Waarom speelt mijn htpc h.265/hevc amper en een uhdtv wel?

Pagina: 1
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Omdat we gaan verhuizen, ben ik me een beetje aan het verdiepen in een alternatief voor mijn huidige htpc.
Dat is nml een fraai ding, maar de hw is ietsjes ouder en hij is vrij fors (antec micro fusion 350 behuizing).
We gebruiken de htpc dagelijks, maar eigenlijk alleen voor XBMC/Kodi met Genesis en voor Spotify.

Kijkende naar het feit dat Kodi zelfs al volledig soepel draait op mijn Android Kitkat telefoon (Lg G2), bedacht ik mij dat ik kennelijk helemaal geen zware dure (windows 8 gebaseerde) hardware meer nodig hoef te hebben voor dit doel?!
Dus uit gaan kijken naar Android gebaseerde mediakastjes waaronder bijv een Minix Neo X8-H.

Lezende kom ik onder andere de HEVC/.H265 codec tegen. Mij hier beetje in verdiept, omdat ik dan gelijk iets zoek wat ook 4K aan kan. Wie weet in huis nml een opvolgende uhd tv ipv mijn huidige Philips 55pfl7008.

Om wegwijs te worden gelijk eens wat 4K demo's gedownload en getracht te bekijken op mijn huidige htpc, gedownload van: http://demo-uhd3d.com/

Alle content in het 'oude' .h264 formaat werkt uiteraard keurig soepel (4k materiaal wordt weliswaar teruggeschaald naar 1080p, omdat ik natuurlijk geen 4k scherm heb).
Het nieuwe hevc/.h265 materiaal vindt mijn htpc echter maar moeilijk.
1080p/60fps/hevc in mkv materiaal loopt nog wel soepel, maar 4k hevc materiaal (30fps/60fps/in ts formaat/in mkv formaat) loopt zwaar stotterig en zorgt dat mijn cpu 100% belast wordt.
4K in hevc is voor mij dus niet af te spelen.
Lezende lijkt het alsof alleen (voor mijn doel te dure) gloednieuwe gtx960 kaarten met I7's dat aan kunnen/hardwarematig kunnen decoderen?!

Hoe is het dan mogelijk dat ik bij specs van bijv een minix neo X8-H hevc 4k wel hardwarematig aan kan en soepel af speelt?
Hoe is het mogelijk dat ik bij bijv. Samsung en LG 4k tv's in winkels vloeiend demo's vanaf een usb stick met hevc materiaal zie afspelen (demomateriaal wat ook hier te vinden is: http://demo-uhd3d.com/)?

Kortom: Klopt het dat je met relatief goedkope hardware (waaronder de hardware die al in de huidige 4k televisies zit via bijv usb) of bijv. zo'n android mediacenter kastje als de Minix Neo X8-H 4K HEVC materiaal vloeiend kan afspelen en om datzelfde met een (Windows gebaseerde) HTPC te bereiken er hónderden euro's uitgegeven moet worden aan nieuwe hardware?
Mis ik iets? Zie ik iets over het hoofd?

(huidige htpc specs: ASRock FM2A75 Pro4-M, AMD A4-5300, Nvidia Geforce GT640, GeiL 8gb ddr3-1333)

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 16:42
Het is nog vrij nieuw allemaal, zometeen is HEVC gemeengoed zoals h264 dit is en zullen ook de elcheapo videokaarten en apu's deze mogelijkheden krijgen.

• Allewijn
  • Niet online
devil-strike schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:48:
Het is nog vrij nieuw allemaal, zometeen is HEVC gemeengoed zoals h264 dit is en zullen ook de elcheapo videokaarten en apu's deze mogelijkheden krijgen.
Dus zitten er idd hardwarematige decoders in mijn bovengenoemde 'goedkope' apparatuur, terwijl dat nog niet in htpc's zit?

En die fraaie demo's, die in winkels draaien open Samsung en LG schermen, zijn die in het hevc formaat en staan die op een usb stick oid?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
Die pc probeert softwarematig h265 te decoden en heeft daar blijkbaar een zware dobber aan.

• Allewijn
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:10:
Die pc probeert softwarematig h265 te decoden en heeft daar blijkbaar een zware dobber aan.
Dat begrijp ik wel. Daarom gaf ik ook aan dat mijn cpu's idd op 100% draaien. Maar mijn vraag gaat dus meer over waarom er (nog) geen hardwarematige decoders op pc gebied zijn (ja alleen de erg dure gtx960) terwijl er op ander gebied (android, intern in 4k tv's, etc.) kennelijk wel hevc 4k ondersteuning is. Klopt dat?

Kortom, als ik zo'n gedownloade 4k .ts of .mkv file op een usb stick zet en met bijv een Minix X8-H of rechtstreeks in bijv een Samsung 4k tv af speel, dan werkt dit 100% soepel?
En als ik diezelde file op een (windows) pc af wil spelen dan moet hij voorzien zijn van een héle snelle (I7) processor of van een hardwaredecoder in de gtx960 (lees: duur)?

• devil-strike
Ook dit zijn redelijk nieuwe chips in 4k players met idd ingebouwde hardware decoding, idem met uhdtv's die denk ik via of hdd/usb of via netwerk zijn content aangeleverd krijgt.

Over het soepel lopen kan ik je niet vertellen(tv software is vaak wel inorde) bij mediaplayers is het vaak de vraag of software(drivers) goed zijn voor android iod.

• Allewijn
  • Niet online
Bizar dat hevc ondersteuning wel in goedkope Android apparaten zit maar Dus nog amper op pc gebied. Maar het zal medio 2015 dan nog wel komen...

En qua videoprestaties? Dus puur qua beeldkwaliteit? Een gemiddelde HTPC zoals de mijne vs zulke Android kodi gebaseerde systemen?
Is het het nog wel waard om een nieuwe HTPC te bouwen?

• ASW1
Zo bizar is dat nu ook weer niet. Ook in android hardware die theoretisch h265 aankan werkt dit vooralsnog alleen in mx player; in kodi werkt het i.i.g. nog niet.
Ontwikkelingen bij mobiele apparaten(die ook vaker vervangen worden) gaan wat sneller dan in de pc-markt dus het is niet gek dat het daar eerder doordringt.

• Allewijn
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:24:
Zo bizar is dat nu ook weer niet. Ook in android hardware die theoretisch h265 aankan werkt dit vooralsnog alleen in mx player; in kodi werkt het i.i.g. nog niet.
Ontwikkelingen bij mobiele apparaten(die ook vaker vervangen worden) gaan wat sneller dan in de pc-markt dus het is niet gek dat het daar eerder doordringt.
In kodi helix werkt hevc toch wel?

• ASW1
Alleen softwarematig, oftewel meestal niet.
Hardwarematige hevc wordt waarschijnlijk pas in kodi 15 ondersteund.

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01 08:04

spanx

_Sp[A]nX_

ik heb een odroid C1 met Kodi, chipset ondersteund hardwarematige HEVC decodering. alles wat ik afspeel (HEVC) in Kodi gaat altijd soepel. tot nu toe. heb alleen nog geen 4k geprobeerd.

zal ik vanavond testen.

Damn it's good 2b a Tweaker!

• devil-strike
spanx schreef op zondag 08 maart 2015 @ 11:07:
ik heb een odroid C1 met Kodi, chipset ondersteund hardwarematige HEVC decodering. alles wat ik afspeel (HEVC) in Kodi gaat altijd soepel. tot nu toe. heb alleen nog geen 4k geprobeerd.

zal ik vanavond testen.
kodi zelf speeld hevc alleen software matig af, wat jouw player doet is in kodi andere player opvragen en speeld dan hevc hardware matig af, oftewel kodi gebruikt dan niet zijn eigen interne player maar van 3th party zoals mx player.

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-01 09:48
SANTA CLARA, Kalifornien, 12. September 2013 /PRNewswire/ -- VisualOn, Inc., gab heute die Einführung der HEVC-Videocodierung auf LG G2-Smartphones bekannt. Die HEVC (oder H.265)-Lösung von VisualOn wurde in die neuen G2-Smartphones von LG integriert, um den Kunden die neuesten Standards für hochauflösende Videos zu bieten
Blijkbaar wel dus. En die mediaspeler heeft zeker een hardware-decoder aan boord. Ik kan met mijn core i5 ook slechts 1 van de 2 4K files die ik geprobeerd heb afspelen. Ook denk ik dat x265 zwaarder is dan andere codecs.
Pagina: 1