• Headshifter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-04 09:17
Hey mensen uit Tweakerland

Ik heb vanmiddag een PC voor een vriend van mij in elkaar gezet. Deze PC bestaat onder andere uit een AMD A10-7850K op een Asus A88X-Gamer moederbord en een Sapphire R9 280X GPU. Nu is het zo dat als hij Call of Duty : Advanced Warfare wil draaien, de stock CPU cooler als een malle draait. Daarnaast geeft Speccy aan dat de CPU temperatuur 110 graden is.

Ik neem aan dat deze meting niet goed kan zijn aangezien de computer zichzelf allang had afgesloten (als ik het niet verkeerd heb), maar warm wordt hij zeker!

Nu is mijn vraag: heb ik de CPU cooler verkeerd gemonteerd en is het noodzakelijk om te 'reseaten'? Of is het echt noodzakelijk zo spoedig mogelijk een aftermarket cooler te halen?

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Probeer eerst eens RealTemp, dan kan in elk geval ik beoordelen of hij te heet wordt. ;)

Show me your moves.

• Headshifter
@Koninkje,

Ik heb het even gevraagd of hij screens van RealTemp kon sturen, maar bij het openen van RealTemp.exe krijgt hij de foutmelding :

"The processor detected is not supported.
AMD A10-7850K Radeon R7, 12 Compute Cores 4C+8G"

Het volgende krijgt hij via AIDA64:
http://i.imgur.com/uyS5Hyc.jpg

EDIT:
Als hij COD runt, en hij die hoge temperaturen aangeeft, dan wordt het element wel erg warm, dus hij zou in princiepe goed contact moeten maken

[ Voor 19% gewijzigd door Headshifter op 26-02-2015 19:37 ]

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Ik raad aan om voor 30 euro een koeler te kopen, aangezien de coolers van amd niet al te best zijn. Ik kan niet goed zien wat de echte temps van de cpu zijn...
Dus vandaar dat ik aanraad om een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO te kopen. Erg goedkoop, en je loopt geen risico.

Show me your moves.

• Headshifter
Oke, bedankt voor het advies!
Apart dat de meegeleverde CPU cooler zo slecht presteert. Ik heb m nu net op weg gestuurd naar een MyCom, dus hopelijk krijgt hij hem er vanavond nog er op

Nogmaals dank!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
Lijkt me dat de CPU nog op de lijst van niet ondersteund door RealTemp/Speccy staat.
>100 °C zijn onrealtistische temperaturen voor een CPU.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Een van deze hardware monitors proberen en kijken hoe warm de cpu echt wordt!
http://openhardwaremonitor.org/
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 17:32
Misschien een overbodige / domme vraag, maar heb je wel koelpasta gebruikt bij het monteren van de koeler op de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jovadca schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 23:42:
Misschien een overbodige / domme vraag, maar heb je wel koelpasta gebruikt bij het monteren van de koeler op de CPU?
Ja (of iig de koelsticker onderop dat stock ding), want de HSF wordt erg heet. Probleem is niet overdracht tussen CPU en heatsink, maar dat de heatsink de warmte niet kwijt kan.

Iig zou ik niet zozeer focussen op de HSF zelf, maar op de airflow in de kast. Als de case temps te hoog zijn, dan is het niet verrassend dat de CPU overhit. Daar meld je niets over, allicht handig om daarnaar te kijken.

Het zou zomaar kunnen dat kabels wat netter wegwerken het hele probleem voor EUR 0 oplost...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Probleem wat wel eens terug komt bij die AMD APU's is dat veel software de temperaturen niet goed uitleest.
Je kan bijvoorbeeld 4 verschillende programma's gebruiken waarbij ieder programma een totaal andere temperatuur weergeeft, wat vaak wel overeenkomt is dat ze bijna altijd een onrealistisch hoge temperatuur aangeven.

Je kan nog kijken of de software die bij het moederbord word meegeleverd wel de temperatuur kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Laatst online: 13-09 17:32
Anders even voelen met je vingers of het echt zo warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
dion_b schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 02:19:
[...]

Ja (of iig de koelsticker onderop dat stock ding), want de HSF wordt erg heet. Probleem is niet overdracht tussen CPU en heatsink, maar dat de heatsink de warmte niet kwijt kan.

Iig zou ik niet zozeer focussen op de HSF zelf, maar op de airflow in de kast. Als de case temps te hoog zijn, dan is het niet verrassend dat de CPU overhit. Daar meld je niets over, allicht handig om daarnaar te kijken.

Het zou zomaar kunnen dat kabels wat netter wegwerken het hele probleem voor EUR 0 oplost...
Ik denk dat daar het probleem is. Hij had een CoolerMaster Elite 361 besteld (best een kleine kast met weinig cable management mogelijkheden en de PSU vrij in het midden van de case).

In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik hem aan ga raden een nieuwe case te kopen en alles daar naar over te zetten, dat zal al een hele hoop moeten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Om de kast uit te sluiten kan je dat testen door buiten de kast (bijvoorbeeld op een kartonnen doos) te testen. Het zou vervelend zijn als hij een nieuwe kast heeft en dat niet de reden van het probleem blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsenbv.
  • Laatst online: 11-09 08:59
Jolke schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:26:
Om de kast uit te sluiten kan je dat testen door buiten de kast (bijvoorbeeld op een kartonnen doos) te testen. Het zou vervelend zijn als hij een nieuwe kast heeft en dat niet de reden van het probleem blijkt te zijn.
Niet alleen de kast maar ook een nieuwe CPU cooler :+
Inderdaad even buiten de kast testen en even na kijken of de cooler goed aangesloten is (Koelpasta na kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, kabels beetje opfrissen en een enkele 120mm fan plaatsen in de kast doet vaak wonderen.

Natuurlijk haal je dan de koelprestaties niet van een enorme toren van koper met monsterfans erop in een kast met veel ruimte en airflow, maar als het genoeg is, is het genoeg. Ik draai een Core i7 op een mITX bordje met een full-size GPU (GTX660) in een miniITX behuizing. Is ook niet ruim, maar met de juiste onderdelen en inderdaad niets wat airflow tegenhoudt gaat het prima.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai de koeler eens 180 graden om!

Toevallig van de week een A8 gemonteerd met het zelfde probleem , koeler 180 graden gedraaid en probleem opgelost.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Staan er wellicht fans tegengesteld naar elkaar toe te blazen? In plaats van dat ze naar buiten blazen dat ze de kast in blazen. Dan lijkt het ogenschijnlijk veel beweging, maar helpt je in feite ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Iedereen dank voor het meedenken,

Uiteindelijk een nieuwe kast gehaald en het systeem hierin gezet, en het resultaat mocht er zeker wezen. Nu is hij idle 6 graden en onder load 40. Het lag dus toch echt aan een te kleine case met nagenoeg geen airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:37

br00ky

Moderator Harde Waren
6 graden? Dat lijkt mij sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-08 22:09
8)7 ik denk dat hij de 2 is vergeten

[ Voor 5% gewijzigd door marcelmaria op 04-03-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Headshifter schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:35:
Als hij COD runt, en hij die hoge temperaturen aangeeft, dan wordt het element wel erg warm, dus hij zou in princiepe goed contact moeten maken
dion_b schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 02:19:
Dat is een veel gemaakte denkfout. Dat de heatsink heet is zegt NIETS over het contact tussen heatsink en CPU. Vrijwel alle warmte die de CPU produceert stroomt naar de heatsink, ook als het contact tussen die twee iets minder is. Bij een slecht contact wordt de cpu steeds heter totdat de aanvoer en afvoer van warmte weer in balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

br00ky schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:42:
6 graden? Dat lijkt mij sterk...
De tempsensor lijkt niet erg betrouwbaar: productreview: AMD A10-7850K Black Edition review door TERW_DAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ploink schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:54:
[...]

[...]

Dat is een veel gemaakte denkfout. Dat de heatsink heet is zegt NIETS over het contact tussen heatsink en CPU. Vrijwel alle warmte die de CPU produceert stroomt naar de heatsink, ook als het contact tussen die twee iets minder is. Bij een slecht contact wordt de cpu steeds heter totdat de aanvoer en afvoer van warmte weer in balans is.
Valt goed mee. Bedenk dat er drie manieren zijn om warmte te verplaatsen - geleiding, convectie en straling. Daarvan is geleiding verreweg meest efficient. Wat een heatsink doet is een klein oppervlak geleidend verbinden aan een warmtebron (bijv CPU) en een groot oppervlak gebruikt voor uitstraling (evt met hulp van convectie als er een fan op staat). Een perfect geleidend contact zou ervoor zorgen dat de heatsink dezelfde temperatuur heeft als datgene wat het koelt. In praktijk is geen enkele geleiding perfect, dus zal de temperatuur van de heatsink lager zijn dan van de warmtebron. Hoeveel lager hangt direct af van hoe effectief de geleiding is.

Als je geen goed contact maakt, is er nagenoeg geen geleiding en zal de heatsink alleen maar via straling (veel minder efficient) warmte oppakken van de CPU. Omdat het via een klein oppervlak warmte ingestraald krijgt en over een veel groter oppervlak warmte uitstraalt (wederom vaak met luchtconvectie erover) zal de temperatuur veel lager liggen dan als er daadwerkelijk goed contact is, en zal temperatuurverschil CPU<->heatsink erg groot zijn. Ja, het zal warmer zijn dan de omgeving, maar daar is alles mee gezegd.

Als je CPU >80C is en je een goede geleidende verbinding hebt met je heatsink, brand je letterlijk je vingers aan de heatsink. Is de CPU >80C en je kunt makkelijk de heatsink beetpakken (dus temp duidelijk <50C) dan kun je met zekerheid zeggen dat de verbinding niet goed is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
dion_b schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:10:
Een perfect geleidend contact zou ervoor zorgen dat de heatsink dezelfde temperatuur heeft als datgene wat het koelt. In praktijk is geen enkele geleiding perfect, dus zal de temperatuur van de heatsink lager zijn dan van de warmtebron.
Je verhaal klopt niet omdat je dezelfde denkfout maakt. Dit schendt de Wikipedia: Eerste wet van de thermodynamica ofwel de Wet van behoud van energie.

De CPU produceert een vaste hoeveelheid warmte (=thermische energie) bij een bepaalde activiteit. Veruit het grootste deel van de warmte vloeit naar de koeler, slechts een klein deel gaat via het socket en moederbord naar de omgeving. Dat laatste verwaarlozen we even voor het gemak.

Als de weerstand tussen cpu en koeler groter wordt en de warmte stroom is nog vrijwel hetzelfde, dan wordt het temperatuur verschil dus groter en de cpu wordt heter. De koeler blijft op ongeveer dezelfde temperatuur.

In de praktijk kan het soms lijken dat je redenatie klopt als de cpu zo heet wordt dat de beveiliging in werking treedt en hij gaat haperen en daardoor minder warmte produceert. De koeler voelt dan minder warm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat de CPU vaste hoeveelheden warmte produceert is al lang niet meer zo, gezien geintegreerde thermal management. Maar al laat je dat buiten beschouwing, je verhaal klopt niet, simpelweg omdat je stelt dat het grootste deel van de warmte naar de koeler vloeit, ook al is er geen goed contact. Dat is niet zo, sterker nog, dat is juist het probleem :o

Als je gelijk had en er nog evenveel warmte naar de heatsink vloeit, zou er geen probleem zijn omdat de CPU z'n warmte kwijt kan en de heatsink prima kan werken 8)7

Bij slecht tot geen contact vindt nauwelijks/geen geleiding plaatsnaar de heatsink en mag je de afvoer van warmte naar de omgeving niet meer verwaarlozen. Maar bovenal blijft een flink deel van de warmte in de CPU, waardoor het overhit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
dion_b schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 14:17:
Dat de CPU vaste hoeveelheden warmte produceert is al lang niet meer zo, gezien geintegreerde thermal management.
Ik zei "bij een bepaalde activiteit" Als je prime95 start en hij staat continu 100% te werken dan produceert hij een vaste hoeveelheid warmte. Pas als hij oververhit raakt wordt het verbruik terug geregeld.
Maar al laat je dat buiten beschouwing, je verhaal klopt niet, simpelweg omdat je stelt dat het grootste deel van de warmte naar de koeler vloeit, ook al is er geen goed contact. Dat is niet zo, sterker nog, dat is juist het probleem :o

Als je gelijk had en er nog evenveel warmte naar de heatsink vloeit, zou er geen probleem zijn omdat de CPU z'n warmte kwijt kan en de heatsink prima kan werken 8)7
Ik heb zeker gelijk. :Y)
Je haalt de begrippen warmte en temperatuur door elkaar vermoed ik. In een thermodynamisch evenwicht kan een cpu altijd zijn warmte kwijt, maar dat zegt niets over zijn temperatuur.

Om de situatie even wat te vereenvoudigen een vergelijkbaar voorbeeld.
Iemand schreef dat zijn metalen led zaklampje vrij warm werd en concludeerde daaruit dat het thermisch contact tussen de led en de metalen behuizing goed is. Is die conclusie correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ploink schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:07:
[...]

Ik heb zeker gelijk. :Y)
Je haalt de begrippen warmte en temperatuur door elkaar vermoed ik. In een thermodynamisch evenwicht kan een cpu altijd zijn warmte kwijt, maar dat zegt niets over zijn temperatuur.

Om de situatie even wat te vereenvoudigen een vergelijkbaar voorbeeld.
Iemand schreef dat zijn metalen led zaklampje vrij warm werd en concludeerde daaruit dat het thermisch contact tussen de led en de metalen behuizing goed is. Is die conclusie correct?
Nope, de conclusie daar is dat je een gesloten systeem hebt binnen die behuizing waardoor alle warmte linksom of rechtsom in de behuizing terechtkomt. Dat is gelijk verschil met een CPU. Tenzij je de boel rondom CPU-voet dichtgekit hebt kan en zal warrmte alle kanten op gaan, zeker niet alleen maar naar de heatsink.

Maar even praktijkvoorbeeldje: bij ons op het werk hadden we laatst een stokoud systeem dat uitgevallen was. Behuizing hebben we geopend terwijl het nog draaide. Het was een dual Pentium 166 (inderdaad zonder enige vorm van thermal management). De ene heatsink zat goed bevestigd en was matig warm, de CPU eronder ook, netjes zwart-metaalkleurig zoals een P166 PGA hoort te zijn. De andere heatsink was aan een kant losgeschoten waardoor het alleen met randje contact maakte met de CPU. De heatsink was koel (mogelijk iets warmer dan omgevingstemperatuur, maar duidelijk ver onder lichaamstemperatuur) de CPU was loeiheet, de zwarte plastic was daadwerkelijk roodbruin gebakken. Wederom, met koele heatsink.

Dit is geen 'denkfout' maar een praktijkervaring, eentje die ik vaak zat gezien heb en met mij genoeg andere Tweakers. Heb jij daadwerkelijk in praktijk geprobeerd wat er gebeurt als je een CPU vol laat draaien zonder goed bevestigde heatsink erop?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1