Kabel versus glasvezel [Ziggo misleidt!]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synthiman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09-2018
Volgens mij is glasvezel een betere optie t.o.v. kabel.

Nu we hier glasvezel hebben sinds kort, ben ik op zoek naar een goedkope en goede provider.
Op zoek daarnaar, bezocht ik ook even de Ziggo website.
Omdat niet duidelijk was of Ziggo ook glasvezel-aanbiedingen heeft, opende ik een chatsessie, met de vraag of het aanbod kabel of glasvezel betrof. Het antwoord vond ik misleidend: "Ziggo levert via de coax-kabel dat van 98% uit glasvezel bestaat.". Ze proberen dus de indruk te wekken dat het glasvezel is! Het coax-systeem is niet één op één en deelt verbindingen. Glasvezel zou dat niet doen. We worden regelmatig met reclame geconfronteerd dat glasvezel persoonlijk is en niet gedeeld wordt. Reggefiber wekte trouwens zelfs de indruk dat ADSL ook gedeeld wordt. Hier heb ik een klacht over ingediend.

TV heb ik momenteel via Ziggo en dus coax-kabel. DE CI+module is traag en eens per dag valt beeld even weg. Ik ben er niet tevreden over. Hoe zit het met TV via glasvezel? Graag wat ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Al het internet wat je thuis kan krijgen is gedeeld. Internet via de kabel dan toevallig al direct omdat je de Coax kabel deelt (maar dat is tegenwoordig echt een non-issue) en glasvezel/ADSL omdat je vanaf de wijkcentrale over een gedeelde backbone gaat.

En problemen met TV over Coax zijn vrijwel altijd terug te voeren tot de eigen bekabeling. Just so you know.. En weet je zeker dat de CI+ module traag is? Of is gewoon je TV traag? :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20
Glashelder schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:48:

En problemen met TV over Coax zijn vrijwel altijd terug te voeren tot de eigen bekabeling. Just so you know.. En weet je zeker dat de CI+ module traag is? Of is gewoon je TV traag? :)
Ik heb net na alle verhalen over dat het aan je eigen bekabeling moet liggen een Hirschman kabelkeur kabel van 1,5 gekocht. Ter vervanning van de kabelkeur kabels die ik van Ziggo gehad heb de afgelopen jaren.
Ja bij sommige kanalen is het beeld iets beter. Maar bij andere (vooral) HD kanalen is het nog steeds veel slechter als van voor de omzetting naar UPC indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Als ik me niet vergis, liggen tot de wijkcentrale van Ziggo ook glasvezelkabels en wordt dat van daar doorgezet naar coax kabels.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synthiman

Ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-07 17:19
En weet je zeker dat de CI+ module traag is? Of is gewoon je TV traag? :)
Het is algemeen bekend dat het toepassen van encryptie op de kabel het 'zappen' traag maakt. Ik zit nu bij Ziggo (met CI+ kaart dus) en het door de kanalen heen gaan gaat zeker 3x zo langzaam als toen ik bij Lijbrandt zat (allebei HD kanalen op dezelfde TV). Bij mij ouders precies dezelfde 'zap'-snelheid.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het bestaat ook voor 98 procent uit glasvezel... alles wat op de wijkkast binnenkomst is glasvezel. De verbinding vanaf daar is gewoon via Coax en je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-07 18:07

Freakie1NL

Grote Baas

Synthiman schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:40:
glasvezel is! Het coax-systeem is niet één op één en deelt verbindingen. Glasvezel zou dat niet doen. We worden regelmatig met reclame geconfronteerd dat glasvezel persoonlijk is en niet gedeeld wordt.
Ik zou zeggen lees eens de nieuwste berichten omtrent wat KPN allemaal met glasvezel aan het doen is, sinds hun meerderheidsaandeel.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synthiman
Freakie1NL schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:57:
[...]

Ik zou zeggen lees eens de nieuwste berichten omtrent wat KPN allemaal met glasvezel aan het doen is, sinds hun meerderheidsaandeel.
Heb ik uiteraard al. Ik hou e.e.a. goed bij. Delen van het glasvezelnetwerk worden ook gedeeld. Ik weet. Echter, dat zou bij de eindafnemer niet merkbaar moeten zijn. Bij coax-kabel ligt dat toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-07 13:28

WeirdEye

Eindbaas

Omdat niet duidelijk was of Ziggo ook glasvezel-aanbiedingen heeft, opende ik een chatsessie, met de vraag of het aanbod kabel of glasvezel betrof. Het antwoord vond ik misleidend: "Ziggo levert via de coax-kabel dat van 98% uit glasvezel bestaat.". Ze proberen dus de indruk te wekken dat het glasvezel is!
Wat is hier misleidend aan? Ze leveren via de coax kabel. Het netwerk is grotendeels glas. Alleen het laatste stukje niet.

En als je kabels volgens jou goed zijn en je blijft problemen houden dan bel je toch de klantenservice. Dan sturen ze een monteur en die kijkt ernaar, is het probleem aan de ziggo kan, dus t/m je aop dan kost het je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

tikkietrugjaap schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:55:
[...]

Het is algemeen bekend dat het toepassen van encryptie op de kabel het 'zappen' traag maakt. Ik zit nu bij Ziggo (met CI+ kaart dus) en het door de kanalen heen gaan gaat zeker 3x zo langzaam als toen ik bij Lijbrandt zat (allebei HD kanalen op dezelfde TV). Bij mij ouders precies dezelfde 'zap'-snelheid.
Absoluut waar, maar traagheid is relatief. Dat geldt dus voor alle aanbieders waarbij codering gebruikt wordt. En dat is bij praktisch allemaal :X
Synthiman schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:01:
[...]

Heb ik uiteraard al. Ik hou e.e.a. goed bij. Delen van het glasvezelnetwerk worden ook gedeeld. Ik weet. Echter, dat zou bij de eindafnemer niet merkbaar moeten zijn. Bij coax-kabel ligt dat toch anders.
Dat zal vast, maar ik heb er nog nooit wat van gemerkt met UPC.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Glashelder schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:23:
[...]

Absoluut waar, maar traagheid is relatief. Dat geldt dus voor alle aanbieders waarbij codering gebruikt wordt. En dat is bij praktisch allemaal :X
Ook dat is waar. Dat retetrage zappen van tegenwoordig is de nieuwe standaard helaas.
Ik reageerde alleen om aan te geven dat bij TV kijken over kabel, het CI+ geneuzel de vertragende factor is en bijna nooit de TV zelf.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
tikkietrugjaap schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:30:
[...]
Ook dat is waar. Dat retetrage zappen van tegenwoordig is de nieuwe standaard helaas.
Ik reageerde alleen om aan te geven dat bij TV kijken over kabel, het CI+ geneuzel de vertragende factor is en bijna nooit de TV zelf.
daarnaast ligt het er ook nog aan welke TV met welke Software versie je hebt.
De vertegenwoordiger van Ziggo zij eens:
De vertraging is inderdaad voelbaar, waarbij opgemerkt moet worden dat deze voornamelijk afhankelijk is van de gebruikte TV (en niet van de CAM module). Dit heeft te maken met beeldoptimalisatie; de ene TV heeft daar meer tijd voor nodig dan de andere.

Sony zit niet in de top qua snelheid (en dat is ook de reden dat Sony niet is goedgekeurd voor deze dienst). Andere goedgekeurde merken (momenteel Philips, Samsung, LG en Panasonic) zijn sneller, hoewel ook hier enige vertraging is.

Ziggo heeft voor 2014 een aantal technische ontwikkelingen op het programma staan om deze voelbare vertraging te verkleinen c.q. de responsetijd verder te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
ehvc schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:08:
[...]

daarnaast ligt het er ook nog aan welke TV met welke Software versie je hebt.
De vertegenwoordiger van Ziggo zij eens:

[...]
Daar geloof ik geen snars van. Overal waar ik kom is zappen met TV's die Ziggo hebben traag. Schoonouders, ouders, vrienden, bij mezelf. Ziggo probeert gewoon de schuld, in ieder geval gedeeltelijk zo lijkt t, bij anderen te leggen. Het hele encryptie geneuzel omdat we t anders zouden kunnen opnemen is gewoon achterhaald maar daar komen ze pas achter als het te laat is.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
tikkietrugjaap schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:27:
[...]
Daar geloof ik geen snars van. Overal waar ik kom is zappen met TV's die Ziggo hebben traag. Schoonouders, ouders, vrienden, bij mezelf. Ziggo probeert gewoon de schuld, in ieder geval gedeeltelijk zo lijkt t, bij anderen te leggen. Het hele encryptie geneuzel omdat we t anders zouden kunnen opnemen is gewoon achterhaald maar daar komen ze pas achter als het te laat is.
Niet helemaal, Mijn eigen samsung TV was enorm traag, tot vervelends toe. Nu na 2 updates van Samsung, gaat het al een stuk beter.

De vertraging komt door het decrypten van de zenders. Dit is een communicatie tussen cam module en TV. Dit heeft niks met het signaal van Ziggo te maken, want het gebeurt daadwerkelijk in de TV.

Ziggo is druk bezig de encrypte eraf aan het halen op de standaard zenders. Welke zenders het precies zijn weet ik niet.
Maar het zijn de zenders die altijd bij UPC al vrij waren. Als dit de zenders zijn die alleen gekeken worden, dan zou je de CI+ achterwege kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-07 21:32
Tuurlijk kan het ook met software temaken hebben, maar is algemeen bekend dat ci modules zappen trager maakt, zie verschil tussen fta zappen bij upc en met ci+ gecodeerde zenders, van fta naar fta binnen sec beeld met ci+ module kan het zo 3a4sec zijn.

Maar goed ziggo misleid dus helemaal niets klopt idd dat ze voor 98% glas hebben liggen alleen de laatste 100a200meter is coax.

[ Voor 20% gewijzigd door devil-strike op 28-02-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:57:
Het bestaat ook voor 98 procent uit glasvezel...
Is dat 98% van de massa, van de lengte, van het volume (inclusief of exclusief isolatie/beschermingsmateriaal etc), van iets anders? Per aansluiting of van het totale netwerk? Wat weegt het Ziggo-netwerk eigenlijk?

[ Voor 46% gewijzigd door begintmeta op 28-02-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
devil-strike schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:45:
Tuurlijk kan het ook met software temaken hebben, maar is algemeen bekend dat ci modules zappen trager maakt, zie verschil tussen fta zappen bij upc en met ci+ gecodeerde zenders, van fta naar fta binnen sec beeld met ci+ module kan het zo 3a4sec zijn.
Beveiliging van kanalen zorgt voor meer vertraging omdat een TV of ontvanger eerst nog een decryptie stap moet uitvoeren in combinatie met een software/hardware CAM en smartcard voordat het signaal door de MPEG decoder gehaald kan worden.
Maar goed ziggo misleid dus helemaal niets klopt idd dat ze voor 98% glas hebben liggen alleen de laatste 100a200meter is coax.
Dat hangt er maar vanaf waar het wijkcentrum staat. Bij mij is die afstand duidelijk groter dan 100 à 200 meter. Verder boeit het totaal niet wat de lengte van die coax verbinding is en hoeveel procent glas er gebruikt wordt. Waar het om gaat is hoeveel capaciteit er in een coax segment aanwezig is en door hoeveel klanten die capaciteit gedeeld moet worden. Bij UPC is die capaciteit 10 * 50 = 500 Mbps en bij Ziggo 16 * 50 = 800 Mbps. Metingen bij diverse klanten in UPC en Ziggo gebied laten zien dat het aantal modems in een coax segment varieert tussen de 600 en 1000 wat overeenkomt met de aantalen genoemd in een TNO rapport van 2012 over de mogelijkheden van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synthiman
Toevallig kwam ik vandaag dit artikel op tweakers tegen:

http://tweakers.net/nieuws/94155/ziggo-blijft-term-glasvezelkabelnetwerk-gebruiken-ondanks-kritiek.html

Voorts is mij duidelijk dat ik geen storing heb door slechte bekabeling en/of stekkers. Ik heb met een Ziggo monteur gesproken en die wist mij te vertellen, dat ARD, programmanummer 56, het meest gevoelig was voor slechte kabels.
Indien ik die ontvang zonder blokjes/strepen, kan ik er van uitgaan dat de kabel en stekkers goed zijn. Volgens hem zijn trouwens meestal slechte stekkers het probleem, niet zozeer de kabels.
Welnu, ARD komt hier prima binnen. Ik heb eigenlijk vrijwel nooit slecht beeld.

Wel had ik ca 1x per dag last van op zwart gaan. Na ca 40 sec komt dan weer beeld, of even van zender wisselen en weer terug. 1 Dag voor samengaan Ziggo/UPC had ik ineens 's avonds veel meer last van zwarte periodes.

Na samengaan en nieuwe zenderinstellingen, sinds 2 weken geen last meer van op zwart gaan. Wel blijkt de EPG (programmagids/info) niet correct meer te werken. Dit probleem is bij Ziggo bekend en er wordt aan gewerkt.

Ook had ik voorheen problemen met zender 14 Comedycentral. Bij deze zender duurde het authentificatieproces erg lang. Bij ca 12 sec krijg je dan een errormelding: CI+ Error 04:CCK failed en is vervolgens geen enkele zender te zien.

Sony gaf aan dat het geen veel voorkomende klacht was en dat ik de TV door een monteur moest laten nakijken, om vast te kunnen stellen dat het slechte firmware betrof. Ik heb toen een pincode toegevoegd aan Comedycentral, om zo de TV meer tijd te geven. Dit werkte wel voor mij.

De samengang van Ziggo en UPC leek eerst een vooruitgang. Ook Comedycentral gaf geen auth-probleem meer. Dit heeft 13 dagen geduurd......

Kennelijk is men nu de boel aan het tweaken en ik heb nu ineens 20 zenders die niet meer willen authentificeren.

Na melding bij Ziggo, kreeg ik het volgende antwoord:
U vermeldt niet welk merk TV u heeft maar de CCK failed foutmelding is voor Sony TV's in onderzoek bij Sony zelf. Zij zullen vermoedelijk op termijn hiervoor een firmware update uitbrengen.
We zijn er achter gekomen dat een wat omslachtige handeling wel mogelijk maakt om TV te kijken: Schakel naar het gewenste kanaal en zet na de foutmelding de TV op standby met de knop op de TV. Schakel hem na 5 seconden weer in en het kanaal wordt wel weergegeven.
Het probleem zit dus blijkbaar toch in de firmware van Sony (Bravia).
Wat googlen levert ondertussen ook al meer klachten op.

Ondertussen maar weer eens een bericht naar Sony gestuurd. Hoop dat ze nu wel eens iets er aan doen...........

Wordt vervolgd!!

[ Voor 3% gewijzigd door Synthiman op 21-03-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synthiman
Reactie van Sony:
Bedankt voor uw e-mail naar Sony Support.

Helaas heeft Ziggo maar gedeeltelijk gelijk met het bericht dat zij u stuurden.

Er wordt inderdaad door sony (in samerwerking met ziggo) naar een oplossing gezocht. Of dit probleem echter ogelost gaat worden door een firmware update of door iets anders is vooralsnog niet bekend. Vergeet u echter niet dat Ziggo het signaal heeft veranderd, niet Sony.

Houdt u de ondersteunings pagina van uw apparaat in de gaten voor nieuws over het probleem.
Tot slot wordt een link naar de bedoelde ondersteunings pagina geleverd.

Kastje en muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-07 08:42

Nu we hier glasvezel hebben sinds kort, ben ik op zoek naar een goedkope en goede provider.
Op zoek daarnaar, bezocht ik ook even de Ziggo website.
Omdat niet duidelijk was of Ziggo ook glasvezel-aanbiedingen heeft, opende ik een chatsessie, met de vraag of het aanbod kabel of glasvezel betrof. Het antwoord vond ik misleidend: "Ziggo levert via de coax-kabel dat van 98% uit glasvezel bestaat.". Ze proberen dus de indruk te wekken dat het glasvezel is! Het coax-systeem is niet één op één en deelt verbindingen. Glasvezel zou dat niet doen. We worden regelmatig met reclame geconfronteerd dat glasvezel persoonlijk is en niet gedeeld wordt. Reggefiber wekte trouwens zelfs de indruk dat ADSL ook gedeeld wordt. Hier heb ik een klacht over ingediend.

TV heb ik momenteel via Ziggo en dus coax-kabel. DE CI+module is traag en eens per dag valt beeld even weg. Ik ben er niet tevreden over. Hoe zit het met TV via glasvezel? Graag wat ervaringen.
Maar weer even terug naar de kernvragen dan.

Op aansluitniveau is glasvezel inderdaad niet gedeeld met de buren. Pas vanaf de wijkcentrale. Vanaf daar is de backbone voldoende alhoewel overboeking uiteraard wel plaats vindt en in enkele gevallen kan je dat ook even merken. Maar niet vaak.

Ik heb zelf Vodafone glasvezel (nieuwe pakket) en ik vind het zappen heel goed gaan. Ik vind het niet traag en bovendien kan je met de pijltjes omhoog en omlaag alvast in een minigids onderin het scherm doorzappen en pas als je een zender wil bekijken druk je op OK. Net zoiets al in de grote TV Guide maar daarbij zie je je huidige zender bijna niet meer. Met die minigids is het alleen een klein schermpje onderin.

NB: de spookverhalen over KPN na de overname zijn vooralsnog schromelijk overdreven en het hele verhaal over GPON en gedeelde glasvezel is nog helemaal niet aan de orde. En mocht het wel een keer zover komen dan is dat alleen bij nieuw te bouwen netwerken. Niet bij bestaande, aangezien dat geen zin heeft. Het is een manier om de aanlegkosten te verkleinen en die heb je al gehad bij de bestaande netwerken

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-07 13:29
Paar jaar geleden in een klein plaatsje in de noord oostpolder gewoont.had daar ziggo met 40 Mbit down.maar op een regenachtige zondagmiddag kakte de snelheid echt wel naar de 18 Mbit.ik heb dat met glasvezel en dsl nog nooit mee gemaakt.
Pagina: 1