“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”
Dit is persoonlijk ik zou de volgende volgorde aannhouden:CK3v1N schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:04:
Wat moet mijn volgende aankoop zijn? De rears en de center? Of eerst de sub?
- Center
- Rears
- Subwoofer
Waarom? Daarom!
Omdat een center wat mij betreft het meeste toevoegt tijdens het kijken van films en/of gamen. Omdat je dan duidelijker de stemmen van de film/game hoort. Daarna de rears om je surround beleving af te maken. Als je vervolgens nog het tril/boem effect mist kun je altijd nog een subwoofer kopen.
1e stap is de subwoofer. Deze voegt altijd wat toe voor het extra laag ook bij muziek. Bij films/games zal dit een veel grotere toevoeging hebben, want films/games hebben veel meer bas effecten die de muren doen trillen. Je hebt in dit stadium een zeer prettige 2.1 setup die zeer flexibel is voor muziek als films/games.
2e stap is de center, zoals Flans aangeeft komen daar de stemmen vandaan en zorgt dit voor een heldere ervaring tijdens het kijken van films. Bij muziek heb je er niet veel aan. Muziek is namelijk puur stereo (mits je DTS 5.1 cd's of films gaat kijken
3e stap zijn de rears voor de volledige film ervaring. De soundeffecten van films worden via deze kanalen weergegeven.
Wat betreft de kleur speakers. Heb je Marktplaats of andere websites al bekeken of er tweedehands wordt aangeboden?
Tot slot kun je misschien de importeur bellen en vragen of zij nog een adres weten waar deze speakers staan (die weten wat ze verkocht hebben aan de dealers).
[ Voor 12% gewijzigd door Theck88 op 27-02-2015 09:27 ]
My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing
“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”
Ja, dit is mogelijk. De LFE poort van de subwoofer verbinden met de Subwoofer Pre-out op de Marantz SR-7005 door middel van een COAX kabel (mono cinch naar mono cinch) Uiteraard in de Marantz ingeven dat je een subwoofer gebruikt en even de cross-over instellen.CK3v1N schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:28:
Bedankt voor de reacties. Het toeval wil dat ik gisteren een Focal Chorus SW 800 V actieve subwoofer van mijn vader cadeau gekregen heb. Nu ben ik een complete leek en weet ik niet of deze compatibel is met mijn huidige apparatuur?
[ Voor 8% gewijzigd door Theck88 op 27-02-2015 10:47 ]
http://i00.i.aliimg.com/w...av-audio-font-b-cable.jpg
Dat is gewoon de makkelijkste manier. Je kunt de subwoofer ook aansluiten met speakerkabel, maar dan moet je die vervolgens weer door lussen naar je speakers.
Conclusie: het is gewoon makkelijker
Verwijderd
Wat een slecht onderbouwd antwoord dat een sub voorgaat op een centerspeaker.
Een homecinema systeem wordt gebouwd op een fundament Front, center, rear en sub
Het CENTER kanaal is in alle maar dan ook in alle stereo én surround opstellingen HET belangrijkste.
Ik zal het uitleggen:
Stereo is opgebouwd d.m.v 2 speakers die ten eerst een goede crossover moeten hebben en een juiste versterker om alle tonen zo weer te geven dat er een CENTER focus als statement VOOR JE STAAT.
De stemmen moeten dus EXACT voor je staan en het moet niet weerlegbaar zijn waar de speakers staan. (hier gaat ook een stukje kalibratie en samenstelling kennis aan product samensmelting aan vooraf)
Als er geen focus is in een stereo of surround systeem spreken we over 2D geluid. Je hoort dus waar het geluid vandaan komt. Ja exact uit de speakers. Zo hoort muziek niet te klinken. Al het andere waar je speakers hoort staan zijn na een paar uur luisteren al doodvermoeiend.
Ik kan dit zo weerleggen met aantoonbare feiten die THX mij geleerd heeft.
Het Centerkanaal cq centerspeaker is ten alle tijden HET fundament binnen alle stereo/surround systemen en daardoor is het centerkanaal in film opstellingen de meest belangrijke speaker naast de frontspeakers.
De rear-speakers zorgen voor de ruimtelijke weergave die zorgen dat er nog meer focus en 3D dimensionaal geluid mogelijk is maar dan ook nog vanuit alle hoeken welke gereflecteerd wordt naar ons menselijk gehoor. Dat is een belevenis zoals het hoort en wat heerlijk is om te ervaren.
Hierdoor ervaren we alsof het bereik van Front en Center nog groter wordt. Dit gebeurd d.m.v. vertragingstijden, opnames in Dolby/Master HD etc, het is om zogenaamd de ruimte vergroten maar manipuleren de surroundreceivers in nog meer diepte en ervaren we alsof we ons in een enorme ruimte bevinden. Dit doen alleen juist opgestelde systemen.
De diepte die met een juiste opstelling en apparatuur / speakers kunnen creeren gaat veel verder dan menig sub zou kunnen toevoegen. Een sub is de meeste moeilijke speaker (actief, en nog moeilijker is passief) die alles kan goed maken maar ook alles kapot kan maken als het gaat om klasse geluid-sound.
Een sub dient als overname punt waar anders in het bereik tekort komen. Het is om meer feeling in film en muziek te brengen en over te brengen tot in onze body/brain.
Een fatsoenlijke sub is alleen een fundament en mag never dienen om een inferieur systeem grootser te laten klinken dan dat hij daadwerkelijk kan verwezenlijken. Vaak klinken gepoorte subs lekker maar zijn ook vaak na enige tijd doodvermoeiend. Een gesloten sub met een snelle/lichte ophanging en extreem snelle response zijn moeilijk te vinden maar DE aanbeveling tot het beste laag ever.
Een sub is alleen een wenselijke aanvulling als Front, center en rear op en top in orde is.
Daarnaast zal het nooit een advies zijn een sub met High Level aan te sturen als dit ook met low-level kan. Je belast namelijk je versterker, verbruikt vaak de verkeerde crossovers (LFE) en haalt niet het maximale rendement uit het versterkervermogen als de SUB van goede kwaliteit is. Daarnaast is High Level niet goed te kalibreren aangezien je over High Level geen exacte vertragingstijden kan instellen waardoor een sub 99% kans heeft te falen t.o.v je frontspeakers delaytime.
Laat het geen aanval zijn maar een handreiking en handtekening zijn uit ervaring en kennis.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2015 02:03 ]
Slecht onderbouwd? Pardon.... Er is in deze situatie geen goed en fout, want er zijn geen regels over geschreven. Ik kan jou reactie ook slecht onderbouwd vinden als er geen wetenschappelijke studies naar gedaan zijn... Hij vraagt om een persoonlijke mening/advies. Het verhaal wat jij hierboven schrijft is leuk, maar dan gaat het nog om wat de TS zelf wilschreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 01:54:
Ik ben het volledig eens met Flans.
Wat een slecht onderbouwd antwoord dat een sub voorgaat op een centerspeaker.
Een homecinema systeem wordt gebouwd op een fundament Front, center, rear en sub
Het CENTER kanaal is in alle maar dan ook in alle stereo én surround opstellingen HET belangrijkste.
Ik zal het uitleggen:
Stereo is opgebouwd d.m.v 2 speakers die ten eerst een goede crossover moeten hebben en een juiste versterker om alle tonen zo weer te geven dat er een CENTER focus als statement VOOR JE STAAT.
De stemmen moeten dus EXACT voor je staan en het moet niet weerlegbaar zijn waar de speakers staan. (hier gaat ook een stukje kalibratie en samenstelling kennis aan product samensmelting aan vooraf)
Als er geen focus is in een stereo of surround systeem spreken we over 2D geluid. Je hoort dus waar het geluid vandaan komt. Ja exact uit de speakers. Zo hoort muziek niet te klinken. Al het andere waar je speakers hoort staan zijn na een paar uur luisteren al doodvermoeiend.
Ik kan dit zo weerleggen met aantoonbare feiten die THX mij geleerd heeft.
Het Centerkanaal cq centerspeaker is ten alle tijden HET fundament binnen alle stereo/surround systemen en daardoor is het centerkanaal in film opstellingen de meest belangrijke speaker naast de frontspeakers.
De rear-speakers zorgen voor de ruimtelijke weergave die zorgen dat er nog meer focus en 3D dimensionaal geluid mogelijk is maar dan ook nog vanuit alle hoeken welke gereflecteerd wordt naar ons menselijk gehoor. Dat is een belevenis zoals het hoort en wat heerlijk is om te ervaren.
Hierdoor ervaren we alsof het bereik van Front en Center nog groter wordt. Dit gebeurd d.m.v. vertragingstijden, opnames in Dolby/Master HD etc, het is om zogenaamd de ruimte vergroten maar manipuleren de surroundreceivers in nog meer diepte en ervaren we alsof we ons in een enorme ruimte bevinden. Dit doen alleen juist opgestelde systemen.
De diepte die met een juiste opstelling en apparatuur / speakers kunnen creeren gaat veel verder dan menig sub zou kunnen toevoegen. Een sub is de meeste moeilijke speaker (actief, en nog moeilijker is passief) die alles kan goed maken maar ook alles kapot kan maken als het gaat om klasse geluid-sound.
Een sub dient als overname punt waar anders in het bereik tekort komen. Het is om meer feeling in film en muziek te brengen en over te brengen tot in onze body/brain.
Een fatsoenlijke sub is alleen een fundament en mag never dienen om een inferieur systeem grootser te laten klinken dan dat hij daadwerkelijk kan verwezenlijken. Vaak klinken gepoorte subs lekker maar zijn ook vaak na enige tijd doodvermoeiend. Een gesloten sub met een snelle/lichte ophanging en extreem snelle response zijn moeilijk te vinden maar DE aanbeveling tot het beste laag ever.
Een sub is alleen een wenselijke aanvulling als Front, center en rear op en top in orde is.
Daarnaast zal het nooit een advies zijn een sub met High Level aan te sturen als dit ook met low-level kan. Je belast namelijk je versterker, verbruikt vaak de verkeerde crossovers (LFE) en haalt niet het maximale rendement uit het versterkervermogen als de SUB van goede kwaliteit is. Daarnaast is High Level niet goed te kalibreren aangezien je over High Level geen exacte vertragingstijden kan instellen waardoor een sub 99% kans heeft te falen t.o.v je frontspeakers delaytime.
Laat het geen aanval zijn maar een handreiking en handtekening zijn uit ervaring en kennis.
Je spreekt jezelf in de eerste alinea tegen als je kijkt naar de meest logische volgorde. Je zegt samenvattend: Twee goed opgestelde, ingestelde speakers op een receiver produceert een geluidsveld dat een duidelijk centrum heeft (sweetspot genoemd). Mijn mening is dan: als je die sweetspot creëert heb je een centraal geluid waarmee het geluid uit het midden komt en in eerste instantie is er dan geen center speaker nodig. Een subwoofer zal voor mij logischer zijn doordat ik dan een compleet bereik heb van imposant laag tot helder hoog! De speakers produceren voldoende druk om goed te presteren binnen het ingestelde bereik en de subwoofer kan voldoende strakke en drukkende bas produceren in het laag.
In de tweede alinea zeg je dat het center kanaal een fundament is bij films. Helemaal mee eens, want films hebben nou eenmaal een speciaal center kanaal in de audiotrack verwerkt evenals de surround effecten. Een subwoofer vermoeiend en overweldigend klinken? Dan is die niet goed ingesteld! Die van mij is zo ingesteld dat hij juist op gaat in de muziek en niet storend is evenals in films waar hij beduidend meer aanwezig is zoals hoort. Het verhaal omtrent high/low level etc is voor dit onderwerp en TS van weinig toegevoegde waarde.
Het gaat erom wat de TS prefereert: Volledig bereik uit de fronts met sweetspot (stap 1) en daarna de effecten eraan toevoegen of een halve home cinema zonder imposant laag waarbij stem over effecten gaat. Ik ben van mening dat je met 2 front speakers en een goede sub je flexibel bent voor zowel muziek als een film. Uiteraard ga ik ervan uit dat de systemen goed ingesteld worden!
Tot slot het blijft een mening! Dit is ook niet als aanval bedoelt en ga ik niet schermen met mijn eigen ervaring op dit vlak
[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 11-03-2015 15:47 ]
Verwijderd
Dolby CP55 A/SP is het naast een volwaardig THX een prachtig systeem waar exacte regels voor staan.
Dolby Atmos doet maar wat en is zoals het nu geïntroduceerd wordt kansloos worden. Er zijn amper 3 blurays beschikbaar. Maar goed dat is een andere discussie.
Ik heb helder uitgeschreven over de center focus tbv 2 FRONTSPEAKERS:
Ik citeer :
De stemmen moeten dus EXACT voor je staan en het moet niet weerlegbaar zijn waar de speakers staan.
Maar je brengt je adviezen op een manier waarbij ze vrij stellend zijn. Dit is het, zo is het, punt.
Dat komt over alsof jij de wijsheid in pacht hebt en alles wat een ander zou zeggen, onzin is. Daar jaag je mensen mee tegen je in het harnas - het is hier een discussieforum
Ik snap dat je bedoeling goed is, maar wellicht wil je eens op je formulatie letten. Was me niet alleen in dit topic opgevallen trouwens
Just saying
[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 11-03-2015 15:48 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 8% gewijzigd door zeef op 11-03-2015 15:48 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Dat zijn regels voor de best mogelijk opstellingen en bepalen niet in welke volgorde je een systeem of speakers moet aanschaffen. Dat is namelijk persoonlijk en dat is het onderwerp! Dat producenten van geluidsformaten etc. eigen regels opstellen voor de ideale opstelling en daarmee geluidsprestaties is logisch. THX, Dolby of Auro willen op zijn minst een 5.1 opstelling om optimaal te klinken. Je kunt dus ook concluderen dat, als je optimaal geluid wil je direct de sub, rears en center moet aanschaffen. Dat wil de TS nou net niet. Hij hoeft zich alleen te focussen op de center en rears, want de subwoofer heeft hij reeds in bezit. Stap 2 is, in naar mijn mening, het kopen van een center voor het optimale stemgeluid bij de films.schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:14:
Er zijn absoluut WEL regels geschreven maar velen doen maar wat. Tevens hebben velen 2D systemen waar de muziek aan speakers geplakt zit.
Dolby CP55 A/SP is het naast een volwaardig THX een prachtig systeem waar exacte regels voor staan.
Dolby Atmos doet maar wat en is zoals het nu geïntroduceerd wordt kansloos worden. Er zijn amper 3 blurays beschikbaar. Maar goed dat is een andere discussie.
Ik heb helder uitgeschreven over de center focus tbv 2 FRONTSPEAKERS:
Ik citeer :
De stemmen moeten dus EXACT voor je staan en het moet niet weerlegbaar zijn waar de speakers staan.
Wat heeft Dolby Atmos hiermee te maken?
Wat jij citeert komt dus overeen met een goed opgestelde 2.0 opstelling waarmee het center kanaal in eerste instantie overbodig is door het ontstaan van een sweetspot. Voor films ontbreekt dan alleen nog de goede diepe bas oftewel de subwoofer.
Blijf erbij het is persoonlijk en zou als eerste een goede 2.1 opstelling gaan zodat je flexibel bent op alle vlakken. Een goede sweetspot creeeren door de juiste opstelling. De subwoofer naadloos in het geheel integreren zodat er een vloeiende integrale overgang is. Hiermee krijg je het beste van beide. Daarna uitbreiden met een center en surround kan altijd, maar heb je een goede basis als fundament.
Tot slot kunnen aankoop bedragen, plaatsing etc een rol spelen bij de aankoop volgorde en daar dient men rekening mee te houden. Een goede subwoofer is over het algemeen duurder dan een set rear speakers.
is respecteer je kennis en ervaring, maar blijf wel on-topic, want je gooit regelmatig termen en theorie in de strijd die niet van toepassing zijn. Zoals The Eagle al zegt stoor ik mij er een beetje aan dat je bij één punt blijft en dat de regel is. Het gaat op dit forum over het vormen van een discussie waaruit de TS een conclusie MAG trekken.
Het zou leuk zijn als andere mensen een mening geven over de volgorde van aankoop. Geeft de TS ook meer input.
[ Voor 7% gewijzigd door zeef op 11-03-2015 15:48 ]
Verwijderd
Puur even de basic benoemen hoe de opbouw is.
Tuurlijk ik laat jullie heerlijk vrij te doen hoe je je aankopen doet en goed bij voelt.
Ik richt me even op de vraagstelling. 2.0, 5.0 en 5.1...
Excuus als het het te fel geschreven stond. Mijn bedoeling was het even technisch te onderbouwen.
Kat op het spek/Olie op het vuur, alles de deur uit doen en daarna eerst de rears kopenTheck88 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:53:
[...]
Het zou leuk zijn als andere mensen een mening geven over de volgorde van aankoop. Geeft de TS ook meer input.
Ik kan wel in je punt komen om eerst voor een 2.1 opstelling te gaan. Ik zou dit als TS vooral laten afhangen van het feit of er nu bass 'mist'. Nou is het natuurlijk zo dat je het pas mist als je de extra mogelijkheden van een subwoofer hebt gehoord.
Laat ik het zo zeggen, als het tot op heden nog niet storend is geweest dat je bass mist. Dan zou ik eerst voor een center gaan.
Ik heb mezelf een budget gegeven van om en bij de 2000 euro. De CMC S2 kost 600 euro en de CMC 2S2 kost 1000 euro. Zit hier zo een groot verschil in kwaliteit. Verder kosten de CM5 S2 per paar 1300 euro. Zijn deze aan te raden?
En andere optie was de CM9 of CM10 te kopen, deze als front te gebruiken en de huidige CM8 als rear.
Of zijn zuilen in een kleine ruimte een overkill?
[ Voor 14% gewijzigd door CK3v1N op 03-03-2015 10:33 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Dat is dus precies wat ik gedaan heb!Flans schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 14:13:
[...]
Kat op het spek/Olie op het vuur, alles de deur uit doen en daarna eerst de rears kopen
[...]
Crappy pc setje de deur uit.
Heb nu 2 dali zensor 1 als frontspeaker bij mijn pc staan, plan is om deze als rear in te zetten als ik over ga naar een home-cinema opstelling.
Ik bedoel maar te zeggen, er is geen vaste volgorde die je aan moet houden. Ligt gewoon aan de situatie waar je je in bevindt.
Ontopic: als je naar rear speakers kijkt, doe je er denk ik goed aan om je blik te verbreden naar bi-directionele speakers. Niet dat dat persé de juiste keuze is, maar het is goed om ze mee te nemen in je overweging.
Ik ben zelf van 2.0 naar 3.0 naar 3.1 en dan 5.1 gegaan.
Van mijn huidige set kan ik de surround speakers wel missen, die maken het wel af maar voegen in mijn ogen het minste toe aan de beleving.
De subwoofer voegt net die punch toe die ik wil met films kijken, en doet subtiel mee met muziek luisteren.
Sinds b&w de S2 versie heeft voor zijn CM reeks kom ik de oude lijn regelmatig tegen als 2e hands of demo model in winkels.
Ik ben de "Wengé" nog niet veel tegengekomen, maar mss kijk ik op de verkeerde plaatsen. De invoerder van B&W België vertelde me dat niemand hiervan nog stock heeft. Ik vind het echt jammer dat B&W met dit kleur gestopt is. Wes hangen hier wel commerciële motieven aan vast.Equazor_ schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:52:
Sinds b&w de S2 versie heeft voor zijn CM reeks kom ik de oude lijn regelmatig tegen als 2e hands of demo model in winkels.