HDD aan het begeven??

Pagina: 1
Acties:

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hoi,

Ik heb een maand of 3 geleden een nieuwe pc aangeschaft. Ik heb er een 5 jaar oude WD Blue 500gb in gedaan, deze heeft eigenlijk sowieso de laatste 3-4 jaar bijna 8 uur per dag aangestaan (hoofdschijf). Echter, ineens maakte die een raar geluidje, een soort zoemend hoog geluidje. Is dit een teken dat ie kapot aan het gaan is?? Of is dit normaal??

Back-up heb ik al gedaan, maar ik wil zeker weten of ie vervangen moet worden...

(natuurlijk weet ik dat een 5 jaar oude hdd in een nieuwe pc niet slim is, maar ik heb momenteel in principe geen geld meer, al het geld wat ik had gespaard zit in mn pc...).

Het is overigens niet mn hoofdschijf, daar heb ik een ssd voor.

Alvast bedankt!

-EDIT- Als ik mijn vinger tegen het zijpaneel aan houd (waar het raam zit van mn kast) dan zoemt ie niet meer 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door pwillemske op 28-02-2015 16:38 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Klinkt eerder als resonantie van de kast... Dus er rammelt/trilt iets mee.
Vooral gezien het stopt, als je de zijkant vasthoud.

Oplossing: zijpaneel wat vaster zetten bijvoorbeeld, of nagaan of je ergens rubbertje tegen het trillen van schijven of fans kan plaatsen..

[ Voor 31% gewijzigd door Swordlord op 28-02-2015 16:40 ]

• pwillemske
  • Niet online
Swordlord schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:39:
Klinkt eerder als resonantie van de kast... Dus er rammelt/trilt iets mee.
Vooral gezien het stopt, als je de zijkant vasthoud.

Oplossing: zijpaneel wat vaster zetten bijvoorbeeld, of nagaan of je ergens rubbertje tegen het trillen van schijven of fans kan plaatsen..
Zijpaneel zit met klikkers vast,

pricewatch: Corsair Vengeance C70 (Gunmetal Black)

Het zijpaneel sluit ook niet perfect aan op het frame, maar zit wel heel stevig vast :X

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Er is in principe niets mis met een oude schijf in je pc hebben. Hij zal minder snel zijn als een nieuwe. Maar zo lang het werkt werkt het.

Alleen zorgen dat je je backups in orde hebt, maar dat geldt voor elke schijf. Er gaan ook bergen schijven stuk na een jaar.

Zo lang hij het doet zou ik hem niet vervangen. En als het geluid weg is als je tegen de zijkant van de kast drukt denk ik inderdaad dat het gewoon resonantie is. Of het zijpaneel tegen de kast aan, of misschien een kabel ofzo die net het zijpaneel raakt.

Verwijderd

Post ook even de SMART-informatie; zie het Check je SMART topic hier in dit forum.

• pwillemske
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:44:
Post ook even de SMART-informatie; zie het Check je SMART topic hier in dit forum.
Ben ermee bezig! Dank!

Nu is het geluid gestopt, en duw ik nergens tegenaan ofzo...vreemd
Oja, mn back ups zijn helemaal in orde, games kan ik opnieuw installeren dus dat ik geen probleem.

Ja hoor, ondertussen is het geluid weer terug |:(
Ik heb 5.6.2 gedownload etc etc.
Bij de schijf staat waarschuwing (geel ipv groen).
Bij de lijst die eronder staat staat ID C5 in het geel met Kenmerk: Current Pending Sector Count.

Ik heb geen flauw idee wat dat allemaal betekent maar ik heb het idee dat het niet goed is :'(

Oja, temperatuur is 34 graden celcius, niet slecht lijkt me :X
Bedrijsureren: 20142 uren, heel wat lijkt me :o

Temperatuur blijft oplopen, inmiddels 39 41 graden celcius

[ Voor 45% gewijzigd door pwillemske op 28-02-2015 18:25 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Het handigste is om even een screenshot te maken van de uitslag. Zo is er weinig van te zeggen.

Current pending sector count geeft aan dat er een sector is die mogelijk stuk is. Dit hoeft echter niet erg te zijn. Het kan een sector zijn die al heel lang niet beschreven is. Dan kan hij zijn magnetische lading een beetje verliezen. Een keer overschrijven maakt hem weer goed.
En als het echt een slechte sector is wordt hij omgeruild met een reservesector (ja die zijn er). Het wordt pas problematisch als het veel pending sectors zijn, of het aantal maar blijft toenemen.

Temperatuur is vaak ook niet snel een probleem. Het is sowieso heel erg afhankelijk van de kast en het gebruik hoe erg een schijf opwarmt.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 12:36

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ervaring leert wel dat failende sectors nooit alleen komen. Ik zie in de meeste gevallen dat bij één falende sector er daarna vrij snel meerdere volgen... :(

Sterkte. En spaar alvast voor een vervanging.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

ElCondor schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 19:23:
Ervaring leert wel dat failende sectors nooit alleen komen. Ik zie in de meeste gevallen dat bij één falende sector er daarna vrij snel meerdere volgen... :(
Als er meer zijn en die ook oplopen na verloop van tijd is het doorgaans snel einde verhaal. Als het een enkele sector is en het daar ook bij blijft is er niet noodzakelijk iets aan de hand.

• pwillemske
  • Niet online
Foto komt eraan! Done

Oude foto weg ermee, Thumbnail gemaakt O-)

Thumbnail:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SFo59yBK2XISi5bW5UkekpvQ/medium.jpg

[ Voor 151% gewijzigd door pwillemske op 28-02-2015 20:06 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

2 bad sectors ja. Als je problemen hebt even alles backuppen en lang formatteren (geen quick format) in windows7 of hoger. Dan is de Current Pending Sector weer 0.

• pwillemske
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 20:50:
2 bad sectors ja. Als je problemen hebt even alles backuppen en lang formatteren (geen quick format) in windows7 of hoger. Dan is de Current Pending Sector weer 0.
Ik heb alle (belangrijke) dingen op een andere hdd staan (een soort backup dus). Er staat nagenoeg niks op als wat documenten, afbeeldingen, muziek en video's (allemaal geback'upt). De games die er op staan kan ik zo weer opnieuw installeren (lang leve online spellen!). Wat is volgen jullie de verwachte tijd dat ie nog mee gaat??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Een bad sector zegt niets over de mechanische kwaliteit. Als je schijf al mechanisch zo lang mee gaat, is dat een goed teken. Dus denk niet dat je schijf op instorten staat, daar is geen aanleiding voor. Maar sowieso backups maken van belangrijke bestanden is natuurlijk altijd goed advies.

• pwillemske
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:09:
Een bad sector zegt niets over de mechanische kwaliteit. Als je schijf al mechanisch zo lang mee gaat, is dat een goed teken. Dus denk niet dat je schijf op instorten staat, daar is geen aanleiding voor. Maar sowieso backups maken van belangrijke bestanden is natuurlijk altijd goed advies.
Oke, ik kijk wel tot ie ermee op houd, dan is er zo een nieuwe besteld natuurlijk. Ik hoop dat ie het nog ff vol houd en dat ik dan voor een 500gb ssd of 1 (of 2) TB hdd ga. Allemaal bedankt!

Misschien een domme vraag, maar wat betekent een "bad sector", is er dan iets niet goed in de hdd waarmee die niet meer heel goed kan functioneren??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Een bad sector is een plekje (sector) van de hardeschijf die niet gelezen kan worden. Dat is vrij normaal met moderne hardeschijven, mits het aantal beperkt blijft valt dit gewoon binnen de opgegeven specificaties.

• pwillemske
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:14:
Een bad sector is een plekje (sector) van de hardeschijf die niet gelezen kan worden. Dat is vrij normaal met moderne hardeschijven, mits het aantal beperkt blijft valt dit gewoon binnen de opgegeven specificaties.
Dankje! Ik hou het in de gaten (niet letterlijk, duh) en nogmaals allemaal bedankt! _/-\o_

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1