• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 19:57
Ik zit bij BEN met een SIM-only abo, wat zoals iedereen weet feitelijk over het T-Mobile netwerk gaat. Dit was jarenlang het enige netwerk met een goede dekking hier in huis maar sinds kort hapert de verbinding regelmatig, geluidskwaliteit schakelt soms ineens hoorbaar terug naar walkie-talkie kwaliteit.. Afijn frustratie dus.

Een straatgenoot die ook een iPhone 5 heeft en bij T-Mobile zit, klaagde en kreeg te horen dat 'de mast' naar 4G was geüpgrade en dat zijn SIM-kaart nu waarschijnlijk niet meer up-to-date was. Hij kreeg een nieuwe SIM-kaart maar het verschil is nou niet bepaald enorm. :/

Dit roept bij mij allerlei vragen op dus ik ben gaan google-en maar ik kan hier geen duidelijke antwoorden op vinden. Bijvoorbeeld: Waaraan is te zien of je SIM-kaart up to date is?

De BEN helpdesk komt alleen met redelijk vage antwoorden, in de trant van 'Dat lijkt me inderdaad het geval aangezien je simkaart uit 2011 komt.'.

Kan iemand hier iets meer over vertellen uit eigen ervaring of me op het juiste spoor zetten?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47
Bel Ben en vraag het.

The devil is in the details.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sorry, een SIM-kaart wel of niet up-to-date? Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden :S

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Volgens mij zorgt je SIM-kaart er alleen maar voor dat je toegang tot het netwerk van je provider krijgt. Voor zover ik weet heeft dit geen invloed op de gesprekskwaliteit..

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt verschillende generaties simkaarten, oudere ondersteunen bijv bepaalde codecs of encrypties niet waardoor je geen 3g kan bijvoorbeeld.
Is niks nieuws, eerste simkaarten waren niet meer dan een geheugenkaartje, moderne zijn complete computers die encyptie doen en applicaties van je provider draaien.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25
Waar jij het over hebt is dat (met bv nieuwe iphone, 4g etc..) je bij steeds meer providers belt over Voice HD,
Dat werkt alleen, in nl, meestal over 4G. Zodra 1 van de 2 partijen dus terugvalt op een ander netwerk (of de 4g verbinding is niet snel genoeg) dan val je terug op het oude codec, wat crap klinkt.

De grap is, voorheen belden we allemaal met die crap geluidskwaliteit (gsm codec). We beginnen nu echter te merken hoe het ook kan en dus te klagen als hij terugvalt ;)

Niets met sim updates te maken dus!

CISSP! Drop your encryption keys!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

laurens0619 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:54:
Waar jij het over hebt is dat (met bv nieuwe iphone, 4g etc..) je bij steeds meer providers belt over Voice HD,
Dat werkt alleen, in nl, meestal over 4G. Zodra 1 van de 2 partijen dus terugvalt op een ander netwerk (of de 4g verbinding is niet snel genoeg) dan val je terug op het oude codec, wat crap klinkt.

De grap is, voorheen belden we allemaal met die crap geluidskwaliteit (gsm codec). We beginnen nu echter te merken hoe het ook kan en dus te klagen als hij terugvalt ;)

Niets met sim updates te maken dus!
HD Voice gaat gewoon over 3G. In Nederland wordt nog niet gebeld over 4G.
Een oude SIM kaart is zeker mogelijk. Ga naar de Ben winkel en laat deze omswappen.
Ik weet dat dit bij KPN kostenloos is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
SA007 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:48:
eerste simkaarten waren niet meer dan een geheugenkaartje
De 8K simkaarten :D

Er konden +- 15 smsjes+80 telefoonnummers op worden opgeslagen. Voordeel van een 8K simkaart is dat je geen providermenu hebt. Ook waren ze sneller dan 64K simkaarten.

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:28
Een nieuwe simkaart gaat dus absoluut niet je spraakkwaliteit verbeteren. Het antwoord staat ik je post...

Sinds dat de site is omgebouwd ervaar je issues (niet alleen jij). Er moet dus iets niet lekker zijn op die site sinds de ombouw. Ik zou contact opnemen met T-Mo voor verder onderzoek en als ze het niet kunnen vinden verzoeken om een IMSI trace. Maar daar zullen ze zelf wel al mee komen als ze niks kunnen vinden op site niveau...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25
JackBol schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:01:
[...]

HD Voice gaat gewoon over 3G. In Nederland wordt nog niet gebeld over 4G.
Een oude SIM kaart is zeker mogelijk. Ga naar de Ben winkel en laat deze omswappen.
Ik weet dat dit bij KPN kostenloos is.
Heb je volledig gelijk in!
Oude simkaart is mogelijk maar heeft naar mijn weten niets met de oude gsm gesprekskwaliteit te maken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 19:57
SafariFlow schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:12:
Een nieuwe simkaart gaat dus absoluut niet je spraakkwaliteit verbeteren. Het antwoord staat ik je post...

Sinds dat de site is omgebouwd ervaar je issues (niet alleen jij). Er moet dus iets niet lekker zijn op die site sinds de ombouw. Ik zou contact opnemen met T-Mo voor verder onderzoek en als ze het niet kunnen vinden verzoeken om een IMSI trace. Maar daar zullen ze zelf wel al mee komen als ze niks kunnen vinden op site niveau...
BEN biedt inderdaad aan om een 'onderzoek' te doen dus daar ga ik zeker op in.

Overigens is het voor mij niet goed te bepalen of het daadwerkelijk aan die 4G site ombouw ligt omdat ik 1) niet weet wanneer dat gebeurd is, 2) zeer weinig mobiel bel en 3) de gesprekskwaliteit vaak toch al bagger is omdat je dan met iemand belt die zelf in een rijdende auto zit, dus met veel ruis en met vaak zeer matige ontvangst.
Pagina: 1