• siemenjan
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-12-2025
Beste medetweakers,

Wij willen hier thuis graag een goede camera waarmee we op vakanties e.d. leuke foto's kunnen schieten. Een echte hobby zal het niet worden maar we willen best wat moeite doen om te leren mooie foto's te schieten.

Wensen zijn als volgt:
- niet 5 seconden moeten wachten voordat ik de foto om een schermpje o.i.d. kan zien.
- Budget van 400 euro moet camera/tasje/geheugenkaart in zitten.
- inzoomen tot zekere hoogte zou mooi zijn maar 100 meter inzoomen hoeft nou ook weer niet.
- zwaarte maakt niet uit, we vinden het wel prettig om iets in de handen te hebben (geen mini camera's).

Nu hebben we ons al aardig verdiept in de materie door bij verschillende winkels te informeren. Echter blijft de twijfel tussen een instapspiegelreflex (Nikon D3200), een systeemcamera of een wat duurdere compactcamera (Sony Cyber-shot DSC-HX300 Zwart).

Het mooiste is naar meigeen een spiegelreflexcamera. Echter laat ons budget het niet toe om een extra lens bij de d3200 te kopen. Er zit bij aankoop een AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR bij. Nu weten wij niet of dit genoeg zoom voor ons is.

Belangrijkste vragen: Wat is geschikt voor ons als beginners en zou zo'n lens die bij de D3200 zit genoeg zijn voor dichtbij en heeft hij ook nog een redelijke zoom. In de winkel vond ik het moeilijk te beoordelen.... Hier komt ook nog bij dat velen zeggen dat een goede compactcamera door goed afstellen even goed presteert als een spiegelreflex.

Alvast bedankt voor de hulp!
Groet Siemen Jan en Welmoed

[ Voor 4% gewijzigd door siemenjan op 28-02-2015 16:26 ]

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Spontaan roep ik even een RX100 van Sony. Het eerste model is nu in de uitverkoop omdat de productie stopt/ gestopt is. Misschien wel 2 jaar oud, maar nog steeds een hele mooie camera! Goed objectief, prima sensor en een mooie beeldkwaliteit die het vaak wel haalt bij een SLR voor je normale foto's. Ook bij minder licht komt die een heel eind en video kun je er ook heel goed mee doen.
Past in de prijsvoorstellingen zoals meneer Google even laat zien http://www.otto.nl/produc...itemId=10027696328&p=0...

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De meeste compacts zijn een stuk minder dan een dslr of mirrorless camera.

De RX100 heeft goede beeldkwaliteit maar de zoom range is redelijk beperkt.

Misschien kan je een d3200 nemen met een 55-200 of zo?

[ Voor 16% gewijzigd door Cobiwan op 28-02-2015 18:18 ]

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Sj44k13 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 18:18:
Misschien kan je een d3200 nemen met een 55-200 of zo?
Gezien de opmerking "Echter laat ons budget het niet toe om een extra lens bij de d3200 te kopen." lijkt me dit geen optie (of je moet een D3200 met alléén de 55-200 bedoelen, maar da's al helemaal niet aan te raden). Op zich is een D3200 een prima beginnerscamera. Wil je wazige achtergronden, dan is dat een goede optie. Tegelijkertijd vergroot dat ook de kans dat je foto's onbedoeld onscherp worden. Ben je van plan om fotograferen (enigszins) te leren, dan is een D3200 een goede keuze.

Wil je dat niet, dan is een compact (zowel RX100 als HX300) helemaal geen verkeerde optie! HX300 heeft meer zoombereik, RX100 is beter in het donker. Zelf even afwegen wat je belangrijk vindt dus. Heb je het starterstopic al gezien? Daar staan veel soortgelijke vragen, dus wellicht heb je wat aan de info die daar te lezen is.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• muserulezz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07-2022
Bij konijnenberg bieden ze een Olympus PL6 met twee lenzen aan voor 499,- (totale zoom van 10x)
De camera is gestabiliseerd, metalen behuizing, kantelbaar beeldscherm, touchscreen (makkelijk je focuspunten aanwijzen), 8 fps, makkelijk te bedienen, makkelijk mee te nemen, werkt uitstekend op automaat met gezichts- en onderwerpherkenning en is ook nog eens handmatig in te stellen. RAW zit er op. Ik denk dat dit een van de meest mooie opties op het moment :)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf heb ik sinds een maand een maand de NX3000 + 16-50mm en ben er heel tevreden over. Alleen met een degelijk zoomlens betaal je er 550 (-50 euro cashback) voor. Bij de Mediamarkt krijg je naast 50 euro cashback ook nog een Tab2 7".

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-01 18:21
tobiasvs schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:32:
[...]

Gezien de opmerking "Echter laat ons budget het niet toe om een extra lens bij de d3200 te kopen." lijkt me dit geen optie (of je moet een D3200 met alléén de 55-200 bedoelen, maar da's al helemaal niet aan te raden). Op zich is een D3200 een prima beginnerscamera. Wil je wazige achtergronden, dan is dat een goede optie. Tegelijkertijd vergroot dat ook de kans dat je foto's onbedoeld onscherp worden. Ben je van plan om fotograferen (enigszins) te leren, dan is een D3200 een goede keuze.

Wil je dat niet, dan is een compact (zowel RX100 als HX300) helemaal geen verkeerde optie! HX300 heeft meer zoombereik, RX100 is beter in het donker. Zelf even afwegen wat je belangrijk vindt dus. Heb je het starterstopic al gezien? Daar staan veel soortgelijke vragen, dus wellicht heb je wat aan de info die daar te lezen is.
Een d3200 kit + 55-200 wil prima. Met een beetje geduld en goed zoeken kan je een tweedehands 55-200 voor ~80 euro aanschaffen. De kit kost 330. Dus voor 410 is die klaar.

Bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ja, maar met een budget van €400 waar ook nog tas en geheugenkaart in moeten zitten, is €410 voor alleen de camera toch echt te veel. Ik zou dan, als je zeker weet dat het een DSLR moet worden, eerder adviseren om eens te kijken of 18-55 niet gewoon genoeg is.

Een lens later aanschaffen kan altijd nog (en dan weet je ten minste beter wat je zoekt). Grote kans dat zo'n telelens anders gewoon in de kast blijft liggen omdat 55mm genoeg is, het toch onhandig blijkt om steeds lenzen te wisselen, het gewicht te groot is of de extra lens niet gemakkelijk mee kan in de tas. Ik gebruik zelden lenzen boven 55mm op crop, terwijl ook ik "zeker wist dat ik een telelens nodig had". Zeg niet dat dat hier ook het geval is, maar eerst beginnen met een 18-55 en later kijken wat je mist, kan geen kwaad.

[ Voor 39% gewijzigd door tobiasvs op 03-03-2015 12:14 ]

• siemenjan
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-12-2025
Hartelijk dank voor de reacties!

Heb inmiddels van een vriend van mij een D3200 een paar dagen uitgepobeerd en deze vond ik niet genoeg inzoomen. Na een discussie het advies gekregen om gewoon voor een digitale camera te gaan omdat deze tegenwoordig voor mijn eisen goed is.

Nu twijfel ik nog tussen de Sony DSC-HX300 en de Fujifilm FinePix S9400W. Over de laatste vind ik alleen in het buitenland reviews over.

Zijn jullie bekend met 1 van beide? Of is er een andere goede zoomer? Persoonlijk vind ik het wel mooi om een zoeker te hebben ipv alleen een schermpje.

Groet SJ

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Welke lens zat op de D3200 van je vriend? Naar welk telebereik zoek je momenteel?

Pagina: 1