• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05-2025
Hallo allemaal, beetje een crosspost op FoK!, maar ik vermoed dat hier ook een hoop kennis zit.

Mijn pa en ik hebben een D40 en een D80 plus een 18-55 kitlens van de D40, een 18-135 van de D80 en een 55-200. De eerste camera ligt al jaren stof te happen, en de tweede gaat mee op vakantie, uitstapjes en dat soort dingen. Er is niks aan te merken op de kwaliteit van de camera, echter zijn we nu aan het kijken naar een Nikon dslr met film mogelijkheid. De vraag is, welke camera is voor ons een aardige opvolger hiervoor? Tweedehands, nieuw uit Nederland of buitenland maakt niet uit. Richtprijs is een beetje €250,- ~ €350,-. Het hoeft niet superwaanzinnige kwaliteit te zijn, als het maar minstens net zo goed is als de huidige D80 en kan filmen.

Zelf was ik al uitgekomen op een tweedehands D90 of een nieuwe D3200. Eventueel een D3300 maar die is eigenlijk net iets te duur.

Ik heb ook een specifiek vraagje over de hdmi uitgang op deze camera's. Weet iemand of deze uitgang (dus niet de opname) is in te stellen op 1080i 25fps of 1080p 50fps? Als dit het geval is kan deze camera ook op een video schakeltafel worden aangesloten en zo in een live regie omgeving gebruikt gaan worden. Zou een pluspunt zijn.

Mensen die hier hun mening over willen geven of denken 'Die moet je nemen!'? Ik hoor het graag,
Thanks! :)

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:52
Ik denk dat die opties wel aardig zijn binnen die prijsrange en met video als eis. Eventueel zou je nog naar een D5200 kunnen kijken.

Voordeel van de D90 is dat ie qua body erg lijkt op de D80 die je had en vrij veel instelmogelijkheden heeft op de body (geen gedoe met menu's). Het is echter wel een wat ouder model en de video-mogelijkheden zijn wat beperkter (geen full HD!). Ook heb je met de D90 een wat lagere resolutie (12 MP vs 24 MP van D3k) al is 12 megapixel op zich best redelijk.

Qua video zou je dus eerder voor een D3200 / 3300 gaan lijkt me, alleen heeft die wel een "beginnersbody" (= veel plastic, minder robuust, minder knoppen). Een D5200 hangt er een beetje tussenin, maar is ook weer wat duurder.

Nog beter is de D7000 die ook qua body goed aansluit bij de D80, maar die valt buiten budget. Wel kun je tweedehands koop via Marktplaats overwegen (body rond 400 euro).

Zelf vind ik trouwens DPReview wel handig om specificaties te vergelijken:
http://www.dpreview.com/p...3300&products=nikon_d5200

Succes met je keuze!

[ Voor 19% gewijzigd door Morrar op 26-02-2015 13:40 ]

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05-2025
Hartelijk bedankt voor de hulp. Besloten is om iets over het budget te gaan, ik heb zojuist voor 429,- een D5200 besteld. We verkopen de D40 voor een paar tientjes en houden de D80 achter de hand voor de heb.
Nogmaals bedankt voor je heldere verhaal! ^ :)