switch aangesloten, kom niet in de configuratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:23
Beste tweakers,

Vandaag heb ik de tijd gevonden om mijn nieuwe managed switch, de Zyxel gs1900-8 aan te sluiten in de meterkast.
Zoals in de titel staat lukte mij het niet om met het standaard ip de webinterface van de switch te bereiken, zelfs nadat ik de switch alleen met de kabel uit de modem en een kabel naar mijn laptop had aangesloten wilde dit niet werken.

Gedaan:
Switch resetten via de reset knop, dit staat niet eens beschreven in de user guide.

De switch alleen met de laptop via utp kabel aansluiten.

Wat mij opviel toen ik de switch via de modem had aangesloten en met mijn laptop in cmd
code:
1
ipconfig
uitvoerde, dat er in de default gateway mijn externe ip stond, wat ik dus vermoed is dat deze switch zich dus niet als een managed switch gedraagt.

Maar na 2 uur puzzelen snap ik niet wat ik nu verkeerd doe, vandaar dat ik het hier vraag.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Misschien handig als je gebruiksaanwijzing ff van de zyxel site doorleest

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

192.168.1.1 in je browser intypen

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

productreview: Zyxel GS1900-8 review door melwasul
Volgende keer graag alles in 1 reply, dit is geen facebook ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Koffie op 01-03-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmartin
Dit heb ik juist al gedaan en het rare is dus dat dit niet werkt, vandaar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 22:03
dutchmartin schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:44:
Wat mij opviel toen ik de switch via de modem had aangesloten en met mijn laptop in cmd
code:
1
ipconfig
uitvoerde, dat er in de default gateway mijn externe ip stond, wat ik dus vermoed is dat deze switch zich dus niet als een managed switch gedraagt.
De switch is te bereiken op 192.168.1.1. Om die te kunnen bereiken, moet je je eigen laptop wel even in dezelfde range een IP geven. Ik vermoed dat je dat niet hebt gedaan?

Geef je laptop een vast ip, bvb 192.168.1.2 met subnet mask 255.255.255.0.
Dan zal het wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmartin
d--amo schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 13:05:
[...]

De switch is te bereiken op 192.168.1.1. Om die te kunnen bereiken, moet je je eigen laptop wel even in dezelfde range een IP geven. Ik vermoed dat je dat niet hebt gedaan?

Geef je laptop een vast ip, bvb 192.168.1.2 met subnet mask 255.255.255.0.
Dan zal het wel lukken.
Dit ga ik proberen aangezien ik dat nog niet gedaan had, zometeen even Googlen hoe ik dat doe en dan probeer ik het.

EDIT; gevonden

[ Voor 7% gewijzigd door dutchmartin op 28-02-2015 13:51 ]

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:12

Smurf

Detri

Ik weet dat dit een oud topic is, maar wil hem toch even omhoog schoppen aangezien ik net met hetzelfde probleem heb lopen stoeien.

Ik heb een Zyxel 1900-24E gekocht omdat mijn oude 8-poorts vol zat en ik op korte termijn meer apparaten ga aansluiten. Deze was niet duur en als bonus nog managed ook zodat ik mooi de IPTV van het gewone netwerkverkeer kan scheiden. Ik had een dag eerder de hardware opgehangen, en gelijk alle kabels in de nieuwe switch gestoken zodat "ze" in ieder geval weer kon internetten.

Vanavond had ik tijd om eens naar de configuratie te gaan kijken:
Omdat het IP adres 192.168.1.1 is (volgens de handleiding dan) en mijn PC ergens in 192.168.178.x (Fritzbox regelt de DHCP hier) leek de adapterinstellingen mij ook de logische oplossing.

Echter was het ding daarna nog steeds niet te bereiken, niet via de browser, en ook ping zweeg in alle talen (behalve de time-out melding dan).

Rondgezocht op internet en de Zyxel website, maar nergens een oplossing te vinden. Wel een tool: de Zyxel One Network Utility. Een downloadlink is via de site op te vragen (in ruil voor een geldig mailadres). Deze geïnstalleerd en het netwerk af laten zoeken. Bleek de switch vrolijk een dynamisch IP adres gevraagd te hebben en op 192.168.178.30 te zitten 8)7 .

Mocht je de switch dus eerst een tijdje unmanaged hebben gebruikt hoop ik dat ik je hier wat zoekwerk mee kan besparen.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
heeft niets met unmanaged te maken het is een zeer juiste methode om altijd DHCP te gebruiken en de DHCP server vaste IP adressen te laten verstrekken. Dit is beter te managen (centraal) en voorkomt het gebruiken van dubbele IP adressen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Frogmen schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 00:41:
heeft niets met unmanaged te maken het is een zeer juiste methode om altijd DHCP te gebruiken en de DHCP server vaste IP adressen te laten verstrekken. Dit is beter te managen (centraal) en voorkomt het gebruiken van dubbele IP adressen.
Bwoah, daar valt wel wat op af te dingen. Ten eerste gaat een client die een DHCP adres krijgt, dat adres eerst even pingen. Als daar response op komt dan vraagt-ie (en krijgt-ie) een ander IP-adres.
En zou gauw het managen van dhcp-leases een serieuze taak gaat worden, schaf je een DNSserver aan die dynamische updates ondersteunt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1