Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 17:48
Hallo,

Ik heb een nieuwe computer voor iemand gebouwd.
Ik heb een i7 4790k in combinatie met een Corsair H100i.

Wanneer ik LinX of Prime95 run wordt de CPU 100°C.
Ik dacht dat het blok niet goed gemonteerd was maar de koelpasta is goed verspreid over de CPU.
Na het terug opnieuw monteren heb ik nog steeds hetzelfde probleem.

Ik meet mijn temperatuur met CoreTemp en HWmonitor.
Ik betwijfel dat die normaal is. Op deze temperatuur clockt de CPU niet terug. Blijft ongeveer 4.4Ghz (turboboost).

Ik heb reeds op het internet gezocht en er zijn precies veel mensen met gelijkaardige gevallen maar daar luidt het antwoord steeds: "It's normal".

Idle:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3u5lrCT.jpg

Stress:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vXDb28J.png

Na het stoppen van de stress test koelt de CPU zeer snel af. Wat me dus correct lijkt.

Alvast bedankt,
MVG, Amd Aero

https://erazerbrecht.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:57
Temperatuur van de kamer...? Kast dicht? hoe voelt de "radiator" aan? en de koelblok?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 17:36:
Temperatuur van de kamer...? Kast dicht? hoe voelt de "radiator" aan? en de koelblok?
Temperatuur van de kamer was een 22°C, kast is dicht, radiator warmt lichtjes op, lucht die er door gaat wordt warmer.
Koelblok is warm maar niet overdreven heet.

Mvg Amd Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 17:09
Dat voltage ziet er veel te hoog uit. Heb je iets aangepast in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 19:09

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

heb je niet per ongeluk de pomp kabel vergeten aan te sluiten?
Ik ben het wel eens vergeten en in 1e instantie word ie niet snel warm want je radiator koelt enigszins je water met de fans maar als de pomp niet draait gaat het water niet rond , ik kreeg pas na half uur in de gaten dat de pomp niet draaide. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:01
Ik sluit mij aan bij Linus_BE, bij bijna 1.4V bij een 4790K krijg je gewoon zulk hoge temperaturen. Zoek even op wat ongeveer het standaard voltage is voor een 4790K en stel dit handmatig in bij het UEFI/Bios.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
100 graden Celsius met een h100i is niet 'normaal' en ik zou ook zeker niet tevreden zijn met die temperatuur.
Ik vind het te veel te makkelijk om maar gewoon te zeggen dat het normaal is en klaar. Ik heb een i7 3770k overgeklockt naar 4.2ghz met een 212 evo en die komt nooit boven de 65 graden.

Ik zou toch echt even kijken of alles wel goed gemonteerd is, niet teveel koelpasta, fatsoenlijke airflow etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er is iets mis met je setup. Zoals gepost zijn er meerdere redenen voor en is het niet wenselijk om het zo te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik sluit me aan bij de vorige posters, dat voltage is echt bizar hoog! Haswells worden relatief zeer warm bij voltage verhogingen. Mijn 4590K kon bijvoorbeeld op 4.5 Ghz draaien met ongeveer 1.25v. Nou weet ik niet hoe hoog het stock voltage van de 4790K is maar 1.4 lijkt me zeeeer hoog en dat geeft gigantische warmte hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
Bedankt voor de reacties.

Ik ga morgen het bios eens uitspitten.
Desnods zet ik hem even vast het voltage.

Ik ben zo goed als zeker dat het alles goed gemonteerd is en airflow is zeker inorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacked1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-07 01:40
Welke versie van prime draai je met dat voltage?? Als je prime 28,5 draait met 1,4v is er echt niks mis met je setup als die 100 graden wordt. Het absolute max voltage wat je met je setup kan draaien en prime testen is 1,3v. Daarnaast zou ik linx niet gebruiken als tester. Die maakt je cpu gewoom veel te warm. Ook prime 28.5 is niet reeel en zet je cpu in brand. Probeer eens je voltage op 1,2v te zetten en dan testen met prime 27,7. Kijk dan maar eens wat je temperaturen zijn.

i5 4690k @ 4,5Ghz - Corsair h110 | Ballistix Sport 8GB @ 2133Mhz 1-10-11-11-26-128 | Sapphire r9 290 tri-x @ 1100/1400 | MSI Z87-G45 Gaming | CM V750 | NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
Ik heb eens gekeken in het BIOS. Er stond niets merkwaardig op.
Echter was er wel een bios update. Deze heeft alles opgelost. Max vCore is nu 1.24V ipv 1.4V.

In LinX max 91°C en in Prime 27.7 71°C wat dus al een pak beter is!

Alvast iedereen bedankt!
MVG, Amd Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Zelfs 1.24v is aan de hoge kant. 91 graden is ook niet normaal. Bij alles boven de 70 zou ik me niet prettige bij voelen. Die closed loops hebben vaak een ook ielepiele pomp die nogal kwetsbaar zijn. Tevens moeten de fans op je rad toch vol open staan als je tegen de 90 aan zit. Moet toch een takkeherrie maken.

Als de vloeistof in je H100i gaat koken ben je veel verder van huis....

[ Voor 10% gewijzigd door Deem op 02-03-2015 14:30 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:07
Dat komt omdat prime95 de Vcore hoger zet dan die in dagelijks gebruik wordt, zelfs als je manueel je voltage instelt zijn er burn tests die je vcore verhogen. 71 graden op cores stressed vind ik ook wat hoog, heb zelf een 4670k @ 4.4GHz op 1.28V en die wordt iets van 62 graden in IntelXtreme tests (ND-15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:55
Is je pomp wel goed aangesloten? Dit lijkt er anders op dat je pomp het of niet doet, of dat hij niet aangesloten is. Dan is de H100i al niet zo'n hele goede koeler, maar 100 graden C is wel heel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-08 17:33
Hadden de haswell processoren geen problemen met prime en adaptieve voltage?
Mij is toen voordat ik ging testen aangeraden adaptive voltage mode uit te zetten in de bios zodat prime95 deze niet ineens veel te hoog laat komen om het systeem stabiel te houden met een OC.
Geen idee of dit ook problemen kan geven bij een niet overclockte processor.
Hopelijk kun je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Hier word maar weereens laten zien dat een auto oc gewoon not done is 1,4v.... belachelijk
Daarintegen is je voltage met 1,24v nog steeds teveel waardoor je temperaturen nu dan ook nog steeds zo hoog uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ok, Komt ie...

[OC-NAZI MODUS]
Allereerst, een CPU OC is leuk om te doen, maar niet meer dan dat. De snelheidswinst van zo'n 15% uit zich in een maximale performancewinst van 7-8%, die je alleen merkt in benchmarks, maar in real life maar weinig resultaat oplevert, om over het gros van de games maar niet te spreken, waar de winst nog kleiner is.

Ik zeg dit omdat "iets leuk vinden" vaak inhoud dat je tijd spendeert aan je 'hobby'. Het eindresultaat/doel (4500Mhz?) is minder belangrijk dan de weg ernaar toe. Je leest je in op je (dure) hardware, leest reviews en overclock tutorials en gaat eindelijk na zelfverzekerd te zijn met eigen instellingen en testen aan de slag.

Het gevoel wat je na het testen krijgt en ineens erachter komt dat je maar 1,15v voor je 4600Mhz OC nodig hebt. *O* en dat je precies de karakteristiek van je CPU kent, weten hoeveel volt er voor 42-43-en 4400Mhz nodig is, weet waar de grenzen van je geheugencontroller liggen. Dat soort zaken. We zitten hier op tweakers, en met dit Topic ben je onbedoeld het voorbeeld hoe het absoluut niet moet. (En djeez wat ga ik de komende tijd veel naar dit topic verwijzen :D ) [/OC NAZI MODUS]

Hoe moet het dan wel?

Begin eens met:

- de voltages allemaal vast te zetten op standaard behalve:
- vRin voltage 1,9v - 2,0v
- Vcore op 1,15 -1,2v
- Ring bus (vRing) voltage op 1,2v - 1,25v
- Eist en c-states op disabled
- Loadline Calibration op high - extreme
- Uncore vast zetten op 3900Mhz
- BCLK op 100
- multi op 42 en testen met Prime95 v27.7 Small FFT 30 min
- stabiel? -> multi omhoog
- Niet stabiel? -> voltage 2 tikjes omhoog

Einddoel bereikt? 8 uur testen met prime95 blend

succes!
Santee schreef op maandag 02 maart 2015 @ 19:22:
Dat komt omdat prime95 de Vcore hoger zet dan die in dagelijks gebruik wordt, zelfs als je manueel je voltage instelt zijn er burn tests die je vcore verhogen. 71 graden op cores stressed vind ik ook wat hoog, heb zelf een 4670k @ 4.4GHz op 1.28V en die wordt iets van 62 graden in IntelXtreme tests (ND-15).
71c stressed is helemaal niet hoog. Daar zouden de meeste OCérs voor tekenen. Daarnaast gebruikt jij een andere test. Dat jij 71c nog (te) hoog vind is een mening, maar laten we het bij feiten houden. 90c is voor Haswell onder extreme stress een veilige max volgens intel, natuurlijk, hou kouder hoe beter, maar dat heeft niets met veiligheid te maken in deze, maar meer met stabiliteit.

[ Voor 19% gewijzigd door millman op 03-03-2015 11:31 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een i7 4790k met h100i, hb ik mijn temperatuur gebracht naar 60c onder full load na een half uur, bij game niet boven 40c. Ik heb dit gedaan door backplate fix, op youtube staan tal van filmpjes
Pagina: 1