Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
kan heel goed je hardeschijf zijn of een fan die iets aanraakt als hij rond draait.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ga je processor eens flink belasten en kijk dan of de frequentie hoger wordt. Als dat het geval is dan is het de ventilator.

Daarna is het een kwestie van de iMac open maken en kijken of de ventilatorlagers aan gort zijn of dat de bladen ergens tegen aan komen. Hier de handleiding voor de- en montage: iFixit.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dat is denk ik de HDD fan en ik denk dat er een draadje voor is gezakt. Anders is het een lager.

Ik trek vaker iMacs uit elkaar, DM me als je hulp nodig hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door sebastius op 27-02-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24
Klinkt idd als een fan, waarschijnlijk ook simpel te testen met een tooltje waarmee je je fans aan/uit kan doen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Harddisk zou goed kunnen.

Er is niets voor niets een recall actie voor geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:11
Mektheb schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:22:
Harddisk zou goed kunnen.

Er is niets voor niets een recall actie voor geweest.
Waren dat niet de 27" modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik ga de iMac nu even openmaken en kijken of ik iets zie aan de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Pas je op je display-connectoren? Die zijn erg fragiel en ik heb er al zeker 5 moeten maken voor tweakers die dachten ' ik maak hem wel even open' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:08:
Pas je op je display-connectoren? Die zijn erg fragiel en ik heb er al zeker 5 moeten maken voor tweakers die dachten ' ik maak hem wel even open' :P
Bedankt voor het melden :) ik ga erop letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Volkan1984 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:04:
[...]

Waren dat niet de 27" modellen?
Volgens mij hebben de 21'5 en de 27'uit 2011 allemaal de zelfde Harddrive, zou het dan raar vinden de 1 wel de ander niet.

Maar als hij hem zelf open maakt kan hij het natuurlijk goed bekijken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:11
Mektheb schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:22:
[...]

Volgens mij hebben de 21'5 en de 27'uit 2011 allemaal de zelfde Harddrive, zou het dan raar vinden de 1 wel de ander niet.

Maar als hij hem zelf open maakt kan hij het natuurlijk goed bekijken !
Ja je hebt gelijk. De 21,5" die TS heeft is uitgerust met een 1TB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het glas opengemaakt, maar daarna kom ik niet verder, ik heb hier volgensmij een ander soort schroevendraaier voor nodig.

Welke soort schroevendraaier heb ik hier voor nodig?

Ik zie trouwens dat de Optical Drive fan heel erg schommelt tussen de 1373-1438 rpm. De HDD fan en de CPU fan blijven wel keurig op 1 snelheid. Kan ik hieruit iets afleiden?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Je hebt nodig: Torx T10 en Torx T8. Soms zelfs T6 als je verder gaat. Koop ook meteen een flinke spuitbus perslucht! Direct de koelers uitspuiten als ie toch open is, en die kun je ook gebruiken om je scherm/glasplaat stofvrij te maken bij het sluiten van de iMac.

Fansnelheid is variabel op basis van temperatuur. Mogelijk is dit wel de fan die meer herrie maakt. Die zit rechts in de iMac vanaf jouw positie gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan als je nog geen schroevendraaiers hebt ook even proberen met smcFanControl de fans een voor een harder te zetten om te kijken of een van de fans het geluid erger maakt, dan weet je ook waar je moet zoeken.

Oh, en niet vergeten antistatische voorbereidingen te treffen, het zou heel stom zijn als alles goed gaat en je geen connectors scheurt, maar dan een ESD doet en je Mac alsnog dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Torx setjes kan je kopen bij de Action. Ze hebben er een paar: klein en heel klein; Werckmann. Lijkt op inbus, maar is een sterretje. Kosten, geloof ik € 1,90 per set. Daar gaat het wel mee lukken.

Alles losmaken is een flinke klus en is verstandig het met beleid te doen, maar met iFixit erbij is het goed te doen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:45:
Je kan als je nog geen schroevendraaiers hebt ook even proberen met smcFanControl de fans een voor een harder te zetten om te kijken of een van de fans het geluid erger maakt, dan weet je ook waar je moet zoeken.

Oh, en niet vergeten antistatische voorbereidingen te treffen, het zou heel stom zijn als alles goed gaat en je geen connectors scheurt, maar dan een ESD doet en je Mac alsnog dood is.
Ik heb het getest, en inderdaad, zodra ik de fan harder zet van de Optical Drive gaat het heel veel herrie maken, er is dus iets mis met de fan kan ik hieruit concluderen ?
sebastius schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:38:
Je hebt nodig: Torx T10 en Torx T8. Soms zelfs T6 als je verder gaat. Koop ook meteen een flinke spuitbus perslucht! Direct de koelers uitspuiten als ie toch open is, en die kun je ook gebruiken om je scherm/glasplaat stofvrij te maken bij het sluiten van de iMac.

Fansnelheid is variabel op basis van temperatuur. Mogelijk is dit wel de fan die meer herrie maakt. Die zit rechts in de iMac vanaf jouw positie gezien.
Bedankt voor de informatie, ik ga vandaag het eea bestellen/halen om de iMac open te maken.
OgWok schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:51:
Torx setjes kan je kopen bij de Action. Ze hebben er een paar: klein en heel klein; Werckmann. Lijkt op inbus, maar is een sterretje. Kosten, geloof ik € 1,90 per set. Daar gaat het wel mee lukken.

Alles losmaken is een flinke klus en is verstandig het met beleid te doen, maar met iFixit erbij is het goed te doen.
Bedankt voor de tip, ik ga er morgen heen om te kijken of ze deze hier ook hebben :)

--

Wat kan ik het beste doen? Een nieuwe fan kopen, of eerst even controleren wat er mis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Eerst kijken natuurlijk :) Een fan-assembly is vrij prijzig, dus beter eerst kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 17:45:
Eerst kijken natuurlijk :) Een fan-assembly is vrij prijzig, dus beter eerst kijken :)
Top, wat kan er allemaal mis zijn? Kan het bijvoorbeeld ook een draadje zijn die tegen de fan aan zit (en dus zo te verplaatsen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Draadje in de weg is het enige in principe en dat komt eigenlijk niet voor. Andere opties zijn:

- Bagger in de fan (stofklonten)
- Afgebroken fan-blade
- Defect lager in fan

Koop in ieder geval perslucht en blaas alles goed schoon. Let op dat je de fans niet heel hard laat draaien met de perslucht, dan sloop je ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor alle tips. Ik ga morgen wat winkels langs of bestel deze online en zal het laten weten wat eruit gekomen is :)
Pagina: 1