Aankoopadvies Router in bedrijfsverzamelpand

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi,

Voor de zaak ben ik op zoek naar een router die de connectie problemen met Mac appartuur kan oplossen.

Wij hebben een kantoor in het Klokgebouw in Eindhoven. Dit is een bedrijfsverzamelpand en het is er wat betreft draadloze verbindingen gigantisch druk zoals je in onderstaande screenshot kunt zien.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/16J2tGJguSqvGiB8p7oOuL3X/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tRF6EVOulzJWMAHHpbTWBOPc/thumb.png
Vermoedelijk worden de connectie problemen veroorzaakt door deze drukte en wordt het signaal dusdanig vervuilt dat macbooks er geen zin meer in hebben (windows geen enkel probleem).

Omdat courante MBPr geen ethernet aansluiting meer hebben is kabels leggen niet echt een optie (en met 30 euro per connector kan je een baldadige router kopen voor alle connectors die wij zouden moeten aanschaffen, daarnaast zijn extra kabels niet wenselijk).

Mijn vraag aan jullie is dus of er consumenten- of bedrijfsinstap routers zijn die er voor kunnen zorgen dat we binnen de 4 muren van ons kantoor geen conflicten en gedoe meer hebben.

Vanwege aanhoudende problemen hebben we een 2de verbinding opgezet voor de macbooks die er last van hebben. Hoewel deze verbinding wel stabieler is, ligt de bandbreedte significant lager en zij we niet draadloos verbonden met printer chromecast en beamer.

Ik ben er zelf totaal niet in thuis en heb zelf dan ook niet echt succesvol onderzoek kunnen doen.

Alle tips, zelfs lmgtfy zijn welkom.

Wensen:
  • bereik hoeft slechts 10 a 15 meter te zijn, maar op die 10 meter moet ie wel boven de tig andere signalen uitkomen
  • veel kanalen: op een goede test dag zijn er zo 30 devices die allemaal tegelijk connectie met het netwerk moeten kunnen maken
  • prijs <200 excl

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat is nou 30 euro op een MBPr van 1500-2500 euro? 8)7

Met WiFi zul je altijd problemen hebben. Er zijn maar weinig bedrijven die betaalbaar een WiFi oplossing weten op te leveren die vergelijkbaar is met bekabeling (vrijwel onmogelijk in een verzamelpand of woonwijk).

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anders een kooi van Faraday maken met aluminiumfolie ;)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

De buitenschil van je gehuurde ruimte bekleden met lood is zeker geen optie? :)

Die 2.4GHz band kun je volgens mij wel vergeten. Ik zou me richten op 5GHz, want daar lijkt nu iemand met 1 apparaat te zitten met daarop een stuk of 5 SSID's op hetzelfde kanaal. Vrije ruimte zat lijkt mij.

Die dure Macbooks doen vast wel 5GHz, dus dat zal geen probleem zijn dan.

Bedrijfsverzamgebouwen zijn een drama in dit opzicht. Je wil dit eigenlijk met 1 professionele WiFi oplossing met daarop meerdere SSID's en VLAN's aanpakken (of nog mooier met 1 SSID en 802.1x). Maar dat kost $$$$ en daar gaan 20 mini bedrijfjes natuurlijk financieel nooit uitkomen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 14:27 ]

• eL_Jay
Deveon schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:16:
Wat is nou 30 euro op een MBPr van 1500-2500 euro? 8)7

Met WiFi zul je altijd problemen hebben. Er zijn maar weinig bedrijven die betaalbaar een WiFi oplossing weten op te leveren die vergelijkbaar is met bekabeling (vrijwel onmogelijk in een verzamelpand of woonwijk).
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:21:
De buitenschil van je gehuurde ruimte bekleden met lood is zeker geen optie? :)

Die 2.4GHz band kun je volgens mij wel vergeten. Ik zou me richten op 5GHz, want daar lijkt nu iemand met 1 apparaat te zitten met daarop een stuk of 5 SSID's op hetzelfde kanaal. Vrije ruimte zat lijkt mij.

Die dure Macbooks doen vast wel 5GHz, dus dat zal geen probleem zijn dan.
Helaas, het Klokgebouw is een rijksmonument. We mogen niet eens de asbest laten verwijderen, laat staan gaatjes in de muur boren of iets dergelijks
Helder. Dan wordt dat een 5ghz routertje zoeken.

Ik blijf het frapant vinden dat 2 v.d. 4 macbooks er problemen mee hebben en alle android/ios/windows devices nergens last van hebben, zelfs de mac mini niet. (van 2 identieke nieuwe macbooks doet apparaat 1 het normaal, apparaat 2 heeft kuren :S)

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 14:50
Een goede 5Ghz router zou wellicht inderdaad een goede keuze kunnen zijn, wel even controleren of hiervoor ook ondersteuning is bij de weigerende macbooks... pricewatch: D-Link DIR-868L zou een goede keuze kunnen zijn, of de netgear nighthawk. Beiden vrij recent nog getest door de buren bij hardwareinfo

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-02 15:28
Wij hadden hier (ook bedrijfsverzamelgebouw) precies hetzelfde probleem. Volgens mij hebben we een stuk of 5 accesspoints uitgeprobeerd. Allemaal zonder succes tot we bij de Ubiquiti Unifi Pro (https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/) uitkwamen. Prijs valt ook erg mee.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Of je kunt natuurlijk zoiets kopen, maar of je buren er blij van worden.. ;)
pricewatch: EnGenius ECB-350 High Power Wireless-N Gigabit Access Point

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• eL_Jay
Royvveen schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:38:
Een goede 5Ghz router zou wellicht inderdaad een goede keuze kunnen zijn, wel even controleren of hiervoor ook ondersteuning is bij de weigerende macbooks... pricewatch: D-Link DIR-868L zou een goede keuze kunnen zijn, of de netgear nighthawk. Beiden vrij recent nog getest door de buren bij hardwareinfo
Thanks, die nighthawk is wel erg sexy. Overigens ondersteunen alle macbooks hier 5ghz. Dus dat is wellicht de moeite van het proberen waard
JJerome schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:38:
Wij hadden hier (ook bedrijfsverzamelgebouw) precies hetzelfde probleem. Volgens mij hebben we een stuk of 5 accesspoints uitgeprobeerd. Allemaal zonder succes tot we bij de Ubiquiti Unifi Pro (https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/) uitkwamen. Prijs valt ook erg mee.
Wat maakt dat dit apparaat voor jullie wel werkte?
(ben niet zo thuis in dit vakgebied). Hoeveel kost de Pro? Grote nadeel is dat import welhaast verplicht lijkt (geen enkele NL reseller gevonden op hun site) of hebben jullie hem wel in NL gekocht?
Wat doet dat precies? Bereik is namelijk absoluut niet het probleem.

Verwijderd

Nou maar hopen dat die Macbooks net zo'n high power hebben om even hard terug te kunnen schreeuwen. Je kunt wel pakketjes naar een PC sturen op "high power", maar die PC moet ook nog pakketjes terug sturen en zal daar dan ook "high power" voor nodig hebben. Maar wel leuk om een goedkope draadloze verbindingsbrug te bouwen tussen 2 van dit soort apparaten.

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 14:50
Nou ja als je een enorm krachtig signaal neemt dan overpower je een beetje de rest en dat kan ook werken... maar dan doe je een soort wapenwedloop met de rest van het pand wie het meest sterke (verstorende) signaal over de 2,4Ghz band stuurt.... al is de vraag of de zender in de laptop krachtig genoeg is.

Ik zou de 5Ghz band adviseren. Hier een recente review: http://nl.hardware.info/r...80211n-245-ghz---10-meter
De eerder genoemde pricewatch: D-Link DIR-868L komt dan als beste uit deze test op 5Ghz band en rond de 100 euro denk ik een goede prijs/prestatie verhouding. Tevens gaat de 5Ghz minder goed door muren waardoor je minder last hebt van de buren en zij minder last van jou signaal en verstoring.

[ Voor 58% gewijzigd door Royal-Roy op 27-02-2015 16:28 ]

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-02 15:28
eL_Jay schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:19:

Wat maakt dat dit apparaat voor jullie wel werkte?
(ben niet zo thuis in dit vakgebied). Hoeveel kost de Pro? Grote nadeel is dat import welhaast verplicht lijkt (geen enkele NL reseller gevonden op hun site) of hebben jullie hem wel in NL gekocht?
Ik vermoed gedeeltelijk omdat veel apparaten nu gebruik maken van de 5Ghz band (het is een dual-band) maar verder geen idee. Alles op de 2,4Ghz band draait ook prima. Op Tweakers werd tijdens mijn zoektocht al met veel lof over deze apparaten gesproken en ik kan het uiteindelijk beamen.

En je kunt 'm gewoon in Nederland kopen: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band

• eL_Jay
Omdat de equipment die lastig doet Apple's zijn, schaffen we een Airport Extreme aan.
Als dit nog steeds niet het gewenste resultaat geeft gaan we voor de ubiquiti pro.

Dank voor de reacties en ik zal een update plaatsen of de AE het probleem oplost.
Pagina: 1