• Mexz21
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-01 14:29
Ik heb momenteel een pc draaien met 4gb geheugen. Dit zijn 2 reepjes van 2gb. Nou heb ik nog 2 slots over en wou hier nog een keer 4 gb bij inprikken.

Mijn vraag is: Moet dit precies hetzelfde geheugen zijn? (voltage, snelheid, enz)
Of mag bijvoorbeeld de snelheid of voltage ook verschillend zijn.
En mijn laatste vraag is moet het geheugen ook van hetzelfde merk zijn? Of maakt het niet uit welke merk geheugen je erin stopt als het maar in de buurt komt van de 2 die er al in zitten.

Alvast bedankt voor de reacties!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zolang het maar op de snelheden/latencies/voltages draait die jij instelt gaat datt wel werken. Zelfde merk hoeft niet, maar kan wel aan te raden zijn in verband met compatibliteit (ligt er ook een beetje aan wat je voor systeem hebt, de ene is kieskeuriger dan de andere).

• Mexz21
Heb net nog even lopen zoeken naar tweedehands setjes en vond bijna dezelfde kit die ik al heb. Alleen is deze 1.65 volt terwijl ik de 1.5 volt heb. Dit is dus niet mogelijk?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kan wel, maar dan moet je 't bij voorkeur op 1.65V gaan draaien.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Wat is precies het type wat je hebt?
Je kan dit opzoeken zonder de kast open te schroeven met CPU-Z, klik op de SPD tab.

Dit geeft ook extra informatie over de timings. Zo geeft de mijne aan dat hij op 800MHz/1.65V, 666MHz/1.5V of nog 2 lagere snelheden kan draaien.

Dat verschil in spanning hoeft dus niet noodzakelijk een probleem te zijn, hoewel ik er te weinig van weet om daar zekerheid over te geven.

Waar je ook op moet letten, is je dimm double sided (DS)? In dat geval neemt een enkel latje elektrisch gezien 2 sloten in beslag en kun je er niks bij prikken. Je zal het bestaande dan moeten vervangen.
Wikipedia: Double-sided RAM

Helaas is dat DS/SS slecht gedocumenteerd en ik heb wel eens een extra setje (kingston valueram) gekocht met exact hetzelfde type nummer, maar de ene was DS en de andere SS.

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 27-02-2015 20:22 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ploink schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:20:
Waar je ook op moet letten, is je dimm double sided (DS)? In dat geval neemt een enkel latje elektrisch gezien 2 sloten in beslag en kun je er niks bij prikken. Je zal het bestaande dan moeten vervangen.
Wikipedia: Double-sided RAM

Helaas is dat DS/SS slecht gedocumenteerd en ik heb wel eens een extra setje (kingston valueram) gekocht met exact hetzelfde type nummer, maar de ene was DS en de andere SS.
Dat is dus ook grotendeels afhankelijk van de geheugencontroller.
Zonder specs is hier niets zinnigs over te zeggen.

• Mexz21
Dit is een screenshot van cpuz in de SPD tab.
http://imgur.com/jxAt49S

Het moederbord is een MSI A75MA-G55
Pagina: 1