Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook air voor programmeren.

Pagina: 1
Acties:

• magusviper
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-04 20:34
Hallo,

Laat me eerst even snel mijn situatie uitleggen. Ik ben 15 jaar oud, ben vrij goed met computers en programmeer momenteel op mijn desktop. Nou wil ik een laptop zodat ik kan programmeren ook al ben ik niet thuis. Ik doe een folderwijkje, en verdien 70 tot 100 euro per maand.

Ik overweeg al een tijde om een nieuwe laptop aan te schaffen. Deze ga ik niet gebruiken voor gamen of heel zware applicaties. Ik wil deze gebruiken om te programmeren. Ik programmeer in talen zoals python en c, en wil later nog programmeren in c++ of java.

Wat ga je met je laptop doen?
Programmeren.

Wat is je budget?
Eigenlijk 1000 euro, maar als het echt moet kan het daarover gaan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Zou dus graag een lichte laptop willen niet niet te groot.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Een macbook air (meer informatie hieronder).

Dus, het liefst zou ik een macbook air willen kopen omdat hij zo licht is en vindt het os vrij gemakkelijk. Nou is het grootste probleem dat de goedkoopste (pricewatch: Apple MacBook Air 2014 13,3" 4GB, 128GB 900 euro) niet zo geweldige specificaties heeft (4gb ram en 128gb ssd, alhoewel kan ik deze 2 later upgraden natuurlijk). Nou is 900 euro vrij duur vind ik. Ik zou dan nog 6 of 7 maanden moeten sparen.

Nu is mijn vraag, is het het waard om 6 of 7 maanden te sparen voor een macbook air, of hebben jullie betere suggesties?

Alvast bedankt.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Weet je zeker dat je kunt upgraden later? Als je bij windows systemen gaat kijken zijn zullen ook wel leuke laptops te vinden zijn bij Dell xps 13 komt er binnenkort aan.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-11 14:51
Even voor de duidelijkheid: Macbooks zijn niet up te graden sinds de laatste generatie.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:49

PBP

Als je echt voor een MacBook Air wil gaan wacht dan sowieso t/m 9maart. Dan is er een Apple event en de geruchten over nieuwe Airs en prijsverlagingen gaan al een tijdje rond.

• magusviper
ppatrick schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:23:
Weet je zeker dat je kunt upgraden later? Als je bij windows systemen gaat kijken zijn zullen ook wel leuke laptops te vinden zijn bij Dell xps 13 komt er binnenkort aan.
Bij de specificaties staat 4gb ram en maximum geheugengrootte is 8gb, dus ga ervan uit dat je deze kon upgraden? En ik kan een externe harde schijf aansluiten, dus dat is ook niet zo een probleem denk ik.

Die dell xps 13 is me wat te duur. Ik moet 6 tot 7 maanden sparen om 500 euro te krijgen, en heb nu 330 euro, en als ik de 15de mijn loon krijg heb ik 400 euro.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
PBP schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:26:
Als je echt voor een MacBook Air wil gaan wacht dan sowieso t/m 9maart. Dan is er een Apple event en de geruchten over nieuwe Airs en prijsverlagingen gaan al een tijdje rond.
Hij moet sowieso nog 7 maanden sparen dus dat zal geen probleem zijn ;)

Er zijn overigens zat laptops met meer value-for-money op de markt die ook goed compact en snel zijn. Dus de vraag is wil je per se een MBA of niet?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• magusviper
Ramon schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:29:
[...]

Hij moet sowieso nog 7 maanden sparen dus dat zal geen probleem zijn ;)

Er zijn overigens zat laptops met meer value-for-money op de markt die ook goed compact en snel zijn. Dus de vraag is wil je per se een MBA of niet?
Nou, dat was dus onder andere mijn vraag. Wat zijn de windows alternatieven hiervan dan? Want zijn er echt windows laptops met dezelfde prijs en nog steeds zo dun en licht, zonder de hele tijd te overheaten? Of misschien iets dat in de buurt komt?

• Ramon
magusviper schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:30:
[...]

Nou, dat was dus onder andere mijn vraag. Wat zijn de windows alternatieven hiervan dan? Want zijn er echt windows laptops met dezelfde prijs en nog steeds zo dun en licht, zonder de hele tijd te overheaten? Of misschien iets dat in de buurt komt?
Dat kan je allemaal in de pricewatch vinden. Klein voorbeeldje: pricewatch: Asus Zenbook UX305FA-FC007H of deze: pricewatch: Lenovo Thinkpad X131e (N2U5GMH) (stukje zwaarder maar ook een stuk goedkoper)

Als je zo lang moet sparen lijkt het me zonde om er een MBA van te kopen. Koop dan iets met meer value-for-money waar je sneller plezier van hebt.

• magusviper
Ramon schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:35:
[...]

Dat kan je allemaal in de pricewatch vinden. Klein voorbeeldje: pricewatch: Asus Zenbook UX305FA-FC007H of deze: pricewatch: Lenovo Thinkpad X131e (N2U5GMH) (stukje zwaarder maar ook een stuk goedkoper)

Als je zo lang moet sparen lijkt het me zonde om er een MBA van te kopen. Koop dan iets met meer value-for-money waar je sneller plezier van hebt.
Sorry, ben niet zo goed met laptops, dit wordt mijn eerste :P

Ik lees wel dat die asus zenbook maar maximaal 4gb ram heeft. Nou weet ik dat de mba ook maar 4 gb heeft, maar osx is ook een stuk efficiënter dan windows.

Verwijderd

Ik zou eerst eens goed bekijken of de programma's die je gebruikt om te programmeren, draaien onder OSX.
Visual Basic en dergelijke zijn voor zover ik weet nog altijd gewoon windows only.

• magusviper
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:44:
Ik zou eerst eens goed bekijken of de programma's die je gebruikt om te programmeren, draaien onder OSX.
Visual Basic en dergelijke zijn voor zover ik weet nog altijd gewoon windows only.
Ik gebruik nu op windows nog niks geavanceerd, gebruik nu gewoon notepad++, kan dan textwrangler gebruiken voor osx.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 20:58

3DDude

I void warranty's

magusviper schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:46:
[...]

Ik gebruik nu op windows nog niks geavanceerd, gebruik nu gewoon notepad++, kan dan textwrangler gebruiken voor osx.
Ik zou dan http://www.sublimetext.com/ die gebruiken.
Ontopic, ik zoek ook een nieuwe mac, vorige is overleden.. Maar ik wacht nog wel even dat ene maandje, op de nieuwe generatie :D

Be nice, You Assholes :)

• Ramon
magusviper schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:37:
[...]

Sorry, ben niet zo goed met laptops, dit wordt mijn eerste :P

Ik lees wel dat die asus zenbook maar maximaal 4gb ram heeft. Nou weet ik dat de mba ook maar 4 gb heeft, maar osx is ook een stuk efficiënter dan windows.
OS X is even efficiënt als Windows. Zeker sinds Windows 8.1. Ja ik heb ervaring met beide.

Punt is dat met die ultrabooks het tegenwoordig zo compact is dat je minder ruimte hebt om dingen te vervangen. Wil je wel onderdelen vervangen dan moet je dus een groter model nemen.

Overigens als je een beetje serieus wil programmeren dan ben je toch aangewezen op Linux :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon op 26-02-2015 18:50 ]

• ppatrick
  • Nu online
Er komt binnenkort trouwens een XPS 13 met full hd scherm en een i5 ipv i7 deze gaat misschien wel in je budget passen vandaar de opmerking.

• magusviper
ppatrick schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:51:
Er komt binnenkort trouwens een XPS 13 met full hd scherm en een i5 ipv i7 deze gaat misschien wel in je budget passen vandaar de opmerking.
Weet je toevallig wanneer?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11 20:39

Gerco

Professional Newbie

magusviper schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:28:
Bij de specificaties staat 4gb ram en maximum geheugengrootte is 8gb, dus ga ervan uit dat je deze kon upgraden? En ik kan een externe harde schijf aansluiten, dus dat is ook niet zo een probleem denk ik.
RAM kun je niet upgraden, dat zit vastgesoldeerd op het moederbord. De SSD is wel upgradebaar (al weet ik niet of dat voor de nieuwste modellen nog geldt), maar is niet aan te raden om dat zelf te doen als je geen ervaring hebt met computers openmaken. Er zitten veel kwestbare componenten in een MacBook Air en het is heel makkelijk om een kabeltje te scheuren of een connector van het bord af te trekken (ja, ervaring mee). Dat gezegd hebbende is een SSD upgrade wel 1 van de makkelijker aanpassingen. Veel makkelijker dan een toetsenbord vervangen bijvoorbeeld.

Ik heb jaren lang een MacBook Air gebruikt om op te programmeren en dat werkte op zich prima. Zorg wel voor de max RAM als je Windows VMs wilt gaan draaien, dat is echt geen overbodige luxe. Een externe schijf aansluiten ga je niet doen in de praktijk. Als je mobiliteit zoekt is een externe schijf geen goed idee. Een kleine collectie grote SD kaartjes is misschien een beter idee, maar is wel sloom natuurlijk.

Een belangrijk argument is ook de resolutie. Mijn MacBook Air was 1440x900 en dat gaat goed. Lager zou ik echt niet aanbevelen. Op 13" is hoger ook niet zo fris plan, tenzij je ogen heel goed zijn.

Mijn advies: Koop de MacBook Air maxed out, Een MacBook Pro *of* een Windows laptop.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• magusviper
Gerco schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:57:
[...]

RAM kun je niet upgraden, dat zit vastgesoldeerd op het moederbord. De SSD is wel upgradebaar (al weet ik niet of dat voor de nieuwste modellen nog geldt), maar is niet aan te raden om dat zelf te doen als je geen ervaring hebt met computers openmaken. Er zitten veel kwestbare componenten in een MacBook Air en het is heel makkelijk om een kabeltje te scheuren of een connector van het bord af te trekken (ja, ervaring mee). Dat gezegd hebbende is een SSD upgrade wel 1 van de makkelijker aanpassingen. Veel makkelijker dan een toetsenbord vervangen bijvoorbeeld.

Ik heb jaren lang een MacBook Air gebruikt om op te programmeren en dat werkte op zich prima. Zorg wel voor de max RAM als je Windows VMs wilt gaan draaien, dat is echt geen overbodige luxe. Een externe schijf aansluiten ga je niet doen in de praktijk. Als je mobiliteit zoekt is een externe schijf geen goed idee. Een kleine collectie grote SD kaartjes is misschien een beter idee, maar is wel sloom natuurlijk.

Een belangrijk argument is ook de resolutie. Mijn MacBook Air was 1440x900 en dat gaat goed. Lager zou ik echt niet aanbevelen. Op 13" is hoger ook niet zo fris plan, tenzij je ogen heel goed zijn.

Mijn advies: Koop de MacBook Air maxed out, Een MacBook Pro *of* een Windows laptop.
Tja, dan zal het maar een windows laptop worden vrees ik. Maxed out macbook air is te duur. Heeft iemand toevallig nog andere suggesties? Het moet makkelijk mee te nemen zijn, dat zoiezo, dus al zeker geen 17 inch ofzo :P

• ppatrick
  • Nu online
Deze week word als het goed is de prijs bekend van de xps 13 met full hd Dell XPS13 US spec in Nederland

• magusviper
Die i5 versie van de xps 13 wordt alsnog 1350 euro, dus dat is me nog steeds te duur. Iemand andere alternatieven? Het liefst rond de 750 tot 800 euro dan, en hoeft geen 13 inch te zijn maar wel makkelijk mee te nemen.

• ppatrick
  • Nu online
Lijkt me sterk de huidige met QHD scherm kost 1350 dus zal zeker nog wat vanaf gaan en met vip korting krijg je nog meer van de prijs af. Misschien moet je zelf andere ook even zoeken.

• magusviper
ppatrick schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:46:
Lijkt me sterk de huidige met QHD scherm kost 1350 dus zal zeker nog wat vanaf gaan en met vip korting krijg je nog meer van de prijs af. Misschien moet je zelf andere ook even zoeken.
Heb de tweakers review gekeken, hier zeiden ze dat hij 1350 euro ging kosten, maar dat is misschien alsnog een gok ofzo.

EDIT: Is dit misschien iets? pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59440290

Ziet er wel goed uit qua specs, alleen is de hard drive wel maar 5400 rpm en is de cpu nog steeds laag geclockt, alhoewel is de prijs heel erg aantrekkelijk natuurlijk. Mening?

[ Voor 29% gewijzigd door magusviper op 26-02-2015 20:19 ]

• Raspbetory
  • Nu online
Op Amazon.de kon je voor een tijdje een 4k lenovo kopen met een i7 voor 900 (weet niet of het nog geldt) wel een hoge resolutie voor een 15inch scherm. Maar ja, er zijn heel veel (betere hardwer wijze) die je kan halen voor die prijs.

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Een Macbook Air zou ik nooit aanraden, ook nu niet. De bouwkwaliteit is zeker goed, maar de specificaties en upgradeablity zijn zeer zwak in vergelijking met de concurrentie.

[ Voor 54% gewijzigd door KetchupFTW op 26-02-2015 20:58 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Iets met knuppel en hoenderhok:

Een Surface Pro 3 met typecover? Klein, licht, opzich in budget, als je de goedkoopste neemt, draait normale Windows en hoewel de opslag zelf wat klein is, krijg je er [volgens mij] 1TB aan OneDrive opslag bij. Hij is alleen wel behoorlijk aan de kleine kant, en hoewel de/het typecover aardig typt, typt een echte laptop lekkerder.

Maar, 6-7 maanden is wellicht niks voor het universum zelf, in computer-en-alles-wat-daarop-lijkt-land is het een eeuwigheid. Prijzen zakken, prijzen stijgen, producten komen, producten gaan. Ik zou gewoon eerst een rug sparen, en daarna eens kijken wat er nou zoal op de markt is.

People as things, that’s where it starts.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

magusviper schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:37:
[...]
[citation needed]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Raspbetory
  • Nu online
Heb hem, 850. Wel jammer van het 4k scherm, maar wel mooie specs

http://www.amazon.de/gp/a...ID=41cuuJmXMaL&ref=plSrch

[ Voor 54% gewijzigd door Raspbetory op 26-02-2015 21:41 . Reden: link ]

• magusviper
KetchupFTW schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:57:
Een Macbook Air zou ik nooit aanraden, ook nu niet. De bouwkwaliteit is zeker goed, maar de specificaties en upgradeablity zijn zeer zwak in vergelijking met de concurrentie.
Maar laten we eerlijk zijn; er is geen laptop van 900 euro die zo licht is (ten minste, hoe ver ik weet). En dat is eigenlijk wel een beetje wat ik zoek, een vrij lichte laptop.

@VasZaitzev
Bedankt voor de tip! Ik zal er eens inkijken d:)b

EDIT: Tja, het is inderdaad niet zoals een echte laptop. Ik denk dat ik nog ff verder kijk, maar bedankt voor de tip :P

[ Voor 10% gewijzigd door magusviper op 26-02-2015 22:17 ]

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik sluit me aan bij de andere tweakers die je aanraden naar de XPS 13 te kijken.

Eind komende week wordt de full HD versie beschikbaar. Aangenomen dat die rond de 1000 euro uitkomt, en je daar 10% VIP-korting vanaf haalt (je kan meer regelen maar dan moet je zelf verder zoeken) kom je uit op 900 euro.

De macbook air lijkt misschien mooi, maar je krijgt echt geen waar voor je geld. Het scherm is ronduit slecht, en intern ontbreekt het ook aan werkgeheugen en opslag...
Zoals iemand anders al zei - de nieuwe macbook airs komen waarschijnlijk bijna uit, en de prijzen kunnen gaan dalen. Wacht daar tenminste op.

Maar goed, kijk ook iets verder dan je 'wat een mooie aluminium buitenkant'-neus lang is. (Zeker aangezien je vele ochtenden diezelfde neus eraf vriest om mensen hun reclame rommel te brengen - denk goed na voordat je het aan het aan giro-Apple doneert! ;-) )

• magusviper
Mad Maniak schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:36:
Ik sluit me aan bij de andere tweakers die je aanraden naar de XPS 13 te kijken.

Eind komende week wordt de full HD versie beschikbaar. Aangenomen dat die rond de 1000 euro uitkomt, en je daar 10% VIP-korting vanaf haalt (je kan meer regelen maar dan moet je zelf verder zoeken) kom je uit op 900 euro.

De macbook air lijkt misschien mooi, maar je krijgt echt geen waar voor je geld. Het scherm is ronduit slecht, en intern ontbreekt het ook aan werkgeheugen en opslag...
Zoals iemand anders al zei - de nieuwe macbook airs komen waarschijnlijk bijna uit, en de prijzen kunnen gaan dalen. Wacht daar tenminste op.

Maar goed, kijk ook iets verder dan je 'wat een mooie aluminium buitenkant'-neus lang is. (Zeker aangezien je vele ochtenden diezelfde neus eraf vriest om mensen hun reclame rommel te brengen - denk goed na voordat je het aan het aan giro-Apple doneert! ;-) )
Ja, dan wacht ik wel ff de full hd versie af. Bedankt :P

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

magusviper schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:04:
[...]

Maar laten we eerlijk zijn; er is geen laptop van 900 euro die zo licht is (ten minste, hoe ver ik weet). En dat is eigenlijk wel een beetje wat ik zoek, een vrij lichte laptop.

@VasZaitzev
Bedankt voor de tip! Ik zal er eens inkijken d:)b

EDIT: Tja, het is inderdaad niet zoals een echte laptop. Ik denk dat ik nog ff verder kijk, maar bedankt voor de tip :P
Vandaar ook dat stukje over het hoenderhok, het was gewoon een lichtelijk compleet anders idee, die vooral richting compactheid en erg laag gewicht ging. Met typecover is het gewoon een erg kleine ultrabook.

People as things, that’s where it starts.

• magusviper
VasZaitsev schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:46:
[...]

Vandaar ook dat stukje over het hoenderhok, het was gewoon een lichtelijk compleet anders idee, die vooral richting compactheid en erg laag gewicht ging. Met typecover is het gewoon een erg kleine ultrabook.
Ja maar het idee is dat ik ermee moet programmeren, dus een goed toetsenbord is natuurlijk wel belangerijk :P Maar alsnog bedankt voor de tip.

[ Voor 3% gewijzigd door magusviper op 27-02-2015 16:37 ]

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Of je wacht even tot 9 maart. Apple heeft dan een media event voor zn smartwatch, maar er doen al langer geruchten rond dat er een MBA refresh er aan komt met nieuw design.

Ik zeg hetzelfde als post nr. 4 :P

[ Voor 11% gewijzigd door Silversin op 27-02-2015 17:04 ]

Verwijderd

magusviper schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:00:
Ik programmeer in talen zoals python en c, en wil later nog programmeren in c++ of java.
Allereerst, goed bezig! ;) Je hebt een verstandige keuze gemaakt om met deze talen te beginnen. Hoewel het natuurlijk nooit verkeerd kan zijn om ook C++ te leren, zou ik dit persoonlijk niet zo snel doen, tenzij ik hier ook echt wat mee zou willen doen in de toekomst. C++ is toch een taal wat je met name tegenkomt in de embedded / infra wereld en minder op de server of client kant. Daar worden dan wel weer talen als Python en Java gebruikt.

Verder, in mijn ogen is een MBA geweldig spul (maar nog altijd geen Retina!! :(), maar tenzij je uiteindelijk ook met Xcode aan de slag wil (Objective-C en/of Swift, oftewel ontwikkelen voor Apple producten), zou ik een deftige Windows machine aanschaffen (*). Daar hoef je minder lang voor te sparen en je zal je doelen ook hiermee bereiken.

Overigens kun je natuurlijk ook kijken naar tweedehands MacBook (Pro)'s. Kijk bijvoorbeeld eens bij MacBizz (zijn vast meer soortgelijke sites), wellicht zit daar iets tussen wat je zoekt, voor een wat aangenamere prijs.

(*) Heb even "onderzoek" gedaan en Xcode schijnt er ook te zijn voor Windows. Maar dan moet je natuurlijk nog wel ergens op kunnen testen en in mijn ogen is een MBA daar geschikter voor dan een OS X VM binnen Windows. Scheelt ook weer aan resources :)

• magusviper
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:59:
[...]

Allereerst, goed bezig! ;) Je hebt een verstandige keuze gemaakt om met deze talen te beginnen. Hoewel het natuurlijk nooit verkeerd kan zijn om ook C++ te leren, zou ik dit persoonlijk niet zo snel doen, tenzij ik hier ook echt wat mee zou willen doen in de toekomst. C++ is toch een taal wat je met name tegenkomt in de embedded / infra wereld en minder op de server of client kant. Daar worden dan wel weer talen als Python en Java gebruikt.

Verder, in mijn ogen is een MBA geweldig spul (maar nog altijd geen Retina!! :(), maar tenzij je uiteindelijk ook met Xcode aan de slag wil (Objective-C en/of Swift, oftewel ontwikkelen voor Apple producten), zou ik een deftige Windows machine aanschaffen (*). Daar hoef je minder lang voor te sparen en je zal je doelen ook hiermee bereiken.

Overigens kun je natuurlijk ook kijken naar tweedehands MacBook (Pro)'s. Kijk bijvoorbeeld eens bij MacBizz (zijn vast meer soortgelijke sites), wellicht zit daar iets tussen wat je zoekt, voor een wat aangenamere prijs.

(*) Heb even "onderzoek" gedaan en Xcode schijnt er ook te zijn voor Windows. Maar dan moet je natuurlijk nog wel ergens op kunnen testen en in mijn ogen is een MBA daar geschikter voor dan een OS X VM binnen Windows. Scheelt ook weer aan resources :)
Bedankt voor het antwoord :)
Nou, heb ik even gekeken op macbizz, daar hebben ze helaas geen 2de hands macbook airs. Zijn er echt laptops goedkoper dan de macbook air die je wel zou aanraden? Had nu deze laptops in gedachten, geen idee of dit wat is:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59438687
Deze heeft een 15.6 inch 1080p scherm, 1tb aan opslag, 9 gig ram en kost ongeveer 610 euro.

Deze had ik ook in gedachte:
pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-1NQ
Is ongeveer hetzelfde, maar heeft wel een videokaart. Deze kost 30 euro meer.

Dus, wat denk je, moet ik ergens totaal anders kijken of zijn deze wel redelijk goed voor wat ik ermee wil doen? Ze zijn minder makkelijk mee te nemen en zwaarder, maar helaas kan ik niks soortgelijks vinden als een macbook air. Jij misschien wel?

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik kan me in jouw situatie ook best voorstellen dat een pricewatch: Asus EeeBook F205TA-FD015B een optie kan zijn. Slechts 209 e.
Ik zou dit laptopje kopen en er linux op zetten. Vervolgens heb je alle mogelijkheden om je RAM gebruik binnen de perken te houden. De SSD is ook niet groot, maar de hoeveelheid ruimte die je nodig hebt voor OS is toch minimaal. De accuduur is erg goed (8 uur geloof ik? Tweakers.net heeft het getest). Andere laptops zijn vaak 4x zo duur. Dat zijn heel wat krantenwijkuren...

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:59:
[...]

Ik dacht dat C++ juist niet werd gebruikt op embedded devices, omdat er nog geen compilers bestaan die C++ net zo efficiënt (=klein) kunnen compileren als C.

Veel low-level dingen (denk aan Linux) zijn in puur C (met her en der misschien wat Assembly) geschreven. Pas bij de higher-level, userland zooi kom je C++ tegen.

Op de client-kant wordt zeker wel C++ gebruikt. Zover ik weet zijn bijna alle 'grote' dingen waar performance een must is in C++ geschreven. Denk bijvoorbeeld aan games. Daarnaast heb je natuurlijk Qt, wat een zeer populaire GUI toolkit en framework is voor C++.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1