Tweaker die ook verstand heeft van auto ECU /TCU computers o

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neverminde1972
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-06-2023
Beste tweakers het volgende,

Zoals sommige van jullie weten heb ik een zenuwenspierziekte waardoor ik tevens ben afgekeurd dat is op zich al een probleem als je daar mee te maken hebt al heb ik mezelf daar wel bij neer gelegd , met de juiste medicijnen die ik slik kom ik een heel eind en heb wat dat betreft een fijn leven.

Maar nu even ter zaken:

Om mijn vrijheid buiten de deur te verlengen heb ik een oldtimer camper , maar dat beestje had een 2,4L 4cilinder benzine motor aan een drie-bak automaat van 80PK met een verbruik van 1op5 en dat deed zeer in de portemonnee.

Op een heldermoment vorig jaar had ik besloten om er een economisch verantwoorde motor in te bouwen en had daar voor een geschikte donor gevonden in de vorm van een Opel Omega bj1999 met een 2.0 i ecotec motor met 130 PK 4 speed automaat.
Het gewicht van de camper komt overeen met het gewicht van de Opel Omega dus dat was een pluspunt .

Na een hoop inspanning alles verbouwd en de motor ik de camper gebouwd
motor loopt geweldig goed
Maar het volgende :

Ik krijg het niet voor elkaar om de versnellingsbak schakelend te krijgen en heb hier dus hulp bij nodig , volgens sommige is het iets kleins wat ik moet omzeilen in de TCU (Transmission Control Unit) waarschijnlijk moet er een spanningkje in om de TCU in te schakelen

PS: Schema's heb ik ook in mijn bezit .

Wat ik allemaal al gedaan heb kan u lezen in het blog hier onder

http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=82&t=183772

Met vriendelijke groet, Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-01 09:33
Als je schema's in bezit hebt, kun je die er denk ik beter meteen bijplaatsen (in OP). Dan is het overzichtelijker en is er voor mensen die er verstand van hebben een drempel minder om te reageren. :)
Ik heb er zelf geen verstand van, sorry.
Verder, heel vet project! Heel veel succes er mee!

[ Voor 9% gewijzigd door WouterT13 op 27-02-2015 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neverminde1972
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-06-2023
Hallo Wouter , als ik een A3 scanner had dan had ik ze er zeker bij geplaatst
Ik heb de originele Opel garage documentatie op de kop kunnen drukken maar helaas in A3 formaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Je kunt het beter hier vragen denk ik: CircuitsOnline.net: Voertuigelectronica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:15

DaWaN

'r you wicked ??

Je moet denk even systematisch afgaan wat voor verschillen er zitten tussen jouw camper en de Opel Omega. Ik denk dat je het beste kunt zoeken voor hulp bij mensen die kennis hebben van die specifieke Opel.

Integratie van elektronica in auto's rond 1999 zal nog meevallen, maar vergis je niet in wat voor afhankelijkheid er kan zitten tussen de systemen. Bij mijn IS200 uit 1999 werkt de tellerbak bijvoorbeeld al samen met de ABS ECU, motor ECU, traction control ECU e.d. Mogelijk dat de automaatbak nog een signaal verwacht van één van de systemen die jij nu niet meer hebt.

Ik heb zelf bij mijn vorige auto ook een andere ECU ingebouwd en dat vind ik een leuk uitzoekwerk. Toen ook nog wat vervelende probleempjes gehad, maar met logisch nadenken en alles meten/bekijken toch alles opgelost :) Ik zag dat jij in Bergen op Zoom woont, dat maakt het voor mij niet zo makkelijk om eens een keer langs te komen helaas..

Edit:
Ik heb even jouw topic doorgelezen en chapeau voor het werk dat je nu al hebt gedaan.
Probleem wat je nu hebt is wel een vervelende, maar ik denk dat het op te lossen valt. Je moet je alleen niet gek maken en begrijpen wat er mis gaat. Simpelweg dingen proberen is in mijn ogen niet handig. In het meest ideale geval zou je een vergelijkbare Omega ernaast moeten hebben. Vervolgens alle signalen waarvan je niet 100% zeker bent meten op zo'n Omega. Ik denk dat zowel de motor ECU als de versnellingsbak ECU geen (CAN)bus systemen gebruikt, klopt dat? Als je een oscilloscoop hebt zou dat ook gigantisch kunnen helpen.

Je melde in het topic ook dat de bak wel schakelde met de wielen van de grond ? Klopt dat ? Mogelijk interessant om te onderzoeken wat het verschil kan zijn tussen daadwerkelijk rijden en die opstelling.

[ Voor 31% gewijzigd door DaWaN op 28-02-2015 11:29 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading