Ja, dat kan.
1. Geef de router van LAN2 een vast IP-adres uit LAN1 op zijn WAN poort. Stel als Default Gateway EN DNS server het IP-adres van de router op LAN1 in.
2. Stel de firewall op de router van LAN2 in naar wens (de apparaten kunnen straks immers het internet op als je niets doet).
3. Trek een kabel van een LAN-poort van de router in LAN1 naar de WAN poort van de router in LAN2.
Je bent er bijna, maar nu moet je je apparatuur in LAN1 nog uitleggen dat ze via een afwijkende gateway naar de IP-range van LAN2 moeten. Dit zou je op de router van LAN1 kunnen regelen, mits je op deze router extra routes aan kan maken. Als dat niet kan, kun je de extra route ook gewoon op je PC aanmaken met het commando "route add". Dat zou dan bijvoorbeeld worden:
route add 192.168.10.0 255.255.255.0 192.168.1.2
In dit voorbeeld is 192.168.1.2 het IP-adres van de WAN poort van de router in LAN2.
Ik moet er wel bij zeggen: dit is de theorie. Ik doe eigenlijk al jaren te weinig met thuis "routers" om met zekerheid te durven zeggen dat jouw apparaten dit ook echt kunnen. Sommige "routers" schijnen bijvoorbeeld te weigeren om verkeer naar andere private subnetten over de WAN-poort te routeren.
Ik zou tussen LAN1 en LAN2 dus ook geen NAT gaan gebruiken, omdat dit het eigenlijk alleen maar onnodig moeilijk maakt.
anboni schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:59:
Je zou de wan poort van router 2 in lan 1 kunnen hangen en dan op router twee een portforward definiëren voor de camera's die je wilt benaderen. Da's waarschijnlijk de simpelste oplossing zonder extra kosten.
Een iets minder elegante manier kan zijn om lan poorten van beide routers aan elkaar te knopen en de pc's die camera's moeten benaderen een tweede ip adres te geven in de camera range. Heb je mogelijk een utp crosscable voor nodig.
Dan ga je wel nat als op beide netwerken DHCP gebruikt wordt.
Zie de tweede post van de TS voor het antwoord.

(De post boven die van jou.)
[
Voor 42% gewijzigd door
Anoniem: 39993 op 27-02-2015 14:11
]