Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk tussen 2 computers + router valt soms weg

Pagina: 1
Acties:

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-11 17:31
Hallo Allemaal,

Heb een vreemd klein probleempje, heb hier een setup waarbij 2 pc's beide via een kabel (LAN) aangesloten zijn op een router (Fritzbox). Heb op beide pc's schijven gedeeld, en kan ook vaak via de éne pc op de schijf van de andere pc lezen en schrijven. Echter wordt soms de andere pc niet gevonden, wanneer ik dan de router opnieuw opstart verhelpt dit het probleem, maar dat kost weer een paar minuten en lijkt me niet gebruikelijk. Iemand enig idee waardoor dit probleem kan ontstaan?
Ook heb ik soms het idee dat wanneer ik grote bestanden van de ene naar de andere pc verplaatst het netwerk er soms uit knalt, wat voor oorzaak kan dit hebben?
Beide pc's draaien windows 7 met laatste updates.

Alvast bedankt.

• peperthee
Iemand een ideetje ?

• drxzeeh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-11 14:19
Is het de share die er uit valt? of is het het volledige lan netwerk wat op zijn plaat gaat?
Is er bijvoorbeeld nog wel verkeer mogelijk naar de router / internet ( ping ) op het moment dat je netwerk "wegvalt"?
Valt de 2e pc nog te pingen?

• peperthee
Ik heb in de situatie dat de andere pc niet bereikbaar is nog niet geprobeerd deze te pingen, zal ik zsm doen wanneer het weer gebeurt. Ik verwacht echter dat dit niet lukt.
Ik kan dan met de pc waarop ik werk wel op de router komen, maar de gedeelte schijf op de andere pc is niet meer bereikbaar. Vermoed dus dat de het de share is die eruit valt.

• peperthee
Ik heb geprobeerd de andere te computer te pingen toen het probleem zich opnieuw voordeed. Dit lukt niet, ik krijg de melding 'timeout bij opdracht'.
Ook geeft windows bij het zoeken naar de gedeelde schijf op de andere computer de foutmelding : Microsoft Windows Network: De lokale apparaatnaam wordt al gebruikt. De verbinding is niet hersteld.
Wanneer ik de router dan reboot wordt de computer in het netwerk weer gevonden.
Wat klopt er hier niet ?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Waarschijnlijk geeft je de PC's een ipadres vanaf de router met DHCP.
Daardoor kan het voorkomen dat een PC een ander IP adres krijgt en kun je hem niet meer bereiken.

Je kunt ofwel in de Fritzbox ervoor zorgen dat elke PC altijd eenzelfde ipadres krijgt.
Ik weet niet of dat kan in die Fritzbox maar je moet zoeken naar iets waar je een MacAdress aan een ipadres kunt koppelen.

Het alternatief is op iedere PC een vast ipadres instellen.
Dat IP adres moet natuurlijk wel in hetzelfde subnet zitten (eerste drie getallen gelijk) maar moet wel buiten de IPadresrange van je DHCP server liggen anders kun je conflicten krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• peperthee
Bedankt voor de reactie !
Ik heb in de fritzbox router aangepast dat de 2 pc's nu een statisch ip toegewezen krijgen. Ik ga nu komende tijd ondervinden of dit het probleem oplost. Bedankt.
Pagina: 1