[nas][WS2012] Schijven beschadigd, hoe data te herstellen

Pagina: 1
Acties:

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:28

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik heb een aantal jaar een windows servertje draaien om gegevens op te slaan.

Voor redundantie heb ik software raid 1 gekozen. afgelopen tijd is er iets mis geweest met de stroomvoorziening van mijn schijven waardoor ze regelmatig stopten met werken. gisteren kreeg ik de server niet meer opgestart.

Ik heb de schijven nu aan mijn andere pc hangen onder de normale windows 8 instalatie(met ssd) en de vooruitzichten zijn niet echt rooskleurig
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OKrnLIndrUPVp68GSuNYiWyr/full.png

ondanks ik de 2 harde schijven heb aangesloten is er maar èèntje in het overzicht, ik denk dat ie het loodje heeft gelegd.
of de bekabeling is niet goed maar daar ga ik niet vanuit.

Het enige wat ik moet doen is mijn gemirrorde partitie benaderbaar maken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/83iGLrDqOjSDtElqocoOsuNO/full.png
mijn gevoel zegt dat ik de missende partitie moet selecteren, maar ik weet het niet zeker.

voordat ik verder ga wil ik toch eerst jullie advies hebben, met maar èèn schijf over heb ik niet echt meer een marge voor fouten.

Een nieuwe schijf is onderweg maar daar kan ik nog ff niets mee doen. Niet alle hoop is verloren, ik heb de data ook bij crashplan staan, maar 1.6TB downloaden gaat denk ik wat langer duren dan als ik zelf de data van mn schijven kan lezen

ora et labora

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Kun je de smart waardes eens uitlezen? met CrystalDiskMark of HDtune.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
rikadoo schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:39:
Kun je de smart waardes eens uitlezen? met CrystalDiskMark of HDtune.
Dat zal ik zo even doen, pc is nu aan het proberen partitie "D" te herstellen. (chdksk)

ora et labora

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jXxPeGGij91PpWxf0NbF9K4p/full.png

ora et labora

• rikadoo
  • Niet online
Je hebt heeeeel veel kabelfouten, heb je ook nog hdtune van de andere disks?

Zou iig je kabel vervangen waarschijnlijk lost dit je grootste probleem wel op. Ook heb je 2 Current Pending Sectors, deze gaan weg zodra je een full format geeft. Maar zou ook zomaar kunnen dat zodra je kabel hebt vervangen en een scrub geeft of een diskcheck dat je hdd geen problemen meer geeft en ze gewoon weer gelezen kunnen worden.

Ook heb je over de 800000 load cycle counts, weet niet of dat met deze hdd kan maar ik zou je headpark timing wat hoger zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door rikadoo op 26-02-2015 15:37 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
rikadoo schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:34:
Je hebt heeeeel veel kabelfouten, heb je ook nog hdtune van de andere disks?

Zou iig je kabel vervangen waarschijnlijk lost dit je grootste probleem wel op. Ook heb je 2 Current Pending Sectors, deze gaan weg zodra je een full format geeft. Maar zou ook zomaar kunnen dat zodra je kabel hebt vervangen en een scrub geeft of een diskcheck dat je hdd geen problemen meer geeft en ze gewoon weer gelezen kunnen worden.

Ook heb je over de 800000 load cycle counts, weet niet of dat met deze hdd kan maar ik zou je headpark timing wat hoger zetten.
Ik zal kijken voor een andere stata kabel. ik kan wel testen met een korte, maar er is bij mijn nas nogal een lange afstand tussen de schijven en het moederbord, ik zal een paar nieuwe lange moeten bestellen.

Het zijn WD green schijven, de headpark tijden konden dacht ik met een tooltje worden gewijzigd, zal ik ook naar kijken

ora et labora

• rikadoo
  • Niet online
mrc4nl schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:43:
[...]

Ik zal kijken voor een andere stata kabel. ik kan wel testen met een korte, maar er is bij mijn nas nogal een lange afstand tussen de schijven en het moederbord, ik zal een paar nieuwe lange moeten bestellen.

Het zijn WD green schijven, de headpark tijden konden dacht ik met een tooltje worden gewijzigd, zal ik ook naar kijken
Zo zowieso iid je kabel vervangen, zou je nog de smart van de andere disk kunnen plaatsen?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
rikadoo schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:44:
[...]

Zo zowieso iid je kabel vervangen, zou je nog de smart van de andere disk kunnen plaatsen?
Als ik dat maar kon, hij is aangesloten maar staat niet in het overzicht :-(

Ik hoop morgen nieuwe kabels te hebben.
Misschien bied dat uitkomst en staat ie wel in het overzicht.
rikadoo schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:51:
Aah oke, dat is wel raar idd, in widows scherm zie je ze wel namelijk. Maar ben benieuwd of het deels je probleem oplost. Zou iig zorgen voor goede backup. Zodra ze het doen.
er staat dat ie daar ontbreekt toch?

[ Voor 29% gewijzigd door mrc4nl op 26-02-2015 18:10 ]

ora et labora

• rikadoo
  • Niet online
Aah oke, dat is wel raar idd, in widows scherm zie je ze wel namelijk. Maar ben benieuwd of het deels je probleem oplost. Zou iig zorgen voor goede backup. Zodra ze het doen.

[ Voor 5% gewijzigd door rikadoo op 26-02-2015 17:51 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Nieuwe sata kabels lijken de problemen te hebebn opgelost :D
al blijft "schijf1" moeilijk doen, maar die gaat nu vervangen worden door "schijf3" :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lLK3QkSVgJD82Gdk6qmdreag/full.png

o en hier de smart van de andere schijf
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5f5Lhe8IgzOJ6Gpr5nhVgnuc/full.png

[ Voor 21% gewijzigd door mrc4nl op 27-02-2015 21:00 ]

ora et labora

• rikadoo
  • Niet online
Schijf heeft 8 Current Pending Sectors, allebei je schijven zou je eigenlijk moeten Full Formatten. Of een scrub oid uitvoeren als dat kan. Deze sectoren moeten reallocated worden dit zal waarschijnlijk jou problemen geven tijdens rebuild.

Ook deze schijf heeft UDMA CRC Errors, lijkt ook een SATA kabel probleem te hebben.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
rikadoo schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 21:04:
Schijf heeft 8 Current Pending Sectors, allebei je schijven zou je eigenlijk moeten Full Formatten. Of een scrub oid uitvoeren als dat kan. Deze sectoren moeten reallocated worden dit zal waarschijnlijk jou problemen geven tijdens rebuild.

Ook deze schijf heeft UDMA CRC Errors, lijkt ook een SATA kabel probleem te hebben.
ik ben 2 nieuwe sata kabels gekocht :)
(3e komt binnenkort) dus over dma errors maak ik mij nu even geen zorgen.
Het zal geen raid array worden dus pending secors is niet zon heel groot probleem.

als mn data maar intact is en gedupliceerd kan worden ben ik al blij :P

ora et labora

• rikadoo
  • Niet online
Oh ik dacht dat je er 1 vervangen had. Maar nee dan hoef je geen zorgen te maken nee. En als je zo bij je data kunt en dan kopieren dan moet het goedkomen denk ik!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
rikadoo schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:13:
Oh ik dacht dat je er 1 vervangen had. Maar nee dan hoef je geen zorgen te maken nee. En als je zo bij je data kunt en dan kopieren dan moet het goedkomen denk ik!
ja en nee, de schijven waren wat meer corrupt dan ik dacht.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SWIBl3f6K9kQIrEcYCIyYEZt/full.png

ora et labora

Pagina: 1