Nieuwe laptop - Uw garantie verloopt over 218 dagen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:51
Woensdag heb ik een nieuw bestelde laptop voor kennissen binnengekregen. Een Lenovo B50, werd goed beoordeeld in de Pricewatch en onder het gestelde budget van 500 euro.

De laptop kwam nieuw, met gesealde doos bij mij binnen.
Maar nu ik vanaf woensdag bezig was met inrichten, valt me ineens wat op:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/garantie_zpsd7tavpnn.jpg

Hoe kan het nou dat de garantie over 218 dagen verloopt?

Ik heb in het verleden vaker Lenovo laptops ingericht maar dit is me nog niet eerder opgevallen. Wel 1x bij een HP laptop via Ibood die al bijna uit de garantie was toen ik hem kreeg. Van die merken weet ik dat ze een tooltje hebben om de garantiestatus te zien.

Hebben mensen met een Lenovo dit ook al eens meegemaakt en is dit nu bindend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:03
Volgens mij kan je met de factuur (met serienummer?) prima aantonen dat je vanaf de factuur datum twee jaar garantie hebt.

Dell bijvoorbeeld activeert een gelijk systeem ook op de dag dat de laptop de fabriek verlaat naar de eindgebruiker, Apple doet dat weer beter, zodra je het apparaat uit de seal haalt en activeert, wordt de garantie datum in het systeem ingesteld.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De factuur heb ik zo niet bij de hand, als daar het serienummer op staat dan kan ik het aantonen.
Ik zit in mijn account te kijken van de webwinkel, daar staan alle gegeven vermeld over de bestelde laptop maar geen serienummer. Dan zou het echt op de meegeleverde factuur moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:03

Gertjuhjan

Software Engineer

Maakt niet uit, je hebt twee jaar garantie van de winkel waar je hem gekocht hebt (Mits niet zakelijk).

Lenovo heeft daar niets mee te maken.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Telefonisch was er een lange wachtrij. Via de chat werd ik er op gewezen dat ik 2 jaar fabrieksgarantie heb en als Lenovo hem niet repareert dat Redcoon zelf een externe reparateur heeft?
27.02.2015 (10:53) | chatprotocol
Lydia (10:42:00): Goedendag, waarmee kan ik je van dienst zijn?
Bin (10:42:26) : Hallo Lydia, afgelopen woensdag heb ik een laptop ontvangen welke ik besteld heb
Bin (10:43:02) : Staat er op de factuur (deze heb ik nu niet bij de hand) ook het serienummer van de laptop?
Bin (10:43:40) : Aaangezien deze bij Lenovo nog maar 218 dagen garantie heeft... mocht ik er wat mee hebben dan moet ik wel kunnen aantonen aan de hand van factuur en serienummer dat ik langer garantie heb dan die 218 dagen
Lydia (10:43:55): Mijn excuses, maar heb je een moment geduld? Het is momenteel erg druk op de chat. Uiteraard probeer ik je zo snel mogelijk van dienst te zijn. Dankjewel!
Lydia (10:47:51): het serienummer staat op de laptop zelf
Lydia (10:47:58): Kan ik u verder nog ergens mee van dienst zijn?
Bin (10:48:53 ): Ja dat weet ik, maar als ik een probleem met de laptop heb en Lenovo bel dan zeggen ze: u heeft geen garantie meer want zij kijken naar het serienummer
Bin (10:49:17) : als op de bon het serienummer staat met de datum van aanschaf kan ik beter garantie claimen
Lydia (10:49:23): wanneer heeft u de laptop aangekocht bij ons?
Bin (10:49:36) : afgelopen dinsdag
Lydia (10:49:42): op de factuur staat geen serienummer. alleen op het apparaat. wij kunnen dat er ook niet op zetten
Bin (10:49:42) : ordernr: AUF-R-3475871
Lydia (10:50:17): u heeft 2 jaar fabrieksgarantie op een artikel. mocht het niet via de fabrikant worden gerepareerd kunnen wij deze naar ons externe reparatie centrum sturen. is deze defect?
Bin (10:50:31) : Ik heb nu nog een kleine 7 maand garantie. Gaat hij na 9 maanden stuk dan zegt Lenovo aan de hand van het serienummer dat de garantie verlopen is. Dat is natuurlijk niet waar want ik heb langer dan 7 maand garantie
Bin (10:50:53) : Nee deze is niet defect, maar ik wil wel de zekerheid dat ik 2 jaar garantie heb
Lydia (10:51:59): u heeft wettelijk 2 jaar fabrieksgarantie
Lydia (10:52:02): Kan ik u verder nog ergens mee van dienst zijn?
Lydia (10:52:10): uw factuur is uw garantiebewijs
Bin (10:52:17) : oke, dankjewel
Lydia (10:52:25): Graag gedaan en nog een fijne dag gewenst!
Lydia (10:52:30): Wij zullen deze chat voor u sluiten. Als u toch nog vragen heeft, verzoek ik u om ons eventueel later nog eens te contacteren. We zijn u uiteraard graag van dienst!
Bin (10:52:45) : Prettige dag nog!
Lydia (10:52:57): dank u!
Lydia (10:53:03): De chatsessie werd door uw gesprekspartner afgesloten. Wilt u alstublieft dit chatvenster sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Je hebt helemaal geen twee jaar wettelijke fabrieksgarantie. Je hebt een wettelijke garantie. De wettelijke garantie is levenslang. Hiervoor moet je bij de verkoper zijn. En je moet aantonen dat het product ondeugdelijk was bij aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
alfatrion schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:42:
Je hebt helemaal geen twee jaar wettelijke fabrieksgarantie. Je hebt een wettelijke garantie. De wettelijke garantie is levenslang. Hiervoor moet je bij de verkoper zijn. En je moet aantonen dat het product ondeugdelijk was bij aflevering.
De wettelijke garantie is niet levenslang hoor voor een laptop :P de garantie is de duur die je mag verwachten voor het product. En van een laptop kan je niet verwachten dat die een leven lang meegaat...

Maar je hebt dus 2 jaar fabrieksgarantie van Lenovo. Maar de wettelijke garantie geeft aan dat het zo lang moet meegaan als je mag verwachten van het product. Maar dat is lastiger te bewijzen.

TL;DR: met de bon ben je safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Die bon heb ik ook, maar ik ben op mijn werk en kan niet zien of het serienummer op de bon staat. Want dan heb je en de orderdatum en serienummer op 1 papiertje staan.

Als op de bon alleen het merk + model + specs staan en ik heb er wat mee en bel Lenovo dan kunnen hun daar niet aan zien dat het die laptop met dat serienummer is. Redcoon in dit geval zal het misschien kunnen nagaan maar zelf kan ik niet de combinatie van besteldatum en serienummer overleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Binnetie schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:51:
Die bon heb ik ook, maar ik ben op mijn werk en kan niet zien of het serienummer op de bon staat. Want dan heb je en de orderdatum en serienummer op 1 papiertje staan.

Als op de bon alleen het merk + model + specs staan en ik heb er wat mee en bel Lenovo dan kunnen hun daar niet aan zien dat het die laptop met dat serienummer is. Redcoon in dit geval zal het misschien kunnen nagaan maar zelf kan ik niet de combinatie van besteldatum en serienummer overleggen
Sowieso moet je garantie eigenlijk ALTIJD via de winkel laten lopen. Je hebt in principe niets van doen met de fabrikant. De winkelier is namelijk verantwoordelijk voor een deugdelijk product (en daar geld de wettelijke garantie ook, zolang als je mag verwachten. Niet bij de fabrikant).

Enkel als de fabrikant een langere garantie geeft kan je bij de fabrikant terecht (SD-kaartjes met levenslange garantie bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat klinkt helder.
Maar hoe doe je dat bijvoorbeeld met een smartphone? Als ik een defecte smartphone had belde ik rechtstreeks met HTC en werd de volgende dag een koerier gestuurd om hem op te halen. Via de winkel doen ze hetzelfde maar zit er soms weken tussen omdat ze bijvoorbeeld de toestellen maar 1x per week of 2 weken laten ophalen. En je later alsnog heen moet om hem op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Binnetie schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:10:
Dat klinkt helder.
Maar hoe doe je dat bijvoorbeeld met een smartphone? Als ik een defecte smartphone had belde ik rechtstreeks met HTC en werd de volgende dag een koerier gestuurd om hem op te halen. Via de winkel doen ze hetzelfde maar zit er soms weken tussen omdat ze bijvoorbeeld de toestellen maar 1x per week of 2 weken laten ophalen. En je later alsnog heen moet om hem op te halen.
In dat geval is het gemak voor hoe het "hoort" natuurlijk. Maar normaal gesproken doe je het via de winkelier. Want als op de bon wel een serienummer staat, en via HTC krijg jij een nieuwe telefoon met ander serienummer, weet de winkelier van niets... dus daar kan het mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Waah schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:48:
De wettelijke garantie is niet levenslang hoor voor een laptop :P de garantie is de duur die je mag verwachten voor het product. En van een laptop kan je niet verwachten dat die een leven lang meegaat...
Er is geen termijn vast gekoppeld aan de wettelijke garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
alfatrion schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:15:
[...]

Er is geen termijn vast gekoppeld aan de wettelijke garantie.
https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa

"U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben?"

Er zit dus wel degelijk een termijn aan. Namelijk de tijd waarin het product volgens verwachting zou moeten functioneren.. Dat is inderdaad geen harde termijn, maar het is wel een termijn.

Van een laptop mag je verwachten dat die toch wel langer dan 2 jaar meegaat. Van een dure laptop mag je verwachten dat die wel 3 jaar meegaat. Maar na 10 jaar mag je toch echt niet meer verwachten dat de laptop nog werkt.

Mediamarkt heeft het zelfs vastgelegd wat die termijnen volgens hun zijn.
http://www.mediamarkt.nl/...sduur-richtlijn-uneto.pdf

Buiten dit heb je sowieso altijd 2 jaar garantie. De EU-richtlijn stelt dat het 2 jaar is. Lidstaten mogen zelf een eigen manier implementeren, MITS deze voordeliger is voor de consument. Dus die 2 jaar is wel degelijk je minimale garantietermijn. Al is die vaak nog veel langer.

maar tussen recht hebben, en recht krijgen zit nog wel eens een verschil. Zeker omdat je bij de verkoper kan zijn, en hoe lang iets mee moet gaan een relatief begrip is. Daarom is fabrieksgarantie wel makkelijker.

[ Voor 19% gewijzigd door Waah op 27-02-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:51

DDX

Even contact opnemen via http://shop.lenovo.com/gb...ervices_registration.html
Dan zetten ze de startdatum ok.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:42:
[...]

In dat geval is het gemak voor hoe het "hoort" natuurlijk. Maar normaal gesproken doe je het via de winkelier. Want als op de bon wel een serienummer staat, en via HTC krijg jij een nieuwe telefoon met ander serienummer, weet de winkelier van niets... dus daar kan het mis gaan.
Het is verstandig om 'hoe het hoort' in garantiegevallen ALTIJD boven 'gemak' te laten gaan. De koper heeft een contractuele relatie met de verkoper, niet met de fabrikant. Het is dan ook alleen de verkoper die aan te spreken is.
Wanneer de koper het product opstuurt naar de fabrikant en de fabrikant vernaggelt iets (of repareert niet voor Nederlanders, of accepteert geen zendingen met witte etiketten, of wat dan ook) ben je je product kwijt en heb je geen poot om op te staan.
Jij hebt geen contractuele relatie met de fabrikant, en de fabrikant (dus) ook niet met jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Waah schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:21:
Van een laptop mag je verwachten dat die toch wel langer dan 2 jaar meegaat. Van een dure laptop mag je verwachten dat die wel 3 jaar meegaat. Maar na 10 jaar mag je toch echt niet meer verwachten dat de laptop nog werkt.
Waarom niet? Hier heb ik twee oude machines die het nog doen. De kast is uit 2003 en de laptop weet ik niet, maar is ook oud.
Volgens onderzoek gehouden door C't gaat een nieuwe computer gemiddeld zes jaar mee en een tweedehandje drie jaar.

Maar dit is niet eendimensionaal. Ook het gebruik is relevant.
Waah schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:21:
Buiten dit heb je sowieso altijd 2 jaar garantie. De EU-richtlijn stelt dat het 2 jaar is. Lidstaten mogen zelf een eigen manier implementeren, MITS deze voordeliger is voor de consument. Dus die 2 jaar is wel degelijk je minimale garantietermijn. Al is die vaak nog veel langer.
Het gaat hier om een vervaltermijn. Ooit wel eens een banaan tegengekomen met een garantie van twee jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
alfatrion schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:38:
[...]

Waarom niet? Hier heb ik twee oude machines die het nog doen. De kast is uit 2003 en de laptop weet ik niet, maar is ook oud.
Volgens onderzoek gehouden door C't gaat een nieuwe computer gemiddeld zes jaar mee en een tweedehandje drie jaar.

Maar dit is niet eendimensionaal. Ook het gebruik is relevant.
Je zegt zelf al dat een nieuwe computer gemiddeld 6 jaar mee gaat.. geen 10. het ging om het punt dat je niet "levenslang" wettelijke garantie hebt. 10 jaar is een voorbeeld. ik had ook 50 jaar kunnen neerzetten.
[...]

Het gaat hier om een vervaltermijn. Ooit wel eens een banaan tegengekomen met een garantie van twee jaar?
Dat valt onder de noemer uitzonderingen, net als hygienische producten. Daarbij hebben we het over producten en electronica. Niet over voedsel en bedervelijke waren. Laten we de discussie niet ingewikkelder dan nodig voor TS :P
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:29:
[...]

Het is verstandig om 'hoe het hoort' in garantiegevallen ALTIJD boven 'gemak' te laten gaan. De koper heeft een contractuele relatie met de verkoper, niet met de fabrikant. Het is dan ook alleen de verkoper die aan te spreken is.
Wanneer de koper het product opstuurt naar de fabrikant en de fabrikant vernaggelt iets (of repareert niet voor Nederlanders, of accepteert geen zendingen met witte etiketten, of wat dan ook) ben je je product kwijt en heb je geen poot om op te staan.
Jij hebt geen contractuele relatie met de fabrikant, en de fabrikant (dus) ook niet met jou.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja ik niet helemaal. Ik begrijp het punt, maar ik heb toch al genoeg topics langs zien komen over garantie/RMA tijden van richting de twee maanden, met dan reacties van "Dat is normaal en je moet niet klagen". Als ik gewoon fabrieksgarantie heb zal ik meestal liever die gebruiken dan het via de winkel laten gaan, die het dan een week laat liggen, dan naar de fabrikant opstuurt, het terugkrijgt, het nog twee weken laat liggen, en dan weer eens doorstuurt.

Gaat er wat mis? Dan heb je steeds weer die winkel ertussen, gezien die vaak ook niet meer doet dan je klachten doorschuiven naar de fabrikant. Met steeds weer vertraging erbij.

Puur juridisch heb je zeker gelijk, maar in de praktijk heeft het zeker niet per definitie mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Ligt een beetje aan de prijs van het product en de schade. Daarnaast zijn er ook genoeg winkels die gewoon 1:1 omruilen. Zeker de eerste 6 maanden wanneer de bewijslast bij hunzelf ligt.

voor een product van 100 euro dat ik dagelijks gebruik liever pick up en return.

Voor een dure tv welke ik zelf moet opsturen.... wordt het misschien een ander verhaal.

[ Voor 31% gewijzigd door Waah op 27-02-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Waah schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:07:
[...]

Sowieso moet je garantie eigenlijk ALTIJD via de winkel laten lopen. Je hebt in principe niets van doen met de fabrikant. De winkelier is namelijk verantwoordelijk voor een deugdelijk product (en daar geld de wettelijke garantie ook, zolang als je mag verwachten. Niet bij de fabrikant).
Ben ik niet met je eens. Zeker als de fabrikant ook in Nederland een productie of reparatie faciliteit heeft is direct contact opnemen met bijv een gigabyte een veel snellere optie. Logitech is ook een mooi voorbeeld van direct contact opnemen met de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan het er niet mee eens zijn, maar waah heeft wel gelijk. Als je de leverancier niet aan zijn verantwoordelijkheden houdt maak je het alleen maar makkelijker voor ze om steeds minder aan hun wettelijke verplichting te voldoen, en moeilijker om nog iets voor elkaar te krijgen als een leverancier terecht weigert om service te verlenen.

Het zou voor een leverancier vanzelfsprekend moeten zijn zich aan de wet te houden, maar als je alleen maar langs ze heen gaat zal dat het nooit worden.
Pagina: 1