Toon posts:

PEAR & PECL Begrijpen PHP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben een beetje op een punt gekomen waar ik nog meer wil halen uit mijn dagelijks programmeren in PHP. Ik heb mezelf eigenlijk een beetje vast gelopen in het begrijpen van enkele zaken waardoor ik genoodzaakt ben hier even een "echt" duidelijke uitleg te vragen.

Ik was via het internet opzoek naar de beste manier om uw website meertalig te maken. Ik kwam nogal snel uit op Gettext en na mij erin te verdiepen was ik het direct eens dat ik dit eens wou proberen. Al snel kwam ik vast te lopen en dan vooral op het punt hoe ik dit nu om te beginnen werkende moet krijgen?

Ik las allerhande zaken als PECL, PEAR, installatie via mijn terminal dat ik totaal niet meer begrijp hoe ik moet beginnen...

Om te beginnen wat is die PECL & PEAR eigenlijk? Is dit te vergelijken met een APT-GET INSTALL in linux? maar dan weliswaar een Addon voor uw PHP? Of ben ik helemaal verkeerd aan het denken?

Wat is nu de beste manier om bijvoorbeeld die Gettext werkende te krijgen? Ik heb totaal geen ervaring met dergelijke installaties. Meestal download ik een API of FRAMEWORK van een website en plaats ik het in mijn project onder een vendor map (wat natuurlijk project gebonden is).

Kan ik dit alles ook via Github? Is dit te vergelijken met die PECL & PEAR?

Mijn excuses als ik nu even helemaal de weg kwijt ben maar ik loop helemaal vast hierop

Bedankt voor de degelijke en begrijpbare uitleg voor een leek in dit gedeelte.

Vr gr
Peter

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-10 11:24
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je probleem is. Je wilt weten wat PECL en PEAR zijn? Dat kun je opzoeken op the interwebs!

Niet om vervelend te zijn, maar hoe stevig zit jij in je PHP kennis? Ik krijg als ik je verhaal lees een beetje het gevoel dat je niet helemaal begrijpt waar je mee bezig bent. Dat hoeft ook niet, maar haal dan ook niet voortijdig dingen door elkaar. Via de terminal werken klinkt voor mij als iets wat een developer (en zeker een PHP-programmeur) toch wel tot op zekere hoogte begrijpt. Zo niet: geen ramp. zet je aan de zelfstudie en je komt er best wat verder mee.

PEAR packages zijn uitbreidingen op je standaard PHP-installatie. Dat wat jij met frameworks op PHP-code niveau kan, dat kan PEAR op "binary" niveau. Het breidt je PHP-configuratie uit met modules die anderen voor de community geschreven hebben.

Specifiek haal je gettext aan, iets wat je blijkbaar werkend wilt krijgen. Goede plek om te beginnen zal hoogstwaarschijnlijk deze zijn: http://php.net/manual/en/gettext.installation.php

Dan een antwoord op je vraag over GitHub: daar ben ik jou dan weer helemaal kwijt. Ja, code kan op GitHub, maar waarom haal je dat er nu bij? Dat verandert niets aan het feit dat je je PHP installatie uitbreidt met PEAR toch?

Dus nogmaals: verduidelijk jezelf! Ik begrijp niet waar je precies naartoe wilt. En het internet is je beste vriend, vergeet dat niet!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-10 13:24

Jimbolino

troep.com

PEAR is a framework and distribution system for reusable PHP components.
Tegenwoordig is PEAR grotendeels deprecated, composer is de aanbevolen manier om 3rd party packages te downloaden/instaleren.
PECL is a repository for PHP Extensions
PECL is dus een package manager voor (binary) php extensions. Normaal gesproken heb je PECL niet nodig, en de meeste extensions zitten in je repository voor je distributie.

Om antwoord te geven op je vraag:
code:
1
sudo apt-get install php-gettext

[ Voor 17% gewijzigd door Jimbolino op 26-02-2015 18:10 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Cor453,

Wel het klinkt inderdaad wat bizar en dat begrijp ik ook. Iemand die zich uitgeeft als een Developer en niet eens weet hoe hij met een terminal moet omgaan of zelfs gewoon de basis van heel het programmeren niet goed begrijpt en/of onder de knie heeft.

Wel ik ben eigenlijk een 4 tal jaar geleden toevallig in de wereld terecht gekomen. Ik had een hobby die al snel een job kwam - enkele kleine websites onderhouden - en nu enkele jaren later krijg ik maandelijks nieuwe projecten en heb ik mijn eigen bedrijf.

Ik ben afgestudeerd in de wetenschappen dus heb al totaal geen voorkennis via school en al zeker niet van php of javascript. In 4 jaar tijd kan ik zeggen mijzelf toch al profileren als iemand die kan ontwikkelen wat mijn klanten vragen ook al ben ik soms dagen bezig met uitzoeken hoe het juist moet.

Ik heb tot voor kort eigenlijk gewoon alles zelf geprogrammeerd en had zelden of nooit een framework of API geïntegreerd in een website en nu vind ik het tijd (mede omdat ik nu ontzettend veel werk heb) om mij meer te verdiepen in frameworks en addons en... Iets waar ik eigenlijk totaal geen kennis van heb en tot deze toppic zelfs het nut er niet van inzag of wist hoe eraan te beginnen.

Ik zit nog met zoveel vragen die ik enkel kan stellen aan mensen die er dagelijks mee bezig zijn met de bedoeling om ooit bijna zo goed te worden als hen. PECL & PEAR was één van die vragen, misschien zijn er anno 2015 nog wel betere alternatieven ik ben me er niet van bewust. Daarom dat ik het vuur hier wat heb aangewakkerd in de hoop om wat bij te leren over de addons van PHP!