sensor vraag voor motor detectie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Voor de mannen van MotoGymkhana (www.motogymkhana.nl) wil ik een simpele automatische tijd registratie maken.

Bij gymkhana is het de bedoeling dat je vanaf een startbox via een krap parcours naar een stopbox toe rijdt en degene die dat het snelste doet heeft gewonnen. In de start en stopbox staan de motoren stil en onderweg kom je eigenlijk nooit in z'n 2.

Er is altijd maar 1 persoon tegelijk bezig.

M'n eerste inschatting is dat het dan zo iets wordt.
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/gowet5mj9/time_registration.png
Iets van een IR of ultrasoon sensor denk ik aan.

Het is bedoelt voor buiten, dus de zon moet geen invloed spelen en de pionnen staan 1 tot max 2 meter uit elkaar. Ook moet het uiteindelijk waterbestendig gemaakt kunnen worden.

Wie kan me advies geven over het type en soort sensor om te gebruiken?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij de Conrad en vele andere online electronica boeren kan je bouwkitjes tot complete modules vinden voor IR lichtsluizen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Als ik op de website kijk lijkt het heel erg 'flexibel' te zijn qua locatie en gebruik.
Aka, geen vaste start en stop locatie.
Dan verwacht ik dat je dan vaak niet echt zin hebt in een systeem met kabels en lastig afstellen.

Ik denk dat het dan het verstandigste is om Ir lichtsluizen te nemen, maar niet aansluiten zoals je getekend hebt.

Neem het volgende als voorbeeld:
2 pylonen met een reflector erop, 2 pylonen met een ir lichtsluis erop.
De pylonen met lichtsluis hebben een (herlaadbare) batterij, een arduino, een draadloze zend/ontvanger en een paar ledjes om te kijken of er verbinding is en of de lichtsluis werkt.
Dat kan prima waterdicht gemaakt worden.

Op de arduino zet je software die 2 dingen doet:
1. tijd synchroniseren met de laptop.
2. tijd van een wijziging van de lichtsluis doorgeven (komt iets voor of gaat wat weg).

Met de laptop is het dan simpel om tijden te laten zien, en eenvoudig uit te breiden naar ook tussenstanden.
Qua opzetten is het een kwestie van de pylonen draaien tot ze goed op elkaar gemikt staan en naar de ledjes kijken of er verbinding is.

Wat zoektermen:
NFR24L01 mesh network
NTP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Daar heb je helemaal gelijk in.

Uiteindelijk denk ik dat zo iets
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/xzwqn7lax/time_registration.png
het ideale plaatje zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Misschien is het een idee om een (lange) fsr te gebruiken? Ik weet niet of je die sterk genoeg kunt krijgen om er met een motor overheen te kunnen, maar je kunt altijd even kijken. Is misschien net even wat betrouwbaarder dan een lichtbrug, die al niet meer kan werken als de pion een beetje wordt verschoven.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
fsr is een ding waar overheen gereden wordt?

Het probleem daarmee is de kracht die het accelererende achterwiel erop uitoefent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Een fsr zou wel kunnen, wordt bijv ook gebruikt bij verkeerstellingen, maar die zijn eigenlijk altijd solide vastgemaakt aan beide kanten en ze zijn eigenlijk altijd op stukken rustige rechte weg.

Denk dat licht het beste werkt, eventueel kan je zelfs een lichtsysteem bouwen waarbij het niet uitmaakt hoe hij gericht staat.

Dat kan je bouwen door ipv de reflector een IR led te plaatsen die 360 graden uitzend met een bepaalde frequentie (bijv 30kHz) en aan de ontvangende kant 360 graden rond ontvangers te plaatsen die die frequentie weer ontvangen.
Dan is van richten geen sprake meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is GPS geen optie?
In de autosport wereld zijn GPS systemen te vinden die het circuit in kaart brengen en op bepaalde punten ook de tijdmeting kunnen doen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In de industriële machinebouw zouden we voor zo'n lichtpoortje een retroreflectieve lichtsensor gebruiken. Een watte? Dat is een sensor met een zender+ontvanger in één behuizing. Aan de andere kant een reflector neerzetten (uitlijning is in dat geval wat minder kritisch), en je hebt een betrouwbare detectie. Deze sensoren zijn minder gevoelig voor omgevingslicht, kunnen ook reflecterende oppervlakken (chroom?) goed onderscheiden, en als je een IP67 of hoger variant pakt hoef je ook niet bang te zijn voor wat regen.

Voorbeeld: een Wenglor LM89PA2 met RR84BA reflector. Hiermee kun je een lichtpoort tot maximaal 4,5m maken. (sorry, direct linken werkt hier niet zo goed, dus dan maar zo: www.wenglor.com, dan naar "Product world" en het productnummer invoeren)

Andere merken die dit net zo goed zouden moeten kunnen zijn bijvoorbeeld Omron, Sick of Keyence. De Sick WL4S-3P2430V lijkt ook geschikt te zijn.

Mocht je voor iets dergelijks kiezen, let dan op het volgende:
- IP klasse van minimaal IP 67 (of IP68, IP69(K))
- Neem er een in een rechthoekige behuizing, dit is makkelijker te monteren/uit te lijnen dan een cilindrische sensor.
- neem er een met een connector direct op de behuizing. Hier kun je vervolgens een standaard kabeltje met M8 of M12 stekker op schroeven. Bij regelmatig verplaatsen / misbruik kun je het kabeltje dan eenvoudig vervangen, zonder de sensor te moeten weggooien.
- Voedingsspanning is in de regel 10-30 VDC. In de industrie wordt veelal 24VDC gebruikt, vandaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 19:26:
In de industriële machinebouw zouden we voor zo'n lichtpoortje een retroreflectieve lichtsensor gebruiken. Een watte? Dat is een sensor met een zender+ontvanger in één behuizing. Aan de andere kant een reflector neerzetten (uitlijning is in dat geval wat minder kritisch), en je hebt een betrouwbare detectie. Deze sensoren zijn minder gevoelig voor omgevingslicht, kunnen ook reflecterende oppervlakken (chroom?) goed onderscheiden, en als je een IP67 of hoger variant pakt hoef je ook niet bang te zijn voor wat regen.

Voorbeeld: een Wenglor LM89PA2 met RR84BA reflector. Hiermee kun je een lichtpoort tot maximaal 4,5m maken. (sorry, direct linken werkt hier niet zo goed, dus dan maar zo: www.wenglor.com, dan naar "Product world" en het productnummer invoeren)

Andere merken die dit net zo goed zouden moeten kunnen zijn bijvoorbeeld Omron, Sick of Keyence. De Sick WL4S-3P2430V lijkt ook geschikt te zijn.

Mocht je voor iets dergelijks kiezen, let dan op het volgende:
- IP klasse van minimaal IP 67 (of IP68, IP69(K))
- Neem er een in een rechthoekige behuizing, dit is makkelijker te monteren/uit te lijnen dan een cilindrische sensor.
- neem er een met een connector direct op de behuizing. Hier kun je vervolgens een standaard kabeltje met M8 of M12 stekker op schroeven. Bij regelmatig verplaatsen / misbruik kun je het kabeltje dan eenvoudig vervangen, zonder de sensor te moeten weggooien.
- Voedingsspanning is in de regel 10-30 VDC. In de industrie wordt veelal 24VDC gebruikt, vandaar.
Kijk, dit helpt me opweg.
Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het gene dat ik weer moeilijker vind is hoe je zoiets aan een arduino oid zou moeten aansluiten. Het zal vast niet ingewikkeld zijn, maar in de industrie sluiten we dat gewoon op een ingang aan en klaar. Geen geklooi met pull-up of pull-down weerstandjes zoals in de kleinere (zelfbouw) elektronica wel het geval kan zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat je daar, eventueel met hulp van GoT, wel uit kunt komen. :)

Ik vergat nog te melden; dergelijke sensoren zijn vaak in zichtbaar rood licht of in UV uitgevoerd. De versie met zichtbaar rood licht is uiteraard makkelijker uit te lijnen. ;)
Leuze is nog een fabrikant met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
DrivinUCrazy schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 14:13:
Het gene dat ik weer moeilijker vind is hoe je zoiets aan een arduino oid zou moeten aansluiten. Het zal vast niet ingewikkeld zijn, maar in de industrie sluiten we dat gewoon op een ingang aan en klaar. Geen geklooi met pull-up of pull-down weerstandjes zoals in de kleinere (zelfbouw) elektronica wel het geval kan zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat je daar, eventueel met hulp van GoT, wel uit kunt komen. :)
In de industrie zal zoiets wel ingebakken zitten in een van de componenten. En zo'n ding heeft geen ander doen dan het bouncen van een uitgang te voorkomen. Door een pull up of pull down is hij altijd hoog of laag en kan de uitgang er niet ergens tussenin zweven, waardoor je dus altijd een digitale 0 of 1 ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar wat hier nog uit is gekomen?

Pagina: 1