Active partitie van MBR naar GPT

Pagina: 1
Acties:

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:24
Hi!

Onlangs heb ik op een remote server Windows 8.1 geinstalleerd via een image. De server bestaat uit 2x 3TB schijven. Op de eerste schijf staat Windows 8.1 geïnstalleerd en staat als MBR onder Disk Management. Door de limiet van MBR kan ik maar in totaal 2tb partitioneren. Hierdoor blijft er nog ongeveer 900GB op unallocated staan, waar ik niks mee kan.

Via DISKPART kan ik de schijf niet omzetten naar GPT want het is een actieve disk. Door een aantal Google zoekopdrachten ben ik bij AOMEI Partition Manager (http://www.disk-partition.com/free-partition-manager.html) gekomen, welke claimed dat je een active partitie kan omzetten naar GPT. Helaas na een reboot komt de server niet meer online, en heb ik deze opnieuw moeten installeren.

Heeft iemand een idee hoe ik de 3TB in z'n geheel kan benutten, incl Windows 8.1, zonder dat ik fysiek toegang heb tot de server?

Alvast bedankt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

UEFI is vereist om van een GPT partitie te kunnen opstarten, de eerste vraag is dan ook heeft de betreffende server nog een BIOS of ondersteund deze UEFI?

Deze link is misschien wel interessant: https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/dn336946.aspx

Nog een ander artikel: http://www.pcadvisor.co.u...ve-format-for-windows-81/

Als ik mij goed kan herinneren kun je ook niet zomaar van MBR naar GPT converteren zonder verlies van data, dat maak ik ook op uit bovenstaande technet artiekel.

Wel een opmerking, je spreekt hier over een server en Windows 8.1, dit rijmt niet helemaal met elkaar, aangezien Windows 8.1 een puur Desktop OS is, de tegenhanger voor een server is Windows 2012 Server. :)

Overigens als de hardware geen UEFI ondersteund kunt je de overige 900GB ook partitioneren met een MBR partitie deze geen drive letter geven, maar aan een specifieke folder toekennen. Betreffende folder heeft dan de grote van de 900GB partitie.

Linkje naar Technet artikel: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753321.aspx

Zo kun je met MBR partities alles benutten zonder extra drive letters of het een wenslijke en werkbare oplossing is moet je zelf bepalen.

[ Voor 75% gewijzigd door _Dune_ op 26-02-2015 20:45 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
_Dune_ schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:34:
Overigens als de hardware geen UEFI ondersteund kunt je de overige 900GB ook partitioneren met een MBR partitie deze geen drive letter geven, maar aan een specifieke folder toekennen. Betreffende folder heeft dan de grote van de 900GB partitie.
Hoe kun je een partitie aanmaken voorbij de 2 TiB als je een partitietabel hebt die niet voorbij de 2TiB kan adresseren?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als het goed is kun je met MBR op een >2TB hardeschijf wel meerdere partities aanmaken, je kan met MBR alleen niet één grote partitie aanmaken. Dus op een 3TiB hardeschijf moet je bijvoorbeeld wel een 2TiB en 1TiB partitie aan kunnen maken.

edit: Nu begin ik even te twijfelen, ik meende dit een poos geleden het op deze manier zelf opgelost te hebben... met de nadruk op een poos geleden. Ik ga nog even zoeken...

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 26-02-2015 22:08 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je een Intel ICH chipset hebt met RAID en geen UEFI BIOS dan kan je het volgende doen.
Zet je controller op RAID (ACHI werkt gewoon).

Daarna ga je gewoon RAID sets aanmaken, bijvoorbeeld een 200GB RAID-0 op disk 0 en 1, dan blijft er ruimte over wat je als een grote RAID-0 kan presenteren. Nadeel is wel dat als 1 van deze twee disks kapot gaat je alles kwijt bent.

Een andere optie is, wat ik zelf veiliger vindt is om bijvoorbeeld een 200GB RAID-1 disk aan te maken over Disk 0 en 1 en daarna een RAID-0 over de resterende diskruimte.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

_Dune_ schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:00:
Als het goed is kun je met MBR op een >2TB hardeschijf wel meerdere partities aanmaken, je kan met MBR alleen niet één grote partitie aanmaken. Dus op een 3TiB hardeschijf moet je bijvoorbeeld wel een 2TiB en 1TiB partitie aan kunnen maken.
Nee, dat kan niet. 32-bit MBR kan tot 2TiB addresseren met 512-byte sectors. Enkel bij gebruik van een hogere sector size, kun je meer adresseren.

Je kunt dus niets boven de 2TiB adresseren; het is dus niet een limiet per partitie.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Chiper, je hebt helemaal gelijk. Ik moet ook niet na een dag skiën nog wat anders gaan doen, dat komt niet goed. :)

Wat dan voor dialmformark over blijft is controleren of er daadwerkelijk geen UEFI aanwezig is of mogelijk het advies van Wim-Bart.

• Wim-Bart

Wim-Bart

_Dune_ schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:38:
@Chiper, je hebt helemaal gelijk. Ik moet ook niet na een dag skiën nog wat anders gaan doen, dat komt niet goed. :)

Wat dan voor dialmformark over blijft is controleren of er daadwerkelijk geen UEFI aanwezig is of mogelijk het advies van Wim-Bart.
Overigens met een AMD Chipset werkt het ook als daar een RAID functionaliteit op zit.

Maar hebben sommige 2+ TB disks niet een Native 4K sector size die je met een jumper kan instellen waardoor je in theorie grotere partities kan aanmaken?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Nee; zo'n jumper zou enorm gevaarlijk zijn. Switch hem, en opeens klopt je filesystem niet meer. In de metadata staat dan LBA 20 maar met een grote sectorsize kan dat opeens LBA 4 zijn. Als je dan chkdsk gaat draaien; brrrrr....

Wat wel bestaat zijn externe behuizingen die de sectorsize verhogen naar 4K. Dan kun je partities tot 16TB (2TiB * 8 want 4K is 8x zo groot als 0,5K de 512 bytes sectorsize) maken, zonder gebruik van GPT. Dit is veilig, totdat je de hardeschijf uit de behuizing haalt en intern aansluit; dan verandert dus je sectorsize. Je kunt dit alleen oplossen door eenzelfde behuizing te kopen, of via FreeBSD geom_nop de sectorsize verhogen. Daarna het (NTFS-)filesystem mounten en je kunt de data kopiëren.

Ook zijn er vóór de zogenaamde 'Advanced Format' hardeschijven die hedendaags worden verkocht, ook nog een aantal native 4K schijven verkocht. Dus zonder emulatie maar echt 4K sector size. Probleem is alleen dat niet alle software daarmee overweg kan; simpelweg omdat 512 bytes zolang de standaard was, dat dit veelal hardcoded in de code zat en dat kan dus rare dingen opleveren als een schijf toch een grotere sectorsize heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 23:59 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 23:57:
Nee; zo'n jumper zou enorm gevaarlijk zijn. Switch hem, en opeens klopt je filesystem niet meer. In de metadata staat dan LBA 20 maar met een grote sectorsize kan dat opeens LBA 4 zijn. Als je dan chkdsk gaat draaien; brrrrr....

Wat wel bestaat zijn externe behuizingen die de sectorsize verhogen naar 4K. Dan kun je partities tot 16TB (2TiB * 8 want 4K is 8x zo groot als 0,5K de 512 bytes sectorsize) maken, zonder gebruik van GPT. Dit is veilig, totdat je de hardeschijf uit de behuizing haalt en intern aansluit; dan verandert dus je sectorsize. Je kunt dit alleen oplossen door eenzelfde behuizing te kopen, of via FreeBSD geom_nop de sectorsize verhogen. Daarna het (NTFS-)filesystem mounten en je kunt de data kopiëren.

Ook zijn er vóór de zogenaamde 'Advanced Format' hardeschijven die hedendaags worden verkocht, ook nog een aantal native 4K schijven verkocht. Dus zonder emulatie maar echt 4K sector size. Probleem is alleen dat niet alle software daarmee overweg kan; simpelweg omdat 512 bytes zolang de standaard was, dat dit veelal hardcoded in de code zat en dat kan dus rare dingen opleveren als een schijf toch een grotere sectorsize heeft.
Windows Vista, 7, 8 en 8.1, 2008, 2008R2, 2012 en 2012R2 kunnen goed omgaan met Native 4K disks. Alleen even wisselen tussen 512 emulatie en 4K native maakt je filesystem kapot, maar dat is een kwestie van opnieuw indelen.

Ik zie trouwens dat mijn WD20EZRX backup disk op Native 4K staat en die werkt perfect. Helaas geen disk over anders zou ik kunnen testen hoe die werkt in een PC.

Verwijderd

WD20EZRX een native 4K disk? Niet dat ik weet. :+

Is gewoon Advanced Format. Of heb je hem in een externe behuizing? En waar lees je de sectorsize uit?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hybride MBR maken. De eerste 128 GB voer je uit als MBR, de overige 2,7TB als GPT. Werkt, maar is unsupported. Vereist bovendien veel geknutsel.

Verwijderd

128GiB is de grens van 28-bit LBA. Dat was uitgebreid naar 48-bit LBA (en later 64-bit LBA). Maar de eigenlijke volgende grens was 32-bit omdat dit de adressing is voor het MBR-partitieschema. Dus de controller/schijf enzo mag dan 48-bit LBA zijn, de MBR kan maar tot 32-bit adresseren.

Dus dan heb je in de praktijk de volgende begrenzingen:

128GiB -> 28-bit LBA
2TiB -> 32-bit LBA
128PiB -> 48-bit LBA (1PiB petabyte = 1024 TiB)
8192EiB -> 64-bit LBA (1EiB exabyte = 1024 PiB)

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 01:31:
WD20EZRX een native 4K disk? Niet dat ik weet. :+

Is gewoon Advanced Format. Of heb je hem in een externe behuizing? En waar lees je de sectorsize uit?
Met chkdsk en is inderdaad AF. Hangt intern aan een SATA aansluting.

Ik zie dat ik trouwens verkeerd heb gekeken, ik zie dat het de allocation size is.

Verwijderd

Advanced Format wil dus zeggen fysiek 4096 byte sectoren, logisch 512 byte sectoren. Dus het doet zich voor als een 512byte sector schijf voor maximale compatibiliteit. Als het native zou zijn zou het 4096/4096 fysiek/logisch zijn ipv 4096/512. Dat laatste wordt ook wel '512e' (e van emulation) genoemd.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

nIghtorius

Poef!

Trouwens een tip voor IEDEREEN die een MBR to GPT conversie willen doen op hun systeemschijf. Ik heb dit ook gewaagd en was hier succesvol in. It looks harder than it actually is. (Dit werkt alleen met Windows 8(.1)!!!!!!)

WEL ALLES GOED LEZEN VOORDAT JE BEGINT. Het is risicovol.

De fase-plan

Fase 1: Voorbereidende werkzaamheden
• Controleer op je systeemschijf of er nog ongepartitioneerde ruimte vrij is (minimaal 100MB)
• Zo niet? Verklein je systeempartitie met 100MB (dit kan gedaan worden in het schijfbeheer)
• Maak een FAT32 partitie aan van ~100MB en label deze BOOT

Fase 2: De conversie van MBR naar GPT
• Download GPTGEN van sourceforge.net/projects/gptgen
• Pak GPTGEN uit naar C:\GPT
• Voer een ADMIN opdrachtprompt uit.
Hierin voer je de volgende opdrachten:
code:
1
2
3
4
CD /d C:\GPT
GPTGEN -b OLDMBR.MBR \\.\PHYSICALDRIVE0
GPTGEN -W \\.\PHYSICALDRIVE0
EXIT

• Na deze stap is je schijf nu GPT! en zal je systeem iig zonder fase 3 NIET booten. Maar maak je geen zorgen. Dit is verwacht!

Fase 3: Installeren UEFI bootloader
• Plaats een WIN8(.1) DVD en zorg ervoor dat je dit via het UEFI pad boot (dus niet via de legacy (CSM) methode)
• Kies voor de optie " Herstel mijn systeem "
• Kies dan later voor de optie " Opdrachtprompt "
• In deze opdrachtprompt ga ik vanuit dat de C:\ schijf je windows schijf is en de D:\ schijf je boot partitie is. Je kunt dit controleren m.b.v. DISKPART -> LIST VOLUME
Hierin voer je de volgende opdrachten uit:
code:
1
2
3
cd /d c:\windows\system32
bcdboot c:\windows /s d: /F UEFI
exit

Fase 4: Je OS booten via UEFI.
• Sluit alle vensters. Haal je DVD eruit en herstart je computer.
• Het systeem boot nu naar Windows 8(.1) via de UEFI bootpad!

LET OP!:
Er is wel ENIGE finesse vereist voor de opdrachtprompt. Als je hier iets niet begrijpt. VOER DAN A.U.B. niet deze procedure uit!

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• mverduyn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-01-2024
Goedendag,
ik heb een Windows 8.1 laptop. Met een USB HDD bay is een 3 TB schijf eraan gekoppeld voor backup doeleinden. De schijf is als MBR en daarom is ongeveer 900GB unallocated.
Wat is hier de beste optie, met DISKPART omzetten naar GPT?
Het zou jammer zijn wanneer daarna de backup schijf niet meer wordt herkend...
Alvast dank!
Marcel
Pagina: 1