• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-01 06:44
Ik heb een htpc van iemand overgenomen een tijdje terug met o.a. De volgende componenten:
* moederbord Gigabyte F2A88XM-D3H
* processor AMD A6-6400K
* koeler Shuriken rev. B
* geheugen Crucial 4GB 1600 UDIMM 1.5v
* ssd Kingston V300 van 60 Gb.

In het begin wel gehoord dat deze een klein beetje statisch geluid maakt, maar dat had naar mijn eer en geweten ook kunnen liggen aan de aarding van de computer(geen idee of het kan). Maar onderhand zijn we een tijdje verder na een drukke periode en het statisch geluid uit de computer is naar mijn idee meer aanwezig(met name bij bijv. Scrollen)

Nu heb ik in de afgelopen dagen de computer onderzocht, bios en firmware e.d. een update gegeven maar nog geen oplossing. Vandaag heb ik de kast opengehaald en geluisterd. Het geluid lijkt echt van het moederbord af te komen. Zelfs met alle kabels los maakt het apparaat nog lawaai. Ik heb de fan al een keer ontkoppeld om zeker te zijn dat daar geen geluid vandaan komt.

Heeft iemand een idee van de oorzaak? En heeft iemand een idee voor een oplossing?

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je bent blijkbaar niet de enige die daar melding van heeft gemaakt? Heb je zelf al gezocht op "Gigabyte F2A88XM-D3H coil whine" ?

Testing, one, two ...

• Janar
Thanks! Misschien dan toch eerst nog een keer proberen met een nieuw moederbord. Helaas wel hetzelfde moederbord want anders werkt mijn OEM Windows niet meer.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

• Janar
Even een kickje; mochten er mensen met hetzelfde probleem zijn.

In de BIOS even C6 uitzetten: zorgt dat alle statische geluiden voorbij zijn.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dank voor je update! Zeer bruikbaar voor toekomstige users!! d:)b

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Blijkbaar niet alleen bij AMD setup's een probleem maar komt ook bij Intel systemen voor.

http://www.tomshardware.c...0-high-pitched-noise-area

Blijkbaar is het verstandig om C3 enabled te houden als je C6 disabled omdat anders de CPU continue op zijn hoogste snelheid draait omdat de speedstep niet werkt?

Testing, one, two ...

• Janar
C3 had ik nog niet gezien in de BIOS. Maar de cpu lijkt zich nog steeds terug te klokken. Ik zal binnenkort nog even kijken of er nog meer valt aan te passen in de BIOS.

Update: C3 niet gevonden in de BIOS.

[ Voor 10% gewijzigd door Janar op 26-03-2015 15:04 . Reden: Kleine update over C3 ]

Pagina: 1