Voor zending getekend? Maar niet aangekomen.

Pagina: 1
Acties:

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:40
Ik heb een probleem met een zending vanuit een Nederlandse webwinkel (met prima reputatie trouwens), die ik naar mijn werkadres in Luxemburg heb laten versturen. De zending is nooit aangekomen, wat er precies mee is gebeurd is niet duidelijk - het is niet de fout van de webwinkel, maar moeten/kunnen ze dit verhalen op de logistieke partner?

Even een opsomming:
  • Heb een bestelling gedaan voor 2 parfums (totale waarde 160 EUR)
  • Het afleveradres was mijn werkadres
  • De webwinkel gebruikt PostNL voor intl zendingen, die in Luxemburg worden overgenomen door DPD
  • De zending zou afgelopen vrijdag worden afgeleverd bij ons op kantoor
  • Afgelopen vrijdag is DPD inderdaad langsgeweest op kantoor, echter met een andere levering waarvoor getekend is (5 collis) door de receptioniste. Dit gaat allemaal elektronisch (terminal). Volgens haar heeft ze specifiek alleen voor die zendingen getekend, maar dit is natuurlijk nooit helemaal 100% na te gaan.
  • Mijn zending is 'toegevoegd' aan de DPD levering - maar dus nooit uitgeleverd en voor getekend
  • DPD zegt van wel, maar hebben aangegeven dat ik een klacht moet inzetten bij de verzendene partij (Webwinkel) en dat ze een onderzoek kunnen instellen
  • Webwinkel contact opgenomen met PostNL - die zeggen 'Handtekening in systeem, dus pech'. PostNL weigert een onderzoek op te zetten
  • Webwinkel koppelt dit terug en zegt dat ze ook niks kunnen doen, maar uit coulance het nog een keer kunnen uitleveren met een korting van 40% (~ongeveer hun inkoop)
Sja. Wat te doen? Er is geen zending, daar ben ik zeker van. Webwinkel reageert snel, heeft ook snel met PostNL contact genomen, maar die weigeren verdere medewerking.
Wat kan ik redelijkerwijs van de webshop verwachten in dit geval? Het is een beetje welles/nietes verhaal met de logistieke bedrijven. Ik heb betaald met AMEX, daar zit goeie bescherming op - maar ik wil ook niet de webshop duperen als dat niet gegrond is.

Even voor de duidelijkheid;
  • Hoef geen wilde speculaties dat mijn receptioniste nu heel lekker ruikt :w
  • Naam van webwinkel niet relevant, voor alsnog werken ze prima mee

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

Postnl moet in elk geval een handtekening hebben, daar kan de webwinkel mee aan de slag. In feite moet de winkel het probleem in elk geval voor je oplossen, want zij zijn verantwoordelijk voor de zending. In mijn tijd bij een 'postorderbedrijf' werkte de post vaak redelijk mee bij dit soort problemen (wat wel erg vaak voorkwam) Ze sturen graag een afbeelding van de handtekening, en dan kun je in elk geval zien wie er getekend heeft (de receptioniste dus? Misschien is het een heeeeel andere handtekening en kunnen ze daarmee aangeven dat het dus op een verkeerd adres terecht is gekomen)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
Hier ook een keer zoiets gehad.
Was ook getekend voor een pakje die ik nooit had ontvangen.

Mij stuurde ze in eerst instantie ook weg met "er is voor getekend". Toen ik terug stuurde dat het niet door mij getekend was stuurde ze de bezorger nog een keer langs. En die zag toen zijn fout.

Bleek op het verkeerde adres te zijn bezorgd (71 ipv 77). En die bewoner had er doodleuk voor getekend en het op de kapstok gelegd onder het mom van "die komen ze vanzelf ophalen".

Blijven aandringen dus.

TheS4ndm4n#1919

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

-d- schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:12:
Hoef geen wilde speculaties dat mijn receptioniste nu heel lekker ruikt :w
Snap ik, maar kun je een indicatie geven van de grootte van het bedrijf? Kan ie 'lost' zijn tussen de receptioniste, de postkamer en de eindbestemming (jij) bijvoorbeeld? Op de locatie van het bedrijf waar ik werk raken regelmatig dingen kwijt, en die zijn dan echt niet achterover gedrukt, maar gewoon op een verkeerde afdeling terecht gekomen waar ze vervolgens in een hoekje blijven staan tot er iemand de moeite neemt om zich af te vragen wat dat rare pakketje daar eigenlijk doet. Als het een klein bedrijf is, is die kans kleiner natuurlijk :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• -d-
BaRF schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:16:Ze sturen graag een afbeelding van de handtekening, en dan kun je in elk geval zien wie er getekend heeft (de receptioniste dus? Misschien is het een heeeeel andere handtekening en kunnen ze daarmee aangeven dat het dus op een verkeerd adres terecht is gekomen)
De handtekening is juist - want er is namelijk die dag getekend voor 5 dozen van Nespresso die via DPD zijn afgeleverd. Ik kan natuurlijk ook nooit 100% zeker zeggen dat de receptionist niet per ongeluk heeft getekend voor die zending. Ze zegt van niet, maar ik was er niet persoonlijk bij. Dat maakt het natuurlijk een beetje lastig.
naitsoezn schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:27:
[...]

Snap ik, maar kun je een indicatie geven van de grootte van het bedrijf? Kan ie 'lost' zijn tussen de receptioniste, de postkamer en de eindbestemming (jij) bijvoorbeeld? Op de locatie van het bedrijf waar ik werk raken regelmatig dingen kwijt, en die zijn dan echt niet achterover gedrukt, maar gewoon op een verkeerde afdeling terecht gekomen waar ze vervolgens in een hoekje blijven staan tot er iemand de moeite neemt om zich af te vragen wat dat rare pakketje daar eigenlijk doet. Als het een klein bedrijf is, is die kans kleiner natuurlijk :P
Het is een redelijk klein bedrijf - op mijn etage (waar ook receptie zit) zitten misschien 15 man. We hebben geen postkamer, en pakjes haal je zelf op bij de receptioniste. Dus de kans dat mijn pakket 'onderweg' in het bedrijf is kwijtgeraakt is echt nihil.

[ Voor 27% gewijzigd door -d- op 26-02-2015 18:37 ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

-d- schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:35:
[...]

Het is een redelijk klein bedrijf - op mijn etage (waar ook receptie zit) zitten misschien 15 man. We hebben geen postkamer, en pakjes haal je zelf op bij de receptioniste. Dus de kans dat mijn pakket 'onderweg' in het bedrijf is kwijtgeraakt is echt nihil.
Ok, helder. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Verwijderd

- Afzender is verantwoordelijk totdat pakket is ontvangen, tenzij afzender handelt op specifieke instructies (aanwijzing van een vervoerder) van ontvanger. Een keuzemogelijkheid in een webshop kwalificeert niet als zodanig.
- Tekenen voor ontvangst is in de praktijk kul, heb zelf meer dan eens meegemaakt dat de bezorger van PostNL zelf tekent voor ontvangst, althans dat ik zelf een voor mij bestemd pakketje op mijn eigen adres heb aangenomen zonder te tekenen, terwijl er aan het eind van de dag wel een handtekening in T&T staat.
- Probleem (voor de webshop) kan wel zijn wat er een partner tussen zit. Is die handtekening van degene aan wie DPD heeft afgeleverd, of van degene (bij DPD) aan wie PostNL heeft afgeleverd?

• Nightw1ng
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:08
Een paar weken terug ook een hoedje geschrokken toen een pakket van DPD was 'afgeleverd' maar er niks bij mij thuis was aangekomen. Bleek het bij de buren te liggen, geen briefje niks.

Dusss... Geen buren daar in Luxemburg die toevallig het pakketje kunnen hebben?

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Heel duidelijk, er is getekend voor 5 collis op 1 pakbon. Daar zit die (waarschijnlijk) 1 colli, 2 stuks parfum dan niet bij inbegrepen. Of er moet nog 1 pakbon zijn. Dit moet via DPD te achterhalen zijn, of laat ze de pakbonnen van die dag mailen. Dan heb je bewijslast.

Die houding van PostNL, jeetje echt hè, ja handtekening 1+1 = 2. Sommige willen gewoon geen ander sommetje maken, zijn ze te beroerd voor!
Houding van DPD is niet veel beter, die zouden eigenlijk zelf moeten voorstellen wat ik hierboven schrijf..

[ Voor 11% gewijzigd door GerardVanAfoort op 26-02-2015 18:59 ]

NRG

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:15

Clush

Do as I say...

-d- schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:12:
• Afgelopen vrijdag is DPD inderdaad langsgeweest op kantoor, echter met een andere levering waarvoor getekend is (5 collis) door de receptioniste. Dit gaat allemaal elektronisch (terminal). Volgens haar heeft ze specifiek alleen voor die zendingen getekend, maar dit is natuurlijk nooit helemaal 100% na te gaan.
Jawel hoor, als postnl zegt dat er getekend is moeten ze dat kunnen bewijzen. Handtekening is niet voor niks, een onvindbare handtekening is geen handtekening. De handtekening voor de nespresso heeft daar niet zoveel mee te maken. Dat ze zeggen dat ie in het systeem staat ook niet... laat maar zien dan, met de juiste bon.

Overigens is dat niet echt jouw probleem, maar dat van de webshop. Jij kan je geld terughalen bij de webshop, en die op hun beurt kunnen weer bij postnl aankloppen.

... not as I do.

• -d-
GerardVanAfoort schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:53:
Heel duidelijk, er is getekend voor 5 collis op 1 pakbon. Daar zit die (waarschijnlijk) 1 colli, 2 stuks parfum dan niet bij inbegrepen. Of er moet nog 1 pakbon zijn. Dit moet via DPD te achterhalen zijn, of laat ze de pakbonnen van die dag mailen. Dan heb je bewijslast.
De handtekeningen gaan allemaal via zo'n terminal, dus niet op een pakbon:

Afbeeldingslocatie: http://cms.ukintpress.com/UserFiles/Image/POSTAL/directory/USP-Customer_DIAD_V_preview.jpg
En je tekent dus 1x, ongeacht het aantal zendingen wat je ontvangt.

En eerlijk is eerlijk - als hier in fontgrootte miniscuul wat tracking nummers staan, denk ik echt niet dat de receptioniste 1 voor 1 deze gaat controleren - ook al geeft ze aan dat ze er niet voor heeft getekend.
Die houding van PostNL, jeetje echt hè, ja handtekening 1+1 = 2. Sommige willen gewoon geen ander sommetje maken, zijn ze te beroerd voor!
Houding van DPD is niet veel beter, die zouden eigenlijk zelf moeten voorstellen wat ik hierboven schrijf..
Ja PostNL is echt triest; DPD hier is nog best okay, regiomanager heeft me paar keer terug gebeld met updates, heeft persoonlijk chaffeur gesproken, etc. Maar hij gaf aan dat een officieel onderzoek alleen door de opdrachtgever (=webwinkel-->PostNL) kan worden opgezet. Webwinkel komt niet verder bij PostNL :(

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ok, maar of bij de admistratie van de chauffeur of van het depot zou behalve de zending toch wel meer over het daadwerkelijk aantal geladen colli's moeten zijn. Spreek de chauffeur eens aan dat je iets mist en daar enorm van baalt. Al heeft ie maar een papiertje van 's morgens ter controle van z'n lading. Hoe dan ook, de chauffeur weet op die dag (al dan niet digitaal) exact hoeveel colli er naar jou toe moet, 5 of 6.

NRG

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:48
Gewoon ter informatie: als de webwinkel wel geld van PostNL gaat eisen, dan gaat PostNL ongeveer 2 weken onderzoek doen. Vervolgens vragen ze om een factuur van de inhoud van het pakket en gaan ze nog 2 weken zoeken. Dus zelfs als PostNL de winkel wil helpen gaat het nog wel een maandje duren.

Voor mijn duidelijkheid: je hebt de handtekening gezien en het bleek dat die handtekening van de receptioniste is?
Dan vind ik het aanbod van de webshop al erg aardig. Het enige andere dat ze verder kunnen doen is bij PostNL blijven aandringen. Zij kunnen een onderzoek laten starten.
"PostNL weigert een onderzoek op te zetten"
Hoe klein is die webshop? Zo'n reactie heb ik nog nooit gekregen. PostNL wil natuurlijk niet zomaar een onderzoek starten als voor hun het contract is afgerond. Maar als de webshop een paar keer aandringt doen ze dat gewoon. Ze gaan dan nakijken waar het pakketje volgens hun systeem is geweest en kunnen in sommige gevallen aan de hand van GPS-gegevens nagaan waar het is geweest.

Slechte scenario (grootste kans, ongeveer 70%):
Als PostNL concludeert dat ze hem echt aan DPD hebben gegeven gaat PostNL een onderzoek starten bij DPD. Maar je weet al wat DPD gaat zeggen, want zij hebben "bewijs" dat het pakketje daar is afgeleverd, want er is voor getekend.

In de praktijk kan dit maar 2 dingen betekenen:
1. DPD levert niet meer aan jouw werkadres, want voor hun systeem is er een fraudeur aanwezig.
2. Als DPD al eerder een melding over de chauffeur heeft gehad wordt de chauffeur ontslagen. En die heeft er misschien niet eens iets mee te maken.

Beste scenario (kleine kans, ongeveer 30%):
Het zou ook heel snel opgelost kunnen zijn. Het komt namelijk weleens voor dat postbedrijven (met DHL met afstand op nr. 1 en PostNL met afstand op de laaste plaats) pakketjes gewoon laten staan. Dat is voor de meeste mensen niet te begrijpen, maar het is gewoon zo dat ze moeten werken met mensen die voor het minimumloon werken en mensen die 's nachts werken e.d.. Dat resulteerd in zeer ongemotiveerd personeel dat het echt geen ene ruk kan interesseren wat die stapel dozen naast een pallet in de hoek van het (gigantische) magazijn doet. Maar door jouw onderzoek kan het gebeuren dat hun systeem aangeeft dat het ergens tussen transportband A en bus Y zou kunnen liggen en dan gaan ze even kijken. Dan heb je ineens een paar dagen later een update op T&T en een dag later heb je je pakketje :)

Ik moet hier maar eens een uitgebreide Tweakblog over schrijven :P
Als je bent zoals mij ga je overigens vol voor het onderzoek. 30% kans op het terugvinden is het al waard en in de meeste gevallen van de negatieve 70% komt het ook wel goed. Er zijn dan alleen wel nare dingen gebeurt, dus als 160 euro voor jou een stuk minder waardevol is dan voor mij kan je er eventueel voor kiezen om het maar te laten. Maar dan "wint" het grote slechte bedrijf :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Let op:
Op mijn werk accepteren wij op dagelijkse basis goederen van DPD. Op een gegeven moment werden er pakketten op het loading-dock gekwakt en weggescheurd. Na het opvragen van de P.O.D. (Proof of Delivery) kwamen wij er achter dat DPD de handtekeningen in hun PDA-achtige oplossing bewaard en deze dus te pas op te onpas kan gebruiken om je handtekening te plaatsen. Gelukkig hadden wij er videobeelden van...

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Dan0r schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:54:
Let op:
Op mijn werk accepteren wij op dagelijkse basis goederen van DPD. Op een gegeven moment werden er pakketten op het loading-dock gekwakt en weggescheurd. Na het opvragen van de P.O.D. (Proof of Delivery) kwamen wij er achter dat DPD de handtekeningen in hun PDA-achtige oplossing bewaard en deze dus te pas op te onpas kan gebruiken om je handtekening te plaatsen. Gelukkig hadden wij er videobeelden van...
Ook beelden dat die handtekening in het veld "getrokken" werd? Want dan kan je serieus wat onderzoek journalisten een mooi onderwerp bezorgen! Wel schandalig hoe er soms met onze spullen wordt omgegaan.
Sommige mensen of bedrijven liggen krom om bepaalde aankopen te kunnen doen, en de bezorger mikt het ff naar je voordeur en fietst fluitend verder..

NRG

• -d-
Siempie schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:47:Voor mijn duidelijkheid: je hebt de handtekening gezien en het bleek dat die handtekening van de receptioniste is?
Ja klopt. Het is een overzicht van de zendingen (5 plus mijn 'missende') van die dag, met 1 maal een handtekening. Het is dus zo'n computer gegenereerd PDFje, geen pakbon oid.
"PostNL weigert een onderzoek op te zetten"
Hoe klein is die webshop? Zo'n reactie heb ik nog nooit gekregen. PostNL wil natuurlijk niet zomaar een onderzoek starten als voor hun het contract is afgerond. Maar als de webshop een paar keer aandringt doen ze dat gewoon. Ze gaan dan nakijken waar het pakketje volgens hun systeem is geweest en kunnen in sommige gevallen aan de hand van GPS-gegevens nagaan waar het is geweest.
Geen idee wat ze online doen, maar ze hebben 10+ winkels in Nederland, dus geen kleine speler. Neem aan dat ze goede B2B contacten bij PostNL hebben. Dit is wat ik terug krijg van de webwinkel, ik weet dus niet wat PostNL letterlijk tegen ze zegt. Maar het lijkt dat ze heel stug blijven volhouden en geen onderzoek willen doen.
Slechte scenario (grootste kans, ongeveer 70%):
Als PostNL concludeert dat ze hem echt aan DPD hebben gegeven gaat PostNL een onderzoek starten bij DPD. Maar je weet al wat DPD gaat zeggen, want zij hebben "bewijs" dat het pakketje daar is afgeleverd, want er is voor getekend.
Ja, ben ik ook bang voor. Het blijft een welles-nietes verhaal.
Beste scenario (kleine kans, ongeveer 30%):
Het zou ook heel snel opgelost kunnen zijn. Het komt namelijk weleens voor dat postbedrijven (met DHL met afstand op nr. 1 en PostNL met afstand op de laaste plaats) pakketjes gewoon laten staan. Dat is voor de meeste mensen niet te begrijpen, maar het is gewoon zo dat ze moeten werken met mensen die voor het minimumloon werken en mensen die 's nachts werken e.d.. Dat resulteerd in zeer ongemotiveerd personeel dat het echt geen ene ruk kan interesseren wat die stapel dozen naast een pallet in de hoek van het (gigantische) magazijn doet. Maar door jouw onderzoek kan het gebeuren dat hun systeem aangeeft dat het ergens tussen transportband A en bus Y zou kunnen liggen en dan gaan ze even kijken. Dan heb je ineens een paar dagen later een update op T&T en een dag later heb je je pakketje :)
Ja fingers crossed, maar ben niet heel hoopvol!
Als je bent zoals mij ga je overigens vol voor het onderzoek. 30% kans op het terugvinden is het al waard en in de meeste gevallen van de negatieve 70% komt het ook wel goed. Er zijn dan alleen wel nare dingen gebeurt, dus als 160 euro voor jou een stuk minder waardevol is dan voor mij kan je er eventueel voor kiezen om het maar te laten. Maar dan "wint" het grote slechte bedrijf :P
Ik wil dat op z'n minst dat ze het proberen. PostNL maakt zich er nu heel gemakkelijk vanaf....
Dan0r schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:54:
Let op:
Ja, ben dus ook een beetje bang dat hun PDAs iets te veel functionaliteit hebben :/

[ Voor 9% gewijzigd door -d- op 26-02-2015 21:06 ]

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Wat te doen?
Volharden in je standpunt dat het product niet is afgeleverd. En aangegeven dat je de handtekening wilt hebben, zodat je deze naast je eigen handtekening kan leggen of naast die van je receptioniste.

De naam van de webwinkel is altijd relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een andere insteek is of een handtekening op een digitale pad rechtsgeldig is;
http://www.sva.nl/nl/vrac...-aftekenen-voor-ontvangst

Ik kan het 1-2-3 hier niet terugvinden, maar ik weet dat er in Duitsland een daadwerkelijke uitspraak ligt waarbij een dergelijke handtekening niet als bewijs werd geaccepteerd.
https://www.lawblog.de/in...blet-kann-unwirksam-sein/

Het is dus per saldo een kwestie dat de winkel bewijs opvraagt van de levering bij PostNL. Mochten ze dan met een digitale handtekening aankomen, dan alsnog betwisten dat dat een rechtsgeldig bewijs is.
De vraag is of de winkel zover met je mee wil gaan.

Echter willen ze dat niet, dan kan jij hetzelfde richting de winkel stellen: winkel is aansprakelijk tot aan levering. Dus bewijs maar dat het geleverd is, en anders zullen ze alsnog moeten leveren of geld terug moeten storten. Het is leuk dat ze welwillend zijn, maar per saldo is een vervoerder die in hun opdracht werkt onzorgvuldig. Ik zie niet waarom dat moet resulteren in een verlies voor jou.
alfatrion schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:36:De naam van de webwinkel is altijd relevant.
Geenzins, en wordt over het algemeen ook verwijderd tot het relevant is; we zitten hier niet om winkelnamen door het slijk te halen in de hoop dat ze zwichten voor de mogelijke impact dat er een topic loopt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Ik haal daaruit wat voor algemene voorwaarden er van toepassing zijn en hoe deze zijn aangeboden.

Ik zie het noemen van een naam niet als het zelfde als door het slijk halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
GerardVanAfoort schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 21:01:
[...]

Ook beelden dat die handtekening in het veld "getrokken" werd? Want dan kan je serieus wat onderzoek journalisten een mooi onderwerp bezorgen! Wel schandalig hoe er soms met onze spullen wordt omgegaan.
Sommige mensen of bedrijven liggen krom om bepaalde aankopen te kunnen doen, en de bezorger mikt het ff naar je voordeur en fietst fluitend verder..
Nee dat helaas niet. Enkel dat de chauffeur de spullen op het perron gooide en vervolgens weer vertrok.
Maar de POD liet wel degelijk en handtekening zien van ons personeel en die hebben er niet voor getekend.
Raar, maar waar...
Pagina: 1