proberen iets langer belichten. De ruis is misschien deels ook te wijten aan een hoge temperatuur? Of valt dat rond die tijd wel mee?

Ik begin te vermoeden dat astrofotografie een tak van sport is waar je niet even laagdrempelig instapt. Ik zal wel het UWA advies van BlaTieBla opvolgen, daar hoef ik in ieder geval geen geld in te investeren. Dan kan ik ook gelijk onderzoeken hoe het gesteld is met de lokale lichtvervuiling. Ik verwacht vooral weinig goeds van een lantaarnpaal die niet al te ver weg staat. Het liefst zou ik iets als de Orionnevel (http://www.jb.man.ac.uk/public/AList/Orion.jpg) fotograferen, maar daar voorzie ik problemen mee als ik niet meedraai. Misschien maar proberen een paar foto's van de maan te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 09:47
Hier eentje van mij...

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8603/16353860577_a497820fa8_c.jpg

Geschoten in de achtertuin, F2.8, ISO1600, 30" en dan in lightroom redelijk wat correctie toegepast.
Gewoon bedoeld als test en om te leren. Geen enkele intentie om hier iets spectaculairs van te maken.

De hoeveelheid lichtvervuiling is hier gewoon vreselijk.

[ Voor 32% gewijzigd door DinoBe op 01-03-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:54
Even over je lijstje van wat er te zien is, mag ik eens de [url=http://vitotechnology.com/star-walk.html]star walk app[/app] adviseren? Hij is er zowel voor apple als android.
Naast dat het de namen weergeeft, kun je ook de 'gevoeligheid' instellen, zodat wat je op je smartphone ziet overeenkomt met wat je in werkelijkheid ziet. Je kunt je telefoon daarna bewegen om interessante plekken te vinden. Ook kun je de tijd verschuiven, om te zien wat er over een aantal uur, of een aantal weken te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:34
Als alternatieve gratis software kan ik Stellarium aanraden op www.stellarium.org.

Shot vanuit de achtertuin (onbewerkt, alleen omgezet raw --> png):

Afbeeldingslocatie: http://i845.photobucket.com/albums/ab12/Atlasg3d/20150201-bewolkte-maan.png

500mm
F6.3
1/4 s
iso 800

[ Voor 9% gewijzigd door j-phone op 01-03-2015 19:35 ]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
De maan fotograferen is stuk makkelijker dan de melkweg.
Ik had bij hoge iso waardes trouwens zoveel ruis dat ik het verschil niet kon zien tussen melkweg kleur en ruis.... :(
Het was trouwens echt overal warm toen ik foto's maakte.

[ Voor 14% gewijzigd door Haas_nl op 01-03-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:34
De OP had het ook over de maan, vandaar een plaatje :)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
DinoBe schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:14:
Hier eentje van mij...

[afbeelding]

Geschoten in de achtertuin, F2.8, ISO1600, 30" en dan in lightroom redelijk wat correctie toegepast.
Gewoon bedoeld als test en om te leren. Geen enkele intentie om hier iets spectaculairs van te maken.

De hoeveelheid lichtvervuiling is hier gewoon vreselijk.
Deze foto vind ik eigenlijk wel goed gelukt. 30 seconde met behoorlijk wat lichtvervuiling is niet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

kzin schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:42:
Even over je lijstje van wat er te zien is, mag ik eens de star walk app adviseren? Hij is er zowel voor apple als android.
Naast dat het de namen weergeeft, kun je ook de 'gevoeligheid' instellen, zodat wat je op je smartphone ziet overeenkomt met wat je in werkelijkheid ziet. Je kunt je telefoon daarna bewegen om interessante plekken te vinden. Ook kun je de tijd verschuiven, om te zien wat er over een aantal uur, of een aantal weken te zien is.
Die app heb ik ook gebruikt op mijn iphone om de melkweg te vinden in de woestijn. Met name welk tijdstip optimaal is op je huidige locatie. Ook al zie je met weinig tot geen lichtvervuiling best veel met het blote oog, met een dergelijke app is het een stuk duidelijker en beter planbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256912

Star Stacking
You can capture pinpoint stars with even less noise by using a method that stacks multiple short exposures of the stars together before aligning them and averaging them. You can do this in Photoshop by masking out the foreground completely from each shot, aligning the images, combining them all into a Smart Object and using the "median" stack mode for the Smart Object. However, if you're on a Mac, you can make this process a lot easier by using the program Starry Landscape Stacker, available in the Mac App store (you can find more info here: sites.google.com/site/starrylandscapestacker/home). I've been using this technique with Starry Landscape Stacker and the results are amazing. I've experimented with taking 10 exposures of 10 seconds each at ISO 6400 and combining those, but I've also found that just five exposures work very well. The reduced noise level is still excellent.
http://www.outdoorphotogr...html?start=1#.VQWUS0LKpSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skauwnmokker
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-06 12:57
Astrofotografie vanuit de achtertuin met minimale middelen kan al heel leuke resultaten opleveren.

Zoals bijvoorbeeld deze foto van de maan die ik maakte met m'n iPhone 4s

Afbeeldingslocatie: http://www.astroblogs.nl/wp-content/uploads/2016/03/iph_g3_ap129_conv-cropped-446x500.jpg

Of deze Jupiter foto met mijn Canon Powershot SX220 HS (compact camera)

Afbeeldingslocatie: http://www.astroblogs.nl/wp-content/uploads/2016/03/wavelet-result.jpg

Op Astroblogs.nl schrijf ik zo nu en dan wat artikelen en er is inmiddels een soort reeks aan het ontstaan over - wat ik noem - Astrofotografie voor Dutchies. Anders gezegd, astrofotografie zonder grote uitgaven ;)

Deel 1: http://www.astroblogs.nl/...fotografie-voor-dutchies/

Deel 2: http://www.astroblogs.nl/...fie-voor-dutchies-deel-2/

Deel 3: http://www.astroblogs.nl/...fie-voor-dutchies-deel-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-06 09:04
skauwnmokker schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 16:48:

[afbeelding]
Dafuq. Serieus? Met of zonder tracking?

edit: ow, aha, wel door een telescoop :P

De nieuwe Sigma 150-600 heeft trouwens soft locks op verschillende focusafstanden. Handig tegen creep.

[ Voor 4% gewijzigd door Veneficus op 16-03-2016 12:57 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 10:57

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Mooi. Ik neem aan dat je ook een telescoop gebruikte ;)
skauwnmokker schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 16:48:
Astrofotografie vanuit de achtertuin met minimale middelen kan al heel leuke resultaten opleveren.

Zoals bijvoorbeeld deze foto van de maan die ik maakte met m'n iPhone 4s

[afbeelding]

[afbeelding]

Op Astroblogs.nl schrijf ik zo nu en dan wat artikelen en er is inmiddels een soort reeks aan het ontstaan over - wat ik noem - Astrofotografie voor Dutchies. Anders gezegd, astrofotografie zonder grote uitgaven ;)

Deel 1: http://www.astroblogs.nl/...fotografie-voor-dutchies/

Deel 2: http://www.astroblogs.nl/...fie-voor-dutchies-deel-2/

Deel 3: http://www.astroblogs.nl/...fie-voor-dutchies-deel-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05 16:44
Met wat goede software zoals Pixinsight kun je ook zonder tracking wel redelijke plaatjes schieten (mits je ook genoeg calibratie frames schiet). Dit was bijvoorbeeld 200x5 seconden op ISO3200, 85mm, f/2.8, net buiten de stad Groningen (10 minuutjes fietsen).

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1574/25166781703_b4ff75a1c9_b.jpg

Maar het blijft widefield, dus als je meer wilt zul je een langere lens of telescoop moeten gebruiken en dan kom je al snel bij tracking uit, en dan bij guiding, en ach dan kun je ook wel een CCD kopen. Zo gaat dat misschien een beetje met hobbies :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skauwnmokker
Veneficus schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:57:
[...]

Dafuq. Serieus? Met of zonder tracking?

edit: ow, aha, wel door een telescoop :P
Tracking is niet relevant bij planeten. Bij de bewerking kan je het 'bewegen' van de planeet prima oplossen. Zie deel 3 van mijn blog op Astroblogs.nl. Daar zie je ook de tussenstappen; Het originele filmpje, daarna de gecentreerde versie, dan de stack en als laatste de foto die je hierboven zag.

www.astroblogs.nl/2016/03...fie-voor-dutchies-deel-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skauwnmokker
@uruviel359 Mooie foto! Ik heb zelf met hetzelfde compactje als bij die Jupiter foto een overzichtsfoto gemaakt van M42 tot/met Alnitak en omgeving.

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/9ne74iyhj/Stack.jpg

De bewerking is een beetje de mist in gegaan, met als gevolg uitgeholde sterretjes. Maar desondanks M42 en het paardenhoofd (wil de paardenliefhebbers niet voor de kop stoten) met een compactcamera!

Door de telescoop heb ik vorige week nog eens M42 op de korrel genomen.

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/vae7k5cpv/m42_2.jpg
57 lights op ISO800 van 30seconden. Ook weer afocaal. Dit keer door een 25mm Kelner in mijn newton. Het zichtbare beeldveld is overigens een cirkel-vormige crop, want het origineel had nogal last van het niet helemaal netjes uitgelijnd zijn van de camera op het oculair.

[ Voor 7% gewijzigd door skauwnmokker op 24-03-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23
Een tijdje geleden een nieuwe (tweedehands) telescoop (102/1000 refractor) gekocht. Ben er tot nu toe heel blij mee. Binnenkort ga ik eens een poging wagen tot astrofotografie (vnl. planeten en de maan). Heb nog een oude Trust VGA webcam liggen waar ik heel makkelijk de lens uit kan draaien, dus ben benieuwd wat dat voor resultaat gaat geven. Adapter is iig onderweg.

Weet iemand toevallig nog een plek om wat oefenmateriaal te vinden voor stacking ed.?
Pagina: 1