"Overclock Failed", zonder daadwerkelijke overclock

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:31
Het is inmiddels nu 2x gebeurt dat ik bij het aanzetten van mijn pc de melding kreeg:
"Overclock failed, please enter setup to re-configure your system".

Dit is bijzonder vreemd, omdat ik nooit overclock.

Het systeem is als volgt:
- pricewatch: Asus X99-A
- pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed
- pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
- pricewatch: Crucial MX100 256GB
- Coolermaster V750W Semi Modulair ATX23 voeding.

Hoe is dit mogelijk, bij AI-Tweaker staan alle overclock opties op "auto". Ik kom er ook verder niet aan.

Verder heeft mijn pc een ander vreemde eigenaardigheid.
Als ik em aanzet, dan gaat ie aan, dan ineens weer uit, voor 2 seconden, om vervolgens weer aan te gaan. Vervolgens duurt het nog eens 20 seconden voordat ie door de bios is en Windows begint te starten.
(ik maak hier wel even een kort filmpje van...brb).

[YouTube: http://youtu.be/DDkx5HnQq7U?list=UUFkRJI9mMmaWnIc63JrfCoA]

[ Voor 12% gewijzigd door Snowwie op 27-02-2015 13:18 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Klinkt als een auto-overclocker die bij het opstarten even een overclock probeert (daarom gaat ie aan, uit en weer aan).

Die foutmelding:
"Overclock failed, please enter setup to re-configure your system".

Kan ook een generieke melding zijn die gegeven wordt als de BIOS settings niet goed gelezen kunnen worden of de custom settings niet tot een succesvolle boot leidde of als de BIOS echt slecht gebouwd is kan het zelfs simpelweg betekenen dat er iets met de POST niet goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 593965

Dat aan en uit gebeurd ook bij mij, volgens mij is dat een self-test.
"Overclock failed" dan is er iets mis met je voltage, na een reboot kan je weer windows in :P

Trouwens die 5820K is best wel poep zonder overclock :+ hij mag dan wel 6 cores hebben maar op 3.6Ghz kom je nergens. Hij kan makkelijk overgeclockt worden naar 4.5Ghz of hoger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

D4NG3R

kiwi

:)

Snowwie schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 03:53:
Hoe is dit mogelijk, bij AI-Tweaker staan alle overclock opties op "auto". Ik kom er ook verder niet aan.
Kan dit AI-Tweaker niet ook gewoon uit worden gezet?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:21
Ik zie in dit filmpje dat het de allereerste bios is wat uitkwam (versie 0216)
Met de maandelijkse updates hiervan zitten we al op versie 1406.
Kun je het moederbord updaten met de laatste versie en kijken of het nog zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:32

Nemesizz

Untouchable

"Overclock Failed" is een generieke melding, waarbij eigenlijk iets van "Fail-safe settings loaded" toepasselijker had geweest, maar waarschijnlijk gaan fabrikanten er vanuit dat het alleen mis gaat bij overklokken.

Het kan komen door bijvoorbeeld een foute voltage settings, foute RAM settings, of een CPU die (nog) niet (goed) support word door je huidige BIOS versie.

De melding heeft dus eigenlijk weinig met overklokken te maken, maar is gewoon meer dat de BIOS fail-safe settings heeft geladen omdat de voorgaande boot het systeem niet stabiel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 23:48
Ik denk dat je CPU te weinig power krijgt, zodat je de voltage van je CPU moet opkrikken. (Kijk wel in de specs van je CPU tussen welke waardes jouw CPU functioneert.)

Heel misschien de power van je geheugen ook iets opkrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 06:51

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik zou eerst, zoals Von Henkel voorstelt, je bios eens updaten. Kan is groot dat hiermee of het probleem opgelost wordt, of dat je een betere melding krijgt.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Von Henkel schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 05:18:
Ik zie in dit filmpje dat het de allereerste bios is wat uitkwam (versie 0216)
Met de maandelijkse updates hiervan zitten we al op versie 1406.
Kun je het moederbord updaten met de laatste versie en kijken of het nog zo is?
Het klinkt misschien een vreemde vraag, maar er zijn 6 bios updates op die pagina. Voldoet enkel het installeren van de laatste? Of moeten ze allemaal?
jovadca schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:17:
Ik denk dat je CPU te weinig power krijgt, zodat je de voltage van je CPU moet opkrikken. (Kijk wel in de specs van je CPU tussen welke waardes jouw CPU functioneert.)

Heel misschien de power van je geheugen ook iets opkrikken.
Ik overclock nooit en dan denk je dat ik zonder problemen even de voltage kan opkrikken? Het moet toch niet kunnen dat in een standaard situatie de processor te weinig voltage krijgt? Dat hoort gewoon out of the box te werken.

[ Voor 33% gewijzigd door Snowwie op 27-02-2015 15:02 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:32

Nemesizz

Untouchable

Snowwie schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:47:
[...]

Het klinkt misschien een vreemde vraag, maar er zijn 6 bios updates op die pagina. Voldoet enkel het installeren van de laatste? Of moeten ze allemaal?
Gewoon de laatste pakken, zitten de updates van de vorige ook gewoon bij ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Gewoon je overclock die op auto staat uitzetten, zet dit op normaal of standaard.
Je pc gaat nu bij elke boot proberen te overclocken, als dit weigert krijg je de foutmelding, dus gewoon op normaal zetten, en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:43
Nemesizz schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:43:
"Overclock Failed" is een generieke melding, waarbij eigenlijk iets van "Fail-safe settings loaded" toepasselijker had geweest, maar waarschijnlijk gaan fabrikanten er vanuit dat het alleen mis gaat bij overklokken.

Het kan komen door bijvoorbeeld een foute voltage settings, foute RAM settings, of een CPU die (nog) niet (goed) support word door je huidige BIOS versie.

De melding heeft dus eigenlijk weinig met overklokken te maken, maar is gewoon meer dat de BIOS fail-safe settings heeft geladen omdat de voorgaande boot het systeem niet stabiel was.
Hier sluit ik me bij aan.

Ik zou eens hci memtest draaien oid.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
jan99999 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:06:
Gewoon je overclock die op auto staat uitzetten, zet dit op normaal of standaard.
Je pc gaat nu bij elke boot proberen te overclocken, als dit weigert krijg je de foutmelding, dus gewoon op normaal zetten, en je bent klaar.
Ik heb alleen maar optie AUTO of Manual
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/24v5tdv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2cnfewm.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Ik las op internet dat de Haswell-E CPU's niet altijd even stabiel werken bij een "lage" Vcore. (Ik zie dat die bij jou op 0,96V staat.) De CPU wordt veel stabieler bij een voltage van 1,2V. Die 1,2V wordt op meerdere sites aangeraden voor een stabiel systeem. Bij overklokken kan de voltage nog verder omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
De bios is nu geflashed naar versie 1004. Nu even aanzien hoe het systeem de komende tijd loopt.

Over het algemeen loopt het systeem verder wel stabiel, geen vastlopers e.d en lage temperaturen.
Alleen tot dusver twee keer de melding 'overclock failed'.

@jovadca, ik ben zeer huiverig om met de voltage voor de cpu bezig te gaan. Ik ben altijd bang dat ik m'n moederbord of processor om zeep help. Het systeem is net hagelnieuw, vorige maand gekocht. Als het 10 jaar oud was en makkelijk vervangbaar dan zou ik er anders over denken. Ik kijk het nu even aan. Krijg ik weer die melding dan ga ik wel kijken hoe ik die voltages precies moet aanpassen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Laatst online: 17:21
Je kunt gewoon flashen t/m de allerlaatste versie, en het makkelijkste werken is met Asus Alsuite (doet de overclock/ andere aanpassingen vanuit windows)
Maar een vraagje, ben je altijd zo spaarzaam met updates?

[ Voor 5% gewijzigd door Von Henkel op 27-02-2015 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Bios updates vaak wel, want als het systeem goed werkt dan update ik de bios niet. Ik heb 6 jaar een Core2quad Q6700 gehad en nooit de bios geupdate, omdat de computer altijd goed werkte. En dat is ook wat ik op meerdere websites lees: Als je computer goed werkt flash niet je bios.

edit:
Oke, alsnog naar 1401 geflashed met AI Suite 3
:)

[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 27-02-2015 22:26 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
jovadca schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:49:
Ik las op internet dat de Haswell-E CPU's niet altijd even stabiel werken bij een "lage" Vcore. (Ik zie dat die bij jou op 0,96V staat.) De CPU wordt veel stabieler bij een voltage van 1,2V. Die 1,2V wordt op meerdere sites aangeraden voor een stabiel systeem. Bij overklokken moet de voltage nog verder omhoog.
Bron?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Ik had ff gegoogeld

Het eerste deel van mijn "betoog" kan ik niet meer terug vinden op internet. Van het overklokken wel. Dat staat op de volgende link.
http://www.kitguru.net/co...ll-e-6-core-cpu-review/2/

Mocht ik die bewuste link nog vinden, dan zal ik die plaatsen. (Had ik dat maar gelijk gedaan! 8)7 )

[ Voor 90% gewijzigd door jovadca op 28-02-2015 00:00 ]

Pagina: 1