Is mijn PC goed genoeg voor gaming? Ik zoek Upgradeadvies.

Pagina: 1
Acties:

• Xyronith
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-07-2024
Ik zoek een?
Ik ben aan het twijfelen of mijn CPU + moederbord combinatie nog wel voldoet aan de hedendaagse eisen voor games. Ik heb Far Cry 4 gekocht en kan die nog wel spelen op high settings en rond de 50FPS. Ik krijg soms wel in één keer framedrops als mijn PC nieuwe textures moet laden. Dat is op zich geen grote ramp, maar het valt wel op. Ik keek laatst op CanYouRunIt voor Dying Light en het bleek dus dat mijn systeem niet eens de minimum eisen heeft. Ik ben eigenlijk dus op zoek naar jullie mening over mijn hardware en of het nodig is om te upgraden. Zo ja, wat is dan de goedkoopste oplossing?

Wat is je budget?
Ik wil maximaal 200 euro uitgeven voor de componenten die ik nodig heb. Zij het enkel een moederbord of een upgradesetje,

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, zo lang het maar werkt en kan gamen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
CPU: AMD Phenom ii x6 1090t Black Edition(Geen overclock, wel Scythe Mugen 2 Rev. B koeler)
GPU: NVIDIA GTX 660ti
Moederbord: M4A89GTD PRO
SSD: Corsair MX100 256GB
PSU: Gigabyte ODIN Pro GE-M800A-D1
RAM: 4Gig DDR3 1300mhz

[ Voor 14% gewijzigd door Xyronith op 28-02-2015 03:37 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Imo kan je geen meningvolle upgrade doen met 200€, of op z'n minst niet significant.

Je kan proberen iets als een 290 te bemachtigen, maar dan loop je tegen een CPU bottleneck aan.
Anders is een proc/moederbord ook een optie, maar dan hou je niet genoeg meer over voor een gpu.

Eh.

Als je echt zo graag meer performance wilt zou ik eens beginnen met het loggen van gpu en cpu usage en kijken waar de bottleneck licht bij de meeste spellen.

CPU OC helpt altijd, mits de temperatuur binnen de perken blijft.

Verwijderd

Mee eens met above!

Ik zou de cpu (met aftermarket cooler) een flinke overklok geven. Dat zou nog enigszins waardevol kunnen zijn. Voor de rest niet veel meer aan doen.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
je AMD setje verkopen, die 200 er bij leggen bij de opbrengst pc, i5 aanschaffen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Xyronith schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 23:08:
Ik zoek een?
Ik heb Far Cry 4 gekocht en kan die nog wel spelen op high settings en rond de 50FPS. Ik krijg soms wel in één keer framedrops als mijn PC nieuwe textures moet laden.
Hoe weet je dat?

Ik zou 'gewoon' een goede cpu koeler kopen en de cpu op 4GHz zetten, dan lijkt ie nog prima te voldoen (stock is hij overigens ook niet slecht).
En/Of natuurlijk wachten op de benchmarks van dying light.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 27-02-2015 23:56 ]

Verwijderd

Thomg schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 23:19:
Imo kan je geen meningvolle upgrade doen met 200€, of op z'n minst niet significant.

Je kan proberen iets als een 290 te bemachtigen, maar dan loop je tegen een CPU bottleneck aan.
Anders is een proc/moederbord ook een optie, maar dan hou je niet genoeg meer over voor een gpu.

Eh.

Als je echt zo graag meer performance wilt zou ik eens beginnen met het loggen van gpu en cpu usage en kijken waar de bottleneck licht bij de meeste spellen.

CPU OC helpt altijd, mits de temperatuur binnen de perken blijft.
Wat dacht je van een 280X + een aio waterkoeling setje pricewatch: Cooler Master Seidon 120V Ver.2

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Prijsverschil tussen 280X en 290 is naar mijn mening te klein om een 280X te verantwoorden.

De Seidon 120V Ver 2 is op zich wel een leuke high-performance AIO loopje, het is wel algemeen bekend dat deze luid is.
Of TS hier zin in heeft...

Whoeps, ik verwar de seidon met een andere koeler.
reviews: Hoe 'cool' zijn waterkoelsetjes? Negen kant-en-klare sets op een rij
Performance is blijkbaar mager ( Mugen, True Spirit 140? ).

[ Voor 41% gewijzigd door Thomg op 28-02-2015 00:06 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zijn weinig waterkoelingssetjes die het beter doen dan hun even dure luchtkoelers.

Een x6 1090T moet opzich FC4 vrij goed moeten trekken, mijn 1100T + R9 290 trok hem prima, zou even een rondje moeten spelen met Afterburner aan om wat zinnige FPS'en te kunnen geven, maar voor mij voelde het iig smooth genoeg op 1080p ultra.

Na een kort rondje kutten in FC4 vielen mij 2 dingen op:

Mijn setup haalt volgens afterburner zo rond de 40fps, denk 35fps gemiddeld op 1080p ultra, in een grot met veel water was de FPS hoger, richting de 50, maar was er wat meer stutter.

VRAM verbruik liep lekker hoog op, bleef zo rond de 3,4GB verbruik schommelen.

Denk dat dat wel een flinke bottleneck kan zijn voor jou, de 660ti heeft maar 2GB op een 192bits busje.

Maar, FC4 is gewoon behoorlijk zwaar, en volgens mij zijn er weinig systemen waar het echt lekker op loopt.

[ Voor 45% gewijzigd door RobinHood op 28-02-2015 00:27 ]

People as things, that’s where it starts.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je een goede voeding hebt (we hebben dus even de merk en type info nodig :)) zou je een tweedehands 280 of 290 hier op de V&A kunnen halen en een degelijke CPU koeler, misschien nog wat extra werkgeheugen, zie niet hoeveel je daarvan hebt?

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Xyronith schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 23:08:

PSU: Naam ben ik kwijt, wel 800watt.
Als het een hele gare is kan dat ook betekenen dat die nog niet eens 300W stabiel kan leveren.

Verwijderd

Thomg schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 00:05:
Prijsverschil tussen 280X en 290 is naar mijn mening te klein om een 280X te verantwoorden.

De Seidon 120V Ver 2 is op zich wel een leuke high-performance AIO loopje, het is wel algemeen bekend dat deze luid is.
Of TS hier zin in heeft...

Whoeps, ik verwar de seidon met een andere koeler.
reviews: Hoe 'cool' zijn waterkoelsetjes? Negen kant-en-klare sets op een rij
Performance is blijkbaar mager ( Mugen, True Spirit 140? ).
Ja ik heb V1 en die fan na paar dagen uit gegooid en dit erin gedaan:
pricewatch: Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Rode led (Twin pack), 120mm

• Xyronith
Oh, ik heb een Scythe Mugen 2 koeler op mijn CPU, vergeten te vermelden, sorry! Ik zet het er meteen bij. Stel dat ik over die 200 euro zou gaan: hoeveel zal ik dan ongeveer kwijt zijn aan een dergelijke upgrade? Zorgt het overclocken wel voor een significant verschil of niet? Heb het nog nooit gedaan. Ik zal nog eens ff opzoeken wat voor PSU ik heb.

EDIT: Ik heb ook de PSU naam gevonden en geüpdatet bij de eerste post. Ik kocht deze PSU met het idee dat ik de GTX 660ti in SLI wilde draaien. Is dat een idee of niet?

[ Voor 19% gewijzigd door Xyronith op 28-02-2015 03:35 ]

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-01 20:15

deraco96

Altijd.

Allereerst moet je de textures in Far Cry 4 waarschijnlijk wat lager zetten, op Medium bijvoorbeeld. Gooi de rest op High en dan denk ik dat je wel redelijke FPs zou moeten kunnen halen op 1080p. Beetje jammer natuurlijk, maar in mijn ervaring hielp het wel met de stutters en echt een groot verschil was er niet. Far Cry 4 is niet bepaald zuinig met videogeheugen en de 660 Ti heeft maar 1,5 GB videogeheugen op volle bandbreedte.

Wat de nuttigste upgrade is lijkt me 8GB geheugen. DIt is toch wel de standaard geworden, en met 4 GB denk ik dat je toch sneller tegen situaties aanloopt waarin er ineens nog een hoop data van de harde schijf moet worden gehaald. Dit kost bovendien niet zoveel. Qua videokaart: afhankelijk van je GPU usage in games met V-Sync uit (90-100% --> geen CPU bottleneck, daaronder vaak wel) en dan toch maar kijken of je nog iets moois kunt krijgen als je de 660 Ti inruilt. Stel het geheugen kost 40 euro, je 660 Ti brengt zo'n 120 euro op, dan kun je allang een 290(X) kopen die ongeveer anderhalf keer zo snel is. Toch ook weer niet echt een idioot groot verschil. Ik heb zelf ook een 660 Ti, ik hou het geld geloof in mijn zak ;)
Nou ben ik momenteel ook monitorloos dus dat helpt ook niet mee.

Ik vind Far Cry 4 alleen niet de beste benchmark, dat spel heeft sowieso al snel last van stutters. Nou is het nog lang niet Ubisofts ergste misbaksel, maar over het algemeen is het gewoon een heel slecht idee om Ubisoft games te gebruiken als maat voor hoe goed je PC nog meegaat.

Dying Light zou je gewoon moeten kunnen draaien, maar zet dan wel de view distance op minimum, dit heeft eigenlijk maar heel weinig effect op de kwaliteit (veel minder dan je zou verwachten) en scheelt nogal bij een wat zwakkere CPU.
VasZaitsev schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 00:07:
de 660ti heeft maar 2GB op een 192bits busje.
1,5GB, de overige 0,5GB zit op een 64-bit bus en kan niet tegelijkertijd gebruikt worden ;) dat is inmiddels toch zo'n hot topic, ik denk ik noem het even

[ Voor 8% gewijzigd door deraco96 op 28-02-2015 04:58 ]

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Verwijderd

Een GTX 660 Ti heeft een totaal andere architectuur dan de GTX970 dat kun je niet met elkaar vergelijken. Maar SLI is idd niet aan te raden.

• Xyronith
Dus waar het op neer komt is een upgrade naar 8gig ram en een nieuwe videokaart zoals de r290x. Is het ook nog aan te raden om over te clocken? Is daarmee veel verschil te zien?

Verwijderd

Ja 8GB is wel handig idd, overklokken is ook aan te raden en de PC is er ook geschikt voor.

Een snellere videokaart is de beste optie idd als je een snellere videokaart wil. SLI met twee GTX 660 Ti's zal niet echt een succes worden en je moederbord ondersteund ook geen SLI. Dus om SLI werkend te krijgen op dat moederbord moet je sowieso heel wat moeite doen.

Een videokaart zoals de R9 280X of R9 290 zal al een grote upgrade zijn. De voeding is trouwens ook prima.

• mitsumark
Waarom is overklokken niet aan te raden?

Verwijderd

O-)

• mitsumark
Ik zie geen belemmering, daarom stel ik de vraag, een inhoudelijk antwoord had dan wel prettig geweest.

AMD Phenom ii x6 1090t Black Edition
Scythe Mugen 2 Rev. B koeler

CPU en mobo zijn geschikt:
YouTube: AMD 1090T X6 CPU 4.0GHz BIOS Overclocking wPrime Benchmark
YouTube: Overclock AMD Phenom 2 x6 1090t (3.2ghz to 4ghz) -STABLE- Asus m4a89gtd pro usb3
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
Koeler is goed.
Voeding is prima zeg je zelf.

• Xyronith
Ik heb nog nooit een overclock gedaan. Als ik één van die video's gewoon volg dan krijg ik een stabiele overclock? Zijn er nog dingen waar ik op moet Letten en wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik overclock?

Betreft de videokaarten: Ik denk dat Ik de r9 290x wil halen. Die ene met 4G ddr5 is goed toch?

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Ik zou de 290 nemen en de 290x links laten liggen.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
mitsumark schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 15:25:
Ik zie geen belemmering, daarom stel ik de vraag, een inhoudelijk antwoord had dan wel prettig geweest.

AMD Phenom ii x6 1090t Black Edition
Scythe Mugen 2 Rev. B koeler

CPU en mobo zijn geschikt:
YouTube: AMD 1090T X6 CPU 4.0GHz BIOS Overclocking wPrime Benchmark
YouTube: Overclock AMD Phenom 2 x6 1090t (3.2ghz to 4ghz) -STABLE- Asus m4a89gtd pro usb3
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
Koeler is goed.
Voeding is prima zeg je zelf.
Lezen moet je leren zeker... Voor zover ik kan zien heeft -The_Mask- zijn post niet aangepast, dus jij slaagt er blijkbaar in om die post meerdere keren fout te lezen.
Xyronith schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:07:
Ik heb nog nooit een overclock gedaan. Als ik één van die video's gewoon volg dan krijg ik een stabiele overclock? Zijn er nog dingen waar ik op moet Letten en wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik overclock?

Betreft de videokaarten: Ik denk dat Ik de r9 290x wil halen. Die ene met 4G ddr5 is goed toch?
De 8GB varianten van de R9 290X zijn een stuk duurder, moeilijker (niet?) te krijgen, niet sneller dan de 4GB varianten in de meeste omstandigheden en voordat je zoveel videogeheugen gaat gebruiken, heeft de rest van je systeem al lang een bottleneck gevormd. Dus neem een 4GB variant. Ik zou ook een R9 290 nemen, omdat die een stuk goedkoper is dan de 290X (vooral tweedehands vlot verkrijgbaar voor €200 of minder) en ook weer omdat die voor de rest van je systeem al meer dan snel genoeg is.

Let er wel op dat je geen reference model koopt van de R9 290, die zijn heel luid en heet. Het gemakkelijkst herken je de modellen aan het aantal fans. Het reference model heeft maar één fan. De goede varianten van de R9 290 hebben 2 of 3 fans.

Jouw systeem kan trouwens zonder aanpassingen wel Dying Light draaien, je zit niet onder de minimum vereisten. Het geheugen is inderdaad wel het minimum, maar waarschijnlijk doet CanYouRunIt wat moeilijk omdat je cpu al wat ouder is. Techland (=ontwikkelaar Dying Light) stelt langs de AMD kant een FX-8320 als minimum (Dat lijkt me sterk, lichtjes overdreven waarschijnlijk), en je Phenom X6 1090T doet daar weinig voor onder(http://www.anandtech.com/bench/product/146?vs=698), omdat de Piledriver(/Bulldozer) architectuur van de FX-8xxx per core eigenlijk een achteruitgang was tegenover jouw Thuban. Met een overklok voldoet je CPU gewoon aan de recommended vereisten.

Je videokaart zit ergens tussen minimum en recommended in (wel meer langs de minimum kant). Een R9 290 zou een mooie upgrade zijn en je kan de instellingen een heel stuk hoger zetten, maar om Dying Light gewoon te draaien is het niet nodig (consoles draaien toch ook op medium). Aan jou om te beslissen of je die investering wilt doen. Het geheugen uitbreiden naar 8 of 12 GB zou ik in elk geval wél doen.

Je moet websites zoals CanYouRunIt niet te veel vertrouwen. En ontwikkelaars trouwens ook niet, het is tegenwoordig de trend om de minimum vereisten op te blazen, eigenlijk moet je het gewoon kunnen testen (maar dan heb je je geld al uitgegegeven natuurlijk).

En laat me niet beginnen over ontwikkelaars die kunstmatig de systeemvereisten opkrikken door bv spellen niet te laten werken op dualcores (FarCry 4) of pc's met minder dan 6GB RAM (CoD) terwijl fans met eigen patches kunnen aantonen dat die spellen wel zouden kunnen draaien. Ontwikkelaars hebben er op de één of andere manier belang bij dat jij geld uitgeeft aan nieuwe hardware.

Tot slot, om je cpu te overklokken kun je inderdaad wat filmpjes volgen, maar gebruik vooral je verstand terwijl je dit doet. Voer niet gewoon dezelfde waardes in als op het filmpje, elke CPU en pc zijn anders, dus je gaat andere spanningen en resultaten behalen dan dat filmpje. Voor langdurig gebruik overklok je ook best niet té veel, 4GHz zoals eerder gezegd lijkt me wel een goed resultaat om een tijd verder te kunnen.

• Xyronith
MacPoedel schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:25:
[...]

Lezen moet je leren zeker... Voor zover ik kan zien heeft -The_Mask- zijn post niet aangepast, dus jij slaagt er blijkbaar in om die post meerdere keren fout te lezen.

[...]

De 8GB varianten van de R9 290X zijn een stuk duurder, moeilijker (niet?) te krijgen, niet sneller dan de 4GB varianten in de meeste omstandigheden en voordat je zoveel videogeheugen gaat gebruiken, heeft de rest van je systeem al lang een bottleneck gevormd. Dus neem een 4GB variant. Ik zou ook een R9 290 nemen, omdat die een stuk goedkoper is dan de 290X (vooral tweedehands vlot verkrijgbaar voor €200 of minder) en ook weer omdat die voor de rest van je systeem al meer dan snel genoeg is.

Let er wel op dat je geen reference model koopt van de R9 290, die zijn heel luid en heet. Het gemakkelijkst herken je de modellen aan het aantal fans. Het reference model heeft maar één fan. De goede varianten van de R9 290 hebben 2 of 3 fans.

Jouw systeem kan trouwens zonder aanpassingen wel Dying Light draaien, je zit niet onder de minimum vereisten. Het geheugen is inderdaad wel het minimum, maar waarschijnlijk doet CanYouRunIt wat moeilijk omdat je cpu al wat ouder is. Techland (=ontwikkelaar Dying Light) stelt langs de AMD kant een FX-8320 als minimum (Dat lijkt me sterk, lichtjes overdreven waarschijnlijk), en je Phenom X6 1090T doet daar weinig voor onder(http://www.anandtech.com/bench/product/146?vs=698), omdat de Piledriver(/Bulldozer) architectuur van de FX-8xxx per core eigenlijk een achteruitgang was tegenover jouw Thuban. Met een overklok voldoet je CPU gewoon aan de recommended vereisten.

Je videokaart zit ergens tussen minimum en recommended in (wel meer langs de minimum kant). Een R9 290 zou een mooie upgrade zijn en je kan de instellingen een heel stuk hoger zetten, maar om Dying Light gewoon te draaien is het niet nodig (consoles draaien toch ook op medium). Aan jou om te beslissen of je die investering wilt doen. Het geheugen uitbreiden naar 8 of 12 GB zou ik in elk geval wél doen.

Je moet websites zoals CanYouRunIt niet te veel vertrouwen. En ontwikkelaars trouwens ook niet, het is tegenwoordig de trend om de minimum vereisten op te blazen, eigenlijk moet je het gewoon kunnen testen (maar dan heb je je geld al uitgegegeven natuurlijk).

En laat me niet beginnen over ontwikkelaars die kunstmatig de systeemvereisten opkrikken door bv spellen niet te laten werken op dualcores (FarCry 4) of pc's met minder dan 6GB RAM (CoD) terwijl fans met eigen patches kunnen aantonen dat die spellen wel zouden kunnen draaien. Ontwikkelaars hebben er op de één of andere manier belang bij dat jij geld uitgeeft aan nieuwe hardware.

Tot slot, om je cpu te overklokken kun je inderdaad wat filmpjes volgen, maar gebruik vooral je verstand terwijl je dit doet. Voer niet gewoon dezelfde waardes in als op het filmpje, elke CPU en pc zijn anders, dus je gaat andere spanningen en resultaten behalen dan dat filmpje. Voor langdurig gebruik overklok je ook best niet té veel, 4GHz zoals eerder gezegd lijkt me wel een goed resultaat om een tijd verder te kunnen.
Bedankt voor je gedetailleerde informatie ik heb er erg veel aan! Ik heb mijn cpu nu een overclock getest van 3.6ghz en dat is nu stabiel. Ik zal morgen eens kijken of ik hem hoger kan overklokken. Ik ben er ook uit welke upgrades ik wil gaan doen: waarschijnlijk 2x 4gb ram geheugen en de r9 290 waarbij ik zal Letten op de puntjes die je me gegeven hebt.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Xyronith schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:05:
[...]

Bedankt voor je gedetailleerde informatie ik heb er erg veel aan! Ik heb mijn cpu nu een overclock getest van 3.6ghz en dat is nu stabiel. Ik zal morgen eens kijken of ik hem hoger kan overklokken. Ik ben er ook uit welke upgrades ik wil gaan doen: waarschijnlijk 2x 4gb ram geheugen en de r9 290 waarbij ik zal Letten op de puntjes die je me gegeven hebt.
dan moet het helemaal goed komen :)

• Xyronith
Bedankt allen voor jullie informatie! Fijn om te zien hoeveel mensen hier behulpzaam zijn met informatie. Op dit topic kan een slotje :).

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Laten we nou zó behulpzaam zijn dat alle topics in principe open blijven. Hebben anderen er ook nog wat aan ;).

• Xyronith
Kan ook haha :P.
Pagina: 1