Onboard geluidskaart switcht niet tussen DTS en 2.0 geluid.

Pagina: 1
Acties:

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Topicstarter
Juistem, beetje vage titel misschien... Maar het zit dus als volgt:

Ik heb een tijdje geleden een leuk HTPC systeempje in elkaar geflanst voor mijn vader, hierbij heb ik een pricewatch: Gigabyte GA-H81M-HD3 gebruikt, mede omdat het moederbord beschikt over een digitale SPDIF uitgang/aansluiting.

Via een SPDIF kabeltje zit de onboard geluidskaart rechtstreeks aangesloten op de receiver (met 5.1 speaker setup).

Na Windows 8.1 Pro geïnstalleerd te hebben heb ik Kodi geïnstalleerd zodat ik een 5.1 DTS film kon testen viel het me al direct op dat ik geen surround en óók geen subwoofer had, hoewel de instellingen van Kodi gewoon goed stonden. Ik heb dus VLC maar geprobeerd maar dit gaf hetzelfde resultaat.

Laatste Gigabyte drivers mochten niet baten, evenals de laatste drivers van Realtek zelf.

Na kort Googlen kwam het er op neer dat de onboard geluidskaart geen DTS ondersteund en d.m.v. een hackje kon je dit toevoegen.. En verdomd, DTS en Dolby Digital instellingen stonden netjes in de realtek driver. _/-\o_

Nu komt het leuke... Als ik hem via Realtek op DTS zet werken DTS films echt super. Het geluid is precies zoals het moet zijn. Maar speel ik een MP3tje af als hij nog op DTS staat dan krijg ik erg matig geluid en werkt de subwoofer niet. Zodra ik in Realtek het standaard formaat op 16-bit 44100Hz of 24-bit 48000Hz zet werkt het wel gewoon... (edit: maar als ik een DTS film afspeel als hij niet op de "DTS stand" staat heb ik geen surround :P)

Het lijkt er dus op dat de onboard geluidskaart niet automatisch switcht en dus moet je het steeds handmatig doen. Lijkt mij niet de bedoeling...

Ik kom er zelf eigenlijk niet uit. Via Google kom ik niet op de juiste oplossingen en bij de geluidsinstellingen van Windows zelf kom ik ook niet verder. :O

Moet ik op zoek gaan naar een andere geluidskaart? Of is er een trucje die ik gemist heb... :?

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Topicstarter
Niemand? :'(

[ Voor 8% gewijzigd door hostler op 28-02-2015 14:52 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kan je geen passtrough instellen? Dan stuurd je pc gewoon de geluids stream door en decodeerd je reciever het geluid. Zo deed ik dat toen ik nog mijn pc gebruikte.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Problemen met je zelf HTPC? Dan lijkt me Mediaspelers en HTPC's een betere plek.
CSA-->MSH

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat je hebt aangezet is dts live, dan "maakt" je computer overal dts van. Als de bron 5.1 is, of een game, dan gaat dat prima. Is het muziek, dan blijkbaar een stuk minder.

Ik zou het in de instllingen van je speler zoeken. Die moeten zoals gezegd op "pass through" staan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Topicstarter
Lustucru schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 15:30:
Problemen met je zelf HTPC? Dan lijkt me Mediaspelers en HTPC's een betere plek.
CSA-->MSH
Lijkt mij niet een probleem van de HTPC zelf. Maar bedankt voor de move.

@geforce5_guy & JvS, Ik zal er naar kijken. Om eerlijk te zijn verwachtte ik dat alles goed stond op de receiver omdat ik er zelf niets aan verandert heb, maar dat kan m'n pa natuurlijk geweest zijn. Zal wel laten weten of het is gelukt.

[ Voor 29% gewijzigd door hostler op 28-02-2015 17:38 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Heb je binnen Kodi ook de instelling > Stereo Upmix < geprobeerd? Door deze actief te zetten zou je 2.0 audio uitgevoerd moeten worden naar het aantal kanalen dat je hebt ingesteld (5.1 als het goed is).

http://kodi.wiki/view/Audio_settings

Uit een ander topic;

SPDIF can carry THREE formats:
2.0 PCM [uncompressed audio]
5.1 Dolbly Digital
5.1 DTS

Any audio that is played that is not in Dolby/DTS format will be passed through as stereo.

ENCODERS take a 5.1 uncompressed audio stream and convert to either Dolby/DTS format, so you can pass through a 5.1 signal over SPDIF.

DECODERS take a 5.1 Dolby/DTS signal and decode it back to PCM, so it can be played by speakers.

Receivers typically have decoders, but not encoders. [IE: Audio goes TO a receiver, so there is no reason to convert audio to Dolby/DTS formats]. Soundcard typically have encoders, but not decoders.

In the case of DVD movies, you typically already have a Dolby Digital/DTS track on the DVD, so you don't need an encoder [as the audio is already in Dolby/DTS format]. For any other audio, however, without an encoder, your PC will only put out stereo sound out of SPDIF.

[ Voor 73% gewijzigd door hardware-lover op 28-02-2015 20:48 ]

Testing, one, two ...

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
hostler schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:37:
[...]

Lijkt mij niet een probleem van de HTPC zelf. Maar bedankt voor de move.

@geforce5_guy & JvS, Ik zal er naar kijken. Om eerlijk te zijn verwachtte ik dat alles goed stond op de receiver omdat ik er zelf niets aan verandert heb, maar dat kan m'n pa natuurlijk geweest zijn. Zal wel laten weten of het is gelukt.
De instelling moet je op de computer doen.

Op de computer in de instellingen van de applicatie ( VLC, kodi etc. ) moet je pass through aangeven voor je spdif. Zie link in de post boven mij, daat staat ook in hoe je dat in kodi instelt :)

Dit houd in dat de computer/applicatie er niks mee doet en direct doorstuurt naar de receiver.

[ Voor 5% gewijzigd door geforce5_guy op 28-02-2015 20:16 ]

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Topicstarter
Ahhh... *facepalm*. Die instelling zat bij Kodi verstopt onder "advanced".

Helaas ging het nog steeds niet goed en kreeg ik geen geluid zodra ik DTS ook aan had gevinkt, de receiver ondersteunt dit wel namelijk.

Ik heb de Realtek drivers verwijdert en toen Windows de standaard drivers laten installeren en voila. Alles werkte zoals het hoort... Snap er niks van maar 't werkt. De receiver switcht nu zelf tussen 2.1 5.1 DTS DD etc.

Opgelost dus :)
Pagina: 1