Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
Dag allen,

Afgelopen december heb ik mijn eerste woning gekocht. Helaas kwam ik er achter, nadat uiteraard alle muren en plafonds netjes gestuct waren, dat ik geen UTP kabel getrokken had naar de werkkamer op de eerste verdieping.
In de eerste weken heb ik geprobeerd om via Wifi te werken maar zelfs met behulp van een extender (pricewatch: Asus RP-N53 N600) is dit eigenlijk niet te doen.

Dus ben ik overstag gegaan en heb ik een Lan-Over-Power setje aangeschaft van Devolo (pricewatch: Devolo dLan 1200+ Starter Kit) (review komt eraan)
Echter nu zit ik met het volgende. Nergens in de woning, behalve in de badkamer en de keuken heb ik geaarde stopcontacten. De set werkt dus wel maar als ik de UTP stekker in de laptop steek en ik ga muziek luisteren dan word ik helemaal gestoord van het gekraak wat over de speakers/koptelefoon komt. Als ik de UTP kabel via een switch op mijn bureau aansluit op de laptop dan is het gekraak al iets minder maar nog steeds vrij irritant.

Nu heb ik zelf bedacht om een externe USB audio kaart aan te schaffen (zoiets als deze Focusrite: pricewatch: Focusrite Scarlett 2i2) maar dat is een vrij prijzige oplossing.
Dus ben ik toch wat verder gaan zoeken. Stuit ik ineens op een 'ontstoringsfilter' (zie; https://www.kabeltje.com/...2def2e59b3392c53139d300ca)

Maar ik ben nogel sceptisch over zulke dingen en dus dacht ik.. laat ik het gewoon eens in de groep gooien.
Hebben jullie toevallig een idee hoe ik het beste dit kraak-issue kan verhelpen? Zou een dergelijke 'ontstoringfilter' enig zin hebben?

Mijn laatste strohalm is toch maar een gat gaan boren in het plafond met de hele grote kans dat het stucwerk gaat scheuren, of erger nog, naar beneden komt (daar ben ik dan serieus wel bang voor zeg maar.. vandaar dat ik alternatieven zoek.. ik begrijp dat het trekken van een directe kabel altijd beter is.. maar deze optie is niet direct voorhanden)

Alvast bedankt!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:04

Willem2

Ω is futile

Weird. Heb zelf op vergelijkbare manier een HTPC staan boven, maar daar kraakt niets hoor.
In de meter kast zit echter wel randaarde, boven niet.

Kleine kans, maar misschien is je radiator geaard?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:33
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Allereerst, dank voor het meedenken! Enkele vragen/opmerkingen van mijn kant:

@Willem2: Wat bedoel je precies met 'je radiator geaard'.. ?

@mvdam: Ongeacht of ik de voeding van de laptop gebruik,het gekraak komt alleen als ik de UTP kabel in de laptop steek. Als ik op de adapter werk is het probleem nog steeds aanwezig. Wanneer ik de UTP kabel verwijder en verder werk over wifi is er niets aan de hand.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 07:36
DonJunior schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:07:
Allereerst, dank voor het meedenken! Enkele vragen/opmerkingen van mijn kant:

@Willem2: Wat bedoel je precies met 'je radiator geaard'.. ?

@mvdam: Ongeacht of ik de voeding van de laptop gebruik,het gekraak komt alleen als ik de UTP kabel in de laptop steek. Als ik op de adapter werk is het probleem nog steeds aanwezig. Wanneer ik de UTP kabel verwijder en verder werk over wifi is er niets aan de hand.
Gaande om een oudere woning met dus oude stroomkabels? Lijkt wel alsof je stroomnet aan het storen is, of in ieder geval niet stabiel loopt. Dat lan over power is volgens mij alleen leuk als je ook een degelijk stroomnet hebt liggen, oftewel een nieuwbouw woning.

En wat hij bedoelde met de radiator, deze moeten geaard zijn. Oftewel dat je je adapter met je radiator verbind zodat je adapter alsnog geaard is. Maar dat lijkt me een helse klus.

[ Voor 10% gewijzigd door LopendeVogel op 27-02-2015 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@JeroenC: De woning is van 1991. Dus ze is in de pubertijd zeg maar. Niet heel erg oud maar ook niet de jongste woning.

Wat betreft de radiator, daar had ik ook al aan zitten denken. Om een kabel te trekken vanuit de adapter naar de verwarming. Maar... dan krijg ik een kabel van een meter of 3 door de kamer, buiten dat het geen gezicht is natuurlijk blijft ook maar de vraag in hoeverre dat veilig is? Wat gebeurd er als ik een lekstroom ergens vang (geen idee hoor ik zoek een beetje naar een oplossing)

Overigens zie ik ook niet helemaal voor me hoe ik dat dan he beste kan doen. Het stopcontact vervangen voor eentje met een aardpin erop en vanuit die pin een kabel naar de radiator trekken?

[ Voor 71% gewijzigd door DonJunior op 27-02-2015 08:20 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Laatst online: 07-05 07:36
DonJunior schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:17:
@JeroenC: De woning is van 1991. Dus ze is in de pubertijd zeg maar. Niet heel erg oud maar ook niet de jongste woning.

Wat betreft de radiator, daar had ik ook al aan zitten denken. Om een kabel te trekken vanuit de adapter naar de verwarming. Maar... dan krijg ik een kabel van een meter of 3 door de kamer, buiten dat het geen gezicht is natuurlijk blijft ook maar de vraag in hoeverre dat veilig is? Wat gebeurd er als ik een lekstroom ergens vang (geen idee hoor ik zoek een beetje naar een oplossing)

Overigens zie ik ook niet helemaal voor me hoe ik dat dan he beste kan doen. Het stopcontact vervangen voor eentje met een aardpin erop en vanuit die pin een kabel naar de radiator trekken?
Misschien een stomme vraag maar ik stel hem toch; al een ander stopcontact getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
Kan je niet veel beter je vloerplinten vervangen met plintgootjes, daar kan je zo makkelijk een utp kabeltje achter leggen. Je kan een kabel altijd wel langs een verwarmingspijp omhoog of omlaag trekken en anders boor je er toch gewoon een extra gat naast.

[ Voor 35% gewijzigd door SpitfireNL op 27-02-2015 08:27 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@JeroenC, zeker geen stomme vraag. Maar zelfs dat heb ik geprobeerd. Heb de laptop en switch op een ander stopcontact geplaatst dan het stopcontact waar de UTP adapter op zit. Geen verschil.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
SpitfireNL schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:25:
Kan je niet veel beter je vloerplinten vervangen met plintgootjes, daar kan je zo makkelijk een utp kabeltje achter leggen.
De werkkamer waar de kabel naar toe moet bevind zich op de eerste verdieping. De router bevind zich op de begane grond in de woonkamer (daar komt het signaal binnen)
Dus het idee van een kabelgootje over de grond gaat niet werken ben ik bang. Uiteraard wel bedankt voor het meedenken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:23

RvV

Die plc kastjes zijn eigenlijk smerige radio zenders met een gigantische bandbreedte. Op het moment dat ze actief zijn, zenden ze meestal uit tussen 1-30Mhz (en tegenwoordig al richting de 87Mhz).
Het is dus niet raar dat ze soms storing veroorzaken of andere elektrische apparatuur (kraken en tikken) en ja, dat kun je soms oplossen met ferrietblokjes om speaker kabels of andere makkelijk toegankelijke plekken en dus niet IN een klein apparaat als een laptop.

Pak een lange boor zodat je ergens redelijk strak in de hoek naar boven kunt boren. Een kwartiertje werk en dan ben je de komende jaren klaar. Ik heb thuis een zelfde traject doorlopen van wifi en plc en heb na een jaar aanrommelen toch de boor gepakt.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Als je echt niet wilt boren. Pak een lang verlengsnoer met randaarde en steek die in een geaard stopcontact en steek in de stekkerdoos ervan het snoer naar de PC. Ervaar je dan nog een brom? Nee, doe dan niet moeilijk en trek een aarddraad naar je werkkamer. Dat is een klusje van niks en je Ethernet-over-Power oplossing vaart er wel bij (AV 2.0 gebruikt de aardedraad voor een betere signaaloverdracht, de bandbreedte kan zelfs verdubbelen; wel ook de andere wcd voor de powerline van aarde laten voorzien).

Stel vast dat je een aardklem in je meterkast hebt. Zet alle groepen van je werkkamer uit, trek de centraaldoos in de werkkamer open (meestal lichtpunt, lamp even weghalen), demonteer de wandcontactdoos. Leen of koop een trekveer en haal voldoende aardedraad (geelgroen gemarkeerd, stugge draad, niks anders). Trek de aardedraad met wat overlengte; maak een lus in de centraaldoos. Of laat het uitvoeren door een electriciën, een klus van een, max. twee uur zal je de kop niet kosten (Powerline 1200 is evenmin goedkoop, toch?).

En ieder die nog voorstelt om verwarmingsbuizen of waterleiding als aarde toe te passen: je bent onjuist geïnformeerd en potentieel zeer gevaarlijk bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:23

RvV

Maar we hebben het hier over een laptop. Heeft de laptop in kwestie wel een randaarde?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:$ Hoe zag ik dat over het hoofd (zet de ezelsmuts op en gaat zich een kwartiertje schamen)? Maar in elk geval zal de Powerline 1200 beter presteren vanwege het tweede kanaal via de randaarde. Dus dat zou voor mij al reden genoeg zijn om aardedraden bij te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@RvV: Duidelijk verhaal, die blokjes heb ik dus sowieso niets aan want ik luister vaak over de koptelefoon.

@aardvark: Zoals je het omschrijft klinkt het niet als een klusje van niets. ;) Sowieso zou ik dan ook het stopcontact beneden bij de router moeten aarden. Dus dan moet ik alles al twee keer doen. Klinkt vrij omslachtig in ieder geval.
Overigens wat betreft de verlengsnoer optie: Om te testen zou ik dan dus een verlengsnoer vanuit de badkamer naar de pc moeten trekken (eerste verdieping heeft alleen in de badkamer aarde) en vanuit de keuken naar de router adapter door de woonkamer?

@RvV: Stel dat de laptop dat niet heeft, dan zou ik dat voorheen toch ook al gehoord moeten hebben? Maar even voor de duidelijkheid. De laptop is gewoon netjes geaard. (ter info, weet niet of het iets boeit, maar het betreft een Dell Precision M6800 workstation)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpijnen
  • Laatst online: 10-01-2023
Grappig, ik zat ook al een hele tijd met eenzelfde syndroom, maar dacht dat het aan mijn geluidskaart lag, maar blijkbaar niet :).

Ik heb al wel aarde draden liggen overal (alles nieuw getrokken) moet alleen nog de meterkast vernieuwen.

Heb zo een flauw vermoeden dat het hiermee dan ook wel opgelost zal zijn, mijn vorige setje (die geen gebruikt kan maken van de aarde) geeft namelijk geen storingen! (wel een stuk langzamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DonJunior: de klus is simpel, maar als je niet vertrouwd bent met elektra aanleggen (of niet goed op de hoogte wat veilig is) dan besteed je het uit aan een electriciën en ga je niet doe-het-zelven. Zo heel kostbaar is dat nu ook weer niet. En ja, je beschrijft de testopstelling perfect. En testen kost alleen moeite, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@aardvark: Testen is inderdaad geen probleem, wilde alleen even zeker weten dat ik je begreep. Dat is inderdaad wel een optie om te proberen. Voor wat betreft het aanleggen van de aardkabel. dat zou wel optimaal zijn. Maar het zou dan meteen mooi zijn om de gehele meterkast aan de pakken. Dit is nog een vrij oud beestje met bakkelieten stoppen enzo. Wat voor prijs zou ik moeten denken (denk je) om de meterkast te vervangen voor nieuwe schakelaar stoppen en enkele groepen voorzien van aarde (incluis het naar boven trekken) Dan kan ik overwegen om het eens op werkspot te zetten ofzo.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op het wereldwijde web word je bijkans gesmoord in de aanbiedingen en klustopics op fora zodra je gaat zoeken naar 'meterkast vervangen'. Daarmee kun je jezelf een beeld vormen over de kosten. Een tip: zorg ervoor dat je materiaalkosten (detailspecificatie, daarvan kun je makkelijk nagaan of er een te ruime marge op wordt gerekend) en arbeid op een offerte laat splitsen.

Hoe dan ook: doe eerst de test met de verlengkabels en deel je resultaten. Voor een deel is dat eigenbelang. Al schrijf ik elders (Anoniem: 202103 in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3") dat ik vaste netwerkkabel wil leggen, ik zit op de wip. Ik overweeg sterk een WiFi access point in/nabij mijn werkkamer aan te leggen (WiFi vanaf de router haalt het meestal net, maar met wel onderbrekingen), en weeg de kosten voor het doortrekken van aarde naar mijn woonkamer en de aanschaf van een pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit af tegen de plintgootoplossing (met een los aan te schaffen - tweede - AP).

Aanmoediging: je review over de Devolo-set kan in elk geval op mijn warme belangstelling rekenen (testresultaten met en zonder aarde zijn zonder meer interessant).

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 01-03-2015 20:31 . Reden: dt-fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Anoniem: 202103 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:14:
[..]
(testresultaten met en zonder aarde zijn zonder meer interessant).
Goede tip. Ga ik zeker doen!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je toch een pro inhuurt deze mannen kunnen ook een utp door de spauwmuur trekken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:04

Willem2

Ω is futile

Beetje houd-je-touwtje oplossing; Asus extender aansluiten op je powerlan boven? :-)
Hij heeft een ethernet aansluiting zo te zien.

Bijvangst is dat je boven dan betere wifi ontvangst hebt.
Mogelijk komt de powerlan storing via je laptop adapter binnen en niet via de ethernet kabel, in dat geval zul je verder moeten zoeken.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RvV schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:31:
Die plc kastjes zijn eigenlijk smerige radio zenders met een gigantische bandbreedte. Op het moment dat ze actief zijn, zenden ze meestal uit tussen 1-30Mhz (en tegenwoordig al richting de 87Mhz).
Dingen zijn juist erg gevoelige radiozenders op die frequenties. Willekeurig welk ander apparaat dat op soortgelijke frequentie werkt kan hun strakgemoduleerde signalen helemaal wegblazen, vandaar de erg wisselvallige resultaten die mensen ermee halen.
Het is dus niet raar dat ze soms storing veroorzaken of andere elektrische apparatuur (kraken en tikken) en ja, dat kun je soms oplossen met ferrietblokjes om speaker kabels of andere makkelijk toegankelijke plekken en dus niet IN een klein apparaat als een laptop.
Mwoah, er is een groot verschil tussen 2-86Mhz van powerline en het menselijk gehoorbereik van 2-22kHz. Zo vanzelfsprekend is het niet dat je dergelijke problemen krijgt. Ik vraag me stiekem af of we hier niet te maken hebben met packetloss op IP-niveau ipv analoge storing in de speakers...
[/quote]
Anoniem: 202103 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:14:
[...]

Aanmoediging: je review over de Devolo-set kan in elk geval op mijn warme belangstelling rekenen (testresultaten met en zonder aarde zijn zonder meer interessant).
Kan ik je al vertellen ;)

Scheelt ongeveer factor 2.5 in snelheid; meer verschil bij slecht signaal (8Mbps zonder aarde, 23Mbps met aarde), minder bij goed signaal (130Mbps zonder aarde, 250Mbps met aarde).

Komt bij dat deze dLAN 1200+ beste performance heeft van een powerline set die ik getest heb (ook tov andere '1200Mbps' en G.hn sets). Kortom, over een stroomdraadje ga je het niet beter krijgen.
Willem2 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 07:25:
Beetje houd-je-touwtje oplossing; Asus extender aansluiten op je powerlan boven? :-)
Hij heeft een ethernet aansluiting zo te zien.

Bijvangst is dat je boven dan betere wifi ontvangst hebt.
Die N53 is geen geniaal AP, maar zou idd een makkelijke oplossing kunnen zijn. Dan nog zou ik aanraden om aarding aan te pakken, zeker bij een huis uit 1991 (echt irritant: paar jaar later was aarding al standaard). Het verhoogt sowieso doorverkoopwaarde. Je zult allict niet hele investering eruit halen, maar wel een goed deel ervan. Niet iedereen heeft last van slechte aarding (eea houdt verband met hoe groot verschil is tussen nul (geaard in verdeelstation van de stroomnetbeheerder) en aarde onder jullie huis), maar als je er last van hebt kan het allerlei problemen veroorzaken.

Duur voorbeeldje: in mijn vorige huis was overal randaarde aanwezig, maar overduidelijk niet goed aangesloten. Dus potentiaalverschillen tussen dingen die geaard hadden moeten zijn. Zoals mijn HTPC en mijn beamer. Potentiaalverschillen die vonken konden trekken (niet goed geaard apparaat dat enkel geisoleerd is heeft 1/2 netspanning op behuizing, dus 115V :o ) en dat ook deden, met overlijden HDMI chip tot gevolg. Sindsdien kan ik m'n beamer alleen via VGA bedienen, wat op HD-resoluties niet bepaald wenselijk is :X
Mogelijk komt de powerlan storing via je laptop adapter binnen en niet via de ethernet kabel, in dat geval zul je verder moeten zoeken.
Onwaarschijnlijk, maar wel iets om uit te sluiten idd.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1