NAS voor opslag, VPN en dnsmasq ads blocker

Pagina: 1
Acties:

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
Beste Tweakers,

Na het zien/proberen van een NAS opstelling bij een vriend van mij en het lezen van een idee reactie/advies van iemand op Tweakers heb ik besloten een NAS te gaan kopen.

Deze wil ik graag gaan gebruiken voor:
  1. Opslag van mijn documenten (simpele foto's, muziek en installatie bestanden).
  2. VPN server ter extra beveiliging van ons internet verkeer.
  3. Als dnsmasq advertentie blocker (nog niet veel verstand van maar vind het idee fijn en ben lerende).
  4. Aanvullende 1080p film opslag naast mijn Medi8er X3D1000
Het enige wat ik zelf lastig vind is hiervoor een gepaste NAS te vinden omdat ik over iets niet helemaal zeker ben.

Naar mijn inzicht zijn de films het zwaarste wat de NAS moet verwerken/versturen.
Maar omdat ik de films via DLNA met mijn Medi8er X3D1000 vanaf de NAS afspeel hoeft deze toch geen zware codecs te berekenen maar doet mijn Medi8er dit of zit ik er hier naast?

Zou ik dan voor de rest van mijn wensen voldoende hebben aan het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 93,-€ 93,-
1Synology DS115j€ 89,38€ 89,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 182,38

Of is het aan te raden om toch een iets krachtigere NAS te nemen zoals:

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 93,-€ 93,-
1Synology DiskStation DS115€ 138,05€ 138,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 231,05

Graag van jullie eventuele tips en op of aanmerkingen _/-\o_

Groeten }:O

[ Voor 0% gewijzigd door Cowamundo op 27-02-2015 18:32 . Reden: verkeerde verwoording ]

Verwijderd

Move OT->CAA

Je hebt overigens niet specifiek WD Red nodig voor Synology.

• Cowamundo
[b]CiPHER schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:32:

Je hebt overigens niet specifiek WD Red nodig voor Synology.
Wat is daar de reden van dan en welke zijn allemaal mogelijk?
En is een HDD uit de red reeks sowieso niet beter voor in een NAS?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
RED schijven zijn "gemaakt" voor een NAS. zo is de firmware aangepast op NAS gebruik. en is de garantie iets langer. maar niet een must have.
https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/hd

kan je kijken welke hdd zoiezo werken. allen zullen 99,99% van de hdd's gewoon werken zolang ze niet groter zijn dan max ondersteunt.

en waarom niet
pricewatch: Synology DiskStation DS214se
is een 2 bay zodat je laters nog kan uitbreiden. en dat doen de meesten sneller dan ze denken:P.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

VPN server ter extra beveiliging van ons internet verkeer in huis.
Hoe zie je dat precies voor je? Een VPN server op je NAS, om het verkeer in je huis te beveiligen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-02 20:21
Ik raad je aan om minimaal een 2 bay Synology NAS te nemen ivm data veiligheid/RAID opties.

De meest betrouwbare disks naar mijn mening zijn die van Hitachi, heb 2x de Deskstar@7200rpm disks die nu al 8 jaar 24/7 aanstaan in een DS207+ aan, nog nooit problemen gehad.

RED disks zijn zeker niet slecht maar prefereer toch disks die bij datacenters het laagste uitvalspercentage hebben.

• Cowamundo
Orion84 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 18:15:
[...]

Hoe zie je dat precies voor je? Een VPN server op je NAS, om het verkeer in je huis te beveiligen?
Sorry dit moet gewoon ter extra beveiliging van ons internet verkeer zijn. Laptops telefoons tablet etc.

De reden waarom ik voor een enkele disk NAS heb gekozen is vooral kostenbesparing.
Voor de duurdere NAS en extra hdd zijn al snel weer 150-200 euro extra nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door Cowamundo op 27-02-2015 18:40 . Reden: aanvulling ]

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Je bedoelt voor als je buitenshuis met tablet/laptop/telefoon via een onbetrouwbaar wifi netwerk verbindt, dat je dan via de VPN server op je NAS kan gaan? Dat is inderdaad handig :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cowamundo
Orion84 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 18:56:
Je bedoelt voor als je buitenshuis met tablet/laptop/telefoon via een onbetrouwbaar wifi netwerk verbindt, dat je dan via de VPN server op je NAS kan gaan? Dat is inderdaad handig :)
Ja onder andere, die vriend van mij gebruikt het bv om vanaf zijn telefoon zijn volledige muziek database beschikbaar te hebben en die overal te kunnen beluisteren zonder ook maar iets op zijn telefoon te hoeven zetten.

Zo kan mijn vriendin bv overal haar schoolwerk bereiken en is de verbinding daar tussen ook beveiligd.

Zelf vind ik iets wat ik gelezen heb interessant: "Een persoonlijke VPN vervangt uw IP-adres met een die niet aan uw fysieke locatie gekoppeld is."

Zoals ik al zei ik ben er allemaal nog niet heel erg in thuis dus een hoop is gelezen kennis maar naar mijn idee/gevoel zitten er wel aardig wat voordelen aan vooral kwa veiligheid en privacy.
Plus dat ik het interessant en leuk vind om er mee te knutselen en het werkend te krijgen! :)

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor dat laatste stukje gaat je NAS weinig helpen. Daarvoor heb je een externe VPN dienst nodig.

• Cowamundo
Oh... Dat wist ik dus niet. Zoals ik al zei ik probeer het zelf aan de praat te krijgen alleen veel weet ik er zelf nog niet vanaf.
Pagina: 1