Toon posts:

Beste streaming device?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een voor mij passende streaming oplossing.
Al mijn muziek staat in iTunes wat ik op zich een top programma vind.
Het grote probleem is dat iTunes alles comprimeert zodra ik Airplay(naar appleTV) gebruik.

Het liefst zou ik iTunes en Airplay blijven gebruiken maar dan in hogere kwaliteit (Losseles/Flac), dit is simpelweg niet mogelijk.
Ik heb al het een en ander bekeken maar kan maar geen passende oplossing vinden:
- Sonos (ruk kwaliteit)

Verder heb ik Heos en Bluesound gevonden die mij goede kandidaten leken maar mijn bezwaar is dat er weer een apparaat bij komt, een app en een extra programma.

Nou vind ik de Bluesound Vault toch wel interessant. Hij heeft een harde-schijf en streamt in de hoogste kwaliteit + ik kan mijn cd's makkelijk digitaliseren.

Toch heb ik hier een paar vragen bij:
- Kan ik in de toekomst een extra schijf aan de Vault hangen zonder problemen, zonder dat hij deze als afzonderlijke schijf ziet?
- Is het mogelijk om muziek die ik via iTunes koop automatisch op de schijf van de Vault te zetten en fysiek op de schijf van mijn macbook te laten staan. Of moet ik een keuze maken tussen 1 van beidde?
- Of is er toch een betere oplossing die ik niet heb gevonden?

Hier nog even mijn set-up (mocht dat er toe doen):
- Marantz SR6004 (deze wordt in de toekomst vervangen)
- Bowers & Wilkins CM8s2

Alvast bedankt voor het meedenken! :*)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
ALAC kan dacht ik wel via RAOP en dan digitaal je receiver in. Dus dat zo met AirPlay moeten kunnen.

Andere oplossing: stream via een Pi met een DAC addon. Die kan alle hardcore audio formaten aan. Je moet dan wel een goed netwerk hebben, want dingen als RTP/RTSP werken niet lekker als je geen goed netwerk hebt.

Probleem met streaming is dat je met de bestaande streaming protocollen geen goede garantie hebt dat het lekker werkt, en met dingen als RAOP (AirPlay, wat in principe RTSP met fixes en encryptie is) zijn dan weer vrij closed. Je kan natuurlijk wel met ShairPort en AirFoil werken, dat gaat dan prima, maar dat moet je zelf in elkaar zetten en de vraag is of je dat wil.

Een nette alles in een oplossing van een fabrikant die kant-en-klaar geleverd wordt is er eigenlijk niet. Je zit altijd tegen slechte flexibiliteit, levensduur, beperkingen in uitbreidingsopties en belachelijke prijskaartjes met verse gebakken lucht in bijna alle producten.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat vind je precies rukkwaliteit aan Sonos? Het feit dat de speakers in de 1, 3 of 5 niet super zijn (dat is op te lossen door een Connect aan je eigen versterker te hangen), of het feit dat hij geen HD audioformaten aan kan (dat zie ik niet in je wensenlijstje terug namelijk). Overigens kun je ook weer een externe DAC aan de Connect hangen (vraag is hoe zinvol dat is bij afspelen van voornamelijk mp3's bijvoorbeeld).

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Airplay werkt toch op een kwaliteit van 16bit/44.1Khz? Dan kan je toch vanuit iTunes een Apple Lossless of AIFF bestand streamen?

4800wp zuid - pvoutput.org

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:22:
ALAC kan dacht ik wel via RAOP en dan digitaal je receiver in. Dus dat zo met AirPlay moeten kunnen.

Andere oplossing: stream via een Pi met een DAC addon. Die kan alle hardcore audio formaten aan. Je moet dan wel een goed netwerk hebben, want dingen als RTP/RTSP werken niet lekker als je geen goed netwerk hebt.

Probleem met streaming is dat je met de bestaande streaming protocollen geen goede garantie hebt dat het lekker werkt, en met dingen als RAOP (AirPlay, wat in principe RTSP met fixes en encryptie is) zijn dan weer vrij closed. Je kan natuurlijk wel met ShairPort en AirFoil werken, dat gaat dan prima, maar dat moet je zelf in elkaar zetten en de vraag is of je dat wil.

Een nette alles in een oplossing van een fabrikant die kant-en-klaar geleverd wordt is er eigenlijk niet. Je zit altijd tegen slechte flexibiliteit, levensduur, beperkingen in uitbreidingsopties en belachelijke prijskaartjes met verse gebakken lucht in bijna alle producten.
Zo Technisch ben ik helaas niet...
Ik heb het laaste model AppleTV deze ondersteunt 100% zeker geen Flac oid...

Verwijderd

Topicstarter
herofruit schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:34:
Airplay werkt toch op een kwaliteit van 16bit/44.1Khz? Dan kan je toch vanuit iTunes een Apple Lossless of AIFF bestand streamen?
Ik lees dat dit niet kan, alleen met het oudere model AppleTV en hier dan andere software op zetten.
Hij maakt er altijd mp3 van ook als je bekabeld streamt.

Verwijderd

Topicstarter
Servor schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:53:
Wat vind je precies rukkwaliteit aan Sonos? Het feit dat de speakers in de 1, 3 of 5 niet super zijn (dat is op te lossen door een Connect aan je eigen versterker te hangen), of het feit dat hij geen HD audioformaten aan kan (dat zie ik niet in je wensenlijstje terug namelijk). Overigens kun je ook weer een externe DAC aan de Connect hangen (vraag is hoe zinvol dat is bij afspelen van voornamelijk mp3's bijvoorbeeld).
Sonos beperkt zich tot mp3 heb ik mij laten vertellen, geen Losseles, Flac of HD.
Dit is iets wat Bluesound wel doet, maar dan moet ik van iTunes afstappen aangezien die niet verder gaat dan Losseles...

• herofruit
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:26:
[...]

Ik lees dat dit niet kan, alleen met het oudere model AppleTV en hier dan andere software op zetten.
Hij maakt er altijd mp3 van ook als je bekabeld streamt.
Blijkbaar is de AppleTV stream dus anders dan die van een Airport Express. My bad.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:28:
Sonos beperkt zich tot mp3 heb ik mij laten vertellen, geen Losseles, Flac of HD.
Nee hoor, check dit maar even. Is toch vrij eenvoudig te achterhalen.

Verder het verzoek om het topic niet onnodig te kicken. Als je iets wil toevoegen of aanpassen kun je de "wijzig"-knop gebruiken. Ook meedere quotes in 1 post opnemen is gewoon mogelijk.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Even snel Google gepakt, dit kwam er 1-2-3 uit: http://store.apple.com/us...pple-tv/QDJYFHTPXTUYDDK9X

Je kan dus wel lossless audio streamen met AirPlay en ook met een ATV. Je moet dan dus wel optische audio verbindingen gebruiken zodat je het digitale signaal hebt en niet het analoge (zelfde aansluiting dacht ik), dan is de rest van de kwaliteit van het geluid aan de DAC om te verzorgen.

Als je hier kijkt: http://nto.github.io/AirPlay.html dan zie je dat onder "Audio codecs" PCM en ALAC ondersteund worden, waar je dus prima hoge kwaliteit mee moet kunnen krijgen. ALAC en FLAC zijn 'net zo goed' met het verschil dat FLAC vanaf het begin al open source was en ALAC dat in het begin niet was en nu wel.

Dus, conclusie: als je een ATV hebt die niet 100 jaar oud is, je digitale audio out gebruikt en er ALAC in stopt gaat alles gewoon zo goed als het kan werken.

• herofruit
Dan was dus mijn eerste inschatting dat het lossless kan juist .. Ik ga er ook vanuit dat TS de ATV met een toslink kabel met zijn SR6004 heeft verbonden? Want als dat laatste niet het geval is, dan valt er er nog een wereld te winnen qua kwaliteit, met alleen een simpel kabeltje :)

Verwijderd

Topicstarter
S1NN3D schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:44:
[...]

Nee hoor, check dit maar even. Is toch vrij eenvoudig te achterhalen.

[mbr]Verder het verzoek om het topic niet onnodig te kicken. Als je iets wil toevoegen of aanpassen kun je de "wijzig"-knop gebruiken. Ook meedere quotes in 1 post opnemen is gewoon mogelijk.[/mbr]
Oeps dat wist ik niet! :o

Verwijderd

Topicstarter
herofruit schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:09:
Dan was dus mijn eerste inschatting dat het lossless kan juist .. Ik ga er ook vanuit dat TS de ATV met een toslink kabel met zijn SR6004 heeft verbonden? Want als dat laatste niet het geval is, dan valt er er nog een wereld te winnen qua kwaliteit, met alleen een simpel kabeltje :)
Ja heb het allemaal top aangesloten met duurdere lijnen kabels van AudioQuest, Toslink ook!
Dus dat moet geen probleem zijn. Ik denk dat ik het maar eens moet uitproberen met een receiver die exact aangeeft wat voor signaal hij ontvangt.

In ieder geval bedankt allemaal dit kon me nog wel eens een flinke duit geld gaan schelen! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 15:33:
Even snel Google gepakt, dit kwam er 1-2-3 uit: http://store.apple.com/us...pple-tv/QDJYFHTPXTUYDDK9X

Je kan dus wel lossless audio streamen met AirPlay en ook met een ATV. Je moet dan dus wel optische audio verbindingen gebruiken zodat je het digitale signaal hebt en niet het analoge (zelfde aansluiting dacht ik), dan is de rest van de kwaliteit van het geluid aan de DAC om te verzorgen.

Als je hier kijkt: http://nto.github.io/AirPlay.html dan zie je dat onder "Audio codecs" PCM en ALAC ondersteund worden, waar je dus prima hoge kwaliteit mee moet kunnen krijgen. ALAC en FLAC zijn 'net zo goed' met het verschil dat FLAC vanaf het begin al open source was en ALAC dat in het begin niet was en nu wel.

Dus, conclusie: als je een ATV hebt die niet 100 jaar oud is, je digitale audio out gebruikt en er ALAC in stopt gaat alles gewoon zo goed als het kan werken.
Top, interessante info ik ga het dan toch maar eens proberen met de AppleTV!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
We vallen in herhaling. Nogmaals het verzoek om het topic niet onnodig te kicken. Als je iets wil toevoegen of aanpassen kun je de "wijzig"-knop gebruiken. Ook meedere quotes in 1 post opnemen is gewoon mogelijk.

• Marc2304
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-05-2024
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een eenvoudige player om zowel foto's als video's door elkaar in een eindeloze loop af te spelen.
Mag natuurlijk weer niets kosten!
Enige player waar ik dit mee voor elkaar krijg is Windows Mediaplayer, maar dat is te duur en complex om aan te sluiten op de locatie waar het nodig is.

Nu staat er in de buurt wel een normale Windows pc te draaien. Is het mogelijk om de content van de Mediaplayer op die computer via een stream naar de tv te krijgen.
En kan ik dan op die pc gewoon verder werken? Dus dat hij op de achtergrond de stream verwerkt.

Liefst draadloos via een dongel in de HDMI poort van de tv gaat.

Hoop vragen, maar wellicht heeft hier iemand een idee.

Je zou me enorm helpen.
Pagina: 1