• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:22
Ik heb recent een nieuwe TV gekocht en wordt als geek zo nu en dan gevraagd door vrienden en collega's over wat de beste TV is. Wat me opvalt is dat je veel reviews vindt van grotere TVs, maar niet van kleinere TV's. Wat ik me dan afvraag als ik de reviews lees, is of de beeldkwaliteit van de TV's wel stabiel is over de TV's in dezelfde serie.

Een 32" TV heeft een oppervlakte van ongeveer 3500 vierkante centimeter, maar hetzelfde aantal pixels als een 50" die een oppervlakte heeft van 8600 vierkante centimer. Dit betekend 2.4 keer minder pixels per inch. Dat doet me denken dat het paneel totaal anders is. Dus ja, het een LG670 serie zijn, maar als de review zegt dat de beeldkwaliteit goed is of de kijkhoeken beroerd, wat betekend dat dan voor de rest van de serie?

Verder lees ik ook iets over een Panel-loterij. Dus zelfs als je een TV hebt met hetzelfde formaat, kun je blijkbaar een ander panel hebben.

Is een review van een 50 inch tv dan wel representatief voor het kijkgenot van een 32 inch.. Ervan uitgaande dat deze wel representatief is voor het gebruik van Smart-TV etc.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een 50" paneel is inderdaad niet te vergelijken met een 32" paneel. En het klopt ook dat binnen 1 model een fabrikant gebruik kan maken van meerdere paneel leveranciers.

https://discord.com/invite/tweakers

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:53
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:49 ]

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-01 14:41
Kleine toestelmaten worden nog nauwelijks getest. Groot, groter, grootst lijkt het devies.

Naast hetgeen hierboven al is opgemerkt beschikken kleinere toestelformaten van een modelreeks vaak over minder verfijnde beeldtechnieken. Niet per se onlogisch aangezien op kleine formaten de toegevoegde waarde verwaarloosbaar is of niet te zien met het blote oog.
Dit wordt over het algemeen keurig vermeld op de website van de fabrikant maar in reclameuitingen, websites of prijsvergelijkers zijn de technische specificaties nogal eens onjuist.

In de kijkhoek zit - ook als er sprake van een panelloterij - niet zo gek veel verschil.
Ook de smarttv-functies van een toestel met hetzelfde typenummer zit geen verschil (misschien in heel uitzonderlijke gevallen).
Wat mogelijk wel kan verschillen - willekeurig voorbeeld!- is dat in een toestel van 32"-39" bijvoorbeeld een dualcoreprocessor is ingebouwd en in 42+ een quadcoreprocessor. Dat kan indirect mogelijk wel effect hebben op de smarttv-functies. Smarttv loopt 'soepel' met een quadcore maar is traag met een dualcore processor.

[ Voor 33% gewijzigd door ariekanari op 27-02-2015 12:34 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Wat hierboven wordt gesteld is wel heel erg kort door de bocht. Er spelen te veel factoren mee om te kunnen stellen dat een review van een bepaald formaat televisie wel of niet representatief is voor dezelfde serie televisie in een groter of kleiner formaat.

Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen dat een ander formaat per definitie anders is doordat de pixels groter zijn, maar laten we dat even achterwegen laten en kijken naar de andere eigenschappen van het paneel.

Beginnende bij het voorbeeld wat jij geeft: de LG LB670V. Deze televisie komt in de maten 42", 47" 50" en 55" hier in Nederland. De 42", 47" en 55" variant van deze televisie komt met het LG LCxx0DUH (PG)(F1) paneel. Van de 50" variant is onbekend wat voor paneel hierin zit. Vermoedelijk een paneel van Innolux of Panasonic en geen paneel van LG, aangezien LG geen 50" panelen meer produceert.

Dit houdt in dat deze panelen, op de 50" variant na, dezelfde eigenschappen hebben door eenzelfde pixelstructuur. Zaken als kijkhoeken, kleurreproductie en contrast zullen in grote lijnen overeenkomen.

Omdat de 50" variant een ander paneel gebruikt van een andere fabrikant, zullen de kwaliteitsverschillen groter zijn en daarmee is de review van de 50LB670V dus in mindere maten representatief voor de andere formaten.

Maar ook als het paneel gelijk is, spelen er andere factoren mee die bepalend zijn voor de kwaliteit. Zoals andere hardware en software die buiten het paneel om gaan en kan verschillen bij de andere formaten. Maar dat is niet iets wat vanzelfsprekend is. Bij de meeste televisies is deze hardware en software bij de verschillende formaten identiek.

En om het nog even af te maken: ieder paneel is uniek. Zelfs al zijn de panelen gelijk aan elkaar met dezelfde formaten en uit dezelfde fabriek, er zijn altijd kwaliteitsverschillen. Zeker als het gaat om de achtergrondverlichting zijn er nog veel kwaliteitsverschillen. Bij de ene fabrikant meer dan de ander.

Waar de ene 42LB630V dus heel weinig backlight beelding kan hebben, heeft een andere 42LB630V er bijvoorbeeld heel veel last van.

Als je dus kort door de bocht wil zijn, dan moet je stellen dat een review nooit exact representatief is voor de beeldkwaliteit. De verschillende reviews bij elkaar zijn meer een gemiddelde van wat je van de televisie kunt verwachten.